Ingen erfarenhet för egen del. Har aldrig varit aktuellt att låna i Thailand och det skulle antagligen inte gå även om jag ville.
Däremot har vi försökt sälja både mark och hus, så har även thailändska grannar, och det verkar alltid vara problem med att finansiera privatköp av fastigheter med banklån.
Mina erfarenheter, men jag har väl antagligen bara varit i kontakt med fattiglappar och icke kreditvärdiga.
Dom kanske inte haft fast anställning, borgenär eller egen insats, jobba på egen farm tex ger nog lägre lånemöjlighet.
Vart samma krav på mig i Thailand på thailändsk bank som i Sverige, vare sig mer eller mindre.
Kanske banken inte håller med i det ni vill ha för marken och värdet?
Banken lånar ju inte ut mer än det dom värderar till, dom vill ju inte gå med förlust om dom måste ta i beslag pga inte kan betala lånet.
Mäklaren här värderade vårat hus till 4,5 miljoner baht, får vi se.
Som sagt även många andra länders banker lånar ut till utländska fastigheter, kanske är Sverige som är undantaget och inte gör det?
Vet ju när kollade på lägenhet i Spanien innan flyttade till Thailand och kollade via fastighetsbyrån så förmedlade dom kontakt med dansk bank, var andra regler där och jag har jobbat med norrmänn som lånat till både hus och bil i Thailand på norsk bank.
Dom som hyr och intresserade är mannen 50/50 thai/eng uppväxt i eng, kvinnan 100 eng, flyttade till Thailand i höstas och båda arbetar.