Varför har Thai alltid rätt ???

Det är så många kloka inlägg som jag vill citera här:wai: Men jag vill säga att första gången jag kom till Bangkok så tänkte jag. -Alla kör ju som jag gjorde med min V4 i Stockholmstrafiken när självförtroendet var mycket högre än självinsikten:cool: det har ändrats en del :nod:. De flesta verkar vara överens om att konsekvensanalys är en rätt allmän brist bland Thai, liksom hos mig som tonåring, det kan vara en del av förklaringen.

Undrar hur många Thailändare i de större städerna som har ,ca: 3000 mil i snitt ggr 30 år, 90000 skadefria mil:confused:. Mer än 30 år känns som preskriberat men innan det så var det rätt många plåtskador:rolleyes:

Politik och religion går bra att diskutera vid stenbordet, så man kan resa sig och gå när det blir för mycket eller för dumt. I skrift kan det bli lite "kantigt";). Man måste vara oerhört tydlig och utrycka sig försiktigt om nu dom två sakerna går att kombinera.:confused:

Det finns flera här som jag skulle vilja sitta vid ett stenbord med och utveckla mina tankar om ex. Sverige, Tyskland, EU och Thailand, men inte här.:wai:

Köper en del av det resonemanget , jag uppskattar andra kulturella inslag än de Svenska , jag är ju gift med en Thai för fasen .. vad jag inte gillar är när främmande kulturer tränger in i vårt Svenska samhälle och samtidigt proklamerar att allt skall ändras ,samt att den i Sverige förhärskande religionen inte framledes kommer att accepteras ,, nu kan vi inte diskutera detta vidare , så jag förslår att vi lägger ner detta , för när jag diskuterar detta med folk som defakto förnekar sanningen , då blir jag efter en stund förbannad och det tjänar inget till , så .... lägger jag ner detta ....

Ja inte för att jag tar parti för något men att påstå att vår religion den kristna-lutherska är den förhärskande är väl lite att ta i. Visst vi har en statsreligion men Sverige är ju svårt sekulariserat och som få idag bryr sig om och fler av de som har någon gudstro bekänner sig till frikyrkoreligion till förmån för den rent kristna som bygger på Jesus.

Det finns ingen riktigt säker statistik, men man brukar säga att ca 15-20 procent av befolkningen över 18 år har någon form av gudstro och att 2-3 procent är kristna, dvs själva bekänner sig tillhöra Jesus.

Så det finns inte speciellt mycket att försvara, vad jag kan se, vår statsreligion har vi med bravur själva raserat.

Det måste ändå vara en gemensam faktor som syns bland annat i trafiken. Där de skiljer sig markant från oss.

Utan generalisering så kommer majoriteten av Thailändare inte att släppa fram dig om du väntar t ex i en korsning utan du får vänta tills det är tomt alternativt tränga dig ut och skapa farliga situationer. Om du blinkar för att gå ut i omkörningsfilen kommer bakomvarande i den filen garanterat att trycka på gasen istället för att släppa på den som är ett mer västerländskt beteende.

Detta beteende kan ses överallt där det är kösituationer. Om det inte beror på ett starkt ego så vad kommer det ifrån? Bristande empati kan man ju inte beskylla Thai för, där är de oftast bättre än oss.
Exakt samma beteende upplever jag när jag kommer till Göteborg

Thai ljuger ofta för de vill inte klaga. Det värsta som kan hända dem är att tappa ansiktet. Stor vanära. Typ Japan. Hör bara när de pratar med varandra. Tjing tjing. Typ. Hör man hela tiden. Betyder . Det är sant.....

Som jag sagt tidigare, jag gillar debatter. Man lär sig alltid något nytt och de allra flesta förnuftiga människor har bra sakskäl till sina ställningstagande. Det är bara så lätt att det uppstår missförstånd och de skall man reda ut.

Dina ambitioner är goda och ädla, Mackes men jag tror Din kamp för förnuftet är rätt utsiktslös här. Phonta m. fl. rår Du inte på för mot -------- och okunnigheten kämpar också gudarna förgäves. Utan tvivel är du inte klok, skrev filosofen Tage Danielsson men det här är killar som aldrig någonsin tvivlar, dom använder "flera timmar" åt att läsa om "kålhydrater" och sedan är dom sakkunniga på näringslära, bara för att ta ett exempel, och med sånt folk kan man inte reda ut missförstånd. Phontas uppfattning om utvecklingen i Sverige har inte stöd i någon som helst forskning, men det är ju inget bekymmer. Va f-n, det är väl bara att "tycka"? Jag har lagt ner, men Du kanske är segare än jag.....

Dina ambitioner är goda och ädla, Mackes men jag tror Din kamp för förnuftet är rätt utsiktslös här. Phonta m. fl. rår Du inte på för mot -------- och okunnigheten kämpar också gudarna förgäves. Utan tvivel är du inte klok, skrev filosofen Tage Danielsson men det här är killar som aldrig någonsin tvivlar, dom använder "flera timmar" åt att läsa om "kålhydrater" och sedan är dom sakkunniga på näringslära, bara för att ta ett exempel, och med sånt folk kan man inte reda ut missförstånd. Phontas uppfattning om utvecklingen i Sverige har inte stöd i någon som helst forskning, men det är ju inget bekymmer. Va f-n, det är väl bara att "tycka"? Jag har lagt ner, men Du kanske är segare än jag.....
Phonta har ju oftast rätt, sen kan han överdriva lite grann, men i grunden har han bra koll. Sen är det ju kul med en kille som skapar debatt, precis som både Phonta och Mackes gör.

Du Birger är ju förnuftig så du måste ju också kunna inse det?

Phonta har ju oftast rätt, sen kan han överdriva lite grann, men i grunden har han bra koll. Sen är det ju kul med en kille som skapar debatt, precis som både Phonta och Mackes gör.

Så är det, helt rätt @Janne . Jag vill inte heller påstå att @Phonta har fel, men ibland är han väldigt rakt på sak på gränsen till burdus. Det är helt klart positivt att våga stå för sina åsikter men samtidigt måste man vara mottaglig för motargument och kunna respektera andra.

Senast redigerad av en moderator:
Så är det, helt rätt @Janne . Jag vill inte heller påstå att @Phonta har fel, men ibland är han väldigt rakt på sak på gränsen till burdus. Det är helt klart positivt att våga stå för sina åsikter men samtidigt måste man vara mottaglig för motargument och kunna respektera andra.
Här finns väldigt mycket kunskap om Thailand, många som bott där flera år som kan dela med sig av just sina erfarenheter. Bla Mackes blogg som jag läst, hur bra som helst:).
Phonta är den här på forumet som fått mig att skratta till tårar:)
Nam Falang är nog den som bjudit mest på sig själv.:) Skulle kunna fortsätta gå igenom alla er, men nöjer mig här, ni är alla goa på ert sätt:wai:

Jag tycker nog att Phonta är resonabel, inga idéer som inte finns fog för. Det är en stark kille vilket kan framstå som lite besvärligt men det skall väl du kunna hantera @Birger.

Forumvärlden är ju som den är, det är bara att acceptera och anpassa sig till. Alla är ju inte skapta lika och det är just det tillsammans med helt andra erfarenheter än mina "valda" vänner som jag tycker är så intressant med Forum.

Här hittar du ett snitt av verklighetens människor, helt utan filter och skygglappar. Det är så världen ser ut och här kan du testa alla dina idéer och se hur de funkar i verkligheten.

Hur kan det bli rätt när man överdriver å det grövsta?

Kul att se när gubbsen kallar varandra för killar [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28] [emoji28]
Det är ju just för att just vi är killar , inga käringar , finns ju även såna :)
All heder åt Mackes , kan bara konstatera att jag verligen respekterar folk som inser att vi är olika , ja ,jag är djäkligt rätt på sak , utan omskrivningar och kan ibland överdriva saker då oftast för att nå fram med buskapet , har fått mycket skit för det genom livet , men även en hel del ros för att jag vågar stå för mina åsikter ,vilket även Mackes verkar göra , sånt respekterar jag ...vad gäller politiska utspel jag gjort om Sverige så hoppas jag att jag gjort en felaktig bedömning av framtiden , ingen vore gladare än jag .. Önskar all "trevliga" forummedlemmar ett gott nytt samt bättre 2017 :wai:

@Phonta hoppas risbrännaren blir bättre än HD år 2017
och även att det bli bättre för Sverige som jag dock inte tror på tyvärr.
Jag önskar alla forummedlemmar gott nytt år 2017/2560

@Phonta hoppas risbrännaren blir bättre än HD år 2017
och även att det bli bättre för Sverige som jag dock inte tror på tyvärr.
Jag önskar alla forummedlemmar gott nytt år 2017/2560
Allt är relativt det vet du , vad som är bättre och vad som är sämre vad gäller hojar kan diskuteras i dagar och veckor ,det är ju just det som är kul ...Gott Nytt önskar jag Dig pontiac51

Ja du gubben Nmax, har man rätt i sak fungerar det ...

Hyperbol kallas det. Ganska vanligt faktiskt, en väska som väger 5 kilo kan var tung för någon och då väger väskan 1 ton osv. Hyperboler behöver ju inte vara mindre sanna bara för att de är överdrivna.

Eftersom vi inte kan se varandra och höra varandra är det nog nästan ett måste om man verkligen vill få fram ett budskap att just i viss mån överdriva, sen kan ju överdriften om det nyttjas för mycket och i alla sammanhang få till följd att överdriften får motsatt effekt.

Överdrifter kan faktiskt vara ganska underhållande och göra innehållet i budskapet mer intressantare. Överdrifter kan ju också medvetet användas för att just dölja fakta, alltså ta fokus från fakta då man blir helt överrumplad av överdrifterna.:D

Gott Nytt År:)

Hyperbol kallas det. Ganska vanligt faktiskt, en väska som väger 5 kilo kan var tung för någon och då väger väskan 1 ton osv. Hyperboler behöver ju inte vara mindre sanna bara för att de är överdrivna.

Eftersom vi inte kan se varandra och höra varandra är det nog nästan ett måste om man verkligen vill få fram ett budskap att just i viss mån överdriva, sen kan ju överdriften om det nyttjas för mycket och i alla sammanhang få till följd att överdriften får motsatt effekt.

Överdrifter kan faktiskt vara ganska underhållande och göra innehållet i budskapet mer intressantare. Överdrifter kan ju också medvetet användas för att just dölja fakta, alltså ta fokus från fakta då man blir helt överrumplad av överdrifterna.:D

Gott Nytt År:)
Visdomsord! Gott Nytt allihopa!

Ja du gubben Nmax, har man rätt i sak fungerar det ...
Har du hamnat i någon sekt eller?
Om alla överdrifter om hur det är här nere stämmer, hur fan kommer det sig att inga andra än dom runt stenborden stöter på dom.
Man läser om dom på forumen hela tiden men aldrig från dom som påståtts råka ut för det, utan bara dom som hört, om det är så jävla vanligt med alla dessa överdrifter varför är det ingen som råkar ut för dom.
Jag menar du och din fru får för er att polisen planterat knark i eran bil, så därför gör dom det DAGLIGEN fast ni fann inget, snacka om att läsa för mycket, var det så att det fanns en U-Sväng mellan kontrollerna?.
Varför skriver aldrig alla dom som alla överdrifter hänt på forum och varnar, varför är det bara dom som hört.
Under mina 6 år här har jag aldrig stött på någon av alla överdrifter, har jag bara en jäkla tur eller, hoppas den håller i sig!
Skapar vissa folk dessa situationer för sig själva eller nåt? när vi andra aldrig hamnar i dom.
En sak är jävligt säker att det är jävligt lätt att bo här nere och jag har aldrig haft nåt problem med myndigheter på 6 år men jag är väl förberedd när jag skall göra nåt och räknar inte med att folk skall göra åt mig och fan ingen gnällspik, lättare att handskas med myndigheter här nere än i Sverige
Och föresten här i denna släkten har alltid farangen rätt, end off discussion, så inte alltid Thai har rätt, så trött på generaliseringarna.
Fan det är kvinnor ni snackar om, oftast det enda ni riktigt känner här nere.
Wake up, det är fan inte bara i Thailand, det är förfan en internationell kvinnosak.
Kvinnor har alltid rätt.
Och sen mycket man läser om ert oförstående av Thai.
Fan vakna upp, det ni beskriver många gånger handlar om ålderskillnad, någon som är uppväxt på 50-60 talet förstår sig inte på Thai, alla Thai är konstiga (frugan på 20 år) fan ni förstår er lika lite på en 20 åring i Sverige och ni hade haft samma problem.
En 20 åring har alltid rätt.
Morfar och farfar förstod aldrig mig, många av er är i morfar, farfars ålderskillnaden klart ni inte förstår, räcker med ålderskillnad min farsa så förstår han inte min åldersgrupp, och 99% av er har den ålderskillnaden med era fruar, tro fan dom alltid har rätt mot en gubbe 5%5555.
Om en 65 årig Svensk hade vart ihop med en 65 årig Thai kanske problemen inte sett likadana ut, förutom dom kvinnliga då.
Och för det sista hade jag vart knarklangare, gissa vad jag hade sagt i Thailand! "POLISEN PLANTERA DET DÄR, JAG VET INGENTING" eller "KOMPISEN PACKADE VÄSKAN"
Kolla bara ena Svensken som är dömd här nere, Polisen planterade det gnäller han i media. Hans brotts statistik från Sverige återfallsförbrytare, langande av droger, anabola och grova våldsbrott, levde som en kung i Thailand i flera år, inget jobb, men ja polisen planterade det där.

Sen en sak till, trivs ni inte i erat äktenskap skilj er.
Devisen tills döden skiljer er åt existerar inte i verkligheten.
Lev inte i ett förhållande ni inte trivs med, gå vidare.
Tyvvär tog det för lång tid för mig innan jag fattade det och kastade bort en liten tid av mitt liv i olycka.
Finns det ingen som passar där ute så är det tom bättre att leva själv än i en daglig kamp om vem som har rätt.

Den enda som alltid har rätt fast han inte har det är min kapten ingen annan ;)

Liknande trådar

Tillbaka
Topp