Kompensation för försenat flyg

 

suriya

Forumveteran
Det kom på tal om ersättning för försenat flyg, och jag tänkte att det kanske kan vara intressant att läsa om det här på ThaiSnack även fast rättigheterna har funnits länge.

Det finns företag som erbjuder sig att göra detta mot ersättning, men det är egentligen lika lite jobb att göra det själv tycker jag. Och då får man ju hela summan för sig själv också. ;) Det är ganska bra ersättning också. I mitt fall blev det, efter ca 2-3 veckor, 600 euro. :)

Det jag gjorde var att bifoga kopia av boarding-kort och följa mallen "Delayed flights template letter", som finns tillsammans med en massa nyttig information på den här sidan:
http://www.moneysavingexpert.com/travel/flight-delays

Kom ihåg att det är viktigt att det är sådär tufft skrivet som i mallen, annars är det stor risk att man får be konsumentvägledningen om hjälp i onödan.

Det finns information på svenska också:
http://www.radron.se/artiklar/har-ar-dina-rattigheter-nar-flyget-ar-forsenat/

Om man misslyckas med att få kompensationen så kan man få gratis hjälp via konsumentvägledningen eller Konsument Europa:
http://www.konsumentverket.se/Konsu...onsumentfragor/Kommunens-konsumentvagledning/
http://www.konsumenteuropa.se/

För den som är intresserad av den trista läsningen av regeln, så finns den här:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&from=SV
;)
 
Det är ganska tuffa regler för flygbolagen. Jag har dock alltid hamnat inom marginalen då de inte behöver betala ut ersättning.
 
Det är ganska tuffa regler för flygbolagen. Jag har dock alltid hamnat inom marginalen då de inte behöver betala ut ersättning.

Tycker jag också. Det räcker faktiskt med 4 timmar försening, på en långflygning, för att ha rätt till 600 euro. Men det är gradvis mer ersättning redan innan dess också. :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Tycker jag också. Det räcker faktiskt med 4 timmar försening, på en långflygning, för att ha rätt till 600 euro. Men det är gradvis mer ersättning redan innan dess också. :)
Är det, inte enligt Råd & Rön artikeln väl? Där var det ju på kortare avstånd, dvs inom Europa eller inom Norden typ?
 
Är det, inte enligt Råd & Rön artikeln väl? Där var det ju på kortare avstånd, dvs inom Europa eller inom Norden typ?

Ja, jag måste ha läst det på någon annan sida, men det ser ut som att den informationen är fel oavsett. Det är nog så att det bara är olika minimumtidsgräns beroende på flygturens längd, så som det ståt i artikeln hos Råd & Rön. Bra att du hänger med! :)
 
Senast redigerad av en moderator:
Tack för upplysningarna. Jag har heller aldrig råkat ut för en längre försening men 600 Euro ersätter det mesta av biljettpriset. Det är synd att missa en sådan rättighet, jag tror att ganska många missar detta.
 
Tack för upplysningarna. Jag har heller aldrig råkat ut för en längre försening men 600 Euro ersätter det mesta av biljettpriset. Det är synd att missa en sådan rättighet, jag tror att ganska många missar detta.

Tror jag också, men teoretiskt sett så har man 10 år på sig att få upprättelse och mer realistiskt sett har man 5 år på sig. :)
 
Det är bara EU-flygbolag som man kan få ersättning från. Glöm Thai och ökenflygen...

kan tillägga att reseförsäkringen ofta täcker förseningar också, men ibland är det inte värt då självrisken kan vara lika stor.
 
Senast ändrad:
Det är bara EU-flygbolag som man kan få ersättning från. Glöm Thai och ökenflygen...

kan tillägga att reseförsäkringen ofta täcker förseningar också, men ibland är det inte värt då självrisken kan vara lika stor.
De flygbolag som flyger på EU omfattas också! Flygplan kan tas i kvarstad om de inte uppfyller reglerna!
 
Det är bara EU-flygbolag som man kan få ersättning från. Glöm Thai och ökenflygen...

Det gäller för alla avgångar från EU-land oavsett om det är ett EU-flygbolag eller inte, samt alla EU-flygbolag som ankommer till en EU-flygplats. Flygplatser i Island, Liechtenstein, Norge och Schweiz räknas också som EU-flygplatser.
 
Eftersom jag har provat få ersättning av ett arabbolag så har jag en annan uppfattning.
Det var en kraftig försening från Bangkok till en mellanlandning i Förenade Arab Emiraten. Det blev 26 timmars försening till slut varav 8 timmar från Bangkok. Flygbolaget gav mycket bra service med hotell, transfer, mat och allt som behövdes.
Kontaktade efteråt både flygbolaget samt den svenska resebyrån och båda gav samma negativa svar.
Dock ersatte min reseförsäkring en del.

Någon som har fått ersättning från icke EU-bolag?
 
Eftersom jag har provat få ersättning av ett arabbolag så har jag en annan uppfattning.
Det var en kraftig försening från Bangkok till en mellanlandning i Förenade Arab Emiraten. Det blev 26 timmars försening till slut varav 8 timmar från Bangkok. Flygbolaget gav mycket bra service med hotell, transfer, mat och allt som behövdes.
Kontaktade efteråt både flygbolaget samt den svenska resebyrån och båda gav samma negativa svar.
Dock ersatte min reseförsäkring en del.

Någon som har fått ersättning från icke EU-bolag?
Av vilken anledning sa de nej? Hänvisade du till EU direktivet?
 
Dom hänvisade till att bolaget inte hade sitt säte i EU och direktiv i EU bara gäller medlemsstater i EU.

Provade faktiskt också via en annonsering på webben där en svensk hemsida hjälper till att söka kompensation vid flygförseningar mot ersättning. Jag fick fylla i ett formulär med flight och datum,
samma svar där att dom inte kunde hjälpa till då det inte var ett EU flygbolag.
 
Detta hittade jag på en konsumentsida.

Inom EU finns regler för vad flygpassagerare har rätt till vid försenat flyg. Dessa regler omfattar:

  • både reguljärflygningar och paketresor
  • flygningar till och från flygplatser inom EU
  • även flygningar från flygplats utanför EU till flygplats inom EU om flygbolaget är ett EU-flygbolag.
länk
http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/resor-och-turism/resa-med-flyg/forsenat-flyg/
Du verkar ha rätt, dock måste detta vara ändrat nyligen. Har inte detta detta innan, men kan ju ha fel.

Har aldrig haft behov av att behöva använda det. vad innebär EU flygbolag, måste bolaget ha sitt säte inom EU, eller moderbolaget, eller finns det fler länder som ex.vis Norge som räknas med? Ex.vis Norwegians långflygningar görs med bolag som har sitt säte i England (som ju än är med EU, men inte om några år) och moderbolaget har sitt säte i Norge (som ju inte är med EU).
 
Eftersom jag har provat få ersättning av ett arabbolag så har jag en annan uppfattning.
Det var en kraftig försening från Bangkok till en mellanlandning i Förenade Arab Emiraten. Det blev 26 timmars försening till slut varav 8 timmar från Bangkok. Flygbolaget gav mycket bra service med hotell, transfer, mat och allt som behövdes.
Kontaktade efteråt både flygbolaget samt den svenska resebyrån och båda gav samma negativa svar.
Dock ersatte min reseförsäkring en del.

Någon som har fått ersättning från icke EU-bolag?

Precis. Du har tyvärr inte rätt till ersättning enligt EU-reglerna pga det jag skriver här ovan.
 
Norge, Island och Schweiz använder sig av EUs regelverk.

Norwegian Longhaul som ett eget bolag provade väl att ha sitt säte på Irland för att komma runt vissa bemanningsregler mm. Vet inte hur det är idag, men det går att söka på nätet.

I alla fall så är det väl nu klart att det är bara av EU bolag det är möjligt att få ersättning enligt EU direktiven.
Övriga gör enligt sitt lands regler eller som dom vill.
 
I alla fall så är det väl nu klart att det är bara av EU bolag det är möjligt att få ersättning enligt EU direktiven.
Övriga gör enligt sitt lands regler eller som dom vill.

Om det är avgång från EU-flygplats så har du rätt till ersättning enligt EU-reglerna oavsett bolag.

Sedan är det ju en fråga om hur mycket processande det bli för att faktiskt få pengarna, men man har reglerna på sin sida iaf. :)
 
 

Liknande trådar

P
Svar
1
Visningar
3 K
Gazton
G
A
Svar
27
Visningar
7 K
P
A
Svar
7
Visningar
3 K
bungalow
B
A
Svar
1
Visningar
1 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp