Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Okej har ätit färdigt. Tog en drink till att börja en bitter och en halv karaff husets vin. Pizza och tiramisu och dubbel expresso. Pizzan god men något för salt eget val må hända. Vin drickbart och tiramisu blöt och smaklös expresso göra bättre hemma. Prisvärt ja men inte vad jag efterfrågade.
Slutsats: kommer köpa pizza igen.
Men för övrigt?
Passar nog Engelsk man smakar ingenting.
Tackar för tipset pizzan var enligt mina önskemål.

Shit! vilken dålig koll du har! Du behöver en rejäl uppdatering i näringslära. Nu har jag inte kollat men Thailand måste ligga högt upp på skalan över antalet med diabetes bland befolkningen. Det är bara ett mått på att det inte står rätt till, finns fler.
Hej

Den traditionella maten i Thailand är vad jag har förstått helt ok näringsmässigt och nyttig, det såg man om inte annat förr i tiden då överviktiga och feta Thailändska barn och vuxna var extremt ovanligt, enligt mig började det gå utför när snabbmatskedjor, läsk och godis blev tillgängligt runt om i landet.

Jag gick in och googlade på detta och fann att det man var kritisk emot när det gällde Thailändsk mat var bl.a användandet av olja i maten, fisksås och socker, men mycket av detta vägdes upp av den höga andelen grönsaker.

Vad det gäller diabetes så är det väl något som nästan alla Asiatiska länder mer eller mindre har problem med, det verkar inte som om deras kroppar klarar av att hantera samma mängd socker som ex.vis västerlänningar gör, Indien har väl t.ex gigantiska problem med ökande diabetes.

Mvh isan lover

Hej

Den traditionella maten i Thailand är vad jag har förstått helt ok näringsmässigt och nyttig, det såg man om inte annat förr i tiden då överviktiga och feta Thailändska barn och vuxna var extremt ovanligt, enligt mig började det gå utför när snabbmatskedjor, läsk och godis blev tillgängligt runt om i landet.

Jag gick in och googlade på detta och fann att det man var kritisk emot när det gällde Thailändsk mat var bl.a användandet av olja i maten, fisksås och socker, men mycket av detta vägdes upp av den höga andelen grönsaker.

Vad det gäller diabetes så är det väl något som nästan alla Asiatiska länder mer eller mindre har problem med, det verkar inte som om deras kroppar klarar av att hantera samma mängd socker som ex.vis västerlänningar gör, Indien har väl t.ex gigantiska problem med ökande diabetes.

Mvh isan lover
Vad jag läst är det riset som är en av dom stora bovarna gällande diabetes.

The researchers found that people who ate the most rice—three to four servings a day—were 1.5 times more likely to have diabetes than people who ate the least amount of rice. In addition, for every additional large bowl of white rice a person ate each day, the risk rose 10 percent.

The researchers found that people who ate the most rice—three to four servings a day—were 1.5 times more likely to have diabetes than people who ate the least amount of rice. In addition, for every additional large bowl of white rice a person ate each day, the risk rose 10 percent.
"The researchers found that people who ate the most rice—three to four servings a day—were 1.5 times more likely to have diabetes than people who ate the least amount of rice. In addition, for every additional large bowl of white rice a person ate each day, the risk rose 10 percent."

länk till detta ?

Hej

Mvh isan lover
Samma mängd socker?
Jag tror att thailändarna rent generellt får i sig mycket mer socker och andra typer av socker än medelsvensson.
Vi äter säkert mer salt än thailändarna däremot.
Fett och socker är ju basfödan i thailand

Hej

Ja att riset är ju en basvara som äts dagligen i den här regionen och plussar man sen på riset med läsk, snabbmat, glass och godis så kan det säkert öka riske n för diabetes ytterligare.

Mvh isan lover

"The researchers found that people who ate the most rice—three to four servings a day—were 1.5 times more likely to have diabetes than people who ate the least amount of rice. In addition, for every additional large bowl of white rice a person ate each day, the risk rose 10 percent."

länk till detta ?

Samma mängd socker?
Jag tror att thailändarna rent generellt får i sig mycket mer socker och andra typer av socker än medelsvensson.
Vi äter säkert mer salt än thailändarna däremot.
Fett ock socker är ju basfödan i thailand
Hej

Man bör ju även ta med i beräkningen att man äter väldigt olika mat i Thailand beroende på vilken del av landet man avser, själv tycker jag nog att ris, ägg och grönsaker utgör basfödan som sen kompletteras med kött eller fisk.

Men jag säger inte att ni är helt fel ute ändå beroende på hur mycket socker riset innehåller, för ris äts det ju verkligen mycket.

Mvh isan lover

Hej

Man bör ju även ta med i beräkningen att man äter väldigt olika mat i Thailand beroende på vilken del av landet man avser, själv tycker jag nog att ris, ägg och grönsaker utgör basfödan som sen kompletteras med kött eller fisk.

Men jag säger inte att ni är helt fel ute ändå beroende på hur mycket socker riset innehåller, för ris äts det ju verkligen mycket.

Mvh isan lover

Vilket århundrade pratar du om?

Om man närmar sig 80 bast då skall man inte bry sig så mycket!:laugh::thumbsup: Själv närmar jag mig 70 bast!:beer:
Folk tänker olika. Jag tillhör den grupp gamlingar som tänker mycket på barn och barnbarn. Enligt min erfarenhet får man också många frågor. Föräldrar tänker på vad man stoppar i sig medan mindre barn nöjer sig med enkla frågor t ex varför solen är gul och hur många ben en spindel har. Eftersom ris uppskattas mycket inte minst i Thailand blev jag nyfiken på vad talet om arsenik betyder i praktiken. Eftersom IL kan mycket och vågar framföra sina åsikter tyckte jag att han var rätt person att fråga.

Jag har inte bekymrat mig så mycket om vad jag har stoppat i mig på senare år. Detta har naturen bestraffat mig hårt för och magen är nu några nummer för stor. Maten i Thailand är alldeles för god. Gäller även öl och en del annat.

En lastbilschaffis lärde mig en gång: Man ska köra sina lass, ta sina supar och ge f-n i resten. Har vi haft en gemensam lärare?

Vilket århundrade pratar du om?
Hej

Det räcker att gå tillbaka 30-40 år innan snabbmatskedjorna hade etablerat sig, innan läsk, glass och godis m.m hade blivit tillgängligt för alla runtomkring i landet för att konstatera att överviktiga och feta människor var väldigt ovanliga, så hade det bara berott på ris och matolja så hade man nog haft omfattande hälsoproblem av typ fetma och diabetes redan på den tiden, något måste ha förändrats och tillkommit som har lett till den allt vanligare övervikten och ökande andelen som drabbas av diabetes.

Mvh isan lover

Hej

Det räcker att gå tillbaka 30-40 år innan snabbmatskedjorna hade etablerat sig, innan läsk, glass och godis m.m hade blivit tillgängligt för alla runtomkring i landet för att konstatera att överviktiga och feta människor var väldigt ovanliga, så hade det bara berott på ris och matolja så hade man nog haft omfattande hälsoproblem av typ fetma och diabetes redan på den tiden, något måste ha förändrats och tillkommit som har lett till den allt vanligare övervikten och ökande andelen som drabbas av diabetes.

Mvh isan lover

Ja, ena nyttomänniskor dessa thailändare. Ja, åtminstone på 30-talet….

Hej

Mvh isan lover
Svärmor, mostrar, frugans farmor (fast hon dog songkhran) lider / led alla av diabetes och ingen av dom tillhör gruppen som äter någon snabbmat...
Hur vet du att diabetes var mindre för 30-40 år sen? Antar sjukvården var ännu sämre i byarna då och man hade ingen aning vad man led av, mådde man dåligt snacka man med budda.

"Välj råris eller fullkornsris istället för vitt ris om du vill minska risken för diabetes. En ny stor amerikansk studie visar att personer som äter mycket vitt ris löper större risk att bli diabetessjuka.

Ris består mest av stärkelse, som blir rent druvsocker i magen. Det tas snabbt upp och höjer blodsockret. Särskilt snabbt går det med vitt ris, som är nästan enbart ren stärkelse.
- Vitt ris har högt glykemiskt index. När riset processas försvinner också mycket av näringsämnena, säger Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi vid Karolinska institutet."

Svärmor, mostrar, frugans farmor (fast hon dog songkhran) lider / led alla av diabetes och ingen av dom tillhör gruppen som äter någon snabbmat...
Hur vet du att diabetes var mindre för 30-40 år sen? Antar sjukvården var ännu sämre i byarna då och man hade ingen aning vad man led av, mådde man dåligt snacka man med budda.

"Välj råris eller fullkornsris istället för vitt ris om du vill minska risken för diabetes. En ny stor amerikansk studie visar att personer som äter mycket vitt ris löper större risk att bli diabetessjuka.

Ris består mest av stärkelse, som blir rent druvsocker i magen. Det tas snabbt upp och höjer blodsockret. Särskilt snabbt går det med vitt ris, som är nästan enbart ren stärkelse.
- Vitt ris har högt glykemiskt index. När riset processas försvinner också mycket av näringsämnena, säger Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi vid Karolinska institutet."
Hej

Jag har ju ingen statistik på detta, jag utesluter inte alls att många kunde lida av diabetes förr utan att ha fått detta bekräftar, men min uppfattning är att antalet överviktiga var väldigt få och fetma var nästan okänt i Thailand för 30-40 årsedan, diabetes typ 2 är ju starkt förknippad med just fetma.

Mvh isan lover

diabetes typ 2 är ju starkt förknippad med just fetma.
Man blir fet av att äta fel likväl ökar risken för diabetes när man äter fel. Denna allmänna tro att man ”får” diabetes av att vara tjock :rolleyes:

Men lugn du är inte ensam om att vara felinformerad. USA har sätt till att hela västvärlden blivit felinformerade och dessvärre går det trögt att ändra på.
Vill man ta reda på information kopplat till fakta och verklighet så får man leta på lite andra ställen än mainstream media som såklart styrs av pengar och gamla förlegade kunskaper. Åter till USA, jag fattar inte hur folk kan gå på deras rekommendationer på vad vi skall äta. Världens fetaste och minst välmående folk.

Hej

Mvh isan lover
Är nog lite värre med bi effekterna från dessa nötter, eller ska vi kalla det för Röda lacket..
SmartSelect_20220209-180651_Chrome.jpg
SmartSelect_20220209-180701_Chrome.jpg

Kommer ihåg för länge sedan då vi åkte mest tåg. Vi behövde ett enkelt rum bara att sova över i då det var sent mittemot tågstationen i Surat, ägarinnan klev fram bakom ett draperi flinade likt en vampyrska från underjorden. Fan va skratten man blev då, hahaha

Senast ändrad:

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar