Vad gör ni ThaiSnack:are just nu?

Har köpt flygbiljett enkelresa till min fru 20 december med Thai Airways från Kastrup direkt till Suvurnabhumi och sedan vidare med Thai Smile till Udon Thani. Hon reser väldigt ogärna med byten på vägen då hon är orolig för att något går fel och då hon inte pratar engelska ( bara svenska och thai) om hon behöver hjälp. Jag kommer att köra henne från Kalmar till Kastrup då tågen är inte att lita på vintertid och speciellt inte mellan Kalmar - Alvesta där det bara är enkelspår. Det blir att byta Bizz för Öresundsbron på vägen då den jag har är väldigt gammal. Det blev lite över 10.000 svenska kronor sammanlagt för flygbiljetterna. Jag kan inte själv resa nu tyvärr utan får se om doktorn säger när jag träffar han nästa gång 8 januari om jag kan få lov att resa eller inte?

I samband med utresor till jobbet så har jag rest mestadels med flyg Kalmar - Arlanda (eller Bromma) och sedan vidare p.g.a. av osäkerheten med att ta tåg till Kastrup speciellt under vinterhalvåren. Konsekvensen om jag inte kommer fram blir ju att inte heller den jag löser av som teknisk chef kan resa hem. På hemresor från jobbet har jag dock ofta rest till Kastrup och tagit Öresundståget till Kalmar. Det är också den vägen vi brukar att resa till och från Thailand privat.

Jag bokade via Thai Airways Appen som jag har installerat i min Iphone och Ipad för första gången vid en bokning. Jag kunde endast i Appen se att biljetten var en s.k. Full Flex och tog en skärmbild som bevis. Via Internet och Thai Airways sidan framkom inte att flygbiljetten var Full Flex...

Jag får dock säga att Appen var väldigt dålig i mitt tycke att använda. Jag har en Ipad med stor 12.9" skärm men Appen syntes bara som en liten del av skärmytan och det var t.ex. ett elände att välja land när man skulle lägga in telefonnummer i appen. Fördelen med Appen är dock som sagt att man kan se fler och göra fler val än vad som kommer fram via Webbsidan på Thai Airways. Jag bokar så gott som alltid direkt via flybolagen och så gott som aldrig aldrig via resebyråer då dessa kan ha stängt när det uppstår problem. Detta har funkat bäst erfarenhetsmässigt för min del...

Har servat fartvidundret och betalat skatt och försäkring.
IMG_1825.jpg

IMG_1826.jpg

Har servat fartvidundret och betalat skatt och försäkring.
IMG_1825.jpg

IMG_1826.jpg
Ska själv just överföra pengar via Wise till min frus konto i Bangkok som bl.a. skall gå till betalning för en ny Honda Scooter till hennes dotter i Si Racha då hon behöver något att åka på bla. till och från jobbet. När den scootern blivit levererad så skall min frus gamla Yamaha scooter skickas till Udon Thani därför hon behöver den där. Vi planerar att köpa bil i Thailand men då vill jag vara med själv och välja då det är en betydande summa pengar jämförelsevis...

Ska själv just överföra pengar via Wise till min frus konto i Bangkok som bl.a. skall gå till betalning för en ny Honda Scooter till hennes dotter i Si Racha då hon behöver något att åka på bla. till och från jobbet. När den scootern blivit levererad så skall min frus gamla Yamaha scooter skickas till Udon Thani därför hon behöver den där. Vi planerar att köpa bil i Thailand men då vill jag vara med själv och välja då det är en betydande summa pengar jämförelsevis...
Kollade på scooter förrförra turen och avbetalningsavtalen moppebutikerna hade.
100% blir det när färdigbetald, så en scooter för 50k kostade i slutända 100k om man skulle köpa på avbetalning.
Sätter dom skyltar 0% handpenning och låter bra för med så låg totalkostnad blir det ju låg månadskostnad men när man plussat alla månader så har det som sagt kostat.
Många thai som köper med sådan ränta.

