Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Nej, fett och socker är inte basfödan, åtminstone inte här i Buriram där jag bor i en by sedan mer än 10 år.
Basfödan här är ris och gröna grönsaker.

Fett och socker är mera typ bonusmat när de vill ha lite extra gott. Så även fet fisk. mest Tuna.

De äter av tradition lika mycket ris nu som tidigare mera kroppsarbetande generationer gjorde.

Problemet med övervikt och diabetes är enligt min mening samma här som i övriga världen.

Mera stillasittande gör att man äter mer ris och socker, än vad kroppen förbränner.

Detta syns nu även tydligt i övervikt på de flesta skolbarnen, som rör sig mindre än förr, eftersom de ofta hellre spelar dataspel än deltar i sport och fysiska lekar.
Ris är till största delen socker. Det är inte bara strösocker som är socker för våra kroppar. Många som inte vill ta till sig det.

Nej, fett och socker är inte basfödan, åtminstone inte här i Buriram där jag bor i en by sedan mer än 10 år.
Basfödan här är ris och gröna grönsaker.

Fett och socker är mera typ bonusmat när de vill ha lite extra gott. Så även fet fisk. mest Tuna.

De äter av tradition lika mycket ris nu som tidigare mera kroppsarbetande generationer gjorde.

Problemet med övervikt och diabetes är enligt min mening samma här som i övriga världen.

Mera stillasittande gör att man äter mer ris och socker, än vad kroppen förbränner.

Detta syns nu även tydligt i övervikt på de flesta skolbarnen, som rör sig mindre än förr, eftersom de ofta hellre spelar dataspel än deltar i sport och fysiska lekar.
Hej

Låter mer som det fungerar hos oss, socker används i mycket begränsad omfattning vid tillagning av traditionell Isaanmat, kanske är det annorlunda med Thaimat?

Jag blir själv väldigt förvånad när jag läser om den höga sockermängd som andra kopplar ihop med matlagning i Thailand, själv kan jag inte komma på någon traditionell vardaglig maträtt som är riktigt söt, men att riset somär en basföda innehåller socker är ju riktigt, men man har ju inte socker på grönsaker, fisk och kött som jag räknar som basföda.

Det finns ju traditionella Thailändska desserter som är söta och innehåller både ris, söta frukter och socker m.m men det är ju knappast någon basföda, likaså pressar man ju sockerrör och dricker saften men det är ju inget som dricks dagligen.

Mvh isan lover

Hej

Låter mer som det fungerar hos oss, socker används i mycket begränsad omfattning vid tillagning av traditionell Isaanmat, kanske är det annorlunda med Thaimat?

Jag blir själv väldigt förvånad när jag läser om den höga sockermängd som andra kopplar ihop med matlagning i Thailand, själv kan jag inte komma på någon traditionell vardaglig maträtt som är riktigt söt, men att riset somär en basföda innehåller socker är ju riktigt, men man har ju inte socker på grönsaker, fisk och kött som jag räknar som basföda.

Det finns ju traditionella Thailändska desserter som är söta och innehåller både ris, söta frukter och socker m.m men det är ju knappast någon basföda, likaså pressar man ju sockerrör och dricker saften men det är ju inget som dricks dagligen.

Mvh isan lover

Frukt innehåller även det en hel del socker så överkonsumtion av frukt är inte heller nyttigt.
Själv har jag nog börjat äta mer socker. I nudelsoppa slinker det ofta ner lite strösocker numera. Inte bra, jag vet.

Normalt sett så har jag avskytt socker i mat. Men det har som sagt börjat slinka ner en del socker, men inte så att det blir sött. En tesked kanske per skål.
Sedan så ska det nämnas att det finns folk som tål att äta kopiösa mängder med socker utan att bli feta. Om det är hälsosamt bara för att man inte är tjock vet jag inte. Övervikt är väl egentligen bara ett synligt tecken på att man inte lever tillräckligt hälsosamt. Alla får inte dessa symptom.

Frukt innehåller även det en hel del socker så överkonsumtion av frukt är inte heller nyttigt.
Själv har jag nog börjat äta mer socker. I nudelsoppa slinker det ofta ner lite strösocker numera. Inte bra, jag vet.

Normalt sett så har jag avskytt socker i mat. Men det har som sagt börjat slinka ner en del socker, men inte så att det blir sött. En tesked kanske per skål.
Sedan så ska det nämnas att det finns folk som tål att äta kopiösa mängder med socker utan att bli feta. Om det är hälsosamt bara för att man inte är tjock vet jag inte. Övervikt är väl egentligen bara ett synligt tecken på att man inte lever tillräckligt hälsosamt. Alla får inte dessa symptom.
Stämmer, socker i för stor mängd är skadligt för kroppen oavsett om man blir tjock eller inte.

Min favorit också, mycket god även i den magra varianten. Kostade 146 kr kilot men det är den värd.

20220209_062037.jpg
Allerums ostar är inget jag sett på lokala butiker i stockholmsområdet. Första gången jag köpte Allerums ost var i Bkk på Cajutan. Skitgod, i klass med västerbottenost.

Har haft tre dagars diskussion med Immigration. Jag har ju O och har inte hittat någon resa till ett närliggande land. Nu har jag fått några extra dagar och kan göra som planerat.

Slottet där Immigration bodde var imponerade. Invändigt liknar det NKS med en stor yta i mitten och kontor runt om. Alla de juridiska kontoren är som en liten modern stad med stora byggnader och många parkeringsplatser. Svårt att få en överblick och hitta. Vakterna hade dåliga kunskaper om de olika husen.
Varför söker du inte 1 års förlängning och köper reentry så slipper du söka visum varje år. Iofs bör du besöka Thailand varje år för att funka men det enklaste sättet.

Allerums ostar är inget jag sett på lokala butiker i stockholmsområdet. Första gången jag köpte Allerums ost var i Bkk på Cajutan. Skitgod, i klass med västerbottenost.
Allerums ostar finns i de flesta butiker jag handlar i här i Stockholmsområdet som t-ex Coop. CityGross, Willys, ICA så var du handlar i Stockholmsområdet som dom inte har Allerum är en gåta !

Hej

Mvh isan lover
Du låter lite som McDonalds gjorde tidigare när de försökte försvara sin snabbmat.

Va då, vi serverar ju bara kött bröd och potatis som alla restauranger!

Du låter lite som McDonalds gjorde tidigare när de försökte försvara sin snabbmat.

Va då, vi serverar ju bara kött bröd och potatis som alla restauranger!
Som sagt påminner om Bagdad Bob, kan trycka upp nåt på svarta och vitt i ansiktet på han men passar det inte hans övertygelse så pladdrar han bara vidare som om faktan inte fanns..

Mindre fett, de köper ju det fetaste griskött de kan hitta i köttdisken, tror inte jag sett någon thailändare köpa grisfilé och då brukar den vara billigast.
Min tjej har börjat gilla filen efter mitt idogna tjatande om att det är bästa köttet från gris. Så mört och gott men ska det grillas så blir det fetare, t.ex min favorit, fläskkarre.

Så provade Radisson Riverside denna natten. Råkade backa in i en pickup så ryker 1500 självrisk där. Shit happens

Tog Pre Work out pulver igår på träningen. Gick helt bananas och var ostoppbar. Hade nog 150 i puls fortfarande när jag gick o la mig men det gick över sakta... en sån burk kostar 1000B på gymgrossisten i Thaiöand... ;)

20220210_070124.jpg

20220210_070147.jpg

20220210_070118.jpg

IMG-20220210-WA0003.jpeg

Så provade Radisson Riverside denna natten. Råkade backa in i en pickup så ryker 1500 självrisk där. Shit happens

Tog Pre Work out pulver igår på träningen. Gick helt bananas och var ostoppbar. Hade nog 150 i puls fortfarande när jag gick o la mig men det gick över sakta... en sån burk kostar 1000B på gymgrossisten i Thaiöand... ;)

20220210_070124.jpg

20220210_070147.jpg

20220210_070118.jpg

IMG-20220210-WA0003.jpeg
Har bott där en vecka för några år sen, är ju lite off från allt, måste ta båten för att komma till stan...
Bodde där pga vecko kurs på Chalmers.
Radisson Blue (tror jag det heter), gamla Sheraton ligger ju lite bättre.
Testa Upper house, det är bra.....

Skall dra bort till Bangkok Hospital och se om man kan få tid.
Sen hem, tar med mig datorn så jag kan söka hemma, har ju inte blivit så mycket söknad efter Måndagen, cyklat, promenerat, ätit, sovit typ ;)
Nu har jag lekt halvturist på dagarna under veckan och har vart gött men hem och fixa lite så får vi se nästa vecka...
Fått halvt stopp i ena avloppet hemma med, får se hur man skall få löst upp det..

Testa en pizza på zip, soi Diana mittemot Harrys. Svensk kille som driver restaurangen. Har dock inte varit där på ett år så vet inte om restaurangen eller svensken är kvar. Men nästan som svensk pizza. 200B om jag minns rätt.

Men som andra säger så är det svårt att hitta genuin thaimat i Sverige, så om det är europeisk mat du är ute efter så är det nog Europa som gäller. Varför åka till Thailand och försöka ändra thailändarna på sin inhemska matkultur.
Jag ser det mer som en ynnest att vara gäst då jag valt det själv.
Jag har ingå mål att ändra vare sig kultur, mat, politik eller pandemiskötsel för Thailändarna de får dom sköta själva.

Jag lagar nästan bara egen mat numer då jag gick upp för mycket i vikt av den Thailändska uteköksmaten.
Visst blir det relativt dyrt att köpa råvaror för de svenska köket i här i Thailand. här blir det mycket kyckling då det är ett gott och billigt protein. Men jag äter även mycket färsmat men då fläskfärs istället för nötfärs. Fettet får jag genom främst genom färsen, bacon, grädde men även mycket nötter. Sedan får grönsaker, ris och pasta sköta kolhydratsbiten.

By the way, köpte blåbär på Big C förra veckan. Jag ville att sambon fick testa på. Då jag inte själv är så förtjust i bär så tänkte jag att det får väl gå ner i morgongröten om inte annat. Men sambon tyckte det var gott, så jag fick inte så mycket.

Thailand is da shit.
Tycker thailändare gillar och äter mer o mer västerländskt mat. T.ex Mc Donald är en hisorestaurang för thai. Vi västerlänningar har visst påverkat matkulturen hos thai, ffa de som har mer pengar än en daglönare.

Ingenting är konstant, inte ens i Thailand. Får en Isaantjej bara äta somtam och nudlar regelbundet så är de öppna för våran västerländska mat.

Tycker thailändare gillar och äter mer o mer västerländskt mat. T.ex Mc Donald är en hisorestaurang för thai. Vi västerlänningar har visst påverkat matkulturen hos thai, ffa de som har mer pengar än en daglönare.

Ingenting är konstant, inte ens i Thailand. Får en Isaantjej bara äta somtam och nudlar regelbundet så är de öppna för våran västerländska mat.

Ja, thailändare är inte främmandes för att äta på McD, KFC eller pizza. Det är oftast bara ekonomin som hindrar det för många.

Varierad kost är som vanligt det bästa och även en pizza kan man äta då och då.
När det blir för mycket av ”det goda” uppstår problemen.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K