Bo i Thailand , hyra eller eget

Det är oftast den thailändska älsklingen som vill äga ett hus och helst så nära mamma som möjligt för att njuta av livet när falangen går till andra sidan.

Jag betalar 25000/mån för mitt hus som om jag skulle köpa det skulle kosta minst 5 milj baht, troligtvis mer. I hyran ingår underhållsavgift för gemensamhetsanl mm i villagen, trädgårdsskötsel och pest control. Innebär att min nettohyra är ca 20.000 baht.

Bara räntan på att låna 5 milj baht är ungefär det samma sen måste husägaren stå för alla reparationer och underhåll på huset och inventarier, allt sånt ingår i min hyra. Så summa sumarum blir det billigare att hyra och då har jag friheten att kunna flytta utan strul men iofs inte den frihet att göra vad jag vill med huset som när man äger.

Men det är ett högt pris man betalar för att få göra som man vill med huset för man kan ju inte äga det själv. Vad händer vid en skilsmässa eller om tjejen förolyckas? Man har 6 mån på sig att sälja huset om man ärver det av sin fru, för att sälja såpass snabbt här så måste man sälja jäkligt billigt. Och vid en skillsmässa ska man va glad om man får något alls.

Nä jag förstår inte hur ni räknar hem att det skulle vara billigare att köpa än att hyra i Thailand, ni måste blunda för många aspekter då.
Ni måste värdera att få göra som ni vill med huset väldigt högt och verkligen se fram emot att tvingas bo 10 år på samma ställe.
Kloka anledningar att hyra ... Mycket bra ..

Varför hyr du inte i Sverige då?
I Sverige Jonas så är läget lite annorlunda. För det första så kan man äga sitt hus där och för det andra är det busenkelt att sälja om man vill och över tid blir det alltid med bra vinst.
Äga bostad i Sverige är en trygg investering om man inte köper på ett riktigt skitläge. I Thailand är det att måla in sig i ett hörn.

I Sverige Jonas så är läget lite annorlunda. För det första så kan man äga sitt hus där och för det andra är det busenkelt att sälja om man vill och över tid blir det alltid med bra vinst.
Äga bostad i Sverige är en trygg investering om man inte köper på ett riktigt skitläge. I Thailand är det att måla in sig i ett hörn.
Och du känner att det är rätt läge att köpa i Sverige nu, där är risken stor för att bubblan spricker när som helst och du vet ju aldrig vilken förläggning du får som granne.

Och du känner att det är rätt läge att köpa i Sverige nu, där är risken stor för att bubblan spricker när som helst och du vet ju aldrig vilken förläggning du får som granne.
Jämfört med Thailand är det absolut rätt, så länge det är bostadsbrist vilket ju invandringen bidrar till att säkra så spricker inte bubblan i första taget. Men jag sålde mitt hus i Sverige förra sommaren pga att jag vill vara så bekymmersfri som möjligt och tänker inte köpa bostad någonstans på ett tag. Får bättre avkastning på annat håll och sparar en hel del på sink skatt.

Varför hyr du inte i Sverige då?
Bostadsrätt, avgift 2,800 , har satsat en skitsumma , dessutom så vet du att en lägenhet i Sverige är en investering i Thailand äger du inte ett hus , en condo som du köper förlorar du lätt på , hur många har förlorat på sina bostadsrätter eller vilor i Sverige Jonas du vet skillnaden mellan Sverige och Thailand , en mycket dålig jämförelse ...
Den summan jag betalade för min lägenhet får jag fyrfaldigt första dagen jag lägger ut densamma
Dessutom inga problem med förläggningar där ,Knappast troligt :) Bara privata gamla villor samt bostadadsrättsföreningar , ingen möjlighet för en omfattande asylförläggning

Senast redigerad av en moderator:
Rätt många som förlora vid den förra bubblan, nya bostadsrätter gick för 1 krona styck i Kungshamn för 20 år sen, nästan omöjligt att sälja,
En av dom attraktivaste turistorterna i Sverige, dock så tjäna dom som köpte då en slant om dom hade sålt i dag men många det krascha för som köpte innan den kraschen.

Man måste ha någon självinsikt , kärlek är inget som absolut måste vara för evigt , och absolut inte med Thaidamer .
Finns många exempel på män som tänkt likadant , men idag ....................

Men det är väl bara stenbordskrönor , alla äktenskap med Thai varar för evigt och är superlyckliga :rolleyes: de är ju så otroligt osjälviska , åtmindstånde så länge de får bestämma allt ,som i vissa förhållanden verkar vara fallet

Rätt många som förlora vid den förra bubblan, nya bostadsrätter gick för 1 krona styck i Kungshamn för 20 år sen, nästan omöjligt att sälja,
En av dom attraktivaste turistorterna i Sverige, dock så tjäna dom som köpte då en slant om dom hade sålt i dag men många det krascha för som köpte innan den kraschen.
Jag kommer ihåg den tiden som igår inte roligt då för många.

Beror väl som sagt på hur mycket man satsat , även jag tror att bubblan spricker , men jag sitter säkert , skitsumma som jag snöt ur näsan, den som sålde satt i skiten då hon hade en annan lägenhet och dum i huvet så la hon ut det på en skitmäklare som inte syns , bara tur att jag fann denna , samt att hon högg mitt bud efter fyra dagar utan visning ..De andra i föreningen har gett det sexdubbla för ett antal år sedan och höll inte koll på vad hon begärde ,, tur för mig , rena Julafton :xmas_smiley:

Jag kommer ihåg den tiden som igår inte roligt då för många.
Nä, farsan var en det krascha för.
Morsan dog innan nedgången, han hade ett stort plåtslageri då med stor byggnad där han även hyrde ut till en bilfirma och en bilverkstad.
Han orkade inte driva det vidare pga. morsans bortgång utan ville sadla om.
När han skulle aveckla kom kraschen byggnad han fått bud på stora million belopp gick inte längre att sälja, huset vi bodde i som också skulle säljas gick knappt.
I slutändan blev det stor ekonomisk förlust, fast bättre för han då man såg hur dåligt han mådde bara av att komma ner till verkstaden så börja han tänka på morsan och gråta och åkte hem.

Nu har jag ju iofs sålt men en ny krasch på svenska bomarknaden kan ni se er i månen efter på bra länge. Bostadsbristen bygger man inte bort i brådrappet och dom låga räntorna lär bestå många år till. I Thailand däremot så har ju inte marknaden återhämtat sig sen finanskrisen och det blir ju inte bättre av att dom bygger som galningar trots en redan överhettad beg marknad. Lägg sen till att antalet falanger som köper minskar och kineserna inte köper så fattar vem som helst faran i att investera här.

Måla inte fan på väggen, men se till att vara smart. Att investera i Thailand är ju inte snor dyrt. Låna aldrig upp till det så skulle allt skita sig står man som sämst på noll och så kommer det ju inte friska pengar varje månad.

Sen ska man ju leva livet ändå och inte snåla, snart ligger man där och då är det för sent och pengar är hårda i madrassen.

Va smart så blir det bra. Det sämsta som kan hända är att förlora frun inte lite fastigheter som man inte belånat!

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp