Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

"ledarn " sa:
Ett internationellt gäller väl i 1 år har jag för mig...?
Men det kostar väl en hel del att skaffa ?

Skaffa ett Thai när du väl fått "hemboken"...

Ett Internationellt körkort gäller som sagt i ett år. Utfärdas av Motormännen till en kostnad av 100:- för medlemmar och 230:- för övriga.

Info finns på www.motormannen.se

"legolas " sa:
Rolf och Berralund, bara så att det inte blir fortsatt fel i detta. jag har sagt detta tidigare och säger det igen. Är man fastboende i ett land annat än Sverige, så gäller ICKE ett internationellt körkort i det landet.

Så Rolf till din fråga... är du skriven hemma i Sverige och INTE här i Thailand, så kan du skaffa internationellt körkort. Skriver du dig härnere som boende i Thailand så är internationellt körkort icke gällande.

Jag tycker som ledarn, försök om du kan klara det, att skaffa en husbok (tabien baan) för ditt nya framtida hus, sedan är det fritt fram att ansöka om thaikörkort.
- "you´re welcome"......
Köper man en kåk så får man väl den för..ade husboken? Min undran var väl mest vilket som är bekvämast om jag bor halvårsvis, int, körkort eller att fixa ett Thai.
En som aldrig frågat förut
a1006.gif

Det är väl ungefär så som jag tänker, jag kommer ju att bo i Thailand samtidigt är jag ju bara där på besök eftersom jag inte skriver ut mej från Sv.
Så jag kommer nog att köra med det Int. körkortet.
Den där husboken dyker ju upp överallt tycker jag mej ha läst. Så en sådan ska jag skaffa om det går. Jag vill ju ha ett ordentligt bevis på att jag verkligen är bosatt på en fast adress i Thai. Det får mäklerigubbarna fixa, dom är för övrigt väldigt trevliga och hjälpsamma, mailar utan att snacka hus eller affärer.

"Rolf " sa:
Det är väl ungefär så som jag tänker, jag kommer ju att bo i Thailand samtidigt är jag ju bara där på besök eftersom jag inte skriver ut mej från Sv.
Så jag kommer nog att köra med det Int. körkortet.
Den där husboken dyker ju upp överallt tycker jag mej ha läst. Så en sådan ska jag skaffa om det går. Jag vill ju ha ett ordentligt bevis på att jag verkligen är bosatt på en fast adress i Thai. Det får mäklerigubbarna fixa, dom är för övrigt väldigt trevliga och hjälpsamma, mailar utan att snacka hus eller affärer.
Kom på att när jag fick det internationella körkortet sist så var det ju översatt på Thailändska också. Så då måste ju folket kunna läsa ???

Och thai korkortet fungerar aven som ID kort,sa du slipper att ta med passet vid ex
bankarende ;)

"ledarn " sa:
Jag visar även jag upp Svenska körkortet vid kontroller i trafiken...
Roliga miner man får ibland... :)

Men skulle det uppstå en olycka så är det intl, eller ditt Thai ett måste för att kunna ha en mikroskopisk chans att klara dig ifrån ansvar.... (Du torskar säkert ändå, men..)
Vet inte hur det är med försäkringsbolaget om det uppstår skada på dig själv...?
Men är du försäkrad i Sverige så räcker det nog med ditt Svenska körkort.
Har du däremot intl, försäkring måste du nog ha intl, körkort...?

Husbok har du rätt att få om du äger ditt boende i landet.
Även fast du bara är där ibland !!
Chefen har lägenhet i Jomtien och han fick sin bok utan knussel efter att jag sa åt honom att ansöka på kommunen...
Tack för det, får kolla med försäkring. Men en vanlig bilförsäkring tecknar man väl i Thailand ingår inte förarskydd då??

Skall snart hämta grabben på fritids sedan blir det tåget hem till farsan. Det blir väl alltid något gott att mumsa på ikväll. :)

"ledarn " sa:
Tänkte mer på olycksfalls försäkringen....
Om du har Svenskt, Intl´t eller Thai bolag..

Bilen får du ju teckna separat..
Jo men om jag tecknar en på bilen ingår inte förarskydd då??
Jo övriga försäkringar får vi fixa med nåt försäkrings bolag i Sverige

"ledarn " sa:
Lite osäker här..... Tror tyvärr att bilförsäkringen är som motorcykelförsäkringen.
Den täcker bara skador på fordon, andra och tredje part....

Om du skadar dig själv så måste du ha en annan försäkring...
Men det finns säkert någon här som kan svara till 100%.. :)
Vi får se ska ju inte ske i morgon Tack så länge :wai:

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar