SatanG
Forumveteran
Hej
Om man inte gör någon skillnad på ras, hudfärg o.s.v så är det ju ganska självklart att man har mer gemensamt med en Thailändsk kompis eller släkting som man kanske har känt i 10-20 år än en totalt okänd vit man som man aldrig har sett förut och det även om han råkar vara Svensk.
Men jag tror jag förstår vad du menar, men enligt mig handlar det inte om att sudda ut sin "egenkultur" genom att identifiera sig med en annan "ras", det handlar nog mer om det som så många Svenskar tycker att många "ny Svenskar" ifrån olika länder är så dåliga på i Sverige, nämligen anpassa sig, lära sig språket, ta seden dit man kommer och bli en del av samhället.
Här tycker jag att många Falanger har en märklig inställning, nästan alla tycker att utlänningar i Sverige ska anpassa sig, lära sig kulturen, ta efter vår moral, följa Svenska seder och regler, men när samma Svenskar kommer utomlands är allt detta glömt, då ska helst dom boende i det land man besöker ändra sig och anpassa sig efter utlänningarna.
Lite märkligt tycker jag.
Mvh isan lover
Jodå jag tror nog allt du förstår vad jag menar, det här beteendet är så spritt så jag tvivlar på att du med 30 års resande till Thailand inte skulle ha märkt det.
Att man tar till sig landets kultur som man bosätter sig är inte riktigt vad jag menar. Även om man gör detta är det ju inget motsatsförhållande som gör att just avvikelsen mot andra faranger uppstår. I alla andra ämnen verkar det funka, man äter svensk mat och firar gärna svensk jul och hejar på Sverige i VM. Men möter man en annan farang på lokala snabbköpet tittar många ner i golvet istället för en enkel nick. Som någon sa är det självklart anonymare i större städer men även på andra ställen. Något som jag tror de med flera turer till Thailand främst står för, turister verkar mycket mera öppna och inbjudande.
/ SatanG