Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Här går det undan värre!
Fick nyheter från Gothia och Lilleman, laget vann båda sina matcher idag, skitkul.

20260103_171149.webp

Han gör nya lös snö skidor med annat brätte i Skromträsk. 3 meter långa, men man för tjära in dom självmant :) .
Under alla år jag åkt skidor och testat olika modeller i både trä och plast så tar nog detta par priset som absolut jobbigaste att åka med :)
Dom här är äkta Tegsnäsare och framtagna på beställning av svenska försvaret i ett av alla försök till hitta dom ultimata skidorna för jägarförbanden.
Såklart blev dom ingen större hit :)
Tunga,långa,för breda och alldeles för dyra i tillverkningen!!
Jag är ju ingen lång gubbe & nuförtiden 1,78 cm i strumplästen så då går det ungefär att gissa längden på skidorna.

20260104_122839.webp

Under alla år jag åkt skidor och testat olika modeller i både trä och plast så tar nog detta par priset som absolut jobbigaste att åka med :)
Dom här är äkta Tegsnäsare och framtagna på beställning av svenska försvaret i ett av alla försök till hitta dom ultimata skidorna för jägarförbanden.
Såklart blev dom ingen större hit :)
Tunga,långa,för breda och alldeles för dyra i tillverkningen!!
Jag är ju ingen lång gubbe & nuförtiden 1,78 cm i strumplästen så då går det ungefär att gissa längden på skidorna.

20260104_122839.webp
1000011977.webp

”Att göra ett par skidor av asp är nog inte så vanligt. Det är det lättaste trävirke som vi har i Sverige. Hur långa man vill ha dem är en smaksak”, säger Per-Olof Andersson.

Det är en kall men ändå en stålande vinterdag. Det syns en svag rökpelare från Per-Olof Anderssons snickarbod längre ner på gården i Västra Skråmträsk. Utanför den lilla boden står två par rejäla träskidor brännmäkta med ett stort S längst upp på spetsen. När Norran kliver in Per-Olofs snickarbod doftar det svagt av tjära. På rad står några par skidor klara att bara åka ut på och några som är halvklara.

"Det var på av de långa skidturerna i skogen som Per-Olof började fundera på att börja att tillverka sina egna skogsskidor. De skidor han åkte var ganska dåliga och han kände att det var dags för ett nytt par. Han funderade mycket hur han skulle kunna böja brättet till skidorna på ett enkelt sätt. Han kom på att försöka att använda samma teknik som hans pappa Sigvard använde när han gjorde svepteknik.

– Jag gjorde en mall och det blev ett par skidor som jag åkte på i några år och så gjorde jag ett par till som var lite bättre. Då fick jag fråga om att sälja ett par. Jag sa "kom igen när jag är pensionär", berättar Per-Olof."

Idag blir det nog en tur till Göteborg, köpa hockeyklubbor och thaimat.
Tänkte åkt skidor först men sönerna gillar skridskor och vill ha hockeyklubba och frugan vill ha thaimat så tänkte slå 2 flugor i en smäll och ordna det istället.
Bra att dem får aktivera sig, inte bara telefon och dator.
Fanns sportbutiker närmare men då gick ju hockeyklubborna på +1000kr.
Får börja med nåt billigt tills man ser om det är nåt någon av dom vill fortsätta med, yngste är ju i bra ålder för att börja.
På XXL finns för 250kr, finns xxl i Jönköping med men där är thaiaffären stängd idag och bara 20 min extra till XXL i Bäckebol.

Försöker att jobba på vid skärmen men börjar bli lite piss på'n nu :mad:. Samma procedur varje morgon på räcket framför mig...efter åt sitt han o mallar upp sig på sin tron o bläng på mig:(. Misstänker att vindarna blåst upp fjäder skapelsen från Pattaya o hit, inget normalt fågelbeteende här uppe :thumbsup:.
1000011982.webp
1000011983.webp
1000011988.webp

:mad:...

Just varit på Immigration och gjort TM30-rapporteringen.
Svågern har ett konstruktionsföretag i Mapthaput och just nu har han lite att göra för sina arbetare så då passar han på att modernisera avloppssystemet på vårat hus med sina arbetare till hjälp. Vi har bara enkel cementringar som är 15 år och problem med väldigt högt grundvatten så nu ska det byggas om till mer modernt slutet system med 2-kammarbrunn och infiltrationsbädd.
En utmaning blir att undvika att den nya slutna behållaren inte "flyter upp" av grundvattnet. Får fylla den med vatten och sedan lägga cement över för att hindra den flyta upp om man slamsuger den sedan.
Även bottenplattan som vattencisternen på 2 kubik står på har satt sig så den ska gjutas om nu.

IMG_20260105_104342.webp

IMG_20260105_105451.webp

IMG_20260105_105652.webp

Just varit på Immigration och gjort TM30-rapporteringen.
Svågern har ett konstruktionsföretag i Mapthaput och just nu har han lite att göra för sina arbetare så då passar han på att modernisera avloppssystemet på vårat hus med sina arbetare till hjälp. Vi har bara enkel cementringar som är 15 år och problem med väldigt högt grundvatten så nu ska det byggas om till mer modernt slutet system med 2-kammarbrunn och infiltrationsbädd.
En utmaning blir att undvika att den nya slutna behållaren inte "flyter upp" av grundvattnet. Får fylla den med vatten och sedan lägga cement över för att hindra den flyta upp om man slamsuger den sedan.
Även bottenplattan som vattencisternen på 2 kubik står på har satt sig så den ska gjutas om nu.

IMG_20260105_104342.webp

IMG_20260105_105451.webp

IMG_20260105_105652.webp
Förankra brunnen i i bottenplattan med kraftiga spännband så behöver de inte fylla på med betong över den.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K