Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Följs inte på marknader men i butik-kedjor följs det väldigt bra.
Men små butiker, marknadsstånd privatägd butik utanför dom stora kedjorna så fortsattes det iaf när jag va hemma sist med plastpåse.
Men man skall inte förvänta sig kunna få en plastpåse på dom stora namnen.
Följs inte på marknader men i butik-kedjor följs det väldigt bra. Men små butiker, marknadsstånd privatägd butik utanför dom stora kedjorna så fortsattes det iaf när jag va hemma sist med plastpåse.
Man ser mycket skrämmande saker här i byn.
Här sitter de runt en lägereld och värmer sig i kylan och tvingar ett nyfött barn som inte kan säga ifrån att andas in röken och det skulle inte förvåna mig om de tänt brasan med plastpåsar eller en plastflaska för det har jag sett dem göra ofta, så det är inte överraskande att en del dör i 40-50 års ålder, har även sagt till dem att använda strumpor och mössa för då behåller de värmen bättre men vad skall en farang lära thai som kan och vet allt.
Följs inte på marknader men i butik-kedjor följs det väldigt bra.
Men små butiker, marknadsstånd privatägd butik utanför dom stora kedjorna så fortsattes det iaf när jag va hemma sist med plastpåse.
Vart jag egentligen vill komma med mitt uttalande är att förbud är ofta inte ensamt en lösning på ett problem. I Thailand och många andra länder behöver man utbilda människor i att inte slänga skräp. Det börjar man med redan i förskolan och samtidigt försöker man få vuxna att föregå med gott exempel. Det tar säkert en generation att få till en markant förändring så det är inget man lär ut på en lektion och sedan går vidare. Det krävs uthållighet.
Förbudet mot plastpåsar är bra och jag stödjer det även om det ställer till det ibland. Man vänjer sig och anpassar sig. Men endast förbudet kommer inte lösa hela problemet.
Jag vet inte hur man jobbar med detta i thailändska skolor. Kan gissa att det finns viss aktivitet i vissa skolor och att den är obefintlig i andra.
I våran by skola jobbar dom med det, men hur gör barnen när lärarna slänger skräpet runt sej. Frugans bror och fru är lärare, runt deras hus ser de hemskt ut. I deras bil lika dant. Inte lätt att lösa
Vi upplever för närvarande problem med att det inte verkar fungera att logga in på forumet via Facebook, Google eller Twitter. Vi undersöker vad det kan bero på.
Denna webbplats använder cookies för att hjälpa till att anpassa innehållet, skräddarsy din erfarenhet och hålla dig inloggad om du registrerar dig som medlem.
Genom att fortsätta använda den här webbplatsen samtycker du till vår användning av cookies.