Förutsättningar skiljer nog för de som skickar sin darling som är ovan att resa ensam för första gången, inte ens vet hur man köper en flygbiljett med kort eller ens har ett kreditkort,
till dig som har stor resvana, har kort och bistår din dam hela vägen från check in till passkontrollen i Sverige. Inte alla blir ”curlade” som din.
Ensamma thai tjejer behöver i många fall tolk redan på Arlanda och klarar bara att åka med Thai Airways.
Vill man utsätta sin tjej för obehag och ev. bekymmer för att hon ska komma på ett besök och för att komma undan med en billig enkel med Norwegian så är det ett beslut man tar själv.
Ja, det skiljer nog sig från person till person och situation till situation. Jag utgår självklart från min situation och då blir det säkert annorlunda.
Rent ekonomiskt så blir det dock dyrare med enkelbiljett om returen går samma rutt tillbaka...eller kanske inte.
Nåja, damen pratar bättre engelska än de flesta svenskar och har både debet och kreditkort och en inkomst, som under en normal månad överstiger min om jag inte har någon övertid eller är i utlandet och jobbar. Hon behöver inte bli ”curlad” även om man nu tycker att hon blir det.
Nu betalar jag dock resan med Amex då jag är en poängjunkie, vilket även bidrar till en spend som gör att jag får en 2 för 1 bonusresa, eller två stycken sådana per år.
Oavsett, då vi har ett gemensamt barn på ca 4,5 månader så väljer vi att resa tillsammans, vilket är både lättare och trevligare då jag kan maximera vistelsen i Thailand och hon slipper resa ensam med en jävla massa packning, blöjbyten och andra saker som att bära ungen och handbagage.
Nåja, då hon även innehar guldkort på flyget så hade hon klarat av loungebesök med ungen även utan mig.
Skulle aldrig falla oss in att flyga med Norwegian oavsett. Har bokat enkel med thai åt henne, sedan kör vi nog en bonus resa till Thailand via Hongkong eller Japan när det blir dags för det, med en separat biljett från HKG eller NRT med Thai.
Nåja, har mailat gränspolisen och ska se vad dom svarar, bara för att få klarhet över kravet på returbiljett eller andra krav.
Har man dessutom sökt UT så bör även det borga för att man reser tillbaka till Thailand för att få sitt UT. Att riskera att UT ansökningen får avslag, så tror jag det är bäst att inte försöka leka illegal flykting i Sverige. Men kanske även sådana självklarheter måste förklaras till gränspolisen. Vad vet jag?
Nåja, som sagt så reser jag och dam samtidigt och skulle det uppstå några konstigheter så får jag väl förklara för de föredetta dörrvakterna hur saker och ting ligger an.
Hade vi inte rest tillsammans så hade jag oavsett funnits på telefon, eller om så hade behövts, tagit mig till Arlanda för att förklara med ord, rita och teckna, eller till slut gjort en film om situationen, så att dessa passkontrollanter hade förstått. Men jag tror inte att det hade varit nödvändigt.