En kollega rekade att om ett nytt hotell i Gusu (Gamla Stan) i Suzhou, så jag bestämde att boka helgen där. Var uppe tidigt i morse men 38 grader och hög luftfuktighet redan klockan 9, så blev ingen längre promenad. Gamla Stan är UNESCO märkt och helt klart fin men håller nog Hangzhou högre.
Hotellet är oerhört vackert och det har inte sparats något på utsmyckning eller mängden personal men kommer inte bo här igen då jag tycker de fått sina proriterningar fel. Schysst frukost dock även om det kanske inte ser ut så på bilden.
En liten reflektion: Kina har gjort det oerhört bra, ekonomiskt, de senaste 40 åren och jag har varit här de senaste 27 av dem. Kina går fortfarande relativt bra, även om många, framförallt bland kineserna själva, tvivlar på om det verkligen är sant. Tveklöst har det dock blivit sämre för oss utlänningar sedan peaken 2005-2010. Innan jag får
@Andys på mig så vill jag påpeka att jag till 100% förstår att det är helt naturligt att det blivit sämre för oss medans det blivit bättre för de flesta kineser. 2010 så var det ofta över 50% västerlänningar, koreaner, japaner och "overseas Chinese" på alla bättre hotell och de kineser som hade råd att bo där var utbildade i väst eller jobbade för utländska företag, så de var nöjda att frukost, menyer och kringliggande barer och restauranger hade oss som targets.
Idag är vi en minimal minoritet, och vi bara minskar, så det är helt naturligt att frukostbuffen även på Ritz Carlton är designad för att tillfredställa den kinesiska övre medelklassen, att Friday's inte längre har en engelsk meny eller att barerna inte längre har personal som kan prata engelska. Jag förstår det helt, men det är fortfarande lite trist.