Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Härligt...ha finger toppen i ett whiskey glas morgon som kväll nu!!! Känner igen den ångest då man blev biten i Chiang Mai 2019 o googlade på rabies :sick:. Helt rätt att uppsöka vården oavsett vilka tröstande råd man får. Bakterien är lömsk o sitter i ytan, skinnet för att leta sig in i kroppen. Noga att du följer vaccinet 4 sprutor + en boost nr5. Rabbibur om vi har tur kanske ger oss immunitet Covid-19, vem vet;).
Ingenstans i världen har man kunnat påvisa att ett bett av råtta har medfört Rabiessmitta , Samma sa läkaren på sjukhuset , dessutom en husmus /näbbmus. Den är fö avlivad no på morgonen , någon av hundarna hade skojat med den, förmodligen vår Shitzu som vi såg var på rättjakt igår kväll

Hmmm, samma här hemma när ja prata med kusin i fäbobyn. Syster dottern sprang in o ville träffa mormor men var rejält snuvig. Som tur fanns snabb test och reträtt vilket visade sig positivt :rolleyes:. Även en rörmokare i granngården arbetade infekterad då han måste få igång en värmepump som slocknat...
Så vad är vitsen med att testa? Är du sjuk skall du inte ut bland folk vad det än gäller, bara för att det visar negativt på corona kan det vara en influnsa som är minst lika farlig för äldre eller andra febersjukdommar här nere.
Är man rejält snuvig skall man hålla sig på sitt rum om ingen annan hemma är det.

Är på jobbet & byter ut munstycken på en dyslans... Och längtar verkligen hem till sängen & värmen under täcket...

20221104_010515.webp

Skall diska upp och röja upp i köket efter dessa sjukdagar, äldste sonen hade fortsatt lite känningar sa han så blir ingen mer skola denna veckan då utan får vänta till Måndag.
Sen efter röjt upp i köket så skall jag göra en pyttipanna, aptiten försvann inte när man var sjuk.
Annars blir det inget mer idag väl, frugan är också fortsatt lite sjuk.

Ägnat förmiddagen åt att städa i köket, disken får jag ta i omgångar för var så mycket, diskstället blev fullt, ingen som orkar stå och diska när man är sjuk.
Nu skall jag laga pyttipanna för här börjar energin komma åter så behöver riktig mat ;)

20221104_104134.webp

20221104_104301.webp

20221104_104246.webp

Grabben fick en ny speldator. Den han hade innan hade han ärvt av mig och den var nästan 10år gammal. Han önskade sig FIFA 2023 (hur man nu kan göra det :laugh2: ) i födelsedagspresent. När det sedan inte gick att starta blev han så klart lite besviken. Farsan fick vika upp lädret :) Igår kom den hem och vi satte upp den. Snacka om att han blev glad och nu kan han spela FIFA 2023 :)
Jag blåste hans gamla dator och installerade Battlefield 3. Jäklar har spelat lite nu ikväll. Något ringrostig men kul är det.
Dom är ganska fräna dessa nya gamingburkar. Det lyser och blinkar i alla möjliga färger.

IMG_5265.jpeg

IMG_5264.jpeg
Skall nog bygga ihop min stationära dator någon dag igen, gjorde ju mining rigg av den för lite över ett år sen så har ingen nu, får se vad jag sätter för grafikkort i, RTX2070 eller AMD 6700XT, sonen skall få ett GTX 1080TI som jag har liggandes, det kortet drar för mycke el för att mina med i dagens läge. Han kan få det i julklapp, han skulle fått det när jag kom hem men så satt han och spelade en natt efter vi sagt till han att han skulle gå och sova, smet upp igen när han trodde vi sov, så det blev skjutet på framtiden tills han visat att han lyssnar och han får lärt sig ta konsekvensen.

Så vad är vitsen med att testa? Är du sjuk skall du inte ut bland folk vad det än gäller, bara för att det visar negativt på corona kan det vara en influnsa som är minst lika farlig för äldre eller andra febersjukdommar här nere.
Är man rejält snuvig skall man hålla sig på sitt rum om ingen annan hemma är det.
De flesta "blev friska" fort men testade positivt i 13 dagar. Tommy tex. Var sjuk i en halv dag men testade fortsatt positivt. Man bör inte gå ut förrän man testat negativt ett par dagar för att vara på den säkra sidan

I natt blev jag biten av en mus i sömnen, vaknade med smärta i ena fingertoppen och rikligt med blodflöde.
Inget farligt bett, frågade min svärfar om rabiessituationen i området, det finns ingen här, sa han.
Jag åkte till sjukhuset vid 8-tiden. De gav mig gammaglobulin. rabiesvaccin och stelkrampsvaccin, även Clindamycin i 12 dagar då läkaren sa att gnagare kan ha otäcka bakterier i saliven.'
All behandling tog 30 minuter inklusive läkaren, de tog även vikt 93 kilo och blodtryck 145/70 allt detta kostade mig 600 thbt. Jag hyllar det thailändska sjukvårdssystemet (600 bath)för denna utmärkta behandling som är helt enligt västerländska rekommendationer. Nu väntar ytterligare 3 rabiessprutor inom två veckor, Alla däggdjur kan bära på rabiesinfektion. Tyvärr så finns det inte den gratisvård som Isan Lover drömmer om i sina dagliga dagdrömmar, men tycker att 600 bath är oförskämt billigt
Nu är jag trygg och glad igen
Hej

Som du borde ha märkt redan så gör man lite som man vill lokalt runtom i Thailand, nästan ingen tolkar och använder väl givna regler på samma sätt, t.o.m den låga avgiften på 30 baht togs bort redan vid militärkuppen 2006, men på vissa ställen fortsätter man ändå att ta ut denna avgift, på vissa platser tar man t.o.m ut en högre avgift.

”Initially, the healthcare program that took Thailand to universal coverage required a small copayment of 30 baht to receive care. For this reason, the universal coverage scheme was sometimes called the 30-baht scheme, or the 30-baht project. This minimal copayment for treatment was removed in 2006. Therefore, Thai citizens can now access many healthcare services with no out-of-pocket costs.”

Vi har gratis vård på vår lokala vårdcentral och vi får även vård på vår Amphoes sjukhus med remiss ifrån vår lokala vårdcentral, men söker jag vård direkt på sjukhus utan remiss eller utanför vår Amphoe så hade jag också fått betala 300-600 baht precis som du.

Mvh isan lover

De flesta "blev friska" fort men testade positivt i 13 dagar. Tommy tex. Var sjuk i en halv dag men testade fortsatt positivt. Man bör inte gå ut förrän man testat negativt ett par dagar för att vara på den säkra sidan
Dom nya varianterna Omicron etc sägs ju testet inte ens vara säkert det stämmer och hemtesten skall man ju inte ta för att stämmer heller, stort felmarginal och ger bara en fingervisning om man skall göra ett riktigt test på sjukhus men dom är väl så gott som nedstängda här? I Sverige finns det väl inga testcenter kvar.
När man läser symptom på covid så är det enda som stämmer in att vi haft feber, inget annat.

Vi följer FHM och Thailand inte längre någon 13 dagar regel Barn och vuxna kan återgå till arbetet, skolan, förskolan och andra aktiviteter när de har blivit friska och har gott allmäntillstånd. För förskolebarn innebär ett gott allmäntillstånd att barnet ska vara piggt, feberfritt och orka delta i förskolans normala aktiviteter..

Inte heller Thailand har någon 13 dagars regel.
BANGKOK (NNT) - Health authorities in Thailand no longer regard COVID-19 as a dangerous communicable disease, but those who test positive are asked to stay away from others for at least five days.

Har ni inte diskmaskin? Kan vara skönt ibland :)
Jo den står på utsidan, tänkt sälja den men på auktion sa dom finns ingen köpmarknad för diskmaskin här nere, jobbigare plocka in och ut än att frugan diskar för hand ;)
För är det diskmaskin får jag ju sköta.
Men den är inte inkopplad och har aldrig varit i detta huset så 5 år sen den användes sist, skulle testa den i våras och lägga ut på marketplace men då fick jag inget vatten igenom.

Dom nya varianterna Omicron etc sägs ju testet inte ens vara säkert det stämmer och hemtesten skall man ju inte ta för att stämmer heller, stort felmarginal och ger bara en fingervisning om man skall göra ett riktigt test på sjukhus men dom är väl så gott som nedstängda här? I Sverige finns det väl inga testcenter kvar.
När man läser symptom på covid så är det enda som stämmer in att vi haft feber, inget annat.

Vi följer FHM och Thailand inte längre någon 13 dagar regel Barn och vuxna kan återgå till arbetet, skolan, förskolan och andra aktiviteter när de har blivit friska och har gott allmäntillstånd. För förskolebarn innebär ett gott allmäntillstånd att barnet ska vara piggt, feberfritt och orka delta i förskolans normala aktiviteter..

Inte heller Thailand har någon 13 dagars regel.
BANGKOK (NNT) - Health authorities in Thailand no longer regard COVID-19 as a dangerous communicable disease, but those who test positive are asked to stay away from others for at least five days.
Nä och så sprids smittan fortfarande.. vilkey känns onödigt. Min fru har inte fått det än och farsan o hans fru är livrädda för sprutorna så de är helt ovaccinerade

I all vänskaplighet avråder jag från att göra något motsvarande i Rinkeby eller något annat utanförskapsområde. Speciellt om du har en svennebil t ex Volvo. Har du en BMW kan det lyckas för då kan de tro att ägaren kommer från ett annat gäng med högre status t ex från Södertälje. Av försiktighetsskäl kan de då avvakta.
Hej

Ja skulle jag mot förmodan besöka ett sånt område skulle jag nog också låsa bilen.

Mvh isan lover

Nä och så sprids smittan fortfarande.. vilkey känns onödigt. Min fru har inte fått det än och farsan o hans fru är livrädda för sprutorna så de är helt ovaccinerade
Smittan kommer aldrig sluta spridas, den är som influenca etc här för att stanna, nu skall vi leva normalt igen.
Det finns tex inga testcenter i Sverige längre så när du är där kan du inte ens gå och göra ett fullgott test då som sagt hemtesten är inte gjorda för dom nya varianterna.

Jo den står på utsidan, tänkt sälja den men på auktion sa dom finns ingen köpmarknad för diskmaskin här nere, jobbigare plocka in och ut än att frugan diskar för hand ;)
För är det diskmaskin får jag ju sköta.
Men den är inte inkopplad och har aldrig varit i detta huset så 5 år sen den användes sist, skulle testa den i våras och lägga ut på marketplace men då fick jag inget vatten igenom.
Vi har diskmaskin i både Sverige och Thailand. Tycker det är skönt. När jag är själv i huset i Thailand så blir det så lite disk så handdiskar. När hela familjen är med plus några till oftast så då blir det diskmaskinen. Tror det är en Franke vi har. Inbyggd i köket inomhus.

Smittan kommer aldrig sluta spridas, den är som influenca etc här för att stanna, nu skall vi leva normalt igen.
Det finns tex inga testcenter i Sverige längre så när du är där kan du inte ens gå och göra ett fullgott test då som sagt hemtesten är inte gjorda för dom nya varianterna.
Har inte vart smittad igen sedan mars och då funkade testerna perfekt

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar