Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Dock jävligt nöjd efter arbetsresan jag gjort, tom Chief Engineer säger han hoppas jag kommer tilbaks för blivit bättre, och när Chiefen säger till ÖS "jag skall lobba för dig" lyssnar jag för kan ibland vara lite competition.
Matroserna var väl lite sura några dagar för att dom fått en styrman som sätter dom i jobb men resten av båten "det var på tiden det kom en riktig överstyrman och styr upp där nere" Vi får se, kapten tjötar på rederiet att fastanställa mig men han sa nu att dom är tveksamma pga resa Thailand.
Vi får se hur det utvecklas men arbetsmoralen bland unga norska matroser är helt åt helvette.
Jag visste ju innan när jag tog rollen har ju jobbat med filippinare innan som arbetar.
Men har vart ett litet styr men har blivit bättre, har pratat och gett våra åsikter men dom är timmanställda och innan jag kom in så var det lyfta containers sen sitta spela tv spel på arbetsistid.
Jag accepterade inte det, en båt skall underhållas och du har fan inte lön för att sitta och spela tv-spel.
Ene matrosen var till kapten och gnällde att blivit så strikt sen jag kom, men han fick en banning, va fan har ni gjort innan ni har haft en överstyrman som tillåtit ni sitter i dagrummet kollar tv och spelar tv spel, jobbar 4 timmar om dagen!! där kom han inte långt.
Helt jävla sjukt och man skall behöva känna sig som skurk för att man säger till och ger folk jobb.

Vi får se hur det utvecklas men arbetsmoralen bland unga norska matroser är helt åt helvette.
Jag visste ju innan när jag tog rollen har ju jobbat med filippinare innan som arbetar.
Men har vart ett litet styr men har blivit bättre, har pratat och gett våra åsikter men dom är timmanställda och innan jag kom in så var det lyfta containers sen sitta spela tv spel på arbetsistid.
Jag accepterade inte det, en båt skall underhållas och du har fan inte lön för att sitta och spela tv-spel.
Ene matrosen var till kapten och gnällde att blivit så strikt sen jag kom, men han fick en banning, va fan har ni gjort innan ni har haft en överstyrman som tillåtit ni sitter i dagrummet kollar tv och spelar tv spel, jobbar 4 timmar om dagen!! där kom han inte långt.
Helt jävla sjukt och man skall behöva känna sig som skurk för att man säger till och ger folk jobb.
Sen kan man undra varför Kaptenen inte hade fattat / åtgärdat detta innan......

Är inte en kaptens ansvar, kapten ansvarar över fartyget, jag som överstyrman är chef över allt på däck och lasthantering, chief engineer motsvarande i maskin.
Nu är det dock ny kapten och han pushar på rederiet att behålla mig, han började jobba på båten en vecka innan mig.
Kapten är VD vi är underschefer som ansvarar, och även under oss har vi ibland, i vanliga fall har dom bosun som är boss på däck men inte nu så jag som får ta allt.

Är inte en kaptens ansvar, kapten ansvarar över fartyget, jag som överstyrman är chef över allt på däck och lasthantering, chief engineer motsvarande i maskin.
Nu är det dock ny kapten och han pushar på rederiet att behålla mig, han började jobba på båten en vecka innan mig.
Kapten är VD vi är underschefer som ansvarar, och även under oss har vi ibland, i vanliga fall har dom bosun som är boss på däck men inte nu så jag som får ta allt.
Kapten har ALLTID det yttersta ansvaret.

Kände en sådan Kapten som ansåg att det var viktigare att hålla kostnaderna nere och underhåll skulle utföras på varvet.
Det var en tävling mellan några båtar i samma rederi.
Så kan det gå när kaptenen blev budgetansvarig och ekonomisk chef för sitt fartyg för att rederikontoret på land avvecklats.

Kapten är fartygets chef.
Överstyrman är chef över all lasthantering och personal ovanför maskinrummet.
Chief Engineer är chef över allt under däck i maskin.
Kapten kan gå över oss men vi som styr arbetet på båten och sällan en kapten lägger sig i
Under mig har jag på båtar Bosun som jag släpper det till och tar morgonmöte med men denna gång varit unga killar på runt 23 år så inte funkat.

Lämnat ett bidrag till Blå Gula bilen. Har definitivt tröttnat på grannen i öster.

Screenshot_2022-09-21-23-27-06-207_org.mozilla.firefox.jpg
Kan meddela att blågula bilen är initierad av en skicklig entreprenör som heter Take Aanstoot. Har själv träffat honom och hans fru Janna. Take är en mycket driftig person med många bra och innovativa ideer.

