Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Fast nu har du flyttat ut från Sverige. Träffas du av det svenska dubbelbeskattningsatalet när du inte är skriven och obegränsat skattskyldig i Sverige längre. Du borde eventuellt ses som Thai skatterättsligt.

Sen är iof sjöfartsreglerna ang skatt de mest unika.
Skatteavtalet säger att i första hand är man skattepliktig till landet man jobbar, är det osäkert, landet man bor, är det osäkert landet man är skriven, är det osäkert landet man är medborgare.
Att jag är utskriven ifrån Sverige gör mig inte skattepliktig till Thailand.
Men norrmänn kan skriva mig skattepliktigt i Thailand men för mig med norsk inkomst men svenskt medborgarskap vet jag inte om den möjligheten finns.
Många norrmänn skattar ju sin norska pension till Thailand istället för Norge, får lägre skatt.
Dom har ju annat skatteavtal.

Jag är ju inte skriven i Thailand, med allt visumkrångel så är man ju bara utskriven från Sverige.

Jag har varit i kontakt med norska och svenska skatteverket och dom säger att det är Norge jag är skattepliktig till.
Och Sverige är jag 0 skattepliktig till säger dom.

Skatteavtalet säger att i första hand är man skattepliktig till landet man jobbar, är det osäkert, landet man bor, är det osäkert landet man är skriven, är det osäkert landet man är medborgare.
Att jag är utskriven ifrån Sverige gör mig inte skattepliktig till Thailand.
Men norrmänn kan skriva mig skattepliktigt i Thailand men för mig med norsk inkomst men svenskt medborgarskap vet jag inte om den möjligheten finns.
Många norrmänn skattar ju sin norska pension till Thailand istället för Norge, får lägre skatt.
Dom har ju annat skatteavtal.

Jag är ju inte skriven i Thailand, med allt visumkrångel så är man ju bara utskriven från Sverige.
Visst utgångspunkten är att man är skattskyldig i ett land om man jobbar där för ett lokalt företag sedan kan avtal och annat justera detta. Varje land har sin egen definition av skattskyldighet, men man anses i regel vara skattskyldig i det land där du vistas mer än sex månader per år.

Skulle dock bli förvånad om inte Norge har beskattningsrätt för dig, trots boende i Thailand.

Ska bli kul att se om du kan skatta din Norska pension i Thailand sen!

Visst utgångspunkten är att man är skattskyldig i ett land om man jobbar där för ett lokalt företag sedan kan avtal och annat justera detta. Varje land har sin egen definition av skattskyldighet, men man anses i regel vara skattskyldig i det land där du vistas mer än sex månader per år.

Skulle dock bli förvånad om inte Norge har beskattningsrätt för dig, trots boende i Thailand.

Ska bli kul att se om du kan skatta din Norska pension i Thailand sen!
Har Norrmän på forumet som gör det bla @Einar står även på norska skatteetatens hemsida att om man skattepliktigt skrivit sig i ett land kan man få skatta där om man kommer med intyg på det.
Jag har 20 år kvar tills jag kan ta ut norsk pension så då får du vänta innan du får se det.
Har några arbetsår igen.

Knapp tusenlapp i månaden, kanske är ok, jag tycker det är mycket slantar, men jämför jag med LF Östergötland så är det billigt. Jag ser till att ha slantar på banken här i Thailand. Men tar man en Thaiförsäkring så är det ännu mer slantar, rena ockret här med försäkringar i detta land

Knapp tusenlapp i månaden, kanske är ok, jag tycker det är mycket slantar, men jämför jag med LF Östergötland så är det billigt. Jag ser till att ha slantar på banken här i Thailand. Men tar man en Thaiförsäkring så är det ännu mer slantar, rena ockret här med försäkringar i detta land
Jag tycker det är billigt då det är en komplett försäkring och inte bara sjukdom och olyckor.
Juridiskt rättsskydd, skadestånd, stöld, reseskydd är minst lika viktigt.

Pengar på banken kan vara bra när man är vid medvetande.

Har en fru jag litar på
Jag tycker det är billigt då det är en komplett försäkring och inte bara sjukdom och olyckor.
Juridiskt rättsskydd, skadestånd, stöld, reseskydd är minst lika viktigt.

Pengar på banken kan vara bra när man är vid medvetande.
Skrev inte att det var dyrt :) Skrev att det var mycket slantar, inte riktigt samma sak, eller hur ?? kan dessutom vara väldigt billigt i jämförelse med att betala en fet sjukhusräkning, men har haft Thai Pagan förut och känns inget kul när ett år har gått och det fattas hundra tusen på kontot , Ocker inget annat

Skrev inte att det var dyrt :) Skrev att det var mycket slantar, inte riktigt samma sak, eller hur ?? kan dessutom vara väldigt billigt i jämförelse med att betala en fet sjukhusräkning, men har haft Thai Pagan förut och känns inget kul när ett år har gått och det fattas hundra tusen på kontot , Ocker inget annat
Ja, du skrev att det var mycket slantar.
Med andra ord dyrt för dig och billigt för andra, eller hur?

lite som slår svensk sommar :love_transparent: Inte ens Thailand ;)

C219DFC1-4BC4-4F0E-A9B5-80B1D926FE88.jpeg

F829EB80-395E-405E-9088-3CE8B7B12D1A.jpeg

692403F1-82E6-4E09-A61D-4997FAEEF600.jpeg

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar