Varför backar Thai för auktoritära

Det är absolut inte svårt att ge exempel , exempel där folk har köpt loss familjemedlemmar som ertappats med droger för x antal hundratusen thbt , sen har inget mer hänt , förklaringen till beloppen har varit att just samtliga led skall ha sin andel , från advokaten upp till just rådmannen ... men det kanske inte kallas korruption i dina öron utan kanske kan anses normalt bötesförfarande . Ingen rättssak , ingen häktning , bara köpa ut vederbörande .. jojo ,nog ordat om detta Mackes , men nog fn är det vanligt , visst finns det folk som jobbar för att det skall fungera som avsett , jag känner att mindre antal poliser i ganska höga befattningar och ett fåtal av dessa är genomhederliga ...
Ingen är gladare än jag om viljan verkligen är att komma åt all korruption i landet , men är riktigt tveksam om det kommer att lyckas då jag ser en klar tendens att åter escalera ..

Jag ser nu att vi talar om olika saker, dessutom missade jag ditt förra inlägg, därför har jag inte svarat på vad du skrivit.

Det hela började med att någon påstod att falanger blir dömda orättfärdigt vilket ledde till mitt påstående att korruption bland domare inte är vanligt vilket jag fortfarande hävdar.

I dina inlägg talar du om polis och åklagare, det är ett välkänt faktum att de är korrupta vilket är något nuvarande regeringen verkar ha tagit tag i om man skall se till alla avskedande. Men man måste börja uppifrån om det skall sprida sig nedåt. Domarkårens tillförlitlighet verkar man ha försäkrat sig om.

Om du är orättfärdigt dömd så kan du dessutom överklaga vilket innebär att ett korrupt ärende måste passera flera domare för att vinna laga kraft. Det scenariot tror jag inte är möjligt med dagens konstruktion.

Men att smita från åtal är något helt annat och det kommer det att dröja länge innan Thailand rensat bort.

Jag ser nu att vi talar om olika saker, dessutom missade jag ditt förra inlägg, därför har jag inte svarat på vad du skrivit.

Det hela började med att någon påstod att falanger blir dömda orättfärdigt vilket ledde till mitt påstående att korruption bland domare inte är vanligt vilket jag fortfarande hävdar.

I dina inlägg talar du om polis och åklagare, det är ett välkänt faktum att de är korrupta vilket är något nuvarande regeringen verkar ha tagit tag i om man skall se till alla avskedande. Men man måste börja uppifrån om det skall sprida sig nedåt. Domarkårens tillförlitlighet verkar man ha försäkrat sig om.

Om du är orättfärdigt dömd så kan du dessutom överklaga vilket innebär att ett korrupt ärende måste passera flera domare för att vinna laga kraft. Det scenariot tror jag inte är möjligt med dagens konstruktion.

Men att smita från åtal är något helt annat och det kommer det att dröja länge innan Thailand rensat bort.
:rolleyes:

Det är absolut inte svårt att ge exempel , exempel där folk har köpt loss familjemedlemmar som ertappats med droger för x antal hundratusen thbt , sen har inget mer hänt , förklaringen till beloppen har varit att just samtliga led skall ha sin andel , från advokaten upp till just rådmannen ... men det kanske inte kallas korruption i dina öron utan kanske kan anses normalt bötesförfarande . Ingen rättssak , ingen häktning , bara köpa ut vederbörande .. jojo ,nog ordat om detta Mackes , men nog fn är det vanligt , visst finns det folk som jobbar för att det skall fungera som avsett , jag känner att mindre antal poliser i ganska höga befattningar och ett fåtal av dessa är genomhederliga ...
Ingen är gladare än jag om viljan verkligen är att komma åt all korruption i landet , men är riktigt tveksam om det kommer att lyckas då jag ser en klar tendens att åter escalera ..
Det kommer inte att lyckas men dwt kan bli bättre

Det är absolut inte svårt att ge exempel , exempel där folk har köpt loss familjemedlemmar som ertappats med droger för x antal hundratusen thbt , sen har inget mer hänt , förklaringen till beloppen har varit att just samtliga led skall ha sin andel , från advokaten upp till just rådmannen

Nu är ju jag inte expert på detta, men har själv ett exempel från tidigt 90-tal när det gällde ett mord på min kompis mamma mitt utanför templet där de bodde när hon var ute och rastade hunden.

Skall inte gå in på en massa detaljer men avundsjuka låg bakom och mörderskan arbetade på templet där moderns man arbetade som intendent. Hon gick senare fri (något förehållande till högste munken) som betalade vissa och är det inte så Phonta att det sällan kommer så långt upp som till domstolar, rådmän och advokater?

Nu är ju jag inte expert på detta, men har själv ett exempel från tidigt 90-tal när det gällde ett mord på min kompis mamma mitt utanför templet där de bodde när hon var ute och rastade hunden.

Skall inte gå in på en massa detaljer men avundsjuka låg bakom och mörderskan arbetade på templet där moderns man arbetade som intendent. Hon gick senare fri (något förehållande till högste munken) som betalade vissa och är det inte så Phonta att det sällan kommer så långt upp som till domstolar, rådmän och advokater?
Enligt vad jag hört vid stenborden så händer det nog att det inte kommer längre än till polischefen för den kommunen . men i detta speciella fall så skall det var så att hela vägen ville ha sin del , och det är inte det enda fallet jag känner till , Här nere händer mycket och många har sett möjligheter i att det defakto går att sko sig på detta sätt , och en Advokat har oftast mycket goda kontakter långt upp i salongerna , så påtryckningsmöjligheter finns nog fn , finns slantar så går allt här enligt den jag talade med ...Kanske bra ibland ,men att köpa sig fri är kanske inte alltid rätt sätt , men att tro att detta land skulle vara ett rättesnöre ifråga om detta är nog lite väl magstarkt , överallt i värden , förmodligen även i Sverige finns mutbara Domare ... och det lär vi se mer och mer av i ett framtida Sverige . Varför vill jag inte ta upp då det handlar om syn på heder och moral samt väldigt mycket på vilka kulturella arv som genomsyrar ett samhälle ..

Senast redigerad av en moderator:
Enligt vad jag hört vid stenborden så händer det nog att det inte kommer längre än till polischefen för den kommunen . men i detta speciella fall så skall det var så att hela vägen ville ha sin del , och det är inte det enda fallet jag känner till , Här nere händer mycket och många har sett möjligheter i att det defakto går att sko sig på detta sätt , och en Advokat har oftast mycket goda kontakter långt upp i salongerna , så påtryckningsmöjligheter finns nog fn , finns slantar så går allt här enligt den jag talade med ...Kanske bra ibland ,men att köpa sig fri är kanske inte alltid rätt sätt , men att tro att detta land skulle vara ett rättesnöre ifråga om detta är nog lite väl magstarkt , överallt i värden , förmodligen även i Sverige finns mutbara Domare ... och det lär vi se mer och mer av i ett framtida Sverige . Varför vill jag inte ta upp då det handlar om syn på heder och moral samt väldigt mycket på vilka kulturella arv som genomsyrar ett samhälle ..

Ja det är ju inte så att jag på något vis tvivlar på det du säger, i Thailand är allt möjligt och rättssystemet ger jag inte 5 öre för. Samtidigt är det ju förenat med många risker ju fler händer som deltar, det är så jag tänker och förmodligen i de flesta fall går det inte så högt upp i hierarkin, utan avgörs på lägre nivåer.

Nu skall jag ju säga att det fallet jag använde är ju längesedan och allt förändras ju och är det som du hade exempel på här så har det ju knappast blivit bättre?

Visst är det genomruttet. Kolla vad det "fina svenska" företaget Ericsson gjort, mutat sig till för 100 miljoner.
Detta är bara en piss i havet. Vi har diskuterat detta innan här på forumet,, Jag vet, men det finns så jäkla mycket skit, speciellt bland de som redan har mycket,de ska ha mer.. Fa..n det skulle va skottpengar på dessa as.
Inte bara i Thailand alltså. Det känns som hela världen är en stor bluff nuförtiden.

Visst är det genomruttet. Kolla vad det "fina svenska" företaget Ericsson gjort, mutat sig till för 100 miljoner.
Detta är bara en piss i havet. Vi har diskuterat detta innan här på forumet,, Jag vet, men det finns så jäkla mycket skit, speciellt bland de som redan har mycket,de ska ha mer.. Fa..n det skulle va skottpengar på dessa as.
Inte bara i Thailand alltså. Det känns som hela världen är en stor bluff nuförtiden.

Nu för tiden? Har den inte alltid varit det i dessa sammanhang? Skillnaden idag är att man inte kan hålla det hemligt.

Nu för tiden? Har den inte alltid varit det i dessa sammanhang? Skillnaden idag är att man inte kan hålla det hemligt.
Du har helt rätt. Men jag ser efter många år på samma arbetsplats att klimatet har blivit bra mycket tuffare,, det är för mycket rövslickare som vill uppåt den vägen, vilket bara är en väldigt liten del av detta ämne.

Det går faktiskt att jobba bort korruption, Den som försöker att muta en svensk polis tar en stor risk idag. Jag tror faktiskt att Thailand nu tagit ett första litet steg på den vägen.

Vad jag talade om tidigare var rättssäkerhet, att inte riskera att bli oskyldigt dömd. För detta ansvarar domarna och därför ligger oftast ansvaret för att utse domare på hög politisk nivå. Detta gäller även i Thailand.

Rättssäkerhet handlar inte om att alla som begått brott skall bli fällda, det är en helt annan fråga som vilar på polis och åklagare och där finns det fortfarande korruption.

Det går faktiskt att jobba bort korruption, Den som försöker att muta en svensk polis tar en stor risk idag. Jag tror faktiskt att Thailand nu tagit ett första litet steg på den vägen.

Vad jag talade om tidigare var rättssäkerhet, att inte riskera att bli oskyldigt dömd. För detta ansvarar domarna och därför ligger oftast ansvaret för att utse domare på hög politisk nivå. Detta gäller även i Thailand.

Rättssäkerhet handlar inte om att alla som begått brott skall bli fällda, det är en helt annan fråga som vilar på polis och åklagare och där finns det fortfarande korruption.

Mackes , vad lever du i för slags verklighet. Idag kvoteras folk in i Polisen , folk med endast en gymnasieutbildning , ingen annan erfarenhet än att de till.ex talar Arabiska , detta kan du läsa i dagspressen i förrgår . Sen har vi Migrationsverket , där har det uppdagats att Miggor som anställts på samma lösa PK grunder som vissa civilanställda inom polisen har sålt PUT till en helv massa invandrare , tycker du verkligen att det verkar farligare nu än förr att försöka muta en "Svensk" Polis , förr hade jag en stor vördnad för dem , jag har många vänner inom yrket i Sverige , det går nu snabbt utför ,, man sänker kraven på Polishögskolan ,endast av den anledningen att de som kommer från andra nationer skall kunna slå sig in utan för hårda krav ,, fortfarande hårda krav men i framtiden kommer vi att få se Poliser som står med utsträck hand , precis som i Somalieland mfl land ... Så glöm detta , Inte många länder du inte kan muta en Polis , Sverige är KANSKE ännu ett av dem , men inte länge till är jag rädd ..
Kanske är det så Att Presidenten försöker få bort korruptionen , men det kommer ALDRIG att lyckas , anledningen är att det ligger djupt rotat i deras kultur (tyvärr) att sko sig på alla möjliga tänkbara sätt , ett fåtal jag känner här nere , civila och Statligt anställda tackar nej till extraslantar .. Så detta är vad vi går mot i Sverige , med stormsteg i och med att den gamla Svenska ärligheten samt övriga värderingarna kommer att urholkas alltmer ,, men det är ju samhällets avskum (vänsterfolket) som vill ha de så kallade "Nya värderingarna" ,Så håll till godo , om tjugo år när detta kommer att visa sig i all sin kraft så är det nog om inte förr dags för mig att dra på sig träfracken.

Vad tror ni detta kommer att leda till , inget rasistiskt i detta ,men vi skriver ju om fungerande rättssäkerhet , ni som reser mycket ,Berra ,Jonas mfl.. Ni har säkert sett skillnaden i Sverige och andra länder ..

Saxat ur en nyhetssajt som "naturligtvis far med osanning enligt vissa" klientel"

Polisen har dragit igång projektet Visp (Världen integrerad i svensk polis) som syftar till att öka den så kallade mångfalden.

– Vi behöver en mycket större mångfald inom polisen, i allt från etnicitet till olika erfarenheter och bakgrunder, säger Carin Götblad, ordförande i styrgruppen för Visp.

– Polisen finns till för alla. För att vi ska kunna möta alla människor i samhället måste vi också förstå olika kulturer. Därför behöver vi fler polisanställda med utländsk bakgrund, förtydligar projektledaren Kia Samrell.

Problemtyngda Södertälje lyfts fram som ett föredöme, en stad där man aktivt arbetat med att öka mångfalden inom polisen.

Idag har 6 procent av poliserna och 8 procent av de polisanställda utländsk bakgrund. Det anses alltså vara alldeles för lite.

Jag replikerade till någon som påstod att rättssäkerheten var dålig i Thailand att jag inte håller med.

Dessutom har jag sett en utrensning i Thailand av korrupta polischefer och högre tjänstemän och politiker. Det tyder jag som ett tecken på att kampen mot korruptionen har börjat på allvar vilket kanske kan minska den Thailändska rädslan för auktoriteter.

Låt oss hålla os till ämnet och inte dra in Svensk politik i den diskussionen. Det finns ingen koppling.

Jag replikerade till någon som påstod att rättssäkerheten var dålig i Thailand att jag inte håller med.

Dessutom har jag sett en utrensning i Thailand av korrupta polischefer och högre tjänstemän och politiker. Det tyder jag som ett tecken på att kampen mot korruptionen har börjat på allvar vilket kanske kan minska den Thailändska rädslan för auktoriteter.

Låt oss hålla os till ämnet och inte dra in Svensk politik i den diskussionen. Det finns ingen koppling.

Du skrev : Det går faktiskt att jobba bort korruption, Den som försöker att muta en svensk polis tar en stor risk idag. Jag tror faktiskt att Thailand nu tagit ett första litet steg på den vägen.

Jo , det finns mycket väl en koppling i detta , kanske inte du förstår det Mackes , men kultur samt moral är något som skiljer nationer åt , Thailand har en kultur där moral är något tämligen okänt , ordet "Silatham " är inte nåt som många Thai vill stifta närmare bekantskap med , sen tog du upp Svensk polis (inte jag Mackes ) du påstår att det är förknippat med risker att försöka muta en Svensk polis ,, jag förnekar inte det , men du försöker som jag känner på något sätt få det till att Thailand går åt det Svenska rättssystemets håll , Det hoppas jag verkligen inte ! Jag hoppas de verkligen rensar ut , inte som i Sverige går åt fel håll , har med kulturella inslag att göra och då håller man ju naturligtvis upp rasistkortet ,, som vanligt när man inte har hållbara argument

Så då kan jag lämna denna diskussion ...

Rätt grovt påhopp på 60 miljoner människor, svårt att diskutera med sådana fördomar.
Läs vad jag skriver och inte vad du tycks läsa "är inte nåt som många Thai vill stifta närmare bekantskap med "
Inget påhopp alls utan min erfarenhet av alla typer av Thai , finns en del djäkligt pålitliga , tyvärr så är det så att ansvar och moral går hand i hand , och detta saknar jag hos alltför många , allt från affärsmän till privatpersoner
Inte alls grovt på något sätt utan ett konstaterande ...

Domarna i ett land är ju oerhört viktiga om rättsstaten skall fungera. De måste vara omutbara och mer kunniga än de jurister de presiderar över.

I Thailand utses alla domare av en politiskt kontrollerad grupp och premiärministern måste godkänna alla utnämningar.

Detta borgar för en icke korrupt och väl fungerande domarkår vilket också bekräftas av jurister jag talat med.
Vad gör att en grupp politiskt kontrollerad grupp som väljer ut gör systemet mindre korrupt? Så snart politik är inblandat är det ju svågerpolitik. Har aldrig sett något bra i att politiker får för stor makt, det är de sakkunniga tjänstemännen som är duktiga.

Att det är en central grupp som väljer ut och följer upp, skulle kunna få det bättre om det inte hade varit i en diktatur. I diktaturer kan man aldrig lita på ett sånt system, allt kommer inte fram och man kan inte påverka.

Vad gör att en grupp politiskt kontrollerad grupp som väljer ut gör systemet mindre korrupt? Så snart politik är inblandat är det ju svågerpolitik. Har aldrig sett något bra i att politiker får för stor makt, det är de sakkunniga tjänstemännen som är duktiga.

Att det är en central grupp som väljer ut och följer upp, skulle kunna få det bättre om det inte hade varit i en diktatur. I diktaturer kan man aldrig lita på ett sånt system, allt kommer inte fram och man kan inte påverka.
Mackes vet ,från säker källa dessutom , väl underbyggt då han äter lunch med Prutten varje fredag ...:)

Mackes skrev "Låt oss hålla oss till ämnet". Ett alldeles utmärkt förslag tycker jag. Vi har en tavla för Politiskt innehåll, använd den för politiska diskussioner. Dom som är ointresserade behöver inte ha denna tavla aktiv. :wai:

Läs vad jag skriver och inte vad du tycks läsa "är inte nåt som många Thai vill stifta närmare bekantskap med "
Inget påhopp alls utan min erfarenhet av alla typer av Thai , finns en del djäkligt pålitliga , tyvärr så är det så att ansvar och moral går hand i hand , och detta saknar jag hos alltför många , allt från affärsmän till privatpersoner
Inte alls grovt på något sätt utan ett konstaterande ...

Jag läser vad du skriver och det jag citerade var dina egna ord. "Thailand har en kultur där moral är tämligen okänt"

Jag håller inte med om det, men jag kan konstatera att den inte är som vår.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp