Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Är nog lite värre med bi effekterna från dessa nötter, eller ska vi kalla det för Röda lacket..
SmartSelect_20220209-180651_Chrome.jpg
SmartSelect_20220209-180701_Chrome.jpg

Kommer ihåg för länge sedan då vi åkte mest tåg. Vi behövde ett enkelt rum bara att sova över i då det var sent mittemot tågstationen i Surat, ägarinnan klev fram bakom ett draperi flinade likt en vampyrska från underjorden. Fan va skratten man blev då, hahaha
Ja. Det ser onekligen ut som om hon har tagit en hel dosa under läppen. :laugh2: Vad är det för nötter? Det ser ju ut som värsta halloween pranket.

Shit! vilken dålig koll du har! Du behöver en rejäl uppdatering i näringslära. Nu har jag inte kollat men Thailand måste ligga högt upp på skalan över antalet med diabetes bland befolkningen. Det är bara ett mått på att det inte står rätt till, finns fler.
Diabetes är mycket vanligt här jag bor och nästan varje gång någon dör så brukar frugan säga att han/hon hade diabetas och de som dör är inte alltid så gamla, den yngsta jag vet är granntjejen som blev 22 år men hon misskötte sin medicinering och skulle hon till någon butik i byn så tog hon alltid moppen.
Det sjukhuset i Si Songkhram som jag tillhör har en egen avdelning som bara tar mot diabetessjuka och när jag varit där så har det nog varit minst 200 personer och så är det 5 dagar i veckan.

Diabetes är mycket vanligt här jag bor och nästan varje gång någon dör så brukar frugan säga att han/hon hade diabetas och de som dör är inte alltid så gamla, den yngsta jag vet är granntjejen som blev 22 år men hon misskötte sin medicinering och skulle hon till någon butik i byn så tog hon alltid moppen.
Det sjukhuset i Si Songkhram som jag tillhör har en egen avdelning som bara tar mot diabetessjuka och när jag varit där så har det nog varit minst 200 personer och så är det 5 dagar i veckan.
Ja, boven är det "moderna" samhällets utveckling o levnadsvillkor...Icecoffe flera gånger dagen utan motion eller kasava vård samt skörd ris med kiaw utan tröska sätter sina spår ovan höftknölarna:p

Väldigt konstigt, du bor ju på landet bland naturfolket som äter så hälsosamt!

Nu förstår jag ingenting, är din verklighet som du ser dagligen inte överensstämmande med profeten från Isaan?

Samma mängd socker?
Jag tror att thailändarna rent generellt får i sig mycket mer socker och andra typer av socker än medelsvensson.
Vi äter säkert mer salt än thailändarna däremot.
Fett och socker är ju basfödan i thailand ..

Nej, fett och socker är inte basfödan, åtminstone inte här i Buriram där jag bor i en by sedan mer än 10 år.
Basfödan här är ris och gröna grönsaker.

Fett och socker är mera typ bonusmat när de vill ha lite extra gott. Så även fet fisk. mest Tuna.

De äter av tradition lika mycket ris nu som tidigare mera kroppsarbetande generationer gjorde.

Problemet med övervikt och diabetes är enligt min mening samma här som i övriga världen.

Mera stillasittande gör att man äter mer ris och socker, än vad kroppen förbränner.

Detta syns nu även tydligt i övervikt på de flesta skolbarnen, som rör sig mindre än förr, eftersom de ofta hellre spelar dataspel än deltar i sport och fysiska lekar.

Nej, fett och socker är inte basfödan, åtminstone inte här i Buriram där jag bor i en by sedan mer än 10 år.

Fett och socker är mera typ bonusmat när de vill ha lite extra gott. Så även fet fisk. mest Tuna.

De äter av tradition lika mycket ris nu som tidigare mera kroppsarbetande generationer gjorde.

Problemet med övervikt och diabetes är enligt min mening samma här som i övriga världen.

Mera stillasittande gör att man äter mer ris och socker, än vad kroppen förbränner.

Detta syns nu även tydligt i övervikt på de flesta skolbarnen, som rör sig mindre än förr, eftersom de ofta hellre spelar dataspel än deltar i sport och fysiska lekar.
Många öser ju socker i maten.

Frukostdags, cyklade hit där dom hade stekt potatis.
Kollade sjömansläkare på nätet enligt Norska sjöfartsdirektoratet utfärdar man det på Bankokhospital Pattaya igen.
Får ta mig en sväng dit, mitt gick ut nu.
Sist fick jag åka till Bangkok för att få det men sjöfartsdirektoratets hemsida är uppdaterad igår.

20220210_093118.jpg

20220210_093125.jpg

20220210_093131.jpg

20220210_093731.jpg

Nu hör ris till gruppen "socker", men vi kör på.

Ja, fett och socker är väl kanske bonusmat. Dock verkar bonusen bli större och komma med allt tätare intervaller.

Det varierar nog mycket från familj till familj och säkert från kvarter till kvarter.
Många thailändare har blivit väldigt måna om vad man stoppar i sig och det är ju positivt. Varför många har blivit mer intresserade av det beror nog på att man sett att folk inte lever så hälsosamt som man tror. Många 5åringar som verkar ha passerat 40kg strecket.
Godis finns överallt och man matar ungarna med, både för att vara snäll och själv få en lugn stund.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K