Behöver hjälp angående fruns resedatum till Sverige.

 
Men varför är det så viktigt att hon inte har en hemresa bokad?

Det är väl inte viktigt, men då returresan kanske blir något annat än ARN-BKK, typ ARN-NRT-BKK eller annan resa, så kör jag på med en enkelbiljett.
Vill dom se en returbiljett så tar det bara 2 minuter att boka en biljett och den kan avbokas när väskorna är droppade.
Det kostar bara för så vitt ca 1000kr att göra en ombokning av biljett om man känner för en ToR, så det är inga problem.
Det samma om man flyger in till Thailand. Det går alltid att boka en biljett som kan återbetalas till fullo om man inte vet när man har lust att åka hem eller ut ur Thailand.
 
Det är väl inte viktigt, men då returresan kanske blir något annat än ARN-BKK, typ ARN-NRT-BKK eller annan resa, så kör jag på med en enkelbiljett.
Vill dom se en returbiljett så tar det bara 2 minuter att boka en biljett och den kan avbokas när väskorna är droppade.
Det kostar bara för så vitt ca 1000kr att göra en ombokning av biljett om man känner för en ToR, så det är inga problem.
Det samma om man flyger in till Thailand. Det går alltid att boka en biljett som kan återbetalas till fullo om man inte vet när man har lust att åka hem eller ut ur Thailand.

Det kan säkert funka. Men har passpolisen börjat misstänka att hon inte ska hem, så hjälper det nog föga att boka en avbokningsbar returbiljett framför ögonen på dem.

Jag skulle nog boka den där avbokningsbara biljetten från början, och sen boka av den när hon är i Sverige (om det är viktigt att inte ha nån returbiljett).
 
Det kan säkert funka. Men har passpolisen börjat misstänka att hon inte ska hem, så hjälper det nog föga att boka en avbokningsbar returbiljett framför ögonen på dem.

Jag skulle nog boka den där avbokningsbara biljetten från början, och sen boka av den när hon är i Sverige (om det är viktigt att inte ha nån returbiljett).

Ja, mest troligt gör jag så.
Men en retur biljett garanterar ju inte att man inte reser hem om det nu är så att man planerat att inte resa hem.
Att använda en biljett som ”bevis” på att man ska resa hem känns bara fånigt.

Så länge jag bokar via SAS så har jag inte några problem som helst. Har avbokat en hel del biljetter

EDIT:
Är det någon som har blivit stoppad i Sverige p.g.a ingen returbiljett?
 
Ja, mest troligt gör jag så.
Men en retur biljett garanterar ju inte att man inte reser hem om det nu är så att man planerat att inte resa hem.
Att använda en biljett som ”bevis” på att man ska resa hem känns bara fånigt.

Så länge jag bokar via SAS så har jag inte några problem som helst. Har avbokat en hel del biljetter

EDIT:
Är det någon som har blivit stoppad i Sverige p.g.a ingen returbiljett?
Kan någon visa ett krav från Sverige på returbiljett för besöksvisum?

Hade ju varit det enklaste då om man hade det på svart och vitt.
 
Ja, mest troligt gör jag så.
Men en retur biljett garanterar ju inte att man inte reser hem om det nu är så att man planerat att inte resa hem.
Att använda en biljett som ”bevis” på att man ska resa hem känns bara fånigt.

Så länge jag bokar via SAS så har jag inte några problem som helst. Har avbokat en hel del biljetter

EDIT:
Är det någon som har blivit stoppad i Sverige p.g.a ingen returbiljett?

Min fru har blivit stoppad och visa både biljett hem, bilder på sitt hus och på sina barn. Efter det var de nöjda och släppte in henne.
 
Kan någon visa ett krav från Sverige på returbiljett för besöksvisum?

Hade ju varit det enklaste då om man hade det på svart och vitt.

Det är inte krav på att ha en biljett hem, men passpolisen ska vara övertygad om att resenären avser att återvända hem. Att inte ha en biljett hem är en "red flag" som passpolisen reagerar på. Hur de reagerar beror helt på passpolisen och vad den sen beslutar.
 
Min fru har blivit stoppad och visa både biljett hem, bilder på sitt hus och på sina barn. Efter det var de nöjda och släppte in henne.