100% blir det när färdigbetald, så en scooter för 50k kostade i slutända 100k om man skulle köpa på avbetalning.
Sätter dom skyltar 0% handpenning och låter bra för med så låg totalkostnad blir det ju låg månadskostnad men när man plussat alla månader så har det som sagt kostat.
Cash is still King när det handlar om att köpa moppe :)

Dags att börja grovstäda hytten imorrnmorgon är det avmönstring flyg Aberdeen-Stavanger-Bergen-Göteborg.
Tar nästan lika lång tid ta sig från Aberdeen till Gbg som Gbg till Thailand.

Jag har precis överfört pengar för ny scooter mm via Wise och Thrustly metoden (pengarna dras direkt från mitt konto i SEB) och min fru har inte bytt efternamn ännu i Thailand så det stämmer med det namn hon har på sitt konto i Bangkok Bank i nuläget. Men när hon har bytt efternamn även i Thailand så kommer hon kanske behöva byta konton och jag då även kontona på Wise som jag skickar till? Alternativt får hon behålla kontona fast får då bl.a. nya bankböcker med nya efternamnet och jag måste då oavsett ändra i Wise. Jag körde lågkostnadsvarianten och det stod i Wise pengarna skall vara framme imorgon klockan sju på morgonen (thailändsk eller svensk tid?).

Vad det gäller köp så köper jag aldrig via avbetalning eller lånar (undantaget hus eller lägenhets lån tagna i bank) denna gång blir det ju inte jag som gör köpet av scootern utan dottern som är instruerad att hon absolut inte får ta någon avbetalning eller så blir det ingen scooter...

Vi kunde inte ens köpa huset i Si Racha på avbetalning då min fru bor växelvis i Sverige och Thailand samt inte har något arbete utan det blev först en 5% reservationsbetalning och restrerande 95% med en bankväxel då besiktningsbolaget vi anlitade samt vi själva hade godkänt huset och de åtgärder som gjorts.

Jag hade dock planerat för detta och lånade upp pengar mot mitt hus i Sverige i februari 2021 till då låg ränta på 1.55 på 7 år och 1.72% på 10 år utan att behöva ta ut något ytterligare skuldebrev då jag hade amorterat ner mina lån hårt under rätt många år.

Jag har precis överfört pengar för ny scooter mm via Wise och Thrustly metoden (pengarna dras direkt från mitt konto i SEB) och min fru har inte bytt efternamn ännu i Thailand så det stämmer med det namn hon har på sitt konto i Bangkok Bank i nuläget. Men när hon har bytt efternamn även i Thailand så kommer hon kanske behöva byta konton och jag då även kontona på Wise som jag skickar till? Alternativt får hon behålla kontona fast får då bl.a. nya bankböcker med nya efternamnet och jag måste då oavsett ändra i Wise. Jag körde lågkostnadsvarianten och det stod i Wise pengarna skall vara framme imorgon klockan sju på morgonen (thailändsk eller svensk tid?).

Vad det gäller köp så köper jag aldrig via avbetalning eller lånar (undantaget hus eller lägenhets lån tagna i bank) denna gång blir det ju inte jag som gör köpet av scootern utan dottern som är instruerad att hon absolut inte får ta någon avbetalning eller så blir det ingen scooter...

Vi kunde inte ens köpa huset i Si Racha på avbetalning då min fru bor växelvis i Sverige och Thailand samt inte har något arbete utan det blev först en 5% reservationsbetalning och restrerande 95% med en bankväxel då besiktningsbolaget vi anlitade samt vi själva hade godkänt huset och de åtgärder som gjorts.

Jag hade dock planerat för detta och lånade upp pengar mot mitt hus i Sverige i februari 2021 till då låg ränta på 1.55 på 7 år och 1.72% på 10 år utan att behöva ta ut något ytterligare skuldebrev då jag hade amorterat ner mina lån hårt under rätt många år.
Frugan har bytt namn och exet bytte namn.
Byta namn tog 5-10 minuter för både frugan och exet, ungefär lika lång tid för exet att byta tillbaks.
Åka till sitt hemma amphoe, byt namn, ta foto, nytt id och klart.

Hon flyger på enkel nu skrev du, har hon giltigt thaipass med sig med samma namn som bokningen?
Märkt när jag flygit att dom har vart striktare när vart enkelbiljett nu.

Senast ändrad:

Frugan har ingen inkomst men hon fick ta huslån på SCB bank med mig som borgenär.
Jag betalade 50% och frugan lånade 50%.

Frugan har bytt namn och exet bytte namn.
Byta namn tog 5-10 minuter för både frugan och exet, ungefär lika lång tid för exet att byta tillbaks.
Åka till sitt hemma amphoe, byt namn, ta foto, nytt id och klart.

Hon flyger på enkel nu skrev du, har hon giltigt thaipass med sig med samma namn som bokningen?
Märkt när jag flygit att dom har vart striktare när vart enkelbiljett nu.
Jag har bokat Thai Airways med det nya efternamnet som finns i nya svenska passet och svenska ID kortet som vi hämtade i förra veckan på polisstationen i Kalmar.

Hon har dock sitt gamla Thai pass med gamla efternamnet som är svenskt då hon varit gift tidigare i Sverige som hon kan visa upp i samband med incheckningen eftersom hon ju inte har en returbiljett från Thailand till Sverige. När hon kommer till Thailand så reser hon in med sitt Thai pass så att hon kan stanna obegränsad tid.

Nästa på agendan är att teckna Länsförsäkringars Reseförsäkring då hon kommer att vara i Thailand mycket längre än 45 dagar..

Jag har bokat Thai Airways med det nya efternamnet som finns i nya svenska passet och svenska ID kortet som vi hämtade i förra veckan på polisstationen i Kalmar.

Hon har dock sitt gamla Thai pass med gamla efternamnet som är svenskt då hon varit gift tidigare i Sverige som hon kan visa upp i samband med incheckningen eftersom hon ju inte har en returbiljett från Thailand till Sverige. När hon kommer till Thailand så reser hon in med sitt Thai pass så att hon kan stanna obegränsad tid.

Nästa på agendan är att teckna Länsförsäkringars Reseförsäkring då hon kommer att vara i Thailand mycket längre än 45 dagar..
Nytt från 15 november på Länsförsäkringar är att Hemförsäkringen täcker de första 45 dagarna kostnadsmässigt och därefter från dag 46 tar "Reseförsäkring för längre utlandsvistelse" över. Tidigare fick man inte gottgöra de första 45 dagarna.

Jag försäkrade min fru som är 56 år från 20 december tills 20 april för 1857 kronor.

Det som kan vara bra att tänka på då är att ta en kopia (eller bild) på Hemförsäkringen med sig att hänvisa till för de första 45 dagarna samt kopia på pappret (eller bild) på den tecknade "Reseförsäkring för längre utlandsvistelse" att kunna visa fram i Thailand för att förhoppningsvis bli hänvisad till så bra sjukvård som möjligt enligt hänvisningar till SOS International i Danmark som skall kontaktas. Det går utmärkt att förlänga ytterligare från utlandet så länge man har kontaktat Länsförsäkringar samt betalat in premien innan den tidigare försäkringsperioden har gått ut.

Som farang går det inte att köpa på avbetalning om du vill vara ägaren.
Vet inte hur det är med avbetalning men jag har ju billån och är ägare i Thailand.
Behövde visa anställningskontrakt som sträckte sig 6 månader tillbaks, löneslippar 6 månader, kontoutdrag 6 månader.
Inget problem.
Jag har borgat för frugans huslån, samma krav.
Moppeavbetalning är ju lån med, inte butiken som du lånar av, är bank/kreditbolag dom har avtal med samma som med bil.
Iaf där jag frågade för frågade eftersom stod 0% om det var handpenning eller ränta.

Liknande trådar

Svar
5
Visningar
2 K
Anonymius
A
M
Svar
7
Visningar
2 K