Anledningen till att jag undviker Falang män så mycket det går.

För min egen del tycker jag att människorna i Vietnam och Filippinerna är minst lika trevliga, ser inga skillnader alls.
Möjligen ett plus för Filippinerna då dom är så artiga, oblyga och hälsar nästan alltid, men det är väl deras bättre engelska som ger självförtroende.
Jag har svårt för vietnameser tycker de är allt annat än trevliga. Men det beror ju alltid på omständigheter.

Laotier (tack Tulpan) gillar jag, men där finns ju inte något hav. Nej Thailand får det bli ...

Jag har svårt för vietnameser tycker de är allt annat än trevliga. Men det beror ju alltid på omständigheter.

Laoetser (heter det så) gillar jag, men där finns ju inte något hav. Nej Thailand får det bli ...
Nej det heter laotier

Senast redigerad av en moderator:
Hehe, ja med det valet av resrutt skulle jag också bli besviken på landet. Det väl som att jämföra en tripp i Thailand med Pattaya, Patpong, Nana och Bangla Road (Det riktiga Thailand).
Sen kanske det var ett tag sen dessutom ? :)

Enligt boende på heltid är detta med rån och vapen på gatorna nästan historia nu.

Om man skippar de skithål du räknade upp så är det ett fantastiskt land trots fattigdom och slum.
Jag vet att du skulle älska landsbygden här och till och med känna igen dig.

Tyvärr har landet fått ta emot mycket av ”dräggen” från Thailand som inte längre klarar de ekonomiska kraven för visumförlängningar. Dom flyttar till Filippinerna och dess lägre krav på uppehållstillstånd, mycket billigare alkohol och inte att förglömma alla tjejer.
Manila, Olongapo och Angles toppar den listan med nergångna västerlänningar.

Hej

Misstänker att du har rätt gällande resrutten och detta var ju ett bra tag sedan, ca 20 år sedan.

På dessa platser för så många år sedan var det tufft, varenda supermarket och bank o.s.v hade beväpnade vakter med skottsäkra västar och en rejäl bössa i handen, enligt dom boende var risken för rån överhängande.

Många bar olika typer av vapen ute på krogen i biljardhallar o.s.v, en kompis till mig råkade stöta till en Filippinare på en bar, han slet då fram en revolver som han stoppade in i munnen på min kompis som tvingades bebos ursäkt.

Vi hyrde en båt på ett ställe för en dagstur, allt gick bra och vi hade en fin dag, men när vi var på väg tillbaka och närmade oss land krävde besättningen nu det dubbla priset av det som vi tidigare hade kommit överens om, en av dom drog även upp skjortan och visade att han hade en revolver nedstucken i midjan, dessa diskussioner höll på tills vi nådde land, mina kompisar hoppade av båten och ropade det här ordnar du och stack.
Jag gjorde en snabb kalkyl på läget och kom fram till att det var massor av folk på stranden och ljust, så jag gav mig inte utan betalade det överenskomna priset och vände dom ryggen och gick, inget hände, kanske trodde dom att det räckte att visa ett vapen för att få extra pengar, nu efteråt vet jag inte om jag gjorde rätt men det funkade den gången.

Vi hade bokat ett hyfsat hotell med pool i Angeles, det var en Engelsman som ägde det, redan när vi checkade in uppmanade han oss att vara försiktiga för 3 st blev skjutna utanför hotellet några dagar tidigare, han sa dessutom att vi absolut inte fick gå till fots och ta ut pengar i en ATM, vi skulle bli förföljda och rånade direkt sa han, säg till mig så kör jag er till banken om ni vill, det gjorde vi en dag och utanför banken stod beväpnade vakter med skyddsvästar, men dom höll sig nära banken och dom som skulle råna följde enligt honom efter bankkunderna en bit innan dom slog till och då var det inte längre bankens ansvar.

Men jag träffade en del utlänningar som talade sig varma för andra delar av landet, det var en väldigt fin natur, många trevliga människor och god mat, men väldigt fattigt i många områden.

Mvh isan lover

Hej

Misstänker att du har rätt gällande resrutten och detta var ju ett bra tag sedan, ca 20 år sedan.

På dessa platser för så många år sedan var det tufft, varenda supermarket och bank o.s.v hade beväpnade vakter med skottsäkra västar och en rejäl bössa i handen, enligt dom boende var risken för rån överhängande.

Många bar olika typer av vapen ute på krogen i biljardhallar o.s.v, en kompis till mig råkade stöta till en Filippinare på en bar, han slet då fram en revolver som han stoppade in i munnen på min kompis som tvingades bebos ursäkt.

Vi hyrde en båt på ett ställe för en dagstur, allt gick bra och vi hade en fin dag, men när vi var på väg tillbaka och närmade oss land krävde besättningen nu det dubbla priset av det som vi tidigare hade kommit överens om, en av dom drog även upp skjortan och visade att han hade en revolver nedstucken i midjan, dessa diskussioner höll på tills vi nådde land, mina kompisar hoppade av båten och ropade det här ordnar du och stack.
Jag gjorde en snabb kalkyl på läget och kom fram till att det var massor av folk på stranden och ljust, så jag gav mig inte utan betalade det överenskomna priset och vände dom ryggen och gick, inget hände, kanske trodde dom att det räckte att visa ett vapen för att få extra pengar, nu efteråt vet jag inte om jag gjorde rätt men det funkade den gången.

Vi hade bokat ett hyfsat hotell med pool i Angeles, det var en Engelsman som ägde det, redan när vi checkade in uppmanade han oss att vara försiktiga för 3 st blev skjutna utanför hotellet några dagar tidigare, han sa dessutom att vi absolut inte fick gå till fots och ta ut pengar i en ATM, vi skulle bli förföljda och rånade direkt sa han, säg till mig så kör jag er till banken om ni vill, det gjorde vi en dag och utanför banken stod beväpnade vakter med skyddsvästar, men dom höll sig nära banken och dom som skulle råna följde enligt honom efter bankkunderna en bit innan dom slog till och då var det inte längre bankens ansvar.

Men jag träffade en del utlänningar som talade sig varma för andra delar av landet, det var en väldigt fin natur, många trevliga människor och god mat, men väldigt fattigt i många områden.

Mvh isan lover
I Manila är det nog likadant fortfarande.
Var där nyligen och det var beväpnade vakter på minsta lilla restaurang, klinik, bank och butik.
Utanför banken så stod dom med pumphagel i handen och vakta.

Kändes ju inte tryggare att se alla dessa beväpnade vakter.

Var där nyligen och det var beväpnade vakter på minsta lilla restaurang, klinik, bank och butik.

Hej

Ser alla tungt beväpnade vakter som en varningssignal och ett tecken på att problem finns, tror att dom sociala och ekonomiska klyftorna är alldeles för stora, många är väldigt fattiga och detta skapar nog en grogrund för kriminalitet och våld.

Men enligt många andra ska det ju vara bättre på landet och i andra områden.

Själv är jag alldeles för involverad och förälskad i Isaan för att kunna trivas på någon annan plats, det gör mig nog partisk och väldigt enögd, men hittills har inget resmål överträffat Isaan.

Mvh isan lover

Hej

Ser alla tungt beväpnade vakter som en varningssignal och ett tecken på att problem finns, tror att dom sociala och ekonomiska klyftorna är alldeles för stora, många är väldigt fattiga och detta skapar nog en grogrund för kriminalitet och våld.

Men enligt många andra ska det ju vara bättre på landet och i andra områden.

Själv är jag alldeles för involverad och förälskad i Isaan för att kunna trivas på någon annan plats, det gör mig nog partisk och väldigt enögd, men hittills har inget resmål överträffat Isaan.

Mvh isan lover
Dom beväpnade vakterna finns fortfarande överallt som tidigare fast behoven är mycket mindre, det är visst lagkrav på detta och det ger massor av dåligt avlönade jobb men visst ser det komiskt ut när en mindre resort med sju rum har beväpnad vakt när motsvarande tjänster i Thailand har en uniform, en batong och några har handfängsel.
Rån, överfall och egendomsbrott har visst minskat oerhört de sista åren, men inom kriminella kretsar görs det upp med vapen varje dag.
Känner inte att det är farligare i Phil än i Hua Hin där också turister sparkas ner och misshandlas, men vissa områden i Manila, Cebu City eller i Bangkok undviker jag definitivt alla dygnets timmar.
För att inte tala om Pattaya och Patong med de regelbundna rånen mot turister.

Det finns många bra sätt att inte utsätta sig för risker i onödan i både Thailand och Phil och ändå kunna leva normalt.
Lämna smycken hemma.....

fullsizeoutput_ab6.jpeg

Har en känsla med detta med vapen är ett arv från den amerikanska kolonialtiden som varade fram till 1948.
Rätten att äga vapen, rätten att använda vapen i självförsvar verkar lika självklar som i de flesta av USAs delstater, där man även inte blir fälld för att skjutit först i förebyggande syfte.

Hej

Skulle vilja vända lite på den tidigare frågeställningen om varför man skulle undvika Thailändska män så mycket det går och ta upp den gällande varför man av liknande skäl kanske borde undvika att träffa Falang män i Thailand.

Själv gjorde jag precis detta under mina första 15 års årliga resor till Thailand, det av flera anledningar, då var ju själva anledningen till att åka så långt bort som Thailand inte att träffa andra Svenskar, Danskar och Finländare o.s.v, dom kunde jag ju träffa i Sverige och grannländerna.

Jag ville ju lära känna människorna i Thailand, lära mig så mycket av språket att jag klarade mig där, lära känna landets traditioner, kultur och få Thailändska vänner, enligt mig hämmar kontakter och dagligt umgänge med andra Falanger allt detta, så jag reste långt ut på landet och undvek i största möjliga mån kontakter med andra utlänningar.

Detta fungerade utmärkt, resultatet blev precis det som jag hade hoppats på, när jag var ensam utlänning hade jag ingen annan att prata med än Thailändare, detta ledde ju till att jag var tvungen att försöka lära mig alternativt vara tyst och inte förstå vad omgivningen pratade om.

Jag fick många Thailändska vänner och då menar jag riktiga vänner och inte såna som var intresserade av min plånbok, jag lärde mig äta deras mat eftersom det inte fanns något annat att äta, så det var ät eller gå och lägg dig hungrig, jag fick vara med i det vardagliga livet, vara med på alla ceremonier och högtider, vilket innebar att jag lärde mig en hel del om deras kultur och traditioner.

Sen finns det enligt mig fler skäl att undvika Falanger, vem vill t.ex träffa den "bittre" sällskapssjuke Falangen när man går ut, finns väl någon alternativt några nästan överallt, han är ju missnöjd med det mesta och förpestar tillvaron för alla utlänningar som kommer i hans väg, enligt honom är alla Thailändskor bedragare (även den fru du är lyckligt gift med) fattar du inte det är du dum, alla Thailändare lurar utlänningar hela tiden, alla Thailändare hatar utlänningar, alla Thailändare är rasister o.s.v, hur många har inte träffat en sån här och fått en kväll förstörd?

Ett exempel på detta är väl den Norrman som höll till utanför och runt Complex i Udon Thani, han hade blivit blåst av sin Thaifru, en dag när han kom tillbaka till Thailand låg det en Thailändare i hans hängmatta, med hans ring på fingret, han försökte kasta ut Thailändaren men blev utslängd själv, denne bittre man attackerade alla utlänningar som kom i hans väg, var svår att bli av med och förpestade tillvaron för alla han mötte, det kanske var synd om honom, men hans dåliga erfarenheter var ju personliga och inte något som drabbar alla, detta verkade han inte förstå.

När man frågar den "bittre" Falangen varför han överhuvudtaget åker till Thailand när allt är så jävla dåligt, folk så oärliga och rasistiska, tjejerna så bedrägliga brukar dom bli ganska tysta, har ännu aldrig träffat en sån som har kunnat ge någon bra förklaring till detta, har ni?

Sen har vi fler kategorier av Falanger som man gärna försöker undvika, t.ex dom Falanger som dyker på varenda landsman dom träffar och vill låna pengar, tigger bärs, tigger cigaretter, snus och t.o.m mat, varför åker man utomlands om man inte har pengar, tror man verkligen att andra ska försörja en bara för att man råkar komm ifrån samma land?

Andra kategorier av Falanger som man gärna undviker att träffa är väl dom gravt alkoholiserade, drogberoende eller psykiskt störda som är högljudda, otrevliga, inte sällan aggressiva och uppfattas som störande av både Thailändare och Falanger.

Hoppas det här kan leda till en diskussion i ämnet.

Mvh isan lover

Vill bara kommentera ang. faranger som vill undvika andra faranger i Thailand. Det finns gott om er härnere, många verkar snarast rädda för andra västerlänningar och vågar knappt ens ha ögonkontakt eller morsa när man möts i butik eller andra offentliga ställen. Ofta nonchaleras eller låtsas dessa inte se andra faranger medans det skyndsamt/oroligt hängs fast i flickvännens/frugans kjol efter nytt pulverkaffe eller annat. Att ha inställningen att man inte vill heja, umgås eller ens låtsas se andra faranger verkar tramsigt. Vad är ni rädda för, försöker ni fly från er själva eller vad får er att tro att just ni är "bättre" än andra faranger? Att man inte vill umgås med fyllon eller falska vänner förstår jag mycket väl men det finns gott om andra normala svennar också. Jag har själv valt att vara ganska selektiv bland de jag träffar pga personliga/familiära skäl, jag undrar hur det ligger till för er andra?

/ SatanG

Vill bara kommentera ang. faranger som vill undvika andra faranger i Thailand. Det finns gott om er härnere, många verkar snarast rädda för andra västerlänningar och vågar knappt ens ha ögonkontakt eller morsa när man möts i butik eller andra offentliga ställen. Ofta nonchaleras eller låtsas dessa inte se andra faranger medans det skyndsamt/oroligt hängs fast i flickvännens/frugans kjol efter nytt pulverkaffe eller annat. Att ha inställningen att man inte vill heja, umgås eller ens låtsas se andra faranger verkar tramsigt. Vad är ni rädda för, försöker ni fly från er själva eller vad får er att tro att just ni är "bättre" än andra faranger? Att man inte vill umgås med fyllon eller falska vänner förstår jag mycket väl men det finns gott om andra normala svennar också. Jag har själv valt att vara ganska selektiv bland de jag träffar pga personliga/familiära skäl, jag undrar hur det ligger till för er andra?

/ SatanG
Kan förstå andemeningen i det du skriver och för egen del skulle jag vilja säga att ser ingen som helst anledning att hälsa på faranger när jag ser dom på affären eller stan fast det är rätt sällsynt här.
Jag känner ju inte dom och känner ingen delaktighet med att tillhöra den vita, kan jag säga rasen ut en att reta någon? :eek:
Däremot om någon hälsar på mig falang eller thai som jag inte känner så hälsar jag tillbaka. Det är faktiskt många thai som som jag aldrig har träffat hälsar när jag möter dom, vilket förvånar mig, Noi säger att alla känner dig men Har svårt att tro på det.
Har börjat fundera om jag har dubbelgångare här också.
Det hände nämligen ofta att folk tog fel på mig, en gång gick jag på en dansrestaurang på femmanhuset, finns tyvärr inte längre och hon som tog emot kläder så till mig; "Hur gick spelningen igår,, eh bra antar jag svarade jag. "
Som mc åkare kan jag känna samhörighet och vinkar till när jag möter andra (inte dom med moppar då fick man ju stå näven i luften hela tiden). [Varför ändrar texträttaren i min mobil ordet farang till fåfäng, kan det vara någon samband?]
Jag är inte rädd på något sätt men jag känner ingen skillnad på vänner varifrån de än kommer men av naturliga skäl har jag här nästan bara thaivänner. Falanger lyser med sin frånvaro. De sitter inne som Jonas :cool::p Med all vänlighet sagt förstås.

/ SatanG
Hej

Jag själv är nog inne lite på samma linje Mr.Jo och tycker att det skulle kännas lite konstigt att gå runt och hälsa på och försöka få kontakt med folk man inte känner bara för att man har samma hudfärg.
Men även jag besvarar en hälsning och det oavsett vilken hudfärg eller nationalitet denne har, men vill någon ha kontakt så drar jag mig absolut inte undan.

Mvh isan lover

Hej

Jag själv är nog inne lite på samma linje Mr.Jo och tycker att det skulle kännas lite konstigt att gå runt och hälsa på och försöka få kontakt med folk man inte känner bara för att man har samma hudfärg.
Men även jag besvarar en hälsning och det oavsett vilken hudfärg eller nationalitet denne har, men vill någon ha kontakt så drar jag mig absolut inte undan.

Mvh isan lover

Själv är jag uppväxt i en liten ort i Småland, där är det ganska normalt att man ibland nickar åt den som körbi på gatan/ i kvarteret där man bor även om man aldrig sett personen innan och liknande. Nu menar jag naturligtvis inte att man behöver morsa för att man har samma ras, det jag reagerar på är att en del verkar anse sig ha mer gemensamt med okända Thai, just för att de är Thai, än andra eventuella svenskar.
Någon slags tro att alla thai är godheten själv och alla (andra) faranger beter sig illa eller är något katten släpat in. Alltså självsynen verkar ganska skev hos många faranger, ingen annan än du själv ser dig som Thai för att du hänger på dig amuletter och snackar Lao även om de ser dig som en del av gemenskapen. Många verkar vilja sudda ut all egenkultur pga uppfattningen att man verkar vilja identifiera sig med en annan ras men absolut inte sin egen. Varför är det så enkelt att gå morsa på okända Thai till höger och vänster men när det kommer till andra faranger så är de bara idioter eller iaf bör nonchaleras. Det här är inget personligt utan generellt, hoppas du/ni fattar vad jag menar?

/ SatanG

Senast ändrad:
Själv är jag uppväxt i en liten ort i Småland, där är det ganska normalt att man ibland nickar åt den som körbi på gatan där man bor även om man aldrig sett personen innan och liknande. Nu menar jag naturligtvis inte att man behöver morsa för att man har samma ras, det jag reagerar på är att en del verkar anse sig ha mer gemensamt med okända Thai, just för att de är Thai, än andra eventuella svenskar.
Någon slags tro att alla thai är godheten själv och alla (andra) faranger beter sig illa eller är något katten släpat in. Alltså självsynen verkar ganska skev hos många faranger, ingen annan än du själv ser dig som Thai för att du hänger på dig amuletter och snackar Lao även om de ser dig som en del av gemenskapen. Många verkar vilja sudda ut all egenkultur pga uppfattningen att man identifierar sig med en annan ras men absolut inte sin egen. Varför är det så enkelt att gå morsa på okända Thai till höger och vänster men när det kommer till andra faranger så är de bara idioter eller iaf bör nonchaleras. Det här är inget personligt utan generellt, hoppas du/ni fattar vad jag menar?

/ SatanG
Hej

Om man inte gör någon skillnad på ras, hudfärg o.s.v så är det ju ganska självklart att man har mer gemensamt med en Thailändsk kompis eller släkting som man kanske har känt i 10-20 år än en totalt okänd vit man som man aldrig har sett förut och det även om han råkar vara Svensk.

Men jag tror jag förstår vad du menar, men enligt mig handlar det inte om att sudda ut sin "egenkultur" genom att identifiera sig med en annan "ras", det handlar nog mer om det som så många Svenskar tycker att många "ny Svenskar" ifrån olika länder är så dåliga på i Sverige, nämligen anpassa sig, lära sig språket, ta seden dit man kommer och bli en del av samhället.

Här tycker jag att många Falanger har en märklig inställning, nästan alla tycker att utlänningar i Sverige ska anpassa sig, lära sig kulturen, ta efter vår moral, följa Svenska seder och regler, men när samma Svenskar kommer utomlands är allt detta glömt, då ska helst dom boende i det land man besöker ändra sig och anpassa sig efter utlänningarna.

Lite märkligt tycker jag.

Mvh isan lover

Själv är jag uppväxt i en liten ort i Småland, där är det ganska normalt att man ibland nickar åt den som körbi på gatan/ i kvarteret där man bor även om man aldrig sett personen innan och liknande. Nu menar jag naturligtvis inte att man behöver morsa för att man har samma ras, det jag reagerar på är att en del verkar anse sig ha mer gemensamt med okända Thai, just för att de är Thai, än andra eventuella svenskar.
Någon slags tro att alla thai är godheten själv och alla (andra) faranger beter sig illa eller är något katten släpat in. Alltså självsynen verkar ganska skev hos många faranger, ingen annan än du själv ser dig som Thai för att du hänger på dig amuletter och snackar Lao även om de ser dig som en del av gemenskapen. Många verkar vilja sudda ut all egenkultur pga uppfattningen att man verkar vilja identifiera sig med en annan ras men absolut inte sin egen. Varför är det så enkelt att gå morsa på okända Thai till höger och vänster men när det kommer till andra faranger så är de bara idioter eller iaf bör nonchaleras. Det här är inget personligt utan generellt, hoppas du/ni fattar vad jag menar?

/ SatanG

Jag förstår och håller med dig. Har liknande bakgrund, också uppväxt i ett samhälle i Småland. Alla nickar åt alla. Snart 33 år sedan jag flyttade därifrån, men när jag besöker mamma nickar alla igen. Jag känner numera nästan bara min kusiner där.

I Thailand om jag är i en by är det ju självklart jag hälsar tillbaks på dem som hälsar på mig. Är det en farang som verkar intresserad kan jag utbyta några ord med honom, om vi hittar ett gemensamt språk. I städer däremot är det ju annorlunda i både Sverige och Thailand.

Dock hamnar man vid samma bord på en servering på en marknad så byter man väl några artighetsfraser. Samma sak gör min fru mot thai.

De som kommer hit som flyktingar och får bidrag från Sverige tycker jag ska anpassa sig.

De som kommer hit på WP och är en specialist har jag inget krav på att de ska anpassa sig.

Våra respektive, om de ska jobba, leva och kanske bilda familj här ska ju också anpassa sig för att trivas. Är man här bara ett kort tag eller inte ska jobba kan det väl skippas.

Men de vi föder ska ju anpassa sig.

Skulle Thailand ge mig bidrag och bostad skulle jag försöka anpassa mig mer än om jag fixar allt själv.

De som kommer hit som flyktingar och får bidrag från Sverige tycker jag ska anpassa sig.

De som kommer hit på WP och är en specialist har jag inget krav på att de ska anpassa sig.

Våra respektive, om de ska jobba, leva och kanske bilda familj här ska ju också anpassa sig för att trivas. Är man här bara ett kort tag eller inte ska jobba kan det väl skippas.

Skulle Thailand ge mig bidrag och bostad skulle jag försöka anpassa mig mer än om jag fixar allt själv.

Hej

Just så resonerar uppenbarligen många Svenskar, men själv köper jag inte alls det resonemanget.

Enligt mig är det självklart att försöka både anpassa och ta seden dit jag kommer och det oberoende av om vilken anledning jsg vistas i ett annat land, världsdel och kultur, jag har ju haft ett jobb som har inneburit besök och arbete i många olika länder och kulturer, jag har alltid försökt lära mig några fraser av språket, t.ex kunna säga hej, tack, nej tack, adjö o.s.v, detta har jag sedan byggt på vid nästa besök o.s.v, redan här märker man en stor skillnad och att folk man möter uppskattar detta.
Även att lära sig lite om landets kultur, seder och matvanor samt försöka anpassa sig och förhålla sig till dessa tycker jag är självklart, även detta blir oerhört uppskattat.

Min bror som jobbar med gasturbiner hade en kund på besök ifrån Indonesien, kom hem till mig och jag presenterade mig för honom på Indonesiska, sa goddag, vad heter du och talade om vad jag själv hette o.s.v, gissa om han blev positiv och överraskad, samma sak om du möter en Ryss, Italienare eller Fransman o.s.v

Jag tror att många underskattar betydelsen av språkkunskaper, viljan av att anpassa sig, ta seden dit man kommer och att visa intresse för människorna och kulturen i det land man besöker, arbetar eller bor i.

Jag tror att det är mycket man kan påverka själv när man är utomlands, man blir sedan bemött, behandlad och respekterad utifrån detta.

Mvh isan lover

Hej

Man kan lägga till att flera större Svenska företag som är verksamma utomlands har kurser för sina anställda i både språk och hur man ska uppföra sig i olika länder, kulturer med andra seder och traditioner än vi har i Sverige,har själv gått på detta, så även näringslivet ser det uppenbarligen som både logiskt och naturligt att till en viss del anpassa sig till landet där man ska vistas, men målet är väl kanske i första hand affärsmässigt.

Mvh isan lover

Exakt vad min kompis säger , Filippinerna kontra Thailand , ja! det finns nog delade uppfattningar om detta Kurant ,, enligt många jag känner som lever med kvinnor därifrån så är det inte säkrare där,tvärtom . själv har jag aldrig varit där, så jag går bara på hörsägen från vänner , men den är inte odelat positiv

Amen!

/ SatanG

Liknande trådar

B
Svar
3
Visningar
2 K
Bangkok_Hilton
B

Tillbaka