suriya
Forumveteran
Det kom på tal om ersättning för försenat flyg, och jag tänkte att det kanske kan vara intressant att läsa om det här på ThaiSnack även fast rättigheterna har funnits länge.
Det finns företag som erbjuder sig att göra detta mot ersättning, men det är egentligen lika lite jobb att göra det själv tycker jag. Och då får man ju hela summan för sig själv också.
Det är ganska bra ersättning också. I mitt fall blev det, efter ca 2-3 veckor, 600 euro. 
Det jag gjorde var att bifoga kopia av boarding-kort och följa mallen "Delayed flights template letter", som finns tillsammans med en massa nyttig information på den här sidan:
http://www.moneysavingexpert.com/travel/flight-delays
Kom ihåg att det är viktigt att det är sådär tufft skrivet som i mallen, annars är det stor risk att man får be konsumentvägledningen om hjälp i onödan.
Det finns information på svenska också:
http://www.radron.se/artiklar/har-ar-dina-rattigheter-nar-flyget-ar-forsenat/
Om man misslyckas med att få kompensationen så kan man få gratis hjälp via konsumentvägledningen eller Konsument Europa:
http://www.konsumentverket.se/Konsu...onsumentfragor/Kommunens-konsumentvagledning/
http://www.konsumenteuropa.se/
För den som är intresserad av den trista läsningen av regeln, så finns den här:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&from=SV

Det finns företag som erbjuder sig att göra detta mot ersättning, men det är egentligen lika lite jobb att göra det själv tycker jag. Och då får man ju hela summan för sig själv också.


Det jag gjorde var att bifoga kopia av boarding-kort och följa mallen "Delayed flights template letter", som finns tillsammans med en massa nyttig information på den här sidan:
http://www.moneysavingexpert.com/travel/flight-delays
Kom ihåg att det är viktigt att det är sådär tufft skrivet som i mallen, annars är det stor risk att man får be konsumentvägledningen om hjälp i onödan.
Det finns information på svenska också:
http://www.radron.se/artiklar/har-ar-dina-rattigheter-nar-flyget-ar-forsenat/
Om man misslyckas med att få kompensationen så kan man få gratis hjälp via konsumentvägledningen eller Konsument Europa:
http://www.konsumentverket.se/Konsu...onsumentfragor/Kommunens-konsumentvagledning/
http://www.konsumenteuropa.se/
För den som är intresserad av den trista läsningen av regeln, så finns den här:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:32004R0261&from=SV
