Vilka behöver rapportera och vilka behöver inte rapportera 24h.

Då har vi snart även där ett försäkringskrav , Frågan är när det kommer på turistvisum , men NON O Im kan du tillex ta ett single entry , att försäkra dig i tre månader är ju inte så kostsamt , Turist kan du skoja till så du kan stanna på ganska länge,. Skall de kanske täppa till alla "potthål"

Hej

Tror också på förändring så att fler kategorier kommer att ingå, så som det ser ut nu kommer ju inte effekterna bli det som dom styrande avsåg med förändringen, men det är konstigt att dom inte insåg det som dom nu kallar kryphål tidigare.

Mvh isan lover

Hej

Tror också på förändring så att fler kategorier kommer att ingå, så som det ser ut nu kommer ju inte effekterna bli det som dom styrande avsåg med förändringen, men det är konstigt att dom inte insåg det som dom nu kallar kryphål tidigare.

Mvh isan lover
Måste vara förutseende för att inse detta , hur många Thai är förutseende , en de saker som jag tycker utmärker dem , Inte tänka eller förutse längre än näsan räcker , och det är ju inte långt ,
Visar ju på att de inte har koll på sina egna lagar och restriktioner , de vet inte varför den eller den lagen finns ,, Skrämmande

Måste vara förutseende för att inse detta , hur många Thai är förutseende , en de saker som jag tycker utmärker dem , Inte tänka eller förutse längre än näsan räcker , och det är ju inte långt ,
Visar ju på att de inte har koll på sina egna lagar och restriktioner , de vet inte varför den eller den lagen finns ,, Skrämmande

Hej

Just i det här fallet så borde man absolut ha kunnat förutse effekterna, att nu kalla den uppkomna situationen för ”kryphål” i lagstiftningen är ju bara pinsamt.

Mvh isan lover

Har Non-O, får se om det blir någon ändring eller inte. Ska förlänga i Dec.
Vad jag förstår är det bara vissa, thailändska, försäkringsbolag som är giltiga?
Får kolla vad Aetna ska ha när tiden lider, AIA var väl inte med på listan över godkända försäkringar.
Kan korruptionen blir mer glasklar än att bara vissa, thailändska, bolag är godkända? Pinsamt!

/ SatanG

Har Non-O, får se om det blir någon ändring eller inte. Ska förlänga i Dec.
Vad jag förstår är det bara vissa, thailändska, försäkringsbolag som är giltiga?
Får kolla vad Aetna ska ha när tiden lider, AIA var väl inte med på listan över godkända försäkringar.
Kan korruptionen blir mer glasklar än att bara vissa, thailändska, bolag är godkända? Pinsamt!

/ SatanG
Ok det har jag missat var bara vissa godkända?
AIA är ju ingen ren sjukvårdsförsäkring väl, dem är så otydliga på sin hemsida men fått för mig sparförsäkring med viss sjukvård?

Jag betalade min Aetna sist jag var hemma, 40.000 baht, 10% tillbaks om jag inte använder den och 2 milljoner i sjukvård, men jag har tagit utan OP, för med det i tillägg kostar det nästan lika mycket extra som det försäkringen täcker i OP, det dom tjänar mest på.
Tror med OP kostar den närmare 60.000 och täcker OP för 25.000.

Ok det har jag missat var bara vissa godkända?
AIA är ju ingen ren sjukvårdsförsäkring väl, dem är så otydliga på sin hemsida men fått för mig sparförsäkring med viss sjukvård?

Jag betalade min Aetna sist jag var hemma, 40.000 baht, 10% tillbaks om jag inte använder den och 2 milljoner i sjukvård, men jag har tagit utan OP, för med det i tillägg kostar det nästan lika mycket extra som det försäkringen täcker i OP, det dom tjänar mest på.
Tror med OP kostar den närmare 60.000 och täcker OP för 25.000.

Kanske är jag som missförstått, trodde bara dessa bolag var godkända.

Jodå AIA har sjukvårdsförsäkring, hade dom tidigare och frugan har dom sedan några år tillbaka.
Kan inte se några officiella siffror på länken till Aetna, när tiden lider ska jag kolla om det finns prutmån om nu inte AIA är godkända för då blir det kanske dom igen.

/ SatanG

Jodå AIA har sjukvårdsförsäkring, hade dom tidigare och frugan har dom sedan några år tillbaka.
Kan inte se några officiella siffror på länken till Aetna, när tiden lider ska jag kolla om det finns prutmån om nu inte AIA är godkända för då blir det kanske dom igen.

/ SatanG
Gå in på Aetnas hemsida Thailand, på höger sida så har du en lila ruta, klicka på find you right plan "start now" då kommer det upp så du kan slå in din ålder etc.
Sen kommer det upp vad försäkringen kommer kosta för dig.
Kan testa olika budgetar där.
Välj att du jobbar i yrkeskategori 1,

/ SatanG
Får se om det blir nåt först, nu har jag bra försäkring men jag vill inte betala 20.000 baht extra per år för 25.000 OPD.
OPD är ju den billiga biten, den betalar jag själv.
Betala 20.000 per år för nåt som bara täcker 25.000.
Och på VISA A-O kravet är det 40k opd, skall man betala 35.000 extra per år då.

Nä OPD vill jag inte ha i försäkringen, då börjar jag med 30 days on arrival.

Nu är det snart skarpt läge ;)
Inte har jag råd med Internet på flyget:rolleyes:

20191028_174433.jpg

Hej

Först nu uppmärksammar man i Thailand att alla utlänningar inte kommer att omfattas av kravet på försäkring och kallar det ett kryphål.

Mandatory health insurance for retirees falls flat as ‘Non-Imm O’ visa loophole exposed
PHUKET: Phuket Immigration this week finally confirmed that the mandatory health insurance requirement for people staying in the country on permits to stay under “Non-Immigrant O-A” visa status do not apply to those staying under the general “Non-Immigrant O” visa.
immigration
By The Phuket News
Sunday 27 October 2019, 09:00AM
An officer at holds up an application for an extension stay at the Phuket Immigration Office earlier this year. Photo: Tanyaluk Sakoot
An officer at holds up an application for an extension stay at the Phuket Immigration Office earlier this year. Photo: Tanyaluk Sakoot

The admission renders enforcing the mandatory health insurance requirement pointless as Phuket Immigration this week also confirmed that foreigners can change the visa conditions under which they are applying for a one-year permit to stay.
Hence, any foreigners staying on a “Non-Immigrant O-A” visa can change their permit-to-stay status to “Non-Immigrant O” and avoid the mandatory health insurance requirement.
The loophole is expected to greatly affect expat retirees staying in Thailand on such so-called “retirement” visas.
The mandatory health insurance requirement is to come into effect next Thursday (Oct 31)

Mvh isan lover

Ett Non-O ger ju bara tre månaders vistelse jämfört med Non-OA som ger ett års vistelse. UK ambassaden utfärdar t.ex. inga Multiple entry vad jag förstått på diskussioner i olika forum.
Det var ju enbart i fallet med multiple entry som man kunder utnyttja border-bounce för att stanna uppåt 15 månader på O och nära 24 månader för OA.
Det är när man ansöker om Extension of stay de missade att den tillåts ett år i taget oavsett tidigare visumklass då extension inte har den typen av klassning som ett visum har.
Ja, om man är i Thailand kan man ändra klassning på ett eventuellt visum, dock ej förnya eller förlänga ett visum.
Jag gissar också på försäkringskravet kommer på ett års extension rakt av så småningom. De var för inriktade på OA visum så de glömde att extension inte klassas så.

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
3 K
Phirawan
P
L
Svar
4
Visningar