Matkontrollen i Thailand är näst intill obefintlig och thailändarnas mag- och levercancer som är mycket vanlig skrämmer mig.
Vet du hur matkontrollen sköts i Sverige?
Kan berätta att det görs inga kontroller från myndigheter utan det är självkontrollen som gäller.
De flesta företag är certifierade via olika standarder som ISO eller BRC eller med flera.
De kontroller som inspektörer gör är att de tittar på dina papper att allt är registrerat på rätt sätt. Inspektörer är skyldiga att anmäla besöket i förväg. Och kan säga att då bryter det ut aktiviteter i köket eller tillverkningen.
Om du gör rätt som företagare avgör du själv, tror du att det är alltid korrekt?
Så matkontrollen om jag skall citera dig är nästan obefintlig, byter här från Th till Sve.
Det studeras om en parasit som orsakar infektioner som kan leda till levercancer i Thailand, eller rättare sagt Isaan.
Det finns mycket duktiga forskare i bland annat Kon Kaen som studerar detta ihop med forskare i USA.
Du kan slippa detta genom att inte äta fermenterat rå flodfisk som älskas av isaanfolket, eller rå fisk överhuvudtaget. Om inte annat så avskräcker lukten dig.
Annars finns det inga kända stora risker med mat i Thailand som inte ligger så mycket efter Sverige. Socker kanske är en gemensam fara.
Titta in på någon restaurangkök i Sverige på någon avkrok så får du se saker kan jag lova.
Vill inte leka besservisser men är själv certifierad kontrollant både i BRC och ISO20000, samt utbildad i ämnet mat.
Fast idag en glad pensionär som älskar mat.