Bo i Thailand , hyra eller eget

Man måste ha någon självinsikt , kärlek är inget som absolut måste vara för evigt , och absolut inte med Thaidamer .
Finns många exempel på män som tänkt likadant , men idag ....................

Men det är väl bara stenbordskrönor , alla äktenskap med Thai varar för evigt och är superlyckliga :rolleyes: de är ju så otroligt osjälviska , åtmindstånde så länge de får bestämma allt ,som i vissa förhållanden verkar vara fallet

Ha den synen som du har på parförhållande gör att det är ett under att du har hittat någon som står ut med ditt snusförnuft,men så är den sista idioten inte heller född. En mer osympatisk person får man nog leta efter, ordspråket som man sår får man skörda säger dig ingeting förmodligen.

Och du känner att det är rätt läge att köpa i Sverige nu, där är risken stor för att bubblan spricker när som helst och du vet ju aldrig vilken förläggning du får som granne.[/QU
Chansar på flyktingsr från Windhoek, alltså Kalahariöknen.

Ha den synen som du har på parförhållande gör att det är ett under att du har hittat någon som står ut med ditt snusförnuft,men så är den sista idioten inte heller född. En mer osympatisk person får man nog leta efter, ordspråket som man sår får man skörda säger dig ingeting förmodligen.
:):):):) Jaså ,vi har träffats i verkliga livet tydligen ,så måste det ju vara efterssom du kan uttala dig om mig på det sättet ..kanske träffat dig på nåt fyllhak i Pattis , händer ju att man retar upp nån med taskigt ölsinne som skall börja boxas ,det brukar ju oftast sluta illa .......
Sen finns det ju en del som spöar sina Thaifruar , dessa är de som du skall kalla osympatiska , inte de som är "karl för sin hatt" En munk talte mig för många år sedan att en Thaikvinna vill ha en karl ,inte en mes , hon behöver styrning och kärlek , det får min fru ...och det har under många år visat sig vara uppskattat .......Eller kanske är du en liten feminist ,i så fall är du förlåten .:p

:):):):) Jaså ,vi har träffats i verkliga livet tydligen ,så måste det ju vara efterssom du kan uttala dig om mig på det sättet ..kanske träffat dig på nåt fyllhak i Pattis , händer ju att man retar upp nån med taskigt ölsinne som skall börja boxas ,det brukar ju oftast sluta illa .......
Sen finns det ju en del som spöar sina Thaifruar , dessa är de som du skall kalla osympatiska , inte de som är "karl för sin hatt" En munk talte mig för många år sedan att en Thaikvinna vill ha en karl ,inte en mes , hon behöver styrning och kärlek , det får min fru ...och det har under många år visat sig vara uppskattat .......Eller kanske är du en liten feminist ,i så fall är du förlåten .:p

Behöver vuxna människor styrning?

Sedan när har du blivit så buddhistiskt religiös, som lyssnar på gubbar i orangea lakan.
Du lyssnar väl inte på gubbar i röd och vit dress, med lustiga mössor och ansiktsbehåring över genomsnitt?

Ja ,vissa behöver viss styrning , sen kan man ju tolka in vad man vill i detta ....................................
Att låta en annan människa styra en fullt ut bara för att man hyser stor kärlek för denna anser jag vara korkat, min fu behöver en styrning såtillvida att hon skall veta att min vilja råder likväl som hennes i hemmet samt i vårt förhållande .
En del männsikor och väldigt ofta Thaikvinnor kan ha en mycket stark vilja , en vilja att styra en annan fullt ut , jag har den uppfattnigen, och jag är inte den som låter mig styras av min partner , inte heller är jag den den som styr min partner . Såtillvida vill jag ha den styrningen , dvs jag har en vilja jag med , det tycks dock vara så att alla inte har den utan mår bra av att slippa ta beslut och istället överlåta detta fullt till sin Thaifru , Dock inget jag skulle ha intresse av .

I vårt förhållande är vi två .. men mina slantar sköter jag, likaså skiter jag i hur hon gör med sina , hon sparar allt för att ha den dagen jag trillar av pinn , enligt mitt önskemål . Hon lever fullt ut på mig och har så gjort i tio år , vill hon ha goda råd så ber hom om detta ....,det har hon gjort och det har gjort henne till en välbärgad Thaikvinna Min fru är smart och inte den "sista idioten" , hon värdesätter mig samt mitt sunda förnuft.
Dessutom har hon en man som är man ,som håller sig nykter och skötsam , inte super och kommer hem på fyllan .
Hon uppskattar mao mitt osympatiska behov av att ha kontroll över situationer ........................

Nu har jag ju iofs sålt men en ny krasch på svenska bomarknaden kan ni se er i månen efter på bra länge. Bostadsbristen bygger man inte bort i brådrappet och dom låga räntorna lär bestå många år till. I Thailand däremot så har ju inte marknaden återhämtat sig sen finanskrisen och det blir ju inte bättre av att dom bygger som galningar trots en redan överhettad beg marknad. Lägg sen till att antalet falanger som köper minskar och kineserna inte köper så fattar vem som helst faran i att investera här.
Hörde från en Stockholmare ombord att i vissa områden runt han med ny Svenska grannar har priserna rasat, - räntan varar inte för evigt många som förköpt sig och inte räknat på en sväng på räntan hjälper inte med bostadsbrist om ingen har råd. Hade Sverige gått som tåget hade vi inte behövt en -ränta.
Vad jag minns från sist då jag var i den flytta hemifrån åldern så var det många i min ålder som fick flytta hem till mamma och pappa igen.
Bostadsbrist säljer inte bostäder, isåfall borde ju verkligen det säljas bra i Thailand.
Är ju inte bostadsrätter det sägs vara brist på i Sverige utan bostadsbristen är på hyresrätter som unga har råd med, men har inte hört något om någon bostadsbrist på bostadsrätter i Sverige.

Hörde från en Stockholmare ombord att i vissa områden runt han med ny Svenska grannar har priserna rasat, - räntan varar inte för evigt många som förköpt sig och inte räknat på en sväng på räntan hjälper inte med bostadsbrist om ingen har råd. Hade Sverige gått som tåget hade vi inte behövt en -ränta.
Vad jag minns från sist då jag var i den flytta hemifrån åldern så var det många i min ålder som fick flytta hem till mamma och pappa igen.
Bostadsbrist säljer inte bostäder, isåfall borde ju verkligen det säljas bra i Thailand.
Är ju inte bostadsrätter det sägs vara brist på i Sverige utan bostadsbristen är på hyresrätter som unga har råd med, men har inte hört något om någon bostadsbrist på bostadsrätter i Sverige.
Stämmer väl delvis. Självklart sjunker ju priserna om det blir oroligare att bo, eller man uppfattar det otryggare.

Idag ställer ju banker hårda krav på att man ska klara en ränta på 8% oavsett att räntan är låg nu och klara av amortering.

Sen finns det en bostadsbrist i Sthlm även på bostadsrätter, ny rätter säljs direkt och prisbilden styrs ju av utbudet. Så brist på alla bostäder finns det, sen kanske nysvenskarna inte har råd att köpa dessa men de får kanske en hyresrätt tilldelad och då finns det ännu färre hyresrätter på den öppna marknaden vilket driver upp priset på ägandet.

Stämmer väl delvis. Självklart sjunker ju priserna om det blir oroligare att bo, eller man uppfattar det otryggare.

Idag ställer ju banker hårda krav på att man ska klara en ränta på 8% oavsett att räntan är låg nu och klara av amortering.

Sen finns det en bostadsbrist i Sthlm även på bostadsrätter, ny rätter säljs direkt och prisbilden styrs ju av utbudet. Så brist på alla bostäder finns det, sen kanske nysvenskarna inte har råd att köpa dessa men de får kanske en hyresrätt tilldelad och då finns det ännu färre hyresrätter på den öppna marknaden vilket driver upp priset på ägandet.
Jo men det är i Stockholm inte i Sverige, och som sagt sist fick unga vuxna flytta hem till mamma och pappa och priserna rasade, för går räntorna upp med så är det inte så att unga kan springa runt och köpa lägenheter..

Kan gå snabbt, världsläget känns inte jättestabilt, och Sverige har ju förändrats mycket vad jag förstått sista kvartalet.
Samma Stockholmare hade nog hållt med Phonta mer än dig att det blivit otryggt i centrala Stockholm sista månaderna.
Han beskrev en verklighet som mer liknade den Phonta sa, han berätta att det hade förändrats drastiskt dom 3 sista månaderna, kanske du inte varit ute och tagit en öl dom sista 3 månaderna ;)

Senast redigerad av en moderator:
Jo men det är i Stockholm inte i Sverige, och som sagt sist fick unga vuxna flytta hem till mamma och pappa och priserna rasade, för går räntorna upp med så är det inte så att unga kan springa runt och köpa lägenheter..

Kan gå snabbt, världsläget känns inte jättestabilt, och Sverige har ju förändrats mycket vad jag förstått sista kvartalet.
Samma Stockholmare hade nog hållt med Phonta mer än dig att det blivit otryggt i centrala Stockholm sista månaderna.
Han beskrev en verklighet som mer liknade den Phonta sa, han berätta att det hade förändrats drastiskt dom 3 sista månaderna, kanske du inte varit ute och tagit en öl dom sista 3 månaderna ;)
Håller med om att läget är mer kritiskt på landet eller mer ut i förorterna med prisras.

Samma sak, det är fortfarande tryggt inne i stan men i vissa förorter är det säkert sämre, det är därför jag vill bo så nära stan som möjligt ... priserna är stabilare och våldet mindre då de våldsbenägna inte har råd att bo så nära stan!

Men visst var nog mer än tre månader sen jag tog en öl ute :(

Även jag älskar min fru , dock så har jag mitt förnuft i behåll ..............

Man kan ju ha oddsen med sig eller mot sig, men i slutänden är det ändå det specifika fallet som avgör hur det blir.

Han har nog tänkt både på sig själv och sin fru, får vi hoppas. ;)

Håller med om att läget är mer kritiskt på landet eller mer ut i förorterna med prisras.

Samma sak, det är fortfarande tryggt inne i stan men i vissa förorter är det säkert sämre, det är därför jag vill bo så nära stan som möjligt ... priserna är stabilare och våldet mindre då de våldsbenägna inte har råd att bo så nära stan!

Men visst var nog mer än tre månader sen jag tog en öl ute :(
Han bor på cykelavstånd till centralen förstår jag det som så tror inte det är direkt förort han beskrev utan han pratade om centrala Stockholm att det är där den stora skillnaden är, helst alla ensamkommande barn som begår brott där.
Förorterna är det väl som vanligt, kan väl inte bli någon större skillnad där ;)

Senast redigerad av en moderator:
Jag betalar 25000/mån för mitt hus som om jag skulle köpa det skulle kosta minst 5 milj baht, troligtvis mer. I hyran ingår underhållsavgift för gemensamhetsanl mm i villagen, trädgårdsskötsel och pest control. Innebär att min nettohyra är ca 20.000 baht.

Bara räntan på att låna 5 milj baht är ungefär det samma sen måste husägaren stå för alla reparationer och underhåll på huset och inventarier, allt sånt ingår i min hyra. Så summa sumarum blir det billigare att hyra och då har jag friheten att kunna flytta utan strul men iofs inte den frihet att göra vad jag vill med huset som när man äger.

Men det är ett högt pris man betalar för att få göra som man vill med huset för man kan ju inte äga det själv. Vad händer vid en skilsmässa eller om tjejen förolyckas? Man har 6 mån på sig att sälja huset om man ärver det av sin fru, för att sälja såpass snabbt här så måste man sälja jäkligt billigt. Och vid en skillsmässa ska man va glad om man får något alls.

Nä jag förstår inte hur ni räknar hem att det skulle vara billigare att köpa än att hyra i Thailand, ni måste blunda för många aspekter då.
Ni måste värdera att få göra som ni vill med huset väldigt högt och verkligen se fram emot att tvingas bo 10 år på samma ställe.
Hur kan du räkna bort 5000 bath på Village avgifter i hyran har du 0 koll på vad den fasta årsavgiften på ett hus i villagen eller överdriver du eller bor ni i Ekstremt dyr Village?
Kollade nu på dessa hus jag kollat på för 5 millioner vad dom ligger ute för i hyra 45.000 men tyvärr får du nog inte tag på nåt för redan uthyrt.
Det här är inte Hua Hin, här är det inte lätt att hitta fina prisvärda hus som inte redan är uthyrt.
Tror din bostadsmarknad är lite sämre i pensionärs gettot, bara det att det finns bara 3 hus kvar till salu innan villagen är 100% färdig säger en del.
Vart på flera Village med finare hus och dom går.
200 m2 3 sovrum 2 tv rum färdigt kök av hög standard helt färdig möblerat ingen tidigare ägare 5.3 millioner eller hyra för ett likadant i samma Village 45.000 bath.

1000 bath ligger månads maintenance fee på condominiumet, hittar inte papprena för detta huset men har för mig det stod 12k årligt. Inte dyrare än det condominiumet iallafall så inga 5k i månaden, trädgårdsmästaren betalade du ju själv men gav han sparken.
Det finns olika betalningsalternativ vid köp, jag tex betalar av min Condo räntefritt.
Skall jag köpa hus vill jag ha lån på en bit eget val.
Dessa bilder var 5.3 miljoner.
20160128_132133.jpg
20160128_132209.jpg
20160128_132218.jpg
20160128_132254.jpg
20160128_132505.jpg
20160128_130447.jpg

Jonas , villorna går , jo visst gör de det i vissa fall , men däremot så är det nu Thai som köper , och efter ett halvår ett år så är samma till salu igen , dom fixar inte lånen , ofta pga av de köpte för nåt år sen och nu går deras firma taskigt , firmor som lever på turister /faranger som spenderar , idag blir det allt färre där nere ..
Detta är i alla fall vad som hänt i de Moo ban i vårt gamla område

Jonas , villorna går , jo visst gör de det i vissa fall , men däremot så är det nu Thai som köper , och efter ett halvår ett år så är samma till salu igen , dom fixar inte lånen , ofta pga av de köpte för nåt år sen och nu går deras firma taskigt , firmor som lever på turister /faranger som spenderar , idag blir det allt färre där nere ..
Detta är i alla fall vad som hänt i de Moo ban i vårt gamla område

Självklart är det olika i olika områden, här jag hyr nu är det med mycket Thai, dom jag kollat på som jag visade på fotona berätta dom på village att många av ungarna i området var skolungar från The Regent och farang så då kan jag misstänka att en stor del kan vara företagsägda av företag i Rayong med faranger i högre positioner.
Är ju skillnad på village och village, denna village jag bor nu med en medelklass Thai, här har du inget klubbhus eller andra direkt faciliteter, har en pool.
Medans här jag visade på fotona så var det stort fint klubbhus, swimmingpool, barnlekplats och gym, tror i ena villagen som byggs närmast ungens skola skulle det vara tennisbana med.
Här är la lite högre klass än den medel Thai som jag har i den här villagen.

Sen verkar du inte vara på turistattraktioner mycket, här är det mycket turism nu och dessa Kineser köper bra mycket mer krimskrams souvernirer än vi faranger gör.
Att barverksamheterna och den delen av turismen går sämre betyder inte att hela turismen gör det, en del blomstrar nog bättre nu än när det mest bara var faranger här.
Ser ju bara turistattraktionen mitt i mot här jag bor den blomstrar nog nu med kineserna, hade det bara varit farangturister som förr i Pattaya så hade den nog kursat för längesen.

Barerna som sagt kan säkert gå sämre hänger som sagt inte ute så mycket kvällstid så där skall jag inte säga imot dig, men jag åker på en hel del turistattraktioner i området och där har det varit allt annat än tomt.
Men försvinner kineserna med så får vi se, men änsålänge tror jag det är barer som lider och farangrestauranger som drivs av faranger, dom är ju allt annat än nöjda nu.
Men jag vill inte ha något folk som driver barer i min village så passar ju bra om dom inte finns där ;)

Sen pratar ju frugan med dessa rika Thaikärringar som kommer i sina Mercedesar och BMW till skolan dom är inte verksamma i Pattaya yrkesmässigt dom Thaifamiljerna i sonens klass iallafall utan dom är verksamma i Rayong och Schiracha, så är nog inte inom turistnäringen.

När det gäller Sverige så finns inte mycket nu , bostadsrätter på Hemnet tillex ,visst finns de men dyra som fn och inte är de många . Jag tro bubblan kan vara långt borta efterssom behovet finns .. Men den kommer nog förr eller senare .
Mig drabbar den inte .....
Och helt rätt Jonas , stora förändringar nu i Sverige de sista månaderna , kolla Östersund . Polisen uppmanar kvinnor att stanna inte , gå ej ut på gatorna ..Jojo Lövfens trygga Sverige

Vilket som så köper jag inte om jag köper som investering utan som bostad, kanske, kanske inte bor jag där tills mina dödsdagar då vem vet.
Köper inte för att sälja iallafall.

Om jag köper kommer det nog heller inte bli innan 2018 tror jag, skall inte stressa på, helst skulle jag vilja hyra i en sådan där village först men ingen lust att slänga ut sådana månadshyror så denna gång blir vi nog kvar i detta huset par år om vi inte blir utslängda då ;) .

Men tror jag skall ta det lugnt tills condon är klar och se hur det ser ut då här nere, trodde ju priserna skulle gå ner när ryssarna försvann men det påverkade ju inte husmarknaden alls och sen efter regeringskiftet men inte gått ner än heller, så är det inget som står i ens väg slår jag nog till 2018 om jag hittar ett fint hus till ett bra pris då.

Det kan nog vara klokt att vänta , finns de som siar om att det kommer att hända saker i detta land ...............
men å andra sidan så står nog snart Sverige inför ett civilt krig inom landet likaså ............. ingen ljus framtid i något av länderna känner jag , men tiden får utvisa ............Får börja med att få till en regering i Sverige som jobbar för folket som byggt landet ,inte för de som raserar detsamma ..........När det gäller detta så har nog Thailand en ljusare framtid än Sverige

Ska du fixa en regering i Sverige som fungerar???+ Undrar vem fan som tror på tomten ja

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp