Antalet västerländska expats i Thailand.

Med tanke på den thailändska skolan så är väl detta inget konstigt.
Skulle jag stanna långtid i Thailand och söka mej en ny kvinna så skulle jag nog föredra en som inte pratar så bra engelska om det inte är en högutbildad kvinna.
Min fru kan och kunde och kan ingen som helst Engelska , därför pratar hon idag bra Svenska , riktigt skönt , och inga barmaner hos henne

Nää, jag har hört talas om PHIL tjejerna av mina vänner här i Thailand , buksvåger med hela nationen , Vi som bor här i Thailand vet allt om Phil , så måste ju vara :rolleyes:
Ta väl hand om dina vänner i Thailand, hälsa din kompis hästen.
Hoppas du ordning på moppen efter alla verkstadsbesök, måste slita enormt på humöret.
Dags att åka hem snart?

Ta väl hand om dina vänner i Thailand, hälsa din kompis hästen.
Hoppas du ordning på moppen efter alla verkstadsbesök, måste slita enormt på humöret.
Dags att åka hem snart?
Vad fn dricker du egentligen , hästen samt verkstadsbesök ? Inga verkstadsbesök med min hoj , du måste vara helkoko;)

Vad fn dricker du egentligen , hästen samt verkstadsbesök ? Inga verkstadsbesök med min hoj , du måste vara helkoko;)
Vem skrev dessa ord? :
" nä jag om någon far nog runt i alla delar av städerna i min jakt på MC shoppar ,samt Big Bikes Verkstäder mm."

Minnet ditt sviker rejält,
Hästen "Lego" känner du mycket väl sen tidigare, du skrev ju väldigt målande om ditt senaste besök med Hästen och Birger där ni drack Lao Khao innan du bytte till dubbla nick.
Hur ni i timmar disskuterade stollen i Hua Hin och stollen i Filippinerna.
Jag har inte glömt detta....... har du??

Vem skrev dessa ord? :
" nä jag om någon far nog runt i alla delar av städerna i min jakt på MC shoppar ,samt Big Bikes Verkstäder mm."

Minnet ditt sviker rejält,
Hästen "Lego" känner du mycket väl sen tidigare, du skrev ju väldigt målande om ditt senaste besök med Hästen och Birger där ni drack Lao Khao innan du bytte till dubbla nick.
Hur ni i timmar disskuterade stollen i Hua Hin och stollen i Filippinerna.
Jag har inte glömt detta....... har du??
Att jag åker runt och kollar på MC på olika ställen innebär väl för fn inte att jag har problem med min hoj ... Men det kanske du kan se i din glaskula från Phil . Inget jag känner till i alla fall .
Du måste må mycket dåligt där nere , sitter och hänger på ett forum där det skrivs om ett land som du av olika orsaker lämnat , skriver sen om hur bra det är i Phil och om alla fördelar det är gentemot Thailand , ingen som tror på dig Kurant , alla vet var skon klämmer ,, du har skitit i det blå skåpet här , förmodligen är det för dyrt för dig i detta land ,, måste vara en jobbig situation , men du har ju själv skapat den 5555:):):)

Att jag åker runt och kollar på MC på olika ställen innebär väl för fn inte att jag har problem med min hoj ... Men det kanske du kan se i din glaskula från Phil . Inget jag känner till i alla fall .
Du måste må mycket dåligt där nere , sitter och hänger på ett forum där det skrivs om ett land som du av olika orsaker lämnat , skriver sen om hur bra det är i Phil och om alla fördelar det är gentemot Thailand , ingen som tror på dig Kurant , alla vet var skon klämmer ,, du har skitit i det blå skåpet här , förmodligen är det för dyrt för dig i detta land ,, måste vara en jobbig situation , men du har ju själv skapat den 5555:):):)
Man slipper ju värsta stollarna i här....
Hälsa..... :cool:

Eller starta nya trådar igen som förr om boende, mat mm.

Har för mig att jag läst att kurant äger halva Holmön och då är han inte fattig.

Hej

Läste att Thailand har tagit sig in på listan över dom 100 dyraste länderna i världen för expats, det är första gången någonsin Thailand är med bland dom 100 dyraste, Thailand har stigit 32 placeringar sedan förra mätningen.

Thailand, Singapore are getting more expensive for expats
By Asian Correspondent Staff | 19th December 2018| @ascorrespondent
000_1B96O2-940x580.jpg

Thailand's flag is posted on a suburban train station surrounded by high rise buildings in central Bangkok on Dec 1, 2018. Source: AFP

THAILAND and Singapore were among the biggest risers in a recent survey of most expensive locations in the world for expatriates.
Multinational human resource consultants ECA International, in its recently released Cost of Living survey, revealed that Thailand rose 32 places this year to enter the top 100 most expensive locations for the first time.
ECA International Regional Director Lee Quane said over the past five years, the Thai capital Bangkok has climbed more than 80 places to 90th place in the company’s cost of living rankings.

Läs hela artikeln här: Thailand, Singapore is getting more expensive for expats

Mvh isan lover

Hej

Med tanke på att kostnadsläget i Thailand har ökat så kritigt att det påverkar dom expats som vistas där är ju en sak, men man kan ju undra hur detta påverkar alla dom tiotals miljoner Thailändare som får klara att försörja sina familjer på mycket mindre pengsr än dom flesta expats har att tillgå?

Mvh isan lover

Hej

Med tanke på att kostnadsläget i Thailand har ökat så kritigt att det påverkar dom expats som vistas där är ju en sak, men man kan ju undra hur detta påverkar alla dom tiotals miljoner Thailändare som får klara att försörja sina familjer på mycket mindre pengsr än dom flesta expats har att tillgå?

Mvh isan lover

Löneutvecklingen har för många också varit ganska brant stigande, iaf i storstan och för medelklassen det sista decenniet.
Håller med om att priserna har ökat ganska duktigt på många saker. När man handlar på Villa market, Tops och vissa andra kedjor undrar man ju ibland om man fortfarande är i Thailand. Finns ju rätt mycket att spara genom att handla på marknader men tror många arbetande expats inte palllar handla t.ex. grönsaker, fläsk, frukt, seafood etc på marknader där priserna kanske ligger på knappt hälften av exempelvis Foodlands priser som ändå är billigare än ovanstående kedjor.
Bostäder för låginkomsttagare, dvs i bracket 1-2000B/mån går fortfarande hitta relativt enkelt i förorterna till Bkk men inte lika lätt som tidigare.
Dyra internationella skolor, t.ex. Patana, Harrows etc som ligger på runt en mille/barn/år drar upp kostnaderna för en del familjer.
Min uppfattning är att inflationen i Thailand vida överstiger de offentliga siffrorna men det finns alternativ till dyra affärer och restauranger om man har lite pejl på vart man ska ta vägen och det är en kunskap som få thailändare saknar.

Nedan en simpel Kao man gai på Central Bangna a 70B, ca hälften på gatan.

20181219_110024.jpg

/ SatanG

Senast ändrad:
Hej

Mvh isan lover
Tycker inte kostnadsläget i Thailand med Baht ökat drastiskt?
Däremot har bahten blivit så stark så kostnadsläget har ökat drastiskt för expats med utländsk inkomst, för min del har ökningen vart ca. 30% pga NOK fall, Baht upp.
Men det påverkar ju inte Thailändarna på inhemska varor, dock har importerade varor blivit billigare för Thai pga bahtens uppgång.

Tycker inte kostnadsläget i Thailand med Baht ökat drastiskt?
Däremot har bahten blivit så stark så kostnadsläget har ökat drastiskt för expats med utländsk inkomst, för min del har ökningen vart ca. 30% pga NOK fall, Baht upp.
Men det påverkar ju inte Thailändarna på inhemska varor, dock har importerade varor blivit billigare för Thai pga bahtens uppgång.

Hej

Det är sant, men med tanke på att inkomsterna samtidigt har halverats på senare år för dom 35-40% av innevånarna som fortfarande är beroende av inkomster ifrån jordbruket så är läget nog lite annorlunda, men som anställd på ett företag med en lön som ökar npgot för varje PR så är läget naturligtvis bättre.

Mvh isan lover

Hej

Det är sant, men med tanke på att inkomsterna samtidigt har halverats på senare år för dom 35-40% av innevånarna som fortfarande är beroende av inkomster ifrån jordbruket så är läget nog lite annorlunda, men som anställd på ett företag med en lön som ökar npgot för varje PR så är läget naturligtvis bättre.

Mvh isan lover
Handlade väl tråden om expats, din bondepropaganda kan du väl föra i annan tråd?

Hej

Mvh isan lover

Hela världen moderniserar jordbruket med större skördar med mindre omkostnader och det sänker priserna på produkterna.
Det är bara att hoppa på tåget eller gå under.
Annars finns det obegränsat med jobb med bra löner.
Inte för så länge sedan som det infördes minimilöner i landet som drog upp inflation och inkomst.

Hela världen moderniserar jordbruket med större skördar med mindre omkostnader och det sänker priserna på produkterna.
Det är bara att hoppa på tåget eller gå under.
Annars finns det obegränsat med jobb med bra löner.
Inte för så länge sedan som det infördes minimilöner i landet som drog upp inflation och inkomst.

Hej

Obegränsat med jobb som dessutom skulle ha bra löner låter som en utopi, det beror nog på vad du räknar som en bra lön, själv tror jag nog att dom flesta Svenskar i Thailand bränner lika mycket i veckan och t.o.m om dagen, då har många av dom inte heller fru och bsrn som ska vara med och dela på pengarna också.

Dom jobb med bra lön som du anser att det finns obegränsat av ser nog dom flesta Thailändare som så låga och bedrövliga att det knappt går att leva på, än mindre betala hyra, skola och försörja en familj på.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Inte i Norge då eftersom dom inte går 1:1 offshore, 1:2
Men årslönen är lägre, alltså månadslönen.
Dom har bättre betalt för arbetad tid men lägre ut i månaden.
Så årslönen är lägre på motsvarande position hos oss tex.
Sen självklart finns det höga riktigt bra positioner men det är bara 2 st OIM per rigg så det är ju topplönerna.
Kanske sant med dom lönerna här men då är dom fortsatt dubbelt betalda än på Europeisk offshore och även Norsk som har bäst löneavtal i Nordsjön, för dom snittar inte det om du tar deras årslön delat med 12.
Topplönerna ok men inte snitt.
FSO är offshore med, dom går på offshoreavtal så Pattani Spirit är offshore.

Normalt sett så är det väl 3st OIM per rigg då dom går 2-4, eller pratade du om något annat?

Liknande trådar

Tillbaka
Topp