Dagens bild

Läs och begrunda,,

Screenshot 2026-06-09 at 18-06-11 Finns det gullregn som inte är giftigt - Sök på Google.webp

Då läste du inte det som jag lagt in tidigare i tråden om vad som är giftigt.
Scrolla tillbaka och läs innan du gissar.
Eller strunta i det för du kanske inte bryr dig om såna småsaker.

Nej, du kan inte bli förgiftad av gullregn bara genom att befinna dig i dess närhet, gå förbi det eller dofta på blommorna. [1, 2]
För att giftet i gullregn ska ge en förgiftningseffekt krävs det att växtdelar på något sätt kommer in i kroppen, oftast genom att sväljas. [1, 2]
Här är de viktigaste fakta om hur växten fungerar och vilka risker som faktiskt finns:

Varför närhet är ofarligt
  • Inga giftiga ångor: Gullregn avger inte giftiga gaser eller toxiner i luften när det växer eller blommar. Att andas i närheten av trädet är helt säkert.
  • Ingen luftburen förgiftning: Giftet (alkaloiden cytisin) är bundet inuti växtens celler och sprids inte via doften. [1, 2]

Hur förgiftning faktiskt sker
  • Förtäring krävs: Det absolut vanligaste sättet att bli förgiftad är att äta av växten. Det är främst fröna i de ärtskideliknande baljorna som innehåller högst koncentration av gift, och dessa kan tyvärr misstas för vanliga ärter av barn. [1, 2, 3, 4]
  • Symtom: Om någon sväljer delar av gullregn uppstår symtom oftast inom en halvtimme till ett par timmar. Det börjar nästan alltid med kraftigt illamående och kräkningar, följt av yrsel, slöhet och hjärtklappning. [1]

Undantag då direktkontakt kan påverka
Det finns två specifika situationer där du kan påverkas utan att äta växten:
  1. Hudkontakt vid beskärning: Om du klipper eller sågar i gullregn kan den rinnande växtsaften orsaka lokal hudirritation eller kliande blåsor hos känsliga personer. Använd därför alltid handskar när du hanterar grenarna. [1, 2, 3]
  2. Eldning av virke: Du ska aldrig bränna ved eller grenar från gullregn i en öppen spis, på en grill eller i en majbrasa. Röken som bildas vid förbränning kan innehålla giftiga partiklar som är skadliga att andas in.[1, 2]
Om ett barn eller husdjur har stoppat delar av ett gullregn i munnen ska du omedelbart kontakta 1781021487279.webp⁠Giftinformationscentralen (via 112 vid akuta symtom eller 010-456 6700 för rådgivning). [1, 2]

Nej, du kan inte bli förgiftad av gullregn bara genom att befinna dig i dess närhet, gå förbi det eller dofta på blommorna. [1, 2]
För att giftet i gullregn ska ge en förgiftningseffekt krävs det att växtdelar på något sätt kommer in i kroppen, oftast genom att sväljas. [1, 2]
Här är de viktigaste fakta om hur växten fungerar och vilka risker som faktiskt finns:

Varför närhet är ofarligt
  • Inga giftiga ångor: Gullregn avger inte giftiga gaser eller toxiner i luften när det växer eller blommar. Att andas i närheten av trädet är helt säkert.
  • Ingen luftburen förgiftning: Giftet (alkaloiden cytisin) är bundet inuti växtens celler och sprids inte via doften. [1, 2]

Hur förgiftning faktiskt sker
  • Förtäring krävs: Det absolut vanligaste sättet att bli förgiftad är att äta av växten. Det är främst fröna i de ärtskideliknande baljorna som innehåller högst koncentration av gift, och dessa kan tyvärr misstas för vanliga ärter av barn. [1, 2, 3, 4]
  • Symtom: Om någon sväljer delar av gullregn uppstår symtom oftast inom en halvtimme till ett par timmar. Det börjar nästan alltid med kraftigt illamående och kräkningar, följt av yrsel, slöhet och hjärtklappning. [1]

Undantag då direktkontakt kan påverka
Det finns två specifika situationer där du kan påverkas utan att äta växten:
  1. Hudkontakt vid beskärning: Om du klipper eller sågar i gullregn kan den rinnande växtsaften orsaka lokal hudirritation eller kliande blåsor hos känsliga personer. Använd därför alltid handskar när du hanterar grenarna. [1, 2, 3]
  2. Eldning av virke: Du ska aldrig bränna ved eller grenar från gullregn i en öppen spis, på en grill eller i en majbrasa. Röken som bildas vid förbränning kan innehålla giftiga partiklar som är skadliga att andas in.[1, 2]
Om ett barn eller husdjur har stoppat delar av ett gullregn i munnen ska du omedelbart kontakta 1781021487279.webp⁠Giftinformationscentralen (via 112 vid akuta symtom eller 010-456 6700 för rådgivning). [1, 2]
Jösses vad du hängde upp dig på just den detaljen.
OBS att jag skrev...Du kan dra i dig,,,och då får du det i dig.
Men du ska ju krångla till allt så mkt du kan.
Du fick nu svar på att det inte finns ogiftigt gullregn om du orkade läsa det.
Gör precis hur du vill jag struntar i vilket.
Punkt.

Punkt.
Nu får du väl ge dig, det var väl ingen liten detalj?!
Det skulle räcka med en vindpust, eller vad skrev du?
"Detalj".........!?

Nu får du väl ge dig, det var väl ingen liten detalj?!
Det skulle räcka med en vindpust, eller vad skrev du?
"Detalj".........!?
Oj oj så besvärligt.
Jag skrev tydligt att det kan räcka med en vindpust,,,ja.
Om det blåser omkring frön eller blommor eller delar av detta kanske.
Kollar du ditt kaffebröd noga innan du biter i det eller ??
Faran är ofta osynlig så bagatellisera den inte.
Det är bara tips och rekommendationer.
Du väljer sen hur du vill hantera saken ...inte jag.

Punkt.
Det går att bråka om allt, tom vänliga tips om risk med giftiga växter. Inte mkt att bry sig om.

Jag uppskattade tipset att vara försiktig iaf. Bra att veta :thumbsup:

Det går att bråka om allt, tom vänliga tips om risk med giftiga växter. Inte mkt att bry sig om.

Jag uppskattade tipset att vara försiktig iaf. Bra att veta :thumbsup:
Ja vissa måste tydligen krångla till allt man skriver till det yttersta.
Apan drog igång sin sjuka fantasi pga en bild på en båt.
Började yra om BRF och hobbylokalen mm helt utan att veta någonting.
Vissa är konstiga.

Liknande trådar

M
Svar
309
Visningar
21 K
magnusjansson
M
R
Svar
37