Kände en sådan Kapten som ansåg att det var viktigare att hålla kostnaderna nere och underhåll skulle utföras på varvet.
Det var en tävling mellan några båtar i samma rederi.
Så kan det gå när kaptenen blev budgetansvarig och ekonomisk chef för sitt fartyg för att rederikontoret på land avvecklats.
Rederiet jag jobbade för innan fick man inget kostnads, man skickade beställning sen tog inköpsavdelningen över, tog bud.
Här har dom nog dock gjort bort sig, låst sig till en försäljare, inga buf och för en vinteroverall som kostar 1799 på blåkläder tar dom som dom har kontrakt med 4999kr.
Jag satte mig emot köpa för det...

Skall ta mig en sväng upp på Söder, köpa nåt starkt sen blir det nog nyckter fram igenom ett tag kanske, frugan vill ha en liten fest, själv vill jag bara hem och krama alla...

Man arbetar inte så, kapten är ytterst ansvarig om en olycka sker tex men inte så man arbetar.
Stämmer, man arbetar inte så i praktiken. Men i lagens mening är befälhavaren alltid ytterst ansvarig och är rederiets representant ombord. En befälhavare som saknar fingertoppskänsla och lägger sig i allt har totalt missuppfattat sin uppgift. Men han måste gripa in om något inte fungerar, särskilt om det påverkar fartygets säkerhet, underhåll och ekonomi.

Stämmer, man arbetar inte så i praktiken. Men i lagens mening är befälhavaren alltid ytterst ansvarig och är rederiets representant ombord. En befälhavare som saknar fingertoppskänsla och lägger sig i allt har totalt missuppfattat sin uppgift. Men han måste gripa in om något inte fungerar, särskilt om det påverkar fartygets säkerhet, underhåll och ekonomi.
Japp om inget fungerar, precis som för en VD.
Men det är jag som ansvarar för allt däcksarbete ombord och Chiefen under däck, inte fan springer kapten runt och överstyr...
På båten jag var nu har det vart lite problem med det och fått en hel del please stay, you have made a difference, BS eller ej vet jag inte men många båda under och över däck har velar ha mig kvar men matroserna mellan 19-23 år gamla har jag fått jaga...

Blev en vändpunkt dock på båten, en av dom äldre ställde sig emot när jag hade gett dom yngre ett arbete att vaska båten och sen testa FRC. Får väl se om vi har tid säger gubben och går emot mig öppet mot dom andra, men han gick mot fel gubbe, för jag tänder, vill du ha jobbet som bosun (lite annat käft dät imellan som jag inte tänker skriva) , skall du stå här och trycka ner mina order, nej nej mena inte så. Kock tjejen säger ombord äntligen har vi fått en man ombord....

Blev en vändpunkt dock på båten, en av dom äldre ställde sig emot när jag hade gett dom yngre ett arbete att vaska båten och sen testa FRC. Får väl se om vi har tid säger gubben och går emot mig öppet mot dom andra, men han gick mot fel gubbe, för jag tänder, vill du ha jobbet som bosun (lite annat käft dät imellan som jag inte tänker skriva) , skall du stå här och trycka ner mina order, nej nej mena inte så. Kock tjejen säger ombord äntligen har vi fått en man ombord....
Där kommer den där berömda fingertoppskänslan in igen. Det gäller att inte bli alltför auktoritär, då får man gänget emot sig. Lyckas man med den balansgången har man en ytterst lojal besättning som man kan lita på fullt ut. Misslyckas man har man däremot ett gigantiskt problem. Svårt men ingalunda omöjligt.

Där kommer den där berömda fingertoppskänslan in igen. Det gäller att inte bli alltför auktoritär, då får man gänget emot sig. Lyckas man med den balansgången har man en ytterst lojal besättning som man kan lita på fullt ut. Misslyckas man har man däremot ett gigantiskt problem. Svårt men ingalunda omöjligt.
Där till skillnad mot tidigare överstyrman som mönstrade ner sig själv verkar ha lyckats, sådan skillnad nu när jag tog över, förre överstyrman är kvar ombord men går som 2nd officer nu och säger blivit så mycket bättre och jag gör ett bättre jobb och kapten vill behålla mig i positionen, så tar åt mig, jag är rätt ok på överstyrmansjobbet, jag gick in på båt jag inte hade erfarenhet ifrån och överstyrman gick ner och jag upp.

Mina fördommar om Stockholm gäller, skulle in ta en bärs på Kellys, sätta mig i baren.
Vem fan är du, har du fått tillåtelse sitta i baren, bär tillbaks den där stolen du är inte här ifrån.
Dra åt helvette med eran attityd sa jag.
Du bär tillbaks den stolen.
Dra åt helvette och fixa det själv sa jag och gick till nästa, så jävla dåligt bemötande på pub av en som arbetar, konstigt att supporten går ner.
På annan Hammarby pub nu med trevligare folk.

Här gillar ja, men dom blev vafan gick dom på dig i Kellys på de sättet dom små f.
Gamla gubbar lika roliga men dom blev sura iaf va dom visa men kan ju vart show här är du välkommen din lille häcken gubbe för en sak har dom gjort bäst för svensk ungdom.

20220923_190134.webp

20220923_190127.webp

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7