Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Först en jävulusisk vinterkräksjuka men nu på Koh Samet för återhämtning. Det svänger fort i livet!
1770188153815.webp

Först en jävulusisk vinterkräksjuka men nu på Koh Samet för återhämtning. Det svänger fort i livet!
1770188153815.webp
Jäkla otur att drabbas av den skiten därnere men nu verkar du vara på banan igen.

Lilleman får stanna hemma från skolan idag, han hade ont i magen och spydde i morse. Bara en gång dock så vinterkräksjukan är det inte. Inga spel och inget Youtube gäller under hela dagen, bara pluggande. Det skall inte vara roligt att vara hemma och han har prov i historia imorgon.

Uppdaterat min utrustning lite,hämtade min nya Zeiss 10×42 handkikare idag den har även inbyggd avståndsmätare.

Den kikare jag tidigare använt är också en Zeiss men med något mindre förstoring 10×32,och nu blir eventuellt Leican som är den avståndsmätare jag mätt med över,
om det visar sig att Zeissen slår den optiskt och mäter bättre.
Så imorgon blir det skarp test ute i skogen då det planeras för toppjakt.

20260204_162948.webp

Uppe tidigt idag eftersom tandläkaren väntar kl 8. Kronan skall på plats, det blir bra. Och skönt att komma iväg innan snöandet skall börja senare i eftermiddag, om vädergudarna har rätt.

Förutom köpt flygbiljetter nu på morgonkvisten så har jag också meddelat mäklaren om att lägga ut huset i Thailand till försäljning.
Skulle vi flytta tillbaks i framtiden vill vi ha något annat ändå, möjligtvis större condo centralt eller kanske tom testa på en ny stad.

Men om vi kunde vänta tills dom fick godkänt lån.

Det där med att få låna verkar vara riktigt besvärligt i Thailand? Känns som att bankerna bara lånar ut pengar till de som köper sådant som tidigare lånekunder inte klarar av att betala. Alternativt sådana projekt där banken är finansiär.

Hoppas din köpare har goda bankförbindelser och hög kreditvärdighet.

Det där med att få låna verkar vara riktigt besvärligt i Thailand? Känns som att bankerna bara lånar ut pengar till de som köper sådant som tidigare lånekunder inte klarar av att betala. Alternativt sådana projekt där banken är finansiär.

Hoppas din köpare har goda bankförbindelser och hög kreditvärdighet.
Har du god erfarenhet av banklån i Thailand?
Själv har jag eget banklån i Thailand och haft fler tidigare med, frugan har med så håller oss till våran egna erfarenhet.
Jag har aldrig haft problem med eget lån, har gått till ungefär exakt som att låna i Sverige hos svensk bank.
Samma inkomstkrav, deposition, möjlig borgenär, anställningsintyg +6 månader.
Mäklarna har också ofta ett bankkontor dom har god kontakt med och assisterar om man inte gör affär utan mäklare.

Själv har jag eget banklån i Thailand och haft fler tidigare med, frugan har med så håller oss till våran egna erfarenhet.
Jag har aldrig haft problem med eget lån, har gått till ungefär exakt som att låna i Sverige hos svensk bank.
Samma inkomstkrav, deposition, möjlig borgenär, anställningsintyg +6 månader.
Mäklarna har också ofta ett bankkontor dom har god kontakt med och assisterar om man inte gör affär utan mäklare.
Sen är det ju inte säkert dom tänkt använda thailändsk bank.
Bara för att svenska banker inte lånar ut pengar till köp av utländska fastigheter så är det inte så i alla länder.
Tex både danska och norska banker lånar ut till utlandsköp.

Ingen erfarenhet för egen del. Har aldrig varit aktuellt att låna i Thailand och det skulle antagligen inte gå även om jag ville.

Däremot har vi försökt sälja både mark och hus, så har även thailändska grannar, och det verkar alltid vara problem med att finansiera privatköp av fastigheter med banklån.
Mina erfarenheter, men jag har väl antagligen bara varit i kontakt med fattiglappar och icke kreditvärdiga.

Ingen erfarenhet för egen del. Har aldrig varit aktuellt att låna i Thailand och det skulle antagligen inte gå även om jag ville.

Däremot har vi försökt sälja både mark och hus, så har även thailändska grannar, och det verkar alltid vara problem med att finansiera privatköp av fastigheter med banklån.
Mina erfarenheter, men jag har väl antagligen bara varit i kontakt med fattiglappar och icke kreditvärdiga.
Dom kanske inte haft fast anställning, borgenär eller egen insats, jobba på egen farm tex ger nog lägre lånemöjlighet.
Vart samma krav på mig i Thailand på thailändsk bank som i Sverige, vare sig mer eller mindre.
Kanske banken inte håller med i det ni vill ha för marken och värdet?
Banken lånar ju inte ut mer än det dom värderar till, dom vill ju inte gå med förlust om dom måste ta i beslag pga inte kan betala lånet.
Mäklaren här värderade vårat hus till 4,5 miljoner baht, får vi se.
Som sagt även många andra länders banker lånar ut till utländska fastigheter, kanske är Sverige som är undantaget och inte gör det?
Vet ju när kollade på lägenhet i Spanien innan flyttade till Thailand och kollade via fastighetsbyrån så förmedlade dom kontakt med dansk bank, var andra regler där och jag har jobbat med norrmänn som lånat till både hus och bil i Thailand på norsk bank.
Dom som hyr och intresserade är mannen 50/50 thai/eng uppväxt i eng, kvinnan 100 eng, flyttade till Thailand i höstas och båda arbetar.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K