Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Nu ser hon ut som en tonåring igen 555

20231203_131808.jpg

20231203_133702.jpg

Förjäkligt att man skall riskera bli beblandade med kriminella element.
Den pizzerian har jag gått på i många år och nu skall man riskera bli gripen och ihopbuntad med hazardspelare för man
“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"
  • Att man aldrig lär sig men nu får det vara nog, för ett tag i alla fall.

Vaknat upp till en härlig och vacker vinterdag där det slutat att snöa. Ska kanske ta ut snöslungan och röja lite grann efter att igår bytt bryt-bultarna till inmatar-skovelhjulet efter stött på några stenar då jag använde den senast. Ska först bara kolla vädret för blir det plusgrader på gång så är ju det bara onödigt att ta ut slungan. Det blir att åka till Maskiner & Trädgård i Kalmar och köpa ett gäng nya bryt-bultar som egentligen är till Husqvarna snöslungor men har fikat upp hålen lite granna så att dessa passar för att slippa beställa Yamaha original till min snöslunga som jag haft sedan 1991. Den var nästan ny när jag köpte den av ett äldre par som sålt sitt hus längre upp i Sverige och flyttat till en lägenhet i Kalmar. Jag hade långa grusgångar på mitt förra hus och jag höll köra sönder den ”band-drivna” slungan redan första gången jag använde denna då den grävde ner sig i röjarläget. Jag filade upp ett mellanläge mellan transportläget och röjarläget på fotpedalen så att slungans framkant ligger någon eller ett par centimeter i detta mellanläget så att slungan tar snön men liksom vandrar utan att gräva ner sig. Original röjarläget går i princip bara att använda på asfalt och inte ens på markstenen runt huset och garaget då det hugger rätt i kanterna mellan stenarna.

Igår så fick jag hjälpa grannarna som bor bakom mig att komma upp med en framhjulsdriven bil uppför backen till att parkera på deras infart så att deras andra bil med bättre vinterhjul är fri att komma ut och in. En fick backa bilen medans vi var tre personer som hjälpte till med att gunga och knuffa vilket tog en bra stund och rätt många försök.

För några dagar sedan mötte jag en snöplog på en smal väg och jag stannade helt och körde så nära kanten som jag vågade när plogen svept nära min bil. Det kom en bil bakom mig som inte var nära men som nog blev rädd och ställde sig på bromsen och körde ner i ett djupt dike. Det var på eftermiddagen när det börjat mörkna med folk på väg hem från sina jobb på med många bilar i rörelse och bilen som kört i diket var rätt långt bakom mig så fick köra vidare. Nästa dag så såg jag spåren och det var klart att bilen inte ens med 4-hjulsdrift hade kunnat få upp bilen utan assistans.

Barnbarnen med föräldrar dyker säkert upp idag också för att åka pulka och kälke nedför backen framför vårt hus. Det gick åt en flaska lättvinsglögg igår när de kom in och värmde sig men har tre flaskor kvar efter att stockat upp glögg förrådet igår :xmas_smiley:

Första advent idag så det blir först ett besök i kyrkan. Sedan skall jag hälsa på min Far som blir allt svagare, blir kanske ingen kontakt eftersom han sover det mesta av tiden.

Det är en kall vintermorgon här, 7 minusgrader och halvklart. Så kallt om snoken. Nästa vecka skall tydligen bli lite mildare.

Första advent idag så det blir först ett besök i kyrkan. Sedan skall jag hälsa på min Far som blir allt svagare, blir kanske ingen kontakt eftersom han sover det mesta av tiden.

Det är en kall vintermorgon här, 7 minusgrader och halvklart. Så kallt om snoken. Nästa vecka skall tydligen bli lite mildare.
Är själv inte religiöst lagd eller medlem i svenska kyrkan men jag uppskattar samhällstjänsten som kyrkan står för och allt frivilligarbete som många lägger ner!

Det är väldigt tråkigt att läsa om hacker attacken som tyvärr nog kommer ta lång tid att lösa och hoppas att det går bygga upp ett starkare skydd mot framtida attacker.

Enda medicinen som behövs mot diabetes 2 är mat av rätt sort. Lätt som en plätt.
Så enkelt, men ack så svårt är det! Kunskapen finns, men det verkar som att skolmedicinen som vanligt satsar på läkemedel istället för hälsa. Sedan vore det nog bra om inte föräldrar ansåg att de gör barnen en tjänst när de agerar färdtjänst så fort ungarna skall någonstans.

(Tänk om man ändå ville kalla Diabeters-2 för sockersjuka, det skulle nog betyda mycket för folks förståelse)
----------------

Fler barn får diabetes – sämre kost och motion​

Sverige: Andelen barn och unga som får diabetes typ 2, en variant som tidigare setts hos vuxna, ökar. – Det är en kraftig ökning som är oroande, säger Anna Ek, läkare på diabetesmottagningen på Karolinska sjukhuset.
Typ 1 diabetes är den vanligaste formen av diabetes bland barn. Till skillnad från typ 2 är det en autoimmun sjukdom där kroppens immunförsvar förstör de celler som producerar insulin. Det leder till en insulinbrist som är kvar livet ut.
Diabetes typ 2 innebär att kroppens celler blir mindre känsliga för insulin, hormonet som tar hand om sockret i blodet. Till slut räcker inte insulinet till och blodsockerhalten blir för hög. Den varianten av diabetes kopplas till livsstil som kost och motion och har länge betraktats som en vuxendiabetes.

Men nu har alltså även den typen av diabetes börjat krypa ner i åldrarna. Från att för 30 år sedan ha drabbat nästan bara människor över 60 år drabbas nu allt fler yngre, till och med barn.
Enligt statistik från nationella register är det 1,4 procent av alla under 18 år som får diabetes typ 2. För några år sedan var det 0,4 procent.

Anna Ek, som själv forskar på insulinresistens och fetma hos barn, påpekar att det än så länge inte handlar om några stora antal, men att det över huvud taget sker en ökning är oroande.
– Det sker också en kraftig ökning bland unga vuxna mellan 18 och 30 år, säger hon.
Även om det finns behandling för den som får diabetes typ 2, så ökar risken att drabbas av andra sjukdomar.
– Den som får diabetes som ung har också flera år med sin diabetes som påverkar kroppen, vilket ökar risken för till exempel hjärt-kärlsjukdom, säger Anna Ek.

Vilka drabbas då av diabetes typ 2 som unga? En stor riskfaktor är obesitas, fetma. Barn och unga med kraftig övervikt löper en ökad risk att utveckla diabetes typ 2.
I USA, med betydligt större problem med obesitas än Sverige bland barn och unga, syns en väldigt kraftig ökning av diabetes typ 2. Oron är att det ska bli likadant här, säger Anna Ek.
Ett sätt att vända trenden är enligt henne att förhindra att barn och unga hamnar i fetma. Ansvaret ligger till stor del på samhället menar hon.
– Det handlar om att det ska vara enkelt för barn och unga att ha hälsosamma levnadsvanor och att delta i fysisk aktivitet. Vi vet att detta ser väldigt olika ut beroende på inte minst socioekonomisk status, säger hon.
Än så länge finns det utrymme att vända trenden anser Anna Ek.
– Men om utvecklingen går åt fel håll kan det innebära stora kostnader för samhället och lidande för patienterna.
Petra Hedbom

Tråkigt också att höra om din far glömde jag att säga.

Min far gick bort när han var 63 år efter varit till sjöss i stort sett hela sitt liv. Han gjorde motstånd mot tyskarna vid invasionen i Norge och blev satt på ett fartyg till Tyskland men han och kompisen såg sin chans när de såg ljus från fiskebåtar när de passerade Tjörn och krängde på sig varsin livräddningskrans och hoppade i havet och blev räddade av två fiskare. Min far träffade min mor på Feskekörkan i Göteborg men blev resten av andra världskriget satt som telegrafist på engelska jagare. Jag jobbade senare för Nordsjöfrakt som blev Bylock & Nordsjöfrakt men tyvärr så visste inte min mor vad fiskarnas namn var? Det hade varit trevligt att veta därför att de många Tjörn borna jag jobbade tillsammans med så hade säkert många vetat vilja fiskarna var och rent av varit släkt med för det verkade som nör drt gällde Tjörn bor så var alla släkt och ofta så nära som kusiner med varandra.

Tråkigt också att höra om din far glömde jag att säga.

Min far gick bort när han var 63 år efter varit till sjöss i stort sett hela sitt liv. Han gjorde motstånd mot tyskarna vid invasionen i Norge och blev satt på ett fartyg till Tyskland men han och kompisen såg sin chans när de såg ljus från fiskebåtar när de passerade Tjörn och krängde på sig varsin livräddningskrans och hoppade i havet och blev räddade av två fiskare. Min far träffade min mor på Feskekörkan i Göteborg men blev resten av andra världskriget satt som telegrafist på engelska jagare. Jag jobbade senare för Nordsjöfrakt som blev Bylock & Nordsjöfrakt men tyvärr så visste inte min mor vad fiskarnas namn var? Det hade varit trevligt att veta därför att de många Tjörn borna jag jobbade tillsammans med så hade säkert många vetat vilja fiskarna var och rent av varit släkt med för det verkade som nör drt gällde Tjörn bor så var alla släkt och ofta så nära som kusiner med varandra.

Var väl ett antal år sedan jag läste det mest orten med mest inavel i Sverige var då Skärhamn på Tjörn

Så enkelt, men ack så svårt är det! Kunskapen finns, men det verkar som att skolmedicinen som vanligt satsar på läkemedel istället för hälsa. Sedan vore det nog bra om inte föräldrar ansåg att de gör barnen en tjänst när de agerar färdtjänst så fort ungarna skall någonstans.