Låter helgalet.
Tror dom att det är några bostadslösa luffare som kommer?
Att inte alla har barn må vara hänt, men att man måste visa bild på sitt hus känns konstigt. Man kan nog visa bild på grannens hus som bevis och det funkar säkert bra med grannens ungar och eventuellt deras hund och kycklingfarm.

Nåja, hade jag varit passpolis och din fru blev stoppad och hon hade visat bilder på hennes barn, så hade jag med stor sannolikhet bett henne kliva på flyget tillbaka och ta med sig ungarna nästa gång.

Nåja, jag bokar nog en biljett samma dag som vi åker.
 
Låter helgalet.
Tror dom att det är några bostadslösa luffare som kommer?
Att inte alla har barn må vara hänt, men att man måste visa bild på sitt hus känns konstigt. Man kan nog visa bild på grannens hus som bevis och det funkar säkert bra med grannens ungar och eventuellt deras hund och kycklingfarm.

Nåja, hade jag varit passpolis och din fru blev stoppad och hon hade visat bilder på hennes barn, så hade jag med stor sannolikhet bett henne kliva på flyget tillbaka och ta med sig ungarna nästa gång.

Nåja, jag bokar nog en biljett samma dag som vi åker.

Varför skulle hon behöva åka tillbaka efter att ha visat att hon var väl förankrad i Thailand? Det gällde ju ett besök. Utveckla gärna (om det inte var ett cheap shot om att hennes barn inte var med denna ggn. Jävligt lågt om det är så, särskilt som jag enbart försökte hjälpa dig. Men det säger mer om dig än mig.).

Sen är det inte säkert att det var just bilden på huset eller barnen, eller biljetten som avgjorde, det var nog en sammanlagd bedömning. Hade de varit tveksamma hade de givetvis inte släppt in henne.
 
Senast ändrad:
För mig är det naturligt att man åker tillbaka efter ett besök och då är en returbiljett bra att ha.
Är själv fundersam varför man köper enkel om man ska tillbaka?
 
När det gäller såna här saker så ska man veta vad man sysslar med. Nu är det många år sedan vi sysslade med visum, men jag skulle iaf vilja vara 100% säker på att min fru kom in i landet och inte 99%. Jag skulle aldrig sätta min egen fru i klistret medvetet. Det är så jävla enkelt att köpa en öppen ToR så är alla problem lösta. Dom KAN och dom FÅR stoppa henne passkontrollen här om dom vill.
 
För mig är det naturligt att man åker tillbaka efter ett besök och då är en returbiljett bra att ha.
Är själv fundersam varför man köper enkel om man ska tillbaka?

För att en retur går eventuellt till Korea, Singapore, Japan eller annat land.
Man kan inte re-routa en biljett (kan man säkert, men då blir det dyrt) och därav bokar man en enkelbiljett.

Som sagt så kan man klara sig undan med allt möjligt om man känner för det.
Bara att boka en biljett innan avresa och avboka när man landat....efter passkontrollen.
Samma sak när det gäller resa till Thailand.
Att det kan vara problem i Thailand må vara hänt, men att den svenska gränskontrollen skulle vara så tröga och stela känns främmande.

Om folk har för avsikt att inte lämna landet så stoppar inte en ToR biljett att dom stannar. Man skiter helt enkelt i att använda returen.
 
När det gäller såna här saker så ska man veta vad man sysslar med. Nu är det många år sedan vi sysslade med visum, men jag skulle iaf vilja vara 100% säker på att min fru kom in i landet och inte 99%. Jag skulle aldrig sätta min egen fru i klistret medvetet. Det är så jävla enkelt att köpa en öppen ToR så är alla problem lösta. Dom KAN och dom FÅR stoppa henne passkontrollen här om dom vill.

De flesta biljetter är ombokningsbara. Jag har nog bokat om åtminstone 5 biljetter det här året.
Men en ombokningsbar biljett med re-routing....med annat bolag....nja, blir jävligt dyrt.

Enklare att då boka en biljett och avboka den efter passkontrollen.
 
Varför skulle hon behöva åka tillbaka efter att ha visat att hon var väl förankrad i Thailand? Det gällde ju ett besök. Utveckla gärna (om det inte var ett cheap shot om att hennes barn inte var med denna ggn. Jävligt lågt om det är så, särskilt som jag enbart försökte hjälpa dig. Men det säger mer om dig än mig.).

Sen är det inte säkert att det var just bilden på huset eller barnen, eller biljetten som avgjorde, det var nog en sammanlagd bedömning. Hade de varit tveksamma hade de givetvis inte släppt in henne.

Det var ett slag under bältet från min sida. Ursäkta
Har själv haft en dam som kom på besök....ett långt sådant och ungen kom typ 3år efter.

För att skriva det i en vettigare form så borde jag mer ha påpekat att om hon inte hade haft barn i Thailand, så hade hon kanske fått vända tillbaka.
Det betyder alltså att man kan bli nekad inträde om man inte har barn i Thailand.....eller en smartphone eller ett fotoalbum. Enbart returbiljett verkar ju inte trovärdigt (vilket jag förstår)
Sedan kan som sagt alla bilder tillhöra grannens ägor.
Verkar vara gamla dörrvakter som har råkat få sig en finare kostym.

Som sagt så ordnar jag det själv med en ”returbiljett” och avbokning sker efter passkontrollen.
Detta visar bara hur fånigt system det är och hur enkelt det är att kringgå systemet, vilket man även kan göra med en full-flex biljett.

Dags att maila gränspolisavdelningen och höra hur dom tänker.
 
Utan att jag har med det att göra, men varför är det så viktigt med enkelbiljett? Det kommer bara krångla tll det. Sitter ni i Sverige o bokar en ToR, så betyder det att hon har en enkelresa till Sve kvar sen. Vilka datum ska ni sätta? Hon måste stanna i Thai 3 mån innan nästa ansökan lämnas in. Bara en fundering:)

Sorry, missat denna.
I mitt fall så är UT sökt en god stund tillbaka.
Jag har i tillägg en bit över 500.000 eurobonus poäng med 2st 2-4-1 rabatter vilket tar mig och dam till t.ex Tokyo, Hongkong eller annan SAS destination för några hundra kronor....ett antal gånger. Eller med Luftwaffe med något dyrare flygskatt, men då i First när man ändå flyger med dom
Sedan så har jobbet mitt varit i Sydkorea det senaste året vilket gör att jag kanske ska tillbaka dit och inte till Thailand och jag kanske ska dit tidigare än beräknat....eller inte alls.

Så under tiden hon väntar på UT så kan man förslagsvis jobba i Sydkorea där thailändarna har 3-månader visumfritt och så även vi svenskar.
 
Efter passkontrollen i Sverige:)

Ja, självklar i Sverige då det verkar vara problem även där.

Nåja, lite nytt har man lärt sig även denna gång. Känns som att jag måste köra upp ett järnspett i röven på några myndigheter.
Ska dom leka smarta och duktiga så får dom nog se till att täppa till dessa ”kryphål” som utgör en stor fara för Sveriges säkerhet.
 
För att en retur går eventuellt till Korea, Singapore, Japan eller annat land.
Man kan inte re-routa en biljett (kan man säkert, men då blir det dyrt) och därav bokar man en enkelbiljett.

Som sagt så kan man klara sig undan med allt möjligt om man känner för det.
Bara att boka en biljett innan avresa och avboka när man landat....efter passkontrollen.
Samma sak när det gäller resa till Thailand.
Att det kan vara problem i Thailand må vara hänt, men att den svenska gränskontrollen skulle vara så tröga och stela känns främmande.

Om folk har för avsikt att inte lämna landet så stoppar inte en ToR biljett att dom stannar. Man skiter helt enkelt i att använda returen.
Förutsättningar skiljer nog för de som skickar sin darling som är ovan att resa ensam för första gången, inte ens vet hur man köper en flygbiljett med kort eller ens har ett kreditkort,
till dig som har stor resvana, har kort och bistår din dam hela vägen från check in till passkontrollen i Sverige. Inte alla blir ”curlade” som din.

Ensamma thai tjejer behöver i många fall tolk redan på Arlanda och klarar bara att åka med Thai Airways.
Vill man utsätta sin tjej för obehag och ev. bekymmer för att hon ska komma på ett besök och för att komma undan med en billig enkel med Norwegian så är det ett beslut man tar själv.
 
Förutsättningar skiljer nog för de som skickar sin darling som är ovan att resa ensam för första gången, inte ens vet hur man köper en flygbiljett med kort eller ens har ett kreditkort,
till dig som har stor resvana, har kort och bistår din dam hela vägen från check in till passkontrollen i Sverige. Inte alla blir ”curlade” som din.

Ensamma thai tjejer behöver i många fall tolk redan på Arlanda och klarar bara att åka med Thai Airways.
Vill man utsätta sin tjej för obehag och ev. bekymmer för att hon ska komma på ett besök och för att komma undan med en billig enkel med Norwegian så är det ett beslut man tar själv.

Ja, det skiljer nog sig från person till person och situation till situation. Jag utgår självklart från min situation och då blir det säkert annorlunda.
Rent ekonomiskt så blir det dock dyrare med enkelbiljett om returen går samma rutt tillbaka...eller kanske inte.


Nåja, damen pratar bättre engelska än de flesta svenskar och har både debet och kreditkort och en inkomst, som under en normal månad överstiger min om jag inte har någon övertid eller är i utlandet och jobbar. Hon behöver inte bli ”curlad” även om man nu tycker att hon blir det.
Nu betalar jag dock resan med Amex då jag är en poängjunkie, vilket även bidrar till en spend som gör att jag får en 2 för 1 bonusresa, eller två stycken sådana per år.

Oavsett, då vi har ett gemensamt barn på ca 4,5 månader så väljer vi att resa tillsammans, vilket är både lättare och trevligare då jag kan maximera vistelsen i Thailand och hon slipper resa ensam med en jävla massa packning, blöjbyten och andra saker som att bära ungen och handbagage.
Nåja, då hon även innehar guldkort på flyget så hade hon klarat av loungebesök med ungen även utan mig.

Skulle aldrig falla oss in att flyga med Norwegian oavsett. Har bokat enkel med thai åt henne, sedan kör vi nog en bonus resa till Thailand via Hongkong eller Japan när det blir dags för det, med en separat biljett från HKG eller NRT med Thai.

Nåja, har mailat gränspolisen och ska se vad dom svarar, bara för att få klarhet över kravet på returbiljett eller andra krav.

Har man dessutom sökt UT så bör även det borga för att man reser tillbaka till Thailand för att få sitt UT. Att riskera att UT ansökningen får avslag, så tror jag det är bäst att inte försöka leka illegal flykting i Sverige. Men kanske även sådana självklarheter måste förklaras till gränspolisen. Vad vet jag?

Nåja, som sagt så reser jag och dam samtidigt och skulle det uppstå några konstigheter så får jag väl förklara för de föredetta dörrvakterna hur saker och ting ligger an.

Hade vi inte rest tillsammans så hade jag oavsett funnits på telefon, eller om så hade behövts, tagit mig till Arlanda för att förklara med ord, rita och teckna, eller till slut gjort en film om situationen, så att dessa passkontrollanter hade förstått. Men jag tror inte att det hade varit nödvändigt.
 
Senast ändrad:
Eftersom jag tycker att sunt förnuft bör styra i Sverige så skickade jag som sagt frågan till gränspolisen.

Här är svaret.
54946a9a7279fb859b15e15055952ef5.jpg


Som sagt...
Om vi kan visa att ekonomiska medel finns så är det inga problem.
Som det rövhål jag är så är min spontana tanke denna.
-Hade inte medel funnits så hade visum aldrig beviljats och därmed är det egentligen ett icke problem.

Som dom även skriver så ska jag som garant, eller den hon ska besöka, vara anträffbar på telefon.
 
Kan någon visa ett krav från Sverige på returbiljett för besöksvisum?

Hade ju varit det enklaste då om man hade det på svart och vitt.

Nej, tydligen inte något krav från Sverige, mer än att man ska ha ekonomi nog att betala en biljett och stå för uppehälle om man är garant eller om den resande har egna medel för uppehälle och flyg.
Den ekonomiska delen är redan avklarad vid ansökan och är det så att ambassadens beslut, efter att dom följt riktlinjerna, inte gäller. Ja, då kan vi avskaffa besöksvisum så är det lika bra att köra Visa On Arrival till Sverige, så får gränspolisen ta hand om den uppgiften.

Då gränspolisen har svarat mig på den frågan, så är frågan om kravet på en bokad returbiljett avklarad och då återstår det bara att se vad Thai har för krav om man flyger med dom.
 
 

Liknande trådar

A
Svar
12
Visningar
3 K
Phirawan
P
L
Svar
4
Visningar
2 K
litto-58
L
A
Svar
33
Visningar
2 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp