Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Idag är jag på sjukhuset och får en ny medicin intravenöst och det skall ta ca 6 timmar p.g.a. risk för allergiska reaktioner som en del kan få. Åt frukost innan jag körde hemifrån men har tagit med två smörgåsar och dricka då sjukhuset inte har möjlighet att att fixa något att äta men de skall kunna fixa en kopp kaffe eller te.
Innan jag åkte hemifrån så skickade jag mera dokument till svenska ambassaden i Bangkok. Har berättat tidigare att vi gift oss i Sverige och vill registrera detta i Thailand också och Intyget på engelska som behövs är på gång att skickas från ambassaden till min frus adress i Udon Thani. Men…hon har varit gift med en svensk man tidigare som gick bort under tråkiga omständigheter 2007-2008. Han var en äldre man och svårt sjuk och gick ut en dag i december och kom aldrig hem igen utan hittades död utomhus två månader senare. Nu visade det sig att enligt thailändska myndigheter så är min fru fortfarande gift med sin förra man och vi behövde även få utfärdat ett dödsfalls intyg från svenska ambassaden i Bangkok. Jag trodde det var kört därför att man måste då bifoga ett Dödsfallsintyg med släktutredning från skattekontoret och att det då var nödvändigt för min fru att söka ett sådant från Thailand via gå in på skattemyndigheten via idenfiera sig med bank id osv vilket hon troligen inte klarat av…Men jag ringde och pratade med skattemyndigheten och förklarade omständigheterna och de kunde ju också se att vi gift oss i november och de gick med på att skicka intyg till min och min fru postlåda i Sverige. Jag fick intyget igår och min fru var och betalade in 680 baht för intyget + 200 portoavgift för att intyget skall skickas till hennes adress i Thailand. Nu fick jag svar att även detta intyget är på gång att skickas inom 5 arbetsdagar. Båda intygen skall sedan översättas till Thai och gå till Utrikesministeriet i Bangkok för att stämplas och sedan tas med till Udon Thani Ampur (kommun) som gör den slutliga inskrivningen. Byråkratisk och tungrott som sjutton men så är det i Thailand med mycket tyvärr. Hon behöver även ändra till mitt efternamn i sin Tabian Ban husbok. Sedan är det dags att söka nytt 10-årigt thailändskt pass samt också nytt thaiändskt ID-kort. Får se om det behöver att ändras ytterligare saker?
På vägen hem skall jag till min vårdcentral för att hämta ett intyg som visst kostar 390 spänn jag ibland tar Zolpidiem som räknas som en psykotropisk medicin klass 2 som behöver ha ett mera specifikt intyg än receptlapparna på mediciner. Men med intyget så behöver man inte visa upp medicinen i Thailand vis ankomst men det behövs om det skulle bli en kontroll. Hoppas nu bara att jag får ett okej att kunna åka till Thailand själv i februari och kunna stanna förhoppningsvis i ca 2 månader. Har inte varit i Thailand på 4 år. Först p.g.a. Covid epedemin då jag inte kunde bo längre i Thailand på vinterhalvåren och pendla till och från mitt jobb till sjöss och när epidemin var förklarad över jag varit förhindrad pga ständiga sjukhusbesök för medicinering.
Hemma igen och handlade lite på Citygross på vögen hem. Har inte ätit någon thaimat på över en månad och det var extrapris på Thai-cubes för 30 spänn styck och köpte 4 olika. Var otroligt hungrig efter en lång dag så en av dessa åkte direkt in i micron och hade kvar lite ris ytterligare då jag inte vet vad 1 portion är beräknat för slags varelser? Är det för pygmér eller barn måntro (ej inräknat glupska tonårsulvar av manlig kön). Jag är bara en medellång man som väger 83 kg om 62 år som äter betydligt mindre för tillfället än när jag varit på jobb och nu när jag blivit äldre. För att bli någorlunda mätt även när jag inte är vrålhungrig så går det åt två portioner enligt den rådande portionsnormen kanske undantaget om man fixar typ en fryst pizza i ugnen med en pilsner som komplement.
Kollade av nyfikenhet på några frysta pizzor som ligger i frysskåpet och de var inte som jag trodde 1 portion utan det står att de är 2 portioner. Jo så var det med det
Fick ur draget efter bilprovningens rastlöshet...beställt nytt lås från Gdansk 400 kr med frakt . Nu kan man kosta på marin fett i draget då offert från verkstan 4k plus arbete...e en enkel (Bromma-BKK)
Vaknat tidigt & druckit kaffe, sedan visade jag lilla sambon vilken skillnad det blev på glaspartiet/skjutdörrarna när jag putsat/rengjort dom.
Så nu senare idag ska hon ringa nån,då vill hon att jag ska visa hur det ska göras
Om en stund ska vi ta en promenad till morgonmarknaden & ev köpa nåt..
Gick upp klockan 5 efter en natt med dålig och med lite sömn men nu är klockan snart 8 och mår rätt okej nu efter några koppar kaffe samt frukost.
Idag skall jag passa på att tvätta mina två bilar medans det är plusgrader med snön och isen helt borta både på min uppfart och på vägen utanför och med ingen risk att det fryser på för tillfället. Min lite nyare bil skall på en stor service om några dagar och vill lämna in den någorlunda ren då och min lite äldre bil som jag använder till kortare körningar är grymt skitig efter alla körningar i saltat snöslask etc. Högtryckssprutan står i groventren i mitt hus nu på vintern för även om mitt garage är fullisolerat så blir det minusgrader där om det är riktigt kallt ute och slår bara på en byggfläkt i garaget vid behov för att t,ex. isa av en bil.
Gick upp klockan 5 efter en natt med dålig och med lite sömn men nu är klockan snart 8 och mår rätt okej nu efter några koppar kaffe samt frukost.
Idag skall jag passa på att tvätta mina två bilar medans det är plusgrader med snön och isen helt borta både på min uppfart och på vägen utanför och med ingen risk att det fryser på för tillfället. Min lite nyare bil skall på en stor service om några dagar och vill lämna in den någorlunda ren då och min lite äldre bil som jag använder till kortare körningar är grymt skitig efter alla körningar i saltat snöslask etc. Högtryckssprutan står i groventren i mitt hus nu på vintern för även om mitt garage är fullisolerat så blir det minusgrader där om det är riktigt kallt ute och slår bara på en byggfläkt i garaget vid behov för att t,ex. isa av en bil.
Jag stötte för rätt många år sedan på i just Centara i Udon Thani en man från USA som var rätt till åldern men som kom till Udon Thani under Vitenamnkriget och sedan stannat kvar efter detta i Udon Thani och aldrig flyttat tillbaka till USA igen. Varför vi började prata från början var dock därför min fru kände hans fru och vi gick och åt tillsammans.
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.