Rätt och fel Farangs beteende i Thailand

Förvisso är thai duktiga att använda munskydd. Men kvaliten och användningsätt hjälper nog föga mot Covidvirus.

Lite fascinerande att se fler motorbike åkare med munskydd än med hjälm
Ja de ska gudarna veta.

När det var begravningsfest här i byn under pandemin hade alla munskydd, från de som gick till de som kom med bilen, sen var det koll om de hade feber och regjstrering, när det var klart trängde de ihop sig och använde munskyddet som haklapp och började plocka med händerna i matskålarna :rolleyes:

Jag tror inte thailändarna riktigt förstår det där med feber, jag var till marknaden i grannbyn och där var temperaturkontroll, "good" sa tanten som kollade mig, om jag hade haft 30 graders feber hade jag nog inte varit så "good":)

1644733581268.jpeg

När det handlar om att vara hel, ren och fräsch så slår thailändare, i allmänhet, västerlänningar med lätthet.

När det handlar om att hålla ordning i sitt hem, i allmänna områden, samt att hantera livsmedel, avfall mm på ett säkert sätt så slår västerlänningar, i allmänhet, thailändare med lätthet.

Kan tyckas motstridigt men inget konstigt; i Asien i allmänhet, och förmodligen Thailand i synnerhet, är yta väldigt viktigt men att man sover på en madrass i ett rum fullt av använda kläder och taket fullt av spindelväv verkar inte spela så stor roll. I byn har vi grannar som bryr sig om sin trädgård men också många vars uppfart ser ut som en soptipp, trots att de kör en importerad bil.

När det kommer till att tvätta händer i varmt vatten och med tvål; kan inte påstå att jag normalt sett gör det efter att slagit en 7:a. Låter ju ohygieniskt när vissa pratar om folk som kommer in från grusvägen och börjar gräva i maten med skitiga händer men där har uppenbarligen vår by kommit längre; aldrig hänt under 26 år att någon bara kommit in från vägen och slagit sig ned och har heller aldrig hänt att någon inte använder bestick.

När det handlar om att vara hel, ren och fräsch så slår thailändare, i allmänhet, västerlänningar med lätthet.

När det handlar om att hålla ordning i sitt hem, i allmänna områden, samt att hantera livsmedel, avfall mm på ett säkert sätt så slår västerlänningar, i allmänhet, thailändare med lätthet.

Kan tyckas motstridigt men inget konstigt; i Asien i allmänhet, och förmodligen Thailand i synnerhet, är yta väldigt viktigt men att man sover på en madrass i ett rum fullt av använda kläder och taket fullt av spindelväv verkar inte spela så stor roll. I byn har vi grannar som bryr sig om sin trädgård men också många vars uppfart ser ut som en soptipp, trots att de kör en importerad bil.

När det kommer till att tvätta händer i varmt vatten och med tvål; kan inte påstå att jag normalt sett gör det efter att slagit en 7:a. Låter ju ohygieniskt när vissa pratar om folk som kommer in från grusvägen och börjar gräva i maten med skitiga händer men där har uppenbarligen vår by kommit längre; aldrig hänt under 26 år att någon bara kommit in från vägen och slagit sig ned och har heller aldrig hänt att någon inte använder bestick.
En skillnad som är vanligt i Vietnam, Filippinerna och Malaysia är att man använder plasthandskar och äter utan bestick på restaurang.
Dock tar man man maten med särskilda bestick från faten och inte med sina egna.
Hemma äter man med en otvättad hand och tvättar sig efteråt i en kopp vatten.

En skillnad som är vanligt i Vietnam, Filippinerna och Malaysia är att man använder plasthandskar och äter utan bestick på restaurang.
Dock tar man man maten med särskilda bestick från faten och inte med sina egna.
Hemma äter man med en otvättad hand och tvättar sig efteråt i en kopp vatten.
Plasthandskar har jag inte sett, men i Malaysia (Penang) äter indierna riset med vänster hand utan bestick. Man tycker ju att det vore mer praktiskt att använda en sked till detta för att slippa kladdigheten med det något kladdiga oljiga riset.

Plasthandskar har jag inte sett, men i Malaysia (Penang) äter indierna riset med vänster hand utan bestick. Man tycker ju att det vore mer praktiskt att använda en sked till detta för att slippa kladdigheten med det något kladdiga oljiga riset.
Många asiater äter med handen, inte bara indier.
Det riset är inte kladdigt utan torrare och klibbigt som man knådar till en klump och sen doppar i sojasås med chili.

Hej

Att Indier äter med händerna stämmer ju, men Indier äter väl normalt med höger hand och håller vänster under bordet eftersom det är den dom använder på toaletter som ju oftaa saknar toapapper, nu har jag inte varit i Indien sedan 1997 så jag kan ju komma ihåg fel, men jag tror det var så.

Mvh isan lover

Hej

Att Indier äter med händerna stämmer ju, men Indier äter väl normalt med höger hand och håller vänster under bordet eftersom det är den dom använder på toaletter som ju oftaa saknar toapapper, nu har jag inte varit i Indien sedan 1997 så jag kan ju komma ihåg fel, men jag tror det var så.

Mvh isan lover
Du har säkert rätt, minnet sviker när man blir äldre.

Möjligt, men på den Indiska syltan på Penang som jag brukade frekventera verkade det som om soyan och chillin redan var inklurerad i riset.
Vad enstaka syltor serverar för typ av indisk mat i Malaysia går inte att applicera på alla indiers matvanor.
Matkulturen i Indien är väldigt varierande från nord till syd.

På Penang serverades maten ofta i ett knyte av papper eller palmblad och inte direkt på en tallrik.
Indierna på Penang härstammar nästan alla från ett och samma område i Norra Indien därifrån engelsmännen tig dit dom som soldater och som poliser.

4 av 5 Svensker tvätter inte händerna etter toabesok . Er Svenskene meir grisete og ureinsleg en Thai ??????
Hur kom du fram till den slutsatsen? Det stämmer naturligtvis inte. Artikeln gäller världen och där med också Norge. De som drar ner statistiken är knappast Sverige eller Norge för den delen.

Finns många som trivs bättre i kyligare klimat än i ett varmt klimat.

Absolut, sedan det första besöket 1999, via runt 40 andra besök, så har frugan aldrig någonsin klagat på kylan i Sverige, men nästan dagligen på värmen i Thailand. Svärmor klagade första 2-3 dagarna under första besöket men aldrig under senare besök. Jag skulle säga att över 90% av alla thailändskor jag känner, som varit i Europa, skulle svara att vädret är största anledningen att flytta till Europa. Tror dock ganska många skulle ändra uppfattning efter en novembermånad i Södertälje ;) .

Absolut, sedan det första besöket 1999, via runt 40 andra besök, så har frugan aldrig någonsin klagat på kylan i Sverige, men nästan dagligen på värmen i Thailand. Svärmor klagade första 2-3 dagarna under första besöket men aldrig under senare besök. Jag skulle säga att över 90% av alla thailändskor jag känner, som varit i Europa, skulle svara att vädret är största anledningen att flytta till Europa. Tror dock ganska många skulle ändra uppfattning efter en novembermånad i Södertälje ;) .

Frun klarar kylan bättre än vad jag gör.
Hon skulle nog inte trivas i Södertälje oavsett vilken månad det är.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp