Jag betalar 25000/mån för mitt hus som om jag skulle köpa det skulle kosta minst 5 milj baht, troligtvis mer. I hyran ingår underhållsavgift för gemensamhetsanl mm i villagen, trädgårdsskötsel och pest control. Innebär att min nettohyra är ca 20.000 baht.
Bara räntan på att låna 5 milj baht är ungefär det samma sen måste husägaren stå för alla reparationer och underhåll på huset och inventarier, allt sånt ingår i min hyra. Så summa sumarum blir det billigare att hyra och då har jag friheten att kunna flytta utan strul men iofs inte den frihet att göra vad jag vill med huset som när man äger.
Men det är ett högt pris man betalar för att få göra som man vill med huset för man kan ju inte äga det själv. Vad händer vid en skilsmässa eller om tjejen förolyckas? Man har 6 mån på sig att sälja huset om man ärver det av sin fru, för att sälja såpass snabbt här så måste man sälja jäkligt billigt. Och vid en skillsmässa ska man va glad om man får något alls.
Nä jag förstår inte hur ni räknar hem att det skulle vara billigare att köpa än att hyra i Thailand, ni måste blunda för många aspekter då.
Ni måste värdera att få göra som ni vill med huset väldigt högt och verkligen se fram emot att tvingas bo 10 år på samma ställe.