Att ta hem barn från Thailand till Sverige

 
Det låter ju nästan som en fars, hur kan någonting vara svårare när man har ett personnummer? Prova en annan bank kanske??

Väntetid för att börja i skolan? Det går ju ut över det stackars barnet som helst inte skall halka efter sina kamrater alltför mycket.

Och åtta veckor för ett personnummer, man tar sig för pannan.

Hur som helst, lycka till nu trots strulet. Det kommer säkert att gå bra!! :wai:
 
Är det kommunal skola kan hon börja dagen efter. Vi har många sk nyanlända och de kommer till stället där jag jobbar , flyttar in och börjar skolan dagen efter.

Är det friskola kan jag första väntetiden.
 
Nej det är kommunens sfi vi anmält henne till.

Edit: på kommunens hemsida står följande.

Utbildning i svenska för invandrare, SFI, ger kunskaper i svenska språket och om det svenska samhället. Kommunen är skyldig att erbjuda SFI-undervisning inom tre månader efter registrerad ankomst. Vår ambition är att alla ska få det inom en månad.
 
Läste fel trodde det gällde ert barn, men har läst uppåt igen och ser att jag uppfattade allt fel.

För vuxna är det som du säger.
 
I april för ett antal år sedan kom svägerskan till Sverige och brorsan anmälde henne till SFI så fort alla papper var klara. Dom ville inte att hon skulle börja SFI så där i slutet på terminen så hon fick vänta till mitten på augusti när höstterminen startade.
Så den våren och sommaren satt svägerskan ett par timmar om dagen och pluggade svenska på internet, genom det så hade hon något att göra när vi andra var på jobbet och hon hade ett litet försprång när skolan började.
 
Var bor ni. Vi bor I sthlm, där får man börja (eller fick i varje fall) SFI inom två veckor efter man anmält sig då de tar in nya varannan vecka.

Bankkonto öppnade vi med hjälp av personbeviset och att jag var kund där. Vi var ju iofs gifta så mitt personnummer stod ju med på hennes personbevis. Sen skapade vi leitimationen då via banken.

Förstår din frustration. fattar inte vad Skatteverket gör, 8 veckor för att registrera några uppgifter som de kan göra direkt. Fnys
 
"nakonsawan " sa:
Då har vi äntligen fått Personnummer från skatteverket. Satte igång direkt med att ringa skolan och ge dom sista fyra siffrorna personnumret. Då sa läraren att allt är klart och hon sätts i kö att börja. MEN det är många som vill börja nu så det kan dröja ett tag... Alltid samma väntan...

Sen åkte vi till banken för att kolla om hon kunde öppna ett bankkonto. Där sa de att det skulle hon ha kunnat gjort med bara passet förut, då gör de ett påhittat nummer till kontot och visar passet. Men nu när hon fått Personnummer så går inte det, nu måste hon ha svensk legitimation för att öppna ett konto. Då måste vi söka det hos skatteverket och vänta kanske 2 veckor till sa banken, men om jag känner skatteverket rätt tar det nog mer 4 veckor hehe

Börjar bli lagom trött på denna väntan och byråkratin. Visa 17 veckor, personnummer 8 veckor och nu id kort och skola flera veckor. Sen ska vi ta tag i visa för barnen också när detta blivit avklarat...
Du får väl göra som i Thailand.Muta dig förbi kön. ;D
 
det är skolplikt i sverige så ta barnen och åk till skolan och kräv att dom ska börja NU, känner igen strulet men det gäller att stå på sej,
 
Ink, det gäller frugan nu för sfi och hon är inte riktigt så ung :)

Janne, vi ska gå i skolan i Karlstad. Det var deras hemsida jag kopierade ifrån. 1 månad garanterar dom, statliga kravet ligger på 3 månader. Dock brukar det gå fortare än 1 månad men just nu var det många som ville börja så det kunde ta några veckor sa dom. Hur länge det blir i verkligheten får jag återkomma med :) men drygt att tiden börjar räknas från man får personnummer. Vi har ju redan väntat 8 veckor på personnummer och skola egentligen...

Vi får se, hon har försökt plugga hemma istället men det börjar gå trögt då hon gjort det sedan vi sökte UT i februari.

Tycker alltid det är mycket "just nu". Det sa dom när vi väntade på UT från migrationsverket och personnummer från skatteverket också. Fattas bara det är många "just nu" för idkort också hehe

Angående bankkonto så gick vi in på min bank dagen efter vi fått Personnummer. Där sa dom det går ordna konto för dem utan personnummer med hjälp av passet. Men har man personnummer så behövs svensk legitimation och inget annat kan göras. Det var hon på banken som sa vi behöver söka idkort ett på banken och att det brukar ta ca 2 veckor.

Inte hört om det du sa med personbevis för konto men kanske funkar på annan bank?

Nu ska vi till skatteverket imorgon och söka id kort i alla fall. Avgiften är redan betalad och kvitto utskrivet så som dom vill enligt hemsidan så hoppas slippa krångel nu.

Mitt i detta ska vi flytta 1 november till ett hus också så det är fullt upp nu!
 
Ja men då var det klart och vi väntar på både id-kort och sfi.

Under tiden vi väntar på det så tänkte jag att det nog är dags ta tag i visa för barnen nu då folkbokföringen är klar.

Hur gör man bäst detta, går det göra webbansökan för barn som vill flytta till sin förälder med UT i Sverige? Skulle ju vara löjligt om vi va tvungna åka till thai bara för att lämna in ansökan. Vi måste ju ändå åka senare för att ta barnen på intervju i Bangkok osv.
 
Jag har faktiskt ingen aning men varför skulle inte det kunna funka? Jag har inte sett någonstans att det bara gäller vuxna. Men intervjun måste dom absolut göra. Men vi kan hoppas att Thaikonsult läser detta, han kan ju detta.
 
Ja frugan vart orolig då någon vän till henne inte kunde göra visa från Sverige för sina barn. Därför tänkte jag ta reda på vad som gäller även om det är lite tidigt än.

Kanske skulle ta hjälp denna gången och inte vara stönig göra allt själv :)
 
"nakonsawan " sa:
Ja frugan vart orolig då någon vän till henne inte kunde göra visa från Sverige för sina barn. Därför tänkte jag ta reda på vad som gäller även om det är lite tidigt än.

Kanske skulle ta hjälp denna gången och inte vara stönig göra allt själv :)

Ja det är ju helt klart bekvämast att göra så. Vi gjorde allt själva, då fanns ju inte webansökan. Hjälper Thaikonsult till så blir det ju rätt och säkert.
 
min tjej bor hos mig i Sverige med 2 årigt uppehållstillstånd. Vi håller nu på med ansökan för hennes son som bor kvar i Thailand. När vi var på ambassaden i bkk och lämnade in ansökan så sa dom att vi var tvungna att fixa en fullmakt till min tjejs pappa som ska åka med hennes son på intervjun. Vi skrev en fullmakt med alla uppgifter själva. Räcker den som fullmakt?
 
min tjej bor hos mig i Sverige med 2 årigt uppehållstillstånd. Vi håller nu på med ansökan för hennes son som bor kvar i Thailand. När vi var på ambassaden i bkk och lämnade in ansökan så sa dom att vi var tvungna att fixa en fullmakt till min tjejs pappa som ska åka med hennes son på intervjun. Vi skrev en fullmakt med alla uppgifter själva. Räcker den som fullmakt?
Om du är osäker rekommenderar jag dig att kontakta ambassaden för att få klarhet, eventuellt maila dokumentet för säkerhets skull. Dom är hjälpsamma och trevliga så det löser sig säkert. Lycka till!
 
Så hamnade vi då på flyget till Köpenhamn och barnen sov som stockar nästan hela tiden vilket jag och frugan inte gjorde. Deras sömn var orolig så man fick sig en och annan spark i sidan med ojämna mellanrum.

Väl på Kastrup så hade jag redan innan avresan beställt en stor taxi, det hade blivit lite väl bökigt med barn och allt bagage på tåget med byte etc. Dyrt men värt pengarna. Vi hann inte ur bilen förrän ungarna var på lekplatsen utanför dörren och härjade runt. Dom var ju pigga och utvilade.

Efter lite uppackning gav vi oss iväg till Skatteverkets servicekontor i Lund för att lämna in ansökan om personnummer för barnen. Ingenting fungerar ju i Sverige utan dessa, så det är viktigt att ordna detta omgående. Observera nu - för Folkbokföringens skull vill Skatteverket se alla handlingar i ORIGINAL, dvs födelseattester och bevis på att mamman har ensam vårdnad. Min fru hade glömt originalen på attesterna i Thailand, så hon fick ringa och få dom skickade hit med post vilket tog 4 dagar. Sen blev det då ytterligare en tur in till Lund för att visa upp dessa.

Personnummren kom efter en vecka, ganska OK. Så nu gäller det att gå igång med att anmäla till Försäkringskassan, dom måste ju in i deras system snarast. Vi lämnade också in ansökan om namnändring - vi vill att barnen skall ha ett svenskt förnamn som tillägg samt mitt efternamn. Det tyckte rektorn på skolan var en god idé, namnen var lite krångliga annars.

Eftersom barnen skall börja i skolan krävs en läkarundersökning. Jag har ordnat med detta nu. Först skall dom till Infektionskliniken och ta ett prov för koll av resistenta bakterier. Därefter till Barnkliniken för tuberkulinprov samt blodprov för bl a HIV-test. När alla provsvaren är klara är det så dags att träffa barnläkaren.

Jag återkommer med mera detaljer om detta när allt är klart och även om förberedelserna inför skolstarten.
 
min tjej bor hos mig i Sverige med 2 årigt uppehållstillstånd. Vi håller nu på med ansökan för hennes son som bor kvar i Thailand. När vi var på ambassaden i bkk och lämnade in ansökan så sa dom att vi var tvungna att fixa en fullmakt till min tjejs pappa som ska åka med hennes son på intervjun. Vi skrev en fullmakt med alla uppgifter själva. Räcker den som fullmakt?
Det borde räcka , men Mig verket var riktigt bråkiga när vi tog hit Gummans döttrar , men det var 2010,kan ju ha ändrat sig på den punkten, ev krävs det kommunala papper som översatts samt vittnen ....
 
Är det kommunal skola kan hon börja dagen efter. Vi har många sk nyanlända och de kommer till stället där jag jobbar , flyttar in och börjar skolan dagen efter.

Är det friskola kan jag första väntetiden.
Jämför inte nyanlända med Thaibarnen , Sveriges framtid skall ha förtur;)
 
Hur fungerade det med hälsokontoll och vaccinationer? Min flickvän och hennes barn i dagisålder har fått TUT och kommer hit snart. Får man en kallelse, eller måste man själv ringa någonstans?
 
 

Liknande trådar

H
Svar
71
Visningar
7 K
Hans Svensson
H
M
Svar
0
Visningar
754
Mike t d
M
A
Svar
5
Visningar
2 K
Anonym
A
A
Svar
2
Visningar
2 K
A
P
Svar
56
Visningar
4 K
Anonym
A
 
Tillbaka
Topp