Varför backar Thai för auktoritära

Vad gör att en grupp politiskt kontrollerad grupp som väljer ut gör systemet mindre korrupt? Så snart politik är inblandat är det ju svågerpolitik. Har aldrig sett något bra i att politiker får för stor makt, det är de sakkunniga tjänstemännen som är duktiga.

Att det är en central grupp som väljer ut och följer upp, skulle kunna få det bättre om det inte hade varit i en diktatur. I diktaturer kan man aldrig lita på ett sånt system, allt kommer inte fram och man kan inte påverka.

Ja jag skall inte säga emot men uppfattningen om att korruptionsbenägenheten längre upp i hierarkin är lägre än i den nedre hierarkin i ett korrupt samhälle.

Låter ju konstigt men jag kan ju referera till min gode vän i Indien när jag reste där under en 5-års period. Indien är ju erkänt korrupt land men min vän menade på att de är inte de längst upp i politiken, regeringen, systemet som är korrupta, det är på delstatsnivå.

Det är alltså småpåvarna som är de mest korrupta. Ja, kanske han har rätt, kanske han har fel, är inte rätt man att döma. Min vän dock har ganska bra koll på det land där han bor, så jag har ju ingen anledning att misstro han.

Senast redigerad av en moderator:
Jag behöver inga namn, jag ville bara ha exempel på fall där någon har blivit dömd i domstol i närtid för ett brott han uppenbarligen inte begått.

Eftersom det påstods vara fantasier att det inte är vanligt förekommande så borde det ju inte vara svårt att ge ett exempel.

Kanske få oskyldiga som döms, men desto vanligare att skyldiga blir friköpta.

Mackes , vad lever du i för slags verklighet. Idag kvoteras folk in i Polisen , folk med endast en gymnasieutbildning , ingen annan erfarenhet än att de till.ex talar Arabiska , detta kan du läsa i dagspressen i förrgår . Sen har vi Migrationsverket , där har det uppdagats att Miggor som anställts på samma lösa PK grunder som vissa civilanställda inom polisen har sålt PUT till en helv massa invandrare , tycker du verkligen att det verkar farligare nu än förr att försöka muta en "Svensk" Polis , förr hade jag en stor vördnad för dem , jag har många vänner inom yrket i Sverige , det går nu snabbt utför ,, man sänker kraven på Polishögskolan ,endast av den anledningen att de som kommer från andra nationer skall kunna slå sig in utan för hårda krav ,, fortfarande hårda krav men i framtiden kommer vi att få se Poliser som står med utsträck hand , precis som i Somalieland mfl land ... Så glöm detta , Inte många länder du inte kan muta en Polis , Sverige är KANSKE ännu ett av dem , men inte länge till är jag rädd ..
Kanske är det så Att Presidenten försöker få bort korruptionen , men det kommer ALDRIG att lyckas , anledningen är att det ligger djupt rotat i deras kultur (tyvärr) att sko sig på alla möjliga tänkbara sätt , ett fåtal jag känner här nere , civila och Statligt anställda tackar nej till extraslantar .. Så detta är vad vi går mot i Sverige , med stormsteg i och med att den gamla Svenska ärligheten samt övriga värderingarna kommer att urholkas alltmer ,, men det är ju samhällets avskum (vänsterfolket) som vill ha de så kallade "Nya värderingarna" ,Så håll till godo , om tjugo år när detta kommer att visa sig i all sin kraft så är det nog om inte förr dags för mig att dra på sig träfracken.

Ja kvotering har jag aldrig varit något för, kompetens och duglighet måste alltid vara ledordet i alla anställningar. samtidigt i denna mångfaldsvärlden ser jag det som ett måste att ha en blandning som väl representerar den befolkning vi har (låter jag som en politiker) men tror faktiskt att det är rätt väg att gå.

Många av de som kommer till Sverige har väldigt lågt förtroende för myndigheter och rättsväsende ifrån de länder de kommer ifrån och där kan landsmän hjälpa till att överbrygga detta. Vi har heller kanske inte speciellt stort förtroende för polis och myndigheter men de har ännu mindre.

Alla som arbetar i människans tjänst måste ju naturligtvis kunna svenska språket men här har det också antagligen kvoterats in. Arbetar ju själv i en verksamhet som riktar sig till gamla, sjuka eller på andra sätt har behov av hjälp och där arbetar en hel del vars svenska språkkunskaper är under all kritik och jag förstår allvarligt talat inte hur de kan få arbeta med gamla som kanske hör dåligt osv, jag själv har svårt att förstå vad de säger på telefon när de ringer.

Så antagningskrav och krav på kompetens måste bli mycket bättre men en mångfald i yrken till människors tjänst kan bara vara av godo i ett samhälle som redan har mångfald.

Jag måste nog slutligen ta bladet från munnen och rätt motvilligt skriva att så mycket hörsägen rykten, obevisade påståenden, dumheter och rena fördomar som vad Phonta och en del andra skriver, det är det länge sedan jag läste. Jag har ju talat med Phonta i telefon och han ger ett vettigt intryck där, men här framstår han som en //! Jag är rätt glad att han inte hittade hem till mig när han försökte, för jag tror inte vi har mycket gemensamt och några nya försök behöver han inte göra. Phonta som rättsexpert och etnograf, det är så man nästan skrattar på sig!

Jag måste nog slutligen ta bladet från munnen och rätt motvilligt skriva att så mycket hörsägen rykten, obevisade påståenden, dumheter och rena fördomar som vad Phonta och en del andra skriver, det är det länge sedan jag läste. Jag har ju talat med Phonta i telefon och han ger ett vettigt intryck där, men här framstår han som en dåre! Jag är rätt glad att han inte hittade hem till mig när han försökte, för jag tror inte vi har mycket gemensamt och några nya försök behöver han inte göra. Phonta som rättsexpert och etnograf, det är så man nästan skrattar på sig!

Jo detta med "källa" på saker man påstår har jag tjatat om i flera år här men utan framgång och det blir alltid svårt att få en vettig diskussion när man aldrig vet vad som är sanning respektive fel.

Men eftersom källa aldrig ges får man utgå ifrån att som du säger bara är blajblaj, sen är det ju också så att mycket av det som skrivs är ju sådant som man hört eller pratat med andra om och då är det ju bra att man påpekar detta "har jag hört, men vet inte om det är så/stämmer".

Genom att alltid göra så kan man undvika mycket av missförstånd och misstanke om fördomsfullhet eller annat som kan skapa unkenhet.

Nej Lycko, mitt svar var till Mackes.

Men för Thailand finns det ingen statistik om detta.

Finns ju massor av publika exempel på ex rika Thai som kommer sjukt billigt undan för att ex ha orsakat trafikolyckor där andra avlidit.
Möjligt att det inte är lika vanligt bland domare som längre ner i leden men korruptionen finns precis överallt i Thailand och man måste vara fett naiv för att inte inse det utan att nån lägger fram svart på vitt.

Jag måste nog slutligen ta bladet från munnen och rätt motvilligt skriva att så mycket hörsägen rykten, obevisade påståenden, dumheter och rena fördomar som vad Phonta och en del andra skriver, det är det länge sedan jag läste. Jag har ju talat med Phonta i telefon och han ger ett vettigt intryck där, men här framstår han som en //! Jag är rätt glad att han inte hittade hem till mig när han försökte, för jag tror inte vi har mycket gemensamt och några nya försök behöver han inte göra. Phonta som rättsexpert och etnograf, det är så man nästan skrattar på sig!

Onödigt personangrepp Birger. Tycker du borde ha låtit bladet sitta kvar ett tag till i denna tråd.

Nu har denna tråden dessvärre ballat ur helt med svensk politik och personangrepp.

Synd, för diskussionen är intressant och det finns definitivt kopplingar mellan auktoritet och korruption.

Jag delar inte åsikten att allt är åt helvete i Thailand, inte ens trots att det för tillfället är en diktatur. Det var precis vad som krävdes att någon slog näven i bordet och tog tag i rodret. Någon som var genuint intresserad av Thailands framtid och inte bara av egna pengar. Resultaten har redan börjat visa sig!

Korruption har dessvärre i hög grad blivit accepterad i Thailand och det är ingen lätt sten att vända på. Men sittande regering har tydligt visat att man inte tolererar det och många är de höga chefer som blivit utvisade. Jag tror på att Thailand är på rätt väg och att det kan bidra att folk inte längre kommer att vara lika rädda för auktoriteter.

Nu har denna tråden dessvärre ballat ur helt med svensk politik och personangrepp.

Synd, för diskussionen är intressant och det finns definitivt kopplingar mellan auktoritet och korruption.

Jag delar inte åsikten att allt är åt helvete i Thailand, inte ens trots att det för tillfället är en diktatur. Det var precis vad som krävdes att någon slog näven i bordet och tog tag i rodret. Någon som var genuint intresserad av Thailands framtid och inte bara av egna pengar. Resultaten har redan börjat visa sig!

Korruption har dessvärre i hög grad blivit accepterad i Thailand och det är ingen lätt sten att vända på. Men sittande regering har tydligt visat att man inte tolererar det och många är de höga chefer som blivit utvisade. Jag tror på att Thailand är på rätt väg och att det kan bidra att folk inte längre kommer att vara lika rädda för auktoriteter.

Nä, naturligtvis, det kan ju inte bli sämre. Korruption har ju alltid funnits i Thailand men med ökande turism och västliga intressen och lukrativa pengar i dess kölvatten där man mer eller mindre sålt ut Thailand under många år har förvärrat problemen.

Håller med att även om diktatur är en unken sak, så i detta fall var det nog ett nödvändigt ont om Thailand inte skall braka ihop alldeles och en hel del stora steg har ju bevisligen tagits.

Prutten har ju visat att diktaturen inte var för att skapa förutsättningar för att berika sig själv, alltså behålla kleptokratin utan för att återge stolthet och helt enkelt ta tillbaka Thailand.

Vi lär få se om några år om jag har rätt och vi får väl hoppas på det!

Mackes skrev "Låt oss hålla oss till ämnet". Ett alldeles utmärkt förslag tycker jag. Vi har en tavla för Politiskt innehåll, använd den för politiska diskussioner. Dom som är ointresserade behöver inte ha denna tavla aktiv. :wai:
Det är väl ämnet vi diskuterar, Mackes skrev ju hur domare väljs ut via en politisk grupp och som sen PM godkänner och han lägger till att det borgare för att domaren inte är korrupt. Jag ifrågasätter då detta eftersom politiker i Thailand inte är kända för att vara icke korrupta och sen en diktator som godkänner detta.

Jag tycker att det systemet istället borgar för mygel och korruption.

Hur korrupta politiker och en diktator kan borga för icke korruption är för mig en gåta.

Ja jag skall inte säga emot men uppfattningen om att korruptionsbenägenheten längre upp i hierarkin är lägre än i den nedre hierarkin i ett korrupt samhälle.

Låter ju konstigt men jag kan ju referera till min gode vän i Indien när jag reste där under en 5-års period. Indien är ju erkänt korrupt land men min vän menade på att de är inte de längst upp i politiken, regeringen, systemet som är korrupta, det är på delstatsnivå.

Det är alltså småpåvarna som är de mest korrupta. Ja, kanske han har rätt, kanske han har fel, är inte rätt man att döma. Min vän dock har ganska bra koll på det land där han bor, så jag har ju ingen anledning att misstro han.
Här har jag totalt annan åsikt, i "lägre led" är pengarna mindre, högre upp i hierarkin är pengarna större.

Jo i Indien kämpar man man korruption, som jag tror är betydligt värre än i Thailand. Man drog ju in 100 och 500 rupie sedlar och ogiltigförklarade dessa då det finns mycket oskattade pengar i drift. Alla får växla in en begränsad mängd av dessa så inga fattiga drabbas, men de som hade stora mängder är blåsta, Sen tillfälligt drabbades de fattiga som inte kunde köpa mat pga dessa inte hade betalkort. I Indien har man en demokrati och en folkvald regering. Väldigt stor skillnad,

Jag tycker denna tråd har spårat ut till att bli en hyllning till sittande diktatur i Thailand! Även om det behövdes upprensning så måste det inte till diktatorer. Om bara de rika i Thailand kunde acceptera de fattigast rätt i samhället hade inte detta behövt ske.

Nej du Birger. Jag har uppfattat dig som en reko karl, men det som du skrev nyss, fick mig att nästan svimma.
Varför kan inte en människa få ha en annan uppfattning än dig och dina vänner. Jag gillar inte heller vad som skrivs här heller alltid, men då kniper jag käft,, eller tar det via PM.

Här har jag totalt annan åsikt, i "lägre led" är pengarna mindre, högre upp i hierarkin är pengarna större.

Jo i Indien kämpar man man korruption, som jag tror är betydligt värre än i Thailand. Man drog ju in 100 och 500 rupie sedlar och ogiltigförklarade dessa då det finns mycket oskattade pengar i drift. Alla får växla in en begränsad mängd av dessa så inga fattiga drabbas, men de som hade stora mängder är blåsta, Sen tillfälligt drabbades de fattiga som inte kunde köpa mat pga dessa inte hade betalkort. I Indien har man en demokrati och en folkvald regering. Väldigt stor skillnad,

Jag tycker denna tråd har spårat ut till att bli en hyllning till sittande diktatur i Thailand! Även om det behövdes upprensning så måste det inte till diktatorer. Om bara de rika i Thailand kunde acceptera de fattigast rätt i samhället hade inte detta behövt ske.

Jag tycker du visar upp lite märkliga slutsatser. Vad har du för belägg för att den nu sittande regeringen är korrupt?

Om du minns hur det gick till när militären tog över så var det faktiskt så att de politiska lägren inte kunde (ville) komma överens om en handlingsplan utan till och med saboterade de fria valen.
Alternativet var kaos.

Menar du verkligen att man skulle kunna röja bort korruptionen underifrån? Tror du verkligen att man skulle kunna motivera en polis eller en lägre tjänsteman att sluta berika sig när hans chefer kan göra och gör det? Dessutom är ju chefernas acceptans ett krav för att det skall fungera. Deras vandel måste man ju börja med.

Nej du Birger. Jag har uppfattat dig som en reko karl, men det som du skrev nyss, fick mig att nästan svimma.
Varför kan inte en människa få ha en annan uppfattning än dig och dina vänner. Jag gillar inte heller vad som skrivs här heller alltid, men då kniper jag käft,, eller tar det via PM.

Jag skriver inte så mycket här men följer med en del ändå.
Du Krille skriver "Varför kan inte en människa få ha en annan uppfattning än dig och dina vänner", det är väl ändå så att det är ofta alla andra ska "rätta sig" efter Phonta då han vet och kan allt! Har aldrig stött på någon som vet och kan så mycket om vilket ämne som helst och alltid ska ha sista ordet. Tråkigt helt enkelt.

Mackes skrev "Låt oss hålla oss till ämnet". Ett alldeles utmärkt förslag tycker jag. Vi har en tavla för Politiskt innehåll, använd den för politiska diskussioner. Dom som är ointresserade behöver inte ha denna tavla aktiv. :wai:
Som vanligt vissa drar iging liknelse rmed Sverige vad blir det av det ,jo politik , sen får nån annan skiten .
Men då kan ni diskutera Thailand själva då , det verkar ju inte finnas plats för tankar om Thailand som inte odelat är positiva , Tjingeling

Nja vet inte om man kan tolka det så, ingen här är för diktatur antar jag men här kanske det inte fanns så många olika val. Är ju lätt att utgå ifrån det land och den kultur man kommer ifrån när man värderar olika saker i vår omvärld utan att man egentligen är medveten om det.

Men visst håller jag med men Om bara de rika i Thailand kunde acceptera de fattigast rätt i samhället hade inte detta behövt ske, är nog mer komplicerat än så.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp