Att skicka möbler och frakta hem till Thailand.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tänker flytta till Thailand.Och vill ha vår gamla möbler och m.m.
Hur fungerar det och vilken bolag som bäst?
Kostnad för en container eller en låda?

Någon som har gjort detta och kan dela med sig kanske??

Tacksam för svaret.

// Lanna

Har skickat 243kg med Travel Cargo nu i nov fr Stockholm Arlanda 14 normala flyttkartonger dock inga möbler för 9800 svkr packade allt själv och Travel Cargo hämtade upp allt hemma vid dörren i Stockholm
ingen tull behövde vi bet hämtade själv på Bangkok airport, fick det hemkört för 800bth.

Har skickat 243kg med Travel Cargo nu i nov fr Stockholm Arlanda 14 normala flyttkartonger dock inga möbler för 9800 svkr packade allt själv och Travel Cargo hämtade upp allt hemma vid dörren i Stockholm
ingen tull behövde vi bet hämtade själv på Bangkok airport, fick det hemkört för 800bth.
Jag gjorde liknande fast åt andra hållet när min fru flyttade hit. Dock ville de ha tull och moms i Sverige men jag lyckades prata bort det då det var hennes bohag. Det skulle dock anmälts innan. De hade dock skurit upp och kallat igenom innehållet så de såg väl att mycket var begagnat ... Jag använde Thai Cargo då och allt kom med på samma flyg som oss.

Vart körde dom det? Har du nr till budfirman? Tycker 800B låter billigt..

14 x 400 kr är vad vi tar för samma gods. 400 per flyttlåda och lådorna kan väga max 50 kg per st..

Tackar tackar..

Jag gjorde liknande fast åt andra hållet när min fru flyttade hit. Dock ville de ha tull och moms i Sverige men jag lyckades prata bort det då det var hennes bohag. Det skulle dock anmälts innan. De hade dock skurit upp och kallat igenom innehållet så de såg väl att mycket var begagnat ... Jag använde Thai Cargo då och allt kom med på samma flyg som oss.

Tack så mycket, jag ska kolla upp om detta.

Senast redigerad av en moderator:
Vilken "uppdragsgivare"? Jag är pensionär och har inga uppdrag och Du talar i fåniga gåtor och vill tydligen inte stå för Dina påståenden. Är Du feg eller kan Du inte backa upp vad Du skrev?
Blir man fälld i Allmänna Reklamationsnämnden och inte följer dess beslut så är man inte en seriös företagare och din uppdragsgivare är naturligtvis öket himself.

AR är ingen domstol och jag har flera gånger själv vägrat följa deras rekommendationer. Inte heller vet jag vem "öket" skulle vara och jag har ingen uppdragsgivare. Och Du skriver som en pladdermaja och ger inga klara besked alls. Nu lägger vi ner det här.

Kan inte tänka mej att det skulle vara lönsamt att skicka flyttgods, jämnfört med att köpa nya möbler och diverse till ett hem. 4000 per kubik ganska dyrt då möbler upptar en stor yta. Det skulle säkert vara billigare att sända en hel container jämnfört med styckegods i fall man gillar sina ting och inte vill lämna dom, hört en kostnad på ca.30.000 Sek från Göteborg till Bkk vet inte om det stämmer.Spontant så bör det nog vara bättre att kontakta ett Svenskt företag och få pris än att göra det genom privat personer som driver hobbyverksamhet.

Kan inte tänka mej att det skulle vara lönsamt att skicka flyttgods, jämnfört med att köpa nya möbler och diverse till ett hem. 4000 per kubik ganska dyrt då möbler upptar en stor yta. Det skulle säkert vara billigare att sända en hel container jämnfört med styckegods i fall man gillar sina ting och inte vill lämna dom, hört en kostnad på ca.30.000 Sek från Göteborg till Bkk vet inte om det stämmer.Spontant så bör det nog vara bättre att kontakta ett Svenskt företag och få pris än att göra det genom privat personer som driver hobbyverksamhet.
Nu bedriver väl inte Krister någon hobbyverksamhet utan just ett företag som transporterar containrar varje månad mellan Sverige och Thailand.
Dom har ju ett företag som importerar antikviteter till Thailand.
Han har skrivit att som extra tjänst kan dom också bistå med privat transport och dom packar det själva i container på ringön i Gbg och tar imot det i deras privata lager på Pattaya och därifrån får det göras upp om det skall hämtas eller levereras.
Så han är nog så erfaren när det gäller att få saker tranporterade mellan Sverige-Thailand då det går transporter varje månad.
För mig tog han hit par lådor böcker jag hade fått i arv från Moromor och Morfar, kom fram i fint skick levererat vid dörren ;)

Senast redigerad av en moderator:
Verkar ju seriöst och bra,skulle nog anlitat honom om det hade varit aktuellt,har ju hört och läst om andra mindre seriösa. Tack för klargörande.

Svar..

Jo. Det är klart att det kostar en slant om man ska skicka alla sina möbler och att det kan bli billigare att köpa nya..

Var hemma hos en man som ville skicka allt i hemmet och det va typ allt ifrån soffgrupper o småprylar till klädskåp fr Ikea. Priset vi kom fram till gjorde nog att han fick en smärre chock men det är så många kostnder som folk inte tänker på som måste räknas in.

Jag tipsade om FL Shipping som kan fixa en egen container till honom (40 fot HC) för 36000 kr... Dom är det enda bolag jag vet som skickar åt privatpersoner. Sedan är det upp till honom att hitta någon som kan deklarera och få ut grejerna utan att bli ruinerad. Att skriva flyttgods och på så sätt slippa tull osv. är bara fantasier

Jaja, Din trovärdighet är ju därefter... men det är ju Din sak.
Lägger inte ut namn hur som helst, den som är intresserad går in på mpr och frågar, kommer garanterat att bli många svar. Du känner nog inte din vän så bra som du tror...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

N
Svar
1
Visningar
1 K
glimten66
G
A
Svar