Att ta hem barn från Thailand till Sverige

 
Hej till er alla :)
Nu har barnen varit i Sverige 2 mån, Dom stor trivs och vi med dom . Självklart är det svårt med skola samt det Svenska språket . Men det kommer ! :wai:. Stötta dina barn i allt och dom blir starka . Pojken har börjat spela fotboll och fått massor av Svenska kamrater , Flickan spelar innebandy och har Svenska kamrater . Håll bollen i rull och allt fixar sig . Vi har inga regler för Facebook och Internet . Men vi har regler för Skola samt hemstudier . Hårt arbete kan skapa en bra framtid .
 
"Vince " sa:
Hej till er alla :)
Nu har barnen varit i Sverige 2 mån, Dom stor trivs och vi med dom . Självklart är det svårt med skola samt det Svenska språket . Men det kommer ! :wai:. Stötta dina barn i allt och dom blir starka . Pojken har börjat spela fotboll och fått massor av Svenska kamrater , Flickan spelar innebandy och har Svenska kamrater . Håll bollen i rull och allt fixar sig . Vi har inga regler för Facebook och Internet . Men vi har regler för Skola samt hemstudier . Hårt arbete kan skapa en bra framtid .

Kul o höra Vince att allt går bra o att dom har börjat o idrotta redan det gör det ju så mycke enklare o träffa andra barn lycka till nu........

micke
 
"Vince " sa:
Hej till er alla :)
Nu har barnen varit i Sverige 2 mån, Dom stor trivs och vi med dom . Självklart är det svårt med skola samt det Svenska språket . Men det kommer ! :wai:. Stötta dina barn i allt och dom blir starka . Pojken har börjat spela fotboll och fått massor av Svenska kamrater , Flickan spelar innebandy och har Svenska kamrater . Håll bollen i rull och allt fixar sig . Vi har inga regler för Facebook och Internet . Men vi har regler för Skola samt hemstudier . Hårt arbete kan skapa en bra framtid .

Roligt att höra att det fungerar bra för er och era barn, Vince. Det där med språket kommer strax att lossna, för våra tog det 2-3 månader. Nu pladdrar dom på, det finns ingen hejd på det hela. Dom har massor med kompisar, men innan dom får gå ut och leka efter skolan så skall läxorna göras och dom skall läsa svenska en stund för övningens skull.

Lycka till och återkom gärna, det är jättekul att höra hur det går för andra som har tagit samma steg som vi. :)
 
Mitt tips är att hålla barnen borta från Facebook , annars har de snart Thaikompisar som ofta inte är lämpligt sällskap, just Facebook var det som startade allt skit för vår familj , Facebook samt Thaihemspråkslärare/elevassistent i Gustavsbeg Värmdö , Glöm inte att Thai är Thai även om dom bor i Sverige , dom anser många gånger att är man lärare eller kommunalanställd så är man bättre än andra medborgare , precis som det är i thailand , vilket kan sluta illa för barnen , i vårt fall så att de nu är tillbaka i thailand utan jobb, utan utbildning samt utan fickpengar , något de ångrar djupt.....
 
"Phonta " sa:
Mitt tips är att hålla barnen borta från Facebook , annars har de snart Thaikompisar som ofta inte är lämpligt sällskap, just Facebook var det som startade allt skit för vår familj , Facebook samt Thaihemspråkslärare/elevassistent i Gustavsbeg Värmdö , Glöm inte att Thai är Thai även om dom bor i Sverige , dom anser många gånger att är man lärare eller kommunalanställd så är man bättre än andra medborgare , precis som det är i thailand , vilket kan sluta illa för barnen , i vårt fall så att de nu är tillbaka i thailand utan jobb, utan utbildning samt utan fickpengar , något de ångrar djupt.....
Det finns en åldersgräns i facebook på tretton år, där tycker jag man kan vara tuff. Men hur man skulle kunna hålla sina tonårsbarn borta från facebook har jag lite svårt att förstå. Det finns ju datorer överallt. Ett sånt förbud resulterar nog enbart i att barnen börjar ljuga för dig. :'( Jag krävde och såg till att vara "vän" med mina barn på FB, då kunde jag se vad de höll på med.
 
Det finns inga thaiungar i våra ungars klasser så dom har bara svenska eller kompisar från andra nationer så tack och lov slipper vi det problemet, åtminstone hittills. Den nya hemspråkslärarinnan har jag inte träffat, men jag har inte hört något konstigt.

Jag har pratat lite försiktigt med ungarna om henne men det har inte framkommit något konstigt. Hoppas att jag har rätt där. :-\

Vad gäller Facebook så är det strikt förbud mot den. Våga vägra...
Dom är trots allt bara 11 och 8.
 
Jag säger det med en gång, här har jag inga erfarenheter alls! 8)

Jag är bara lite förvånad, det går alltså inte att låta sina thailändska barn umgås med deras egna landsmän hemma i Sverige. Jag har i och för sig läst Phontas skräckhistorier men det trodde jag var ett undantag,

Kan någon förklara hur det (inte) fungerar? Gärna utan fördomar.
 
Jag har helelr ingen erfarenhet av detta och hoppas bara det gäller thaibarn som är födda i Thailand. Fast han har ju några år kvar till han vill åka in till city.

Jag jobbar inne i city och jag har knappast aldrig sett yngre thaibarn hänga där, men kanske inte letat tillräckligt ...

Jag tror, utan att veta, att kanske inte facebook är det enda sajten de hänger på finns ju hur många som helst som vänder sig till barn och ungdommar!
 
Låter som ganska typiska tonårsproblem, det har jag erfarenhet av. :police:

Tror du det var något speciellt för att de var Thai? Föräldraengagemanget är ju inte så stort här i Thailand, men det har ju lite med de stora familjerna att göra.

Är det samma i Sverige?
 
Kanske man ska va glad då att man bor på en mindre ort för här har det absolut inte varit såna problem snarare tvärtom mot vad ni beskriver. Men vi har t ex aldrig fått någon hemspråksundervisning till mitt förtret då, men kan förstå att om det är fel person som lärare så kan hon eller han ställa till mycket jäkelskap.

Efter att jag läst tråden här så var jag tvungen gå igenom vänlistan på facebook utav ca 300st hitta jag ca 30 thai varav närmare 20 är släkt å familj.

Dom thai barn som växt upp i mitt närområde skulle jag nog vilja säga klarar sig bättre än genomsnittet vad gäller både skola och karriär.

Kan det vara så enkelt att dom frestelser ni pratar om helt enkelt inte finns här uppe i obyggden ?
 
jag är "kompis"med mina "riktiga" barn och mina bonusbarn, funkar jättebra, ett pluss att man kan webcamma, barnen från 19 till 30 år, bonusbarnen här i sverige i 4 år
 
"ledarn " sa:
Här hemma började det med att dottern träffade några Thaikompisar via facebook här i Väsby och i närheten..

Jag tyckte att detta var ju hur bra som helst...
Ungar som har bott här ett tag som kan visa och berätta hur Sverige fungerar.
Få hjälp med Svenskan av "Landsmän" på hemspråket.. :thumbsup: :thumbsup:

Det tog inte lång tid förens våra tider som gällde när hon skulle vara hemma började "nallas" på...
Kompisar som provade att ringa till oss och fråga om inte dottern kunde få vara kvar hemma hos någon kompis lite längre på kvällen..

OK... Vi testar tänkte jag då dom har väl kul ungarna..

Sen gick det inte lång tid efter att den nya tiden passerats så ringdes igen och hon ville stanna lite längre...
Sen blev det ju övernattningar det handlade om...

Deras föräldrar var ju inte hemma så tjejerna hade fullt röj..

Detta fick ett slut när jag blev riktigt [¤#@@¤%]...
Frugan hade varit emot detta redan från början... Det ska sägas !!

Sen började hemspråksläraren försöka med att det är ju bara bra om Thaitjejerna umgås så mycket som möjligt...
Och gärna hemma hos henne också... :eek: :eek:

Då bestämde vi jag och frugan att nu får det vara nog !!

Dom var 5 tjejer som var i nästan samma ålder då.. (12-15)

Idag är det bara dottern som går i skolan..
Dom andra jobbar på massage eller bara hänger runt... (16-18 idag)

Så vad Phonta skriver bestrider jag INTE !!


Ledarn ::: Om jag kunde skulle jag ge dig 10 karma för detta , Exakt så går det till och gick till i vårt fall , dessutom drog satkärringarna in SOC när de ansåg att våra krav på hemkomst var för hårda , de kokade ihop helt vansinniga historier om både det ena och det andra , och sen dessa knäppa SOC kärringar , de drar i sin tur igång sin utredning, många kan vittna om vad då kan hända ... Nej Thai födda i Thailand skall stanna här , THaibarn födda i Sverige vet jag inget om ,men antagligen kan Thailärare mm ställa till det även här ...Allt var ohållbart , Thaikärringarna uppmanade barnen att lämna hemmet "i skogen" som de kallade det , vi (min fru) satte barnen i ett tillfälligt boende i en månad för att slippa från Thaikärringarna , ett boende som SOC ordnade ,, jovisst , vad bra det blev ,, fler Thaikompisar ... knark , sex ,alkohol , bara en sak att göra .. hem till Thaibyn.

Säger bara AKTA ER :mad: Livet var skit i två år pga Thaikärringar och SOC ....

Men jag har anmält dessa fitt..till alla instanser , men vad hjälper det , kommunal/statsanstaällda tjänstemän är i Sverige ansvarsbefriade
 
Jag har en vuxen dotter i Svedala som iofs inte varit några större problem med men måste ändå säga att det var jäkligt gott när hon blev vuxen.
Att skaffa nya tonåringar står inte direkt överst på min lista om en säger..
 
Med risk för att bli negativ igen , är det något som kan splittra mig från min Thaifru så är det hennes yngsta dotter , som nu har flyttat in permanent i min frus hus ...
Vad skall jag säga , inget att säga till om , hon gör som hon vill , tjatar om pengar äter upp allt som det som jag köper får att alla skall ha , tillex yoghurt , lämnar AC samt fläktar på hela dagen utan att hon är hemma , räcker upp fingret till mamma sin om hon inte får som hon vill..m.m.

Nä ,nåt hus kommer jag inte att bygga här uppe i Isaan inte , då flyttar bara skitungen in hos mamma och förväntar sig att bli försörjd av den rike farangen .....
;D Nu skall Lego berätta om sitt liv i Thai i stället tycker jag

Det är hans tråd ;D ;D
 
"Phonta " sa:
Med risk för att bli negativ igen , är det något som kan splittra mig från min Thaifru så är det hennes yngsta dotter , som nu har flyttat in permanent i min frus hus ...
Vad skall jag säga , inget att säga till om , hon gör som hon vill , tjatar om pengar äter upp allt som det som jag köper får att alla skall ha , tillex yoghurt , lämnar AC samt fläktar på hela dagen utan att hon är hemma , räcker upp fingret till mamma sin om hon inte får som hon vill..m.m.

Nä ,nåt hus kommer jag inte att bygga här uppe i Isaan inte , då flyttar bara skitungen in hos mamma och förväntar sig att bli försörjd av den rike farangen .....
;D Nu skall Lego berätta om sitt liv i Thai i stället tycker jag

Det är hans tråd ;D ;D

Jag lider med dig, att bo ihop med tonåringar är svårt nog. Om de inte har fått lära sig att respektera människor i sin omgivning blir det ju total kollision. Här tor jag du har ett problem som du inte kan göra så mycket åt, det enda du kan göra är att vara tuff och försöka lära henne att respektera dina grejor om hon skall bo ihop med dig.

Tyvärr är det inte så vanligt i det fattiga delarna av Thailand att man lär barnen respekt för mitt och ditt när de växer upp och det tror jag helt enkelt beror på att det inte finns pengar till personliga ägodelar. Alla delar på allt. Min frus barn är 8 och 10 år och jag har fått sätta ner foten kraftigt för att lära dessa ungar att respektera mina grejor.

Jag har en egen hylla i kylen med grejor som de inte får röra och de får inte använda AC över huvudtaget eftersom de inte kommer ihåg att stänga av den. De har idag lärt sig att respektera mina grejor men fortfarande är de tyvärr så att om de får lite mer värdefulla personliga grejor som presenter så varar de aldrig mer än några veckor.

Det är ju en totalkollision mellan vår Svenska uppfostran och deras "fattigkultur". Jag tror inte det är så mycket just Thailand utan mer den fattiga uppväxten där man aldrig fick lära sig. Sedan blir väl inte saken bättre av att många föräldrar här i Isaan har samma brist på uppfostran i sin egen uppväxt. Jag tror detta är en del av priset vi får betala när vi flyttar hit, men de vuxna människorna verkar i alla fall ha en förståelse för problemet så jag har full support av frun.
 
"Berralund " sa:
Efter lite uppackning gav vi oss iväg till Skatteverkets servicekontor i Lund för att lämna in ansökan om personnummer för barnen. Ingenting fungerar ju i Sverige utan dessa, så det är viktigt att ordna detta omgående. Observera nu - för Folkbokföringens skull vill Skatteverket se alla handlingar i ORIGINAL, dvs födelseattester och bevis på att mamman har ensam vårdnad. Min fru hade glömt originalen på attesterna i Thailand, så hon fick ringa och få dom skickade hit med post vilket tog 4 dagar. Sen blev det då ytterligare en tur in till Lund för att visa upp dessa.
.

Längesen nu detta berra men vad menar du med original? På thailändska eller översatt original med stämpel? Har precis samma dilemma med frugan nu hon har massor med papper med på barnen osv men inte papper på att hon är skild. Så det får vi skickat hit nu men det ska vara thailändska original eller översatta?
 
"nakonsawan " sa:
Längesen nu detta berra men vad menar du med original? På thailändska eller översatt original med stämpel? Har precis samma dilemma med frugan nu hon har massor med papper med på barnen osv men inte papper på att hon är skild. Så det får vi skickat hit nu men det ska vara thailändska original eller översatta?

Om jag minns rätt (och det tror jag) så är det thaioriginal som gäller. Skatteverket ordnar själv med översättning. Så kör på det, det var inga problem för vår del!
 
Ok bra bra tror det är dom som är på väg faktiskt. Annars får vi prova med de översatta om de kommer nu. Jobbigt att samma papper ska in igen till en ny myndighet när vi nyss fixat alla papper till migrationsverket...

Dom varnade oss för lång handläggningstid när vi var där igår men kan inte lämna in pappren förän vi har ett papper att hon är skild för annars blir hon registrerad som gift nu så får vi ändra sen när pappret kommer och det tar också massa tid lång handläggningstid sa dom.

Jaja bara flyta med i byråkratin går ju inte kämpa emot :)
 
Att lämna in original går som berralund säger bra skattekontoret ordnar med översättning. Var där för 1 1/2 år sen för att få min vigsel registrerad, trodde jag behövde ha översatta dokument med mig men gick och pratade med dom först. Var bara att ta med sig original och lämna in så översätter dom var svaret och det gjorde jag no problem.
 
"nakonsawan " sa:
Ok bra bra tror det är dom som är på väg faktiskt. Annars får vi prova med de översatta om de kommer nu. Jobbigt att samma papper ska in igen till en ny myndighet när vi nyss fixat alla papper till migrationsverket...

Dom varnade oss för lång handläggningstid när vi var där igår men kan inte lämna in pappren förän vi har ett papper att hon är skild för annars blir hon registrerad som gift nu så får vi ändra sen när pappret kommer och det tar också massa tid lång handläggningstid sa dom.

Jaja bara flyta med i byråkratin går ju inte kämpa emot :)

Ja allting har lång handläggningstid nu, dels pga semestrar och dels pga hög belastning i övrigt. Beklagligt men man får bara låta det ha sin gång, En bekant till oss fick vänta en månad på personnummer till grabben. För oss tog det tre dagar för två år sedan.
 
 

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
7 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0
Visningar
754
Mike t d
M
A
Svar
5
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
A
P
Svar
56
Visningar
4 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp