Bo i Thailand , hyra eller eget

Ska du fixa en regering i Sverige som fungerar???+ Undrar vem fan som tror på tomten ja
Ja man kan ju verkligen undra vilken regering som skulle fungera, den finns nog inte. Men det finns bättre och sämre, för tillfället känns det ganska illa tycker jag. Men sittande regeringen har fortfarande tid på sig att förbättra situationen, om dom klarar av detta återstår att se.

Nya hus säljer bra här också Jonas. Det är beg hus som är svårsålda pga Thai inte vill köpa beg pga spök skroll.
Ang att Kineser inte köper så var det hus jag syftade på.

I min village är avgiften 25k/år för vårt hus, dyrt men en av dom mest välskötta här och grymt bra security med dubbla vakter som förutom att vakta den 5m höga grinden även patrullerar i området. Sen ingår trädgårds skötsel och pestcontrol i hyran så eg är det drygt 5000 av hyran som ägaren har i fasta utgifter.

Priserna på husen verkar hysat lika i Pattaya men hyrorna extremt höga, kan bero på att du kollar hos mäklare och prutar dåligt? Jag hyr direkt av ägaren och det gör en bra slant, men då får man jobba sig lite och åka runt i områdena och snacka med folk. Kollade på ett nybyggt hus med liten egen pool och 2 sovrum via mäklare, 35.000. Åkte sen dit på em själv och snackade med folket som bor där, då skulle jag få hyra grannhuset (exakt lika) för 24.000 av ägaren.

Nya hus säljer bra här också Jonas. Det är beg hus som är svårsålda pga Thai inte vill köpa beg pga spök skroll.
Ang att Kineser inte köper så var det hus jag syftade på.

I min village är avgiften 25k/år för vårt hus, dyrt men en av dom mest välskötta här och grymt bra security med dubbla vakter som förutom att vakta den 5m höga grinden även patrullerar i området. Sen ingår trädgårds skötsel och pestcontrol i hyran så eg är det drygt 5000 av hyran som ägaren har i fasta utgifter.

Priserna på husen verkar hysat lika i Pattaya men hyrorna extremt höga, kan bero på att du kollar hos mäklare och prutar dåligt? Jag hyr direkt av ägaren och det gör en bra slant, men då får man jobba sig lite och åka runt i områdena och snacka med folk. Kollade på ett nybyggt hus med liten egen pool och 2 sovrum via mäklare, 35.000. Åkte sen dit på em själv och snackade med folket som bor där, då skulle jag få hyra grannhuset (exakt lika) för 24.000 av ägaren.

Jag åkte runt och kollade själv också men prisena har inte skilt sig, prutat ner 5000 har jag dom skulle ha 30k.
Vet ju vad tex. Krister betalade för sitt förra hus jag vet vad andra betalar för sitt hus, Phonta sa väl runt 10k för sitt och har ju sett bilder nu på hans så mina priser stämmer rätt bra.
Går alltid att pruta ner jag har prutat ner minst 5k på varje hus men det är större problem att hitta ett ledigt hus.
Jag har då varit runt och letat hus, nästan det enda jag gjort ett tag inte ett hus som passat mig för en rimlig prisnivå.
Dom prisvärda husen går direkt, är inte så lätt finna ett hus här i Pattaya som alla gjort gällande som håller hög standard och är prisvärt. Åkte och knackade på dörrar där det satt skyltar och ringde på nummer, visa ju sig att för det sitter en skylt där betyder inte att huset är till uthyrning den tar dom inte ner bara för någon annan hyrt det.

Jag betalar 25k för mitt det är 3 sovrum rätt stora sådana, tv-rum och kök med 3 toaletter, ny Village finns inte ens med på Street wiev på Google map och taxi chaufförerna känner aldrig till den bara grann villagen, går städare runt hela dagen, 1 pool och ett litet motionsrum.
Hus modellen här verkar väl rätt lika din.
Men skulle aldrig betala ens 4 miljoner för ett sådant här typ av hus tveksam till 3 för inte den typ jag vill ha.

Tycker priserna verkar motsatta i Hua Hin svindyra att köpa men billigare att hyra.
Du säger att huset du hyr skulle kosta dig över 5 miljoner och tror då att dom jag kollade på 5 miljoner är mer prisvärda helst det för 6.3 miljoner med egen pool och stor hörntomt, hade passat mig sitta på verandan.
Så här vill jag det skall se ut invändigt och utvändigt och ett riktigt kök inte det jag ser folk visar på bilder här utan riktigt kök annars får det vara.
20160128_130332.jpg
20160128_130336.jpg

Anl till att mitt hus kostar 5 milj är inte huset i sig utan läget. Åker man en bit utanför stan som du bor så ramlar priserna ner.
Det som är dyrt här är mark i centralt läge, finns en obebyggd tomt i vår village med bra läge i villagen, rätt stor, gissar på 7-800 m2. 7 mille. Folk som bjudit 5 men ägaren har pengar så han nappa inte.

Anl till att mitt hus kostar 5 milj är inte huset i sig utan läget. Åker man en bit utanför stan som du bor så ramlar priserna ner.
Det som är dyrt här är mark i centralt läge, finns en obebyggd tomt i vår village med bra läge i villagen, rätt stor, gissar på 7-800 m2. 7 mille. Folk som bjudit 5 men ägaren har pengar så han nappa inte.

Du har ju skrivit avstånd till stranden innan för dig och fått för mig att vi har rätt likt avstånd?
Jag kör från Sukhumvith och hem på exakt 3 minuter har tagit tiden, och 17 minuter från Pratumnak och hem har tagit tiden med.
Fattat det som att du inte bor direkt centralt eller har jag missförstått?

Han bor på cykelavstånd till centralen förstår jag det som så tror inte det är direkt förort han beskrev utan han pratade om centrala Stockholm att det är där den stora skillnaden är, helst alla ensamkommande barn som begår brott där.
Förorterna är det väl som vanligt, kan väl inte bli någon större skillnad där ;)
Cykelavstånd säger u inte mycket. Jag som bor i när förort har 7 km till centralen från Skärholmen är det kanske då 12-13 km.

Har svårt att tro att ensamkommande flykting barn bor i innerstan, finns ingen chans att de hittat förläggning för dessa inne i stan om det inte är i tillfälliga baracker i en park ;) Skulle kunna vara i typ Västberga, en industriförort där man, vad jag hört byggt om industrilokaler till flyktingförläggningar. Här har dock priserna varit lägre men knapp 10 km in till centralen.

Dock ska det bussas in dessa barn till sonens skola i höst, är planen i varje fall. Alla skolor måste ta in 10% extra barn i höst för de nyanlända och eftersom sonens skola har drygt 1000 elever idag blir det drygt 100 nya. Sen ökar kullarna av sexåringar, så ska bli intressant att se hur de lyckas. De nya barnen ska alla in på högstadiet ...

Du har ju skrivit avstånd till stranden innan för dig och fått för mig att vi har rätt likt avstånd?
Jag kör från Sukhumvith och hem på exakt 3 minuter har tagit tiden, och 17 minuter från Pratumnak och hem har tagit tiden med.
Fattat det som att du inte bor direkt centralt eller har jag missförstått?
Jag bor 2km från centrumkärnan på den bästa Soien där allt finns och det är 2.5km ner till stranden. En av dom mest centrala villagesen här men ändå tillräckligt långt ifrån för att det ska vara tyst. Här hör man varken trafik, hundar eller tuppar. Bästa villagen i stan avseende läge och skötsel. 80% falangägt och resten rika Thai, många rika norrmän, hela översta Soien där dom har lite utsikt över stan är bara norrmän.

Grannen mot min baksida är Thai, han har x antal fabriker i bkk och äger 3 hus här, han har köpt 2 till sina barn. Gubben själv ser man inte så ofta, han har väl familj i bkk också.. Alltid när han kommer så har han ny bil sen sist.

Husdjur som springer lösa är förbjudet i villagen och om någons hund skäller mycket så klagar grannarna och ägaren ser till att hunden håller käft. Falang stil som gäller här.

Det är ju stora problemet annars att man inte kan klaga på Thai, har en kompis vars granne hade en hund för 2 år sen, nu har dom 5 och ett jvla liv. Vem tror du köper ett hus brevid där?...

Cykelavstånd säger u inte mycket. Jag som bor i när förort har 7 km till centralen från Skärholmen är det kanske då 12-13 km.

Har svårt att tro att ensamkommande flykting barn bor i innerstan, finns ingen chans att de hittat förläggning för dessa inne i stan om det inte är i tillfälliga baracker i en park ;) Skulle kunna vara i typ Västberga, en industriförort där man, vad jag hört byggt om industrilokaler till flyktingförläggningar. Här har dock priserna varit lägre men knapp 10 km in till centralen.

Dock ska det bussas in dessa barn till sonens skola i höst, är planen i varje fall. Alla skolor måste ta in 10% extra barn i höst för de nyanlända och eftersom sonens skola har drygt 1000 elever idag blir det drygt 100 nya. Sen ökar kullarna av sexåringar, så ska bli intressant att se hur de lyckas. De nya barnen ska alla in på högstadiet ...
Skriver väl inte bor, allt handlar väl inte var dom bor?? Jag säger om säkerheten och kriminaliteten i centrum har väl inte något att göra med var dom bor?

Senast redigerad av en moderator:
Skriver väl inte bor, allt handlar väl inte var dom bor?? Jag säger om säkerheten och kriminaliteten i centrum har väl inte något att göra med var dom bor?
Jag uppfattade meningen du skrev
"Hörde från en Stockholmare ombord att i vissa områden runt han med ny Svenska grannar har priserna rasat," att det var där han bodde och sen påstod ju du att det var centralt ...

Jag bor 2km från centrumkärnan på den bästa Soien där allt finns och det är 2.5km ner till stranden. En av dom mest centrala villagesen här men ändå tillräckligt långt ifrån för att det ska vara tyst. Här hör man varken trafik, hundar eller tuppar. Bästa villagen i stan avseende läge och skötsel. 80% falangägt och resten rika Thai, många rika norrmän, hela översta Soien där dom har lite utsikt över stan är bara norrmän.

Grannen mot min baksida är Thai, han har x antal fabriker i bkk och äger 3 hus här, han har köpt 2 till sina barn. Gubben själv ser man inte så ofta, han har väl familj i bkk också.. Alltid när han kommer så har han ny bil sen sist.

Husdjur som springer lösa är förbjudet i villagen och om någons hund skäller mycket så klagar grannarna och ägaren ser till att hunden håller käft. Falang stil som gäller här.

Det är ju stora problemet annars att man inte kan klaga på Thai, har en kompis vars granne hade en hund för 2 år sen, nu har dom 5 och ett jvla liv. Vem tror du köper ett hus brevid där?...

Hur går det då med boosen och poolhänget du skrämde ju bort pensionisterna från poolen.
Fast med den medelåldern är la det ingen som hör så blir kanske aldrig klagomål på lite ljud ;)
Men är väl ingen riktig village som låter djur springa löst.

Bästa soi:en existerar det utrycket i Hua hin, en kompis var där en sväng i januari jag undrade om det var något han kunde rekomendera att åka till, han hade en rekomendation "Åk aldrig hit, vi drar nu" 5555, så låter mer som minst sämsta soien passar 5555. ;)

Jag har 3 km till sukhumvit.

Men men, får se, dom husen jag kollat på ser bra mycket mer intressanta ut, den typ av village jag vill ha där behöver man nog inte oroa sig för att det blir hundspring, verkar bli lite högre class på village.

http://www.poompatta.co.th/en/facilities-19-pfac

Jag uppfattade meningen du skrev
"Hörde från en Stockholmare ombord att i vissa områden runt han med ny Svenska grannar har priserna rasat," att det var där han bodde och sen påstod ju du att det var centralt ...
Nä det detta om brottsligheten inne i centrum, hans område hade det inte rasat där har inga flyktingar kommit han bor ju i FI område så dom vill la inte ha dit flyktingarna, skrev inte att det rasat i hans område ;)

men med dom avstånden du säger får man ju jämföra med centrala Pattaya då, så skulle det ens funnits en village av din kaliber i centrum av Pattaya hade du fått gångra dit pris med mist 5 säkert för att köpa det ;)
Såg ju Kristers första han hyrde, var ju centralt väldigt gammalt, securityn är redan bortagen och village området är inte underhållet längre, ingen tomt, det gamla huset kostade som ditt att köpa loss.

Pratumnak där skulle dom ha 15 miljoner för det gamla huset jag hyrde, säkert 20 år på nacken stora sprickor i huset och muren runt, behövde en totalrenovering då det var dåligt underhållet och inget alls fint innuti och helt fristående utan underhåll, riktigt skithus.
Frågade grannnen där vad han skulle ha för sitt för det stod en till salu skylt uppsatt, 48 miljoner bath.
Så skall du ner lite mer centralt och ha 2 km till stranden och centralt kommer du inte så långt med dina 5 miljoner.

Finns några billiga townhouse där i Pratumnak som man kan få för 5 miljoner men gamla nedslitna och byggs condos runt om och i Ryssområden.

Så nä för det första finns det bara gamla village centralt, vissa har inte ens security, så skall jag köpa blir det här lite off, jag vill inte bo direkt centralt längre nu när jag har bilen känns bättre såhär och vill ha lite klass på hemmet om jag köper ett ;) .

Skillnad på Pattaya och gemytliga HuaHin, fisk industrin e så liten här vettu [emoji6]

Skillnad på Pattaya och gemytliga HuaHin, fisk industrin e så liten här vettu [emoji6]
Dom var nog inte intresserade av fiskeindustrin, dom sov på hotell där för dom skulle till bron över floden kwai innan dom drog vidare till Chiang Mai, Chiang Rai, Burma, Laos sen slutlige Pattaya och hälsade på mig.
Pensionärsgetto utan sevärdheter typ det var Hua Hin, men du har ju nästan åldern inne 55555 ;)
Inga Thaiboende utan turistade och åkte runt.

Nä det detta om brottsligheten inne i centrum, hans område hade det inte rasat där har inga flyktingar kommit han bor ju i FI område så dom vill la inte ha dit flyktingarna, skrev inte att det rasat i hans område ;)
Jaha, ja i centrum finns ingen brottslighet ;) Skulle det bli ett område som drog till sig ensamkommande barn inne i stan tror jag det skulle städas upp ganska snabbt, sen tror jag dock att det kommer blir mer rån och såna brott lite överallt då de har andra värderingar än vi har och växt upp med våld. men vi får väl se vad som händer.

Det jag har lagt märke till på senare tid dock är att väldigt många byggjobbare saknar hjälmar och nästan alla av dessa har inte svenska som modersmål. Hur kommer det sig kan man undra? Såg ett gäng riva ett hus, ingen hade hjälm. Andra satte upp en manskapsbod, och grenar föll ner när man lyfte den på plats, ingen skyddsutrusning på arbetena. De bygger ställningar på vår hus nu, inga hjälmar ... går de under andra regler eller vad händer med lilla fina Sverige?

Jaha, ja i centrum finns ingen brottslighet ;) Skulle det bli ett område som drog till sig ensamkommande barn inne i stan tror jag det skulle städas upp ganska snabbt, sen tror jag dock att det kommer blir mer rån och såna brott lite överallt då de har andra värderingar än vi har och växt upp med våld. men vi får väl se vad som händer.

Det jag har lagt märke till på senare tid dock är att väldigt många byggjobbare saknar hjälmar och nästan alla av dessa har inte svenska som modersmål. Hur kommer det sig kan man undra? Såg ett gäng riva ett hus, ingen hade hjälm. Andra satte upp en manskapsbod, och grenar föll ner när man lyfte den på plats, ingen skyddsutrusning på arbetena. De bygger ställningar på vår hus nu, inga hjälmar ... går de under andra regler eller vad händer med lilla fina Sverige?
Detta var väl mest OT hittills ... 555555

Trodde dit svar var på att jag skrev att polare som var i Hua Hin i Januari och deras rekommendation om Hua Hin.
Var skrev du om det?
Såg jag inte.
Kan säga samma om Hua Hin som du säger om Pattaya, dom som sågar det har inte sett mycket..
Fast lite tvärtom här, e man ute efter att gå på gogo hela kvällen så e det helt fel. Men vill man umgås med tre[Medicin]bbar (å tjejer) över en öl och lite gratis biljard så e det kanon, och vill man ha massor av bra matställen att välja på utan att behöva snurra runt hela stan är det bäst. Vill man sen ha bra boende till en billig peng så kan man sluta leta.

Liknande trådar

A
Svar
0
Visningar
2 K
A

Tillbaka
Topp