Tog en liten tur på motorcykeln i värmen och jag blir lika överraskad varje gång. Inte för att jag är en racerförare eller speciellt våghalsig, men det finns tillräckligt av dessa ändå i thaitrafiken....
Kör på stora vägen mellan Hua Hin och Cha Am, ca 100 km i timmen, men jag blir ständigt omkörd av hjälmfria thai på skotrar som tycks toppa 250 km i timmen. Detta är jag van vid, men idag var det lite extra.
En Honda Cub, i dåligt skick och med ett ljud som påminner om glödstiftsmotorer, kommer på… vänster sida om mig. Han inte se dem i spegeln, utan det sa bara...brrrrrrrrrrr swish och sedan var de borta i horisonten. Två snubbar, en stor säck cement i förarens knä och självklart en stor gasolbehållare i passagerarens knä. Säcken hänger ut åt vänster och tuben mot höger, men brrrrrrr… switch och de var borta. Måste ha gått i 150, minst, eftersom jag själv låg i 100.
Frugan har en Honda Cub och den är mycket trevlig, men liten och i över 80 börjar jag känna mig lite sisådär, och den toppar kanske 100 om man har medvind och lätt nedför. Men det går tydligen att vässa dessa till nya höjder.
Dödsförakt, eller är de djupt buddhiska och hoppas på att återuppstå som Lewis Hamilton, ja, eller bara ren dumhet? Jag undrar ofta när jag ser saker som dessa.