(Tänk om man ändå ville kalla Diabeters-2 för sockersjuka, det skulle nog betyda mycket för folks förståelse)
----------------

Fler barn får diabetes – sämre kost och motion​

Sverige: Andelen barn och unga som får diabetes typ 2, en variant som tidigare setts hos vuxna, ökar. – Det är en kraftig ökning som är oroande, säger Anna Ek, läkare på diabetesmottagningen på Karolinska sjukhuset.
Typ 1 diabetes är den vanligaste formen av diabetes bland barn. Till skillnad från typ 2 är det en autoimmun sjukdom där kroppens immunförsvar förstör de celler som producerar insulin. Det leder till en insulinbrist som är kvar livet ut.
Diabetes typ 2 innebär att kroppens celler blir mindre känsliga för insulin, hormonet som tar hand om sockret i blodet. Till slut räcker inte insulinet till och blodsockerhalten blir för hög. Den varianten av diabetes kopplas till livsstil som kost och motion och har länge betraktats som en vuxendiabetes.

Men nu har alltså även den typen av diabetes börjat krypa ner i åldrarna. Från att för 30 år sedan ha drabbat nästan bara människor över 60 år drabbas nu allt fler yngre, till och med barn.
Enligt statistik från nationella register är det 1,4 procent av alla under 18 år som får diabetes typ 2. För några år sedan var det 0,4 procent.

Anna Ek, som själv forskar på insulinresistens och fetma hos barn, påpekar att det än så länge inte handlar om några stora antal, men att det över huvud taget sker en ökning är oroande.
– Det sker också en kraftig ökning bland unga vuxna mellan 18 och 30 år, säger hon.
Även om det finns behandling för den som får diabetes typ 2, så ökar risken att drabbas av andra sjukdomar.
– Den som får diabetes som ung har också flera år med sin diabetes som påverkar kroppen, vilket ökar risken för till exempel hjärt-kärlsjukdom, säger Anna Ek.

Vilka drabbas då av diabetes typ 2 som unga? En stor riskfaktor är obesitas, fetma. Barn och unga med kraftig övervikt löper en ökad risk att utveckla diabetes typ 2.
I USA, med betydligt större problem med obesitas än Sverige bland barn och unga, syns en väldigt kraftig ökning av diabetes typ 2. Oron är att det ska bli likadant här, säger Anna Ek.
Ett sätt att vända trenden är enligt henne att förhindra att barn och unga hamnar i fetma. Ansvaret ligger till stor del på samhället menar hon.
– Det handlar om att det ska vara enkelt för barn och unga att ha hälsosamma levnadsvanor och att delta i fysisk aktivitet. Vi vet att detta ser väldigt olika ut beroende på inte minst socioekonomisk status, säger hon.
Än så länge finns det utrymme att vända trenden anser Anna Ek.
– Men om utvecklingen går åt fel håll kan det innebära stora kostnader för samhället och lidande för patienterna.
Petra Hedbom
Det är inte fetman i sig som leder till T2D. Det är livssilen och felaktig kost som leder till fetma och i förlängningen T2D. Flera andra metabola syndrom som högt blodtryck, inflammation, njursjukdom, leversjukdom, förstörd syn, åderförkalkning. Listan kan göras lång. Bra att Karolinska institutet börjar få upp ögonen. Tidigare fanns där en dam som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på. Hon var ju envis som synden och höll fast vid tallriksmodellen, som kom från USA, är den rätta vägen till hälsa.

Menar du ? Så det är inte bara så att du är sur på mig för jag envisas med att kräva dig på källor för dina ibland fantastiska påståenden ?
Du har fått källor men du klarar ju inte av att läsa eller lyssna. Problemet ligger hos dig, inte hos mig. Jag är inte sur på dig men blir orolig när människor inte kan ta till sig av ny kunskap. Det är helt okej. Du väljer ditt liv själv.

Senast ändrad:
Det är inte fetman i sig som leder till T2D. Det är livssilen och felaktig kost som leder till fetma och i förlängningen T2D. Flera andra metabola syndrom som högt blodtryck, inflammation, njursjukdom, leversjukdom, förstörd syn, åderförkalkning. Listan kan göras lång. Bra att Karolinska institutet börjar få upp ögonen. Tidigare fanns där en dam som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på. Hon var ju envis som synden och höll fast vid tallriksmodellen, som kom från USA, är den rätta vägen till hälsa.
Hittade henne och hon är fortsatt envis och helt klar vad som är den rätta vägen. Hon är inte objektiv för fem öre. Hon får anslag till sin ”forskning” men svaret blir ju alltid detsamma. Skrämmande.

Mai-Lis Hellénius: Fett säker på den rätta livsstilen

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar