Rätt och fel Farangs beteende i Thailand

Att det är viktigt med hygien när de håller på med eller äter mat lär ta generationer innan de lär sig, precis som att lära sig att använda hjälm.
Hej

Ja här är jag beredd att hålla med dig, ser ingen större vilja till förändring, dom ser nog inget behov av att anamma vårt sätt att hantera hygien och säkerhet.

Mvh isan lover

Hej

Att alltid tvätta händerna noga innan man äter, inte ta upp och ta en tugga på något och sen lägga tillbaka det, att försöka hålla sig till sin kant på den gemensamma skålen och inte röra runt överallt, försöka ta mat med fingertopparna och inte hela handen, äter man med gemensam sked stoppar man inte in hela skeden i munnen utan mer suger av eller tömmer maten i munnen, att rikta fotsulorna bort ifrån maten och övriga som äter, att inte sitta och torka svetten i pannan eller klia sig på foten eller rumpan för att sen fortsätta äta med händerna o.s.v.

Har själv varit med när falanger inte har tvättat sig innan maten och t.ex kliar sig på ett myggbett på foten för att sen använda samma hand i den gemensamma maten, inte populärt och det uppmärksammas.

Även en kompis som brukar ta upp flera kycklingben och bita av den största och finaste bitarna för att sen lägga tillbaka den på den gemensamma brickan, inte så populärt, man kan ju ge sin fru ett halvt uppätet ben att gnaga på om man vet att hon gillar det, men man bör inte lägga sånt till övriga.

Man bör äta upp allt som man tar till sig på den gemensamma skeden och inte bara ta lite och hälla tillbaka det som blir över i soppan om man har haft skeden i munnen.

Sen är det ganska vanligt att Thailändare inte dricker samtidigt som dom äter till vardags utan först efteråt, det beror på att dom inte vill fylla upp magen med vatten och bli mätta, så man äter sig mätt först och dricker sen, det kan ju vara bra att veta ifall man som falang undrar varför det inte serveras någon dryck direkt när man börjar äta.

Ofta är ju ex.vis mängden kött eller liknande begränsat på bordet och man bör tänka på att det ska bli lite till alla, vi västerlänningar vill ju gärna ha rejält med kött och det passar ju inte alltid.

När man tar klibbris i korgen bör man ta till sig en större bit så man inte behöver sticka ned handen i korgen för varje tugga och försöka se till att handen är fri ifrån matrester som annars hamnar på riset i korgen när man tar upp mer ris.

Ganska ofta brukar ju männen sitta för sig och kvinnorna för sig och äta om det är någon större fest, bröllop, begravning eller liknande, ser man att det är så förväntas nog en lite erfaren falang också välja männens sällskap före kvinnor och barns, men är man utländsk och ovan så förstår nog dom flesta varför mannen väljer att följa sin kvinna.
Man kan ju gå och sätta sig med männen en stund och gå till kvinnorna också en stund så blir alla nöjda.

Man bör också ta emot en sup och skåla om en äldre man än en själv, bychef eller någon med hög status t.ex ifrån en myndighet erbjuder detta, det ses som oartigt att tacka nej om man inte förklarar att man är nykterist.

Det här var vad jag kom på i all hast men det finns säkert mer att tänka på.

Mvh isan lover
Och allt det när man sitter och käkar till vardags i byn med familjen.
Låter som du beskriver en tillkomst, större fest.
Här äts det i grupp ingen skillnad på kön.
Alla äter ihop många gånger egen sked och alla skedar i samma skålar, alla nävar i samma skålar.
Tvätta händerna är om någon ens gör, faktiskt aldrig sett i byn är skölja av med orenat vatten utan tvål.
Bytta med vatten med gemensam mugg står där och dricks av under måltiden.
Är det alkohol inblandat så är det massa skålar med mat och äts med händerna.
Skall det snapsas är det ett glas som går runt och yngste häller upp.
Finns inga regler när sitter hemma i huset i byn.
Sen om man går på tillställning och lite fest, då är det en annan sak.

Men även därför jag vill att barnen skall vara där så mycket som möjligt på loven.
Inga regler, skitna ner er, spring runt och lek, upplev 4h gård med djur och fritt leverne.
Blir mix mer västerländskt hemma och gör va du vill i byn.

Alla äter ihop många gånger egen sked och alla skedar i samma skålar, alla nävar i samma skålar.
Tvätta händerna är om någon ens gör, faktiskt aldrig sett i byn är skölja av med orenat vatten utan tvål.

Det har hänt många gånger att det kommit folk och gått på gatan utanför huset och kommit in till frugan för att ta en bit mat, de tvättar sig inte utan börjar plocka i matskålarna och vad deras händer varit innan vill man nog inte veta, nä renlighet och hygien är inte bybornas starka sida.

Det låter närmare mina erfarenheter från hembyn. Har spenderat en del tid där så känner mig ganska säker på min sak.

Det har hänt många gånger att det kommit folk och gått på gatan utanför huset och kommit in till frugan för att ta en bit mat, de tvättar sig inte utan börjar plocka i matskålarna och vad deras händer varit innan vill man nog inte veta, nä renlighet och hygien är inte bybornas starka sida.
Tänk vad det skiljer i kultur, vett och etikett på relativt korta avstånd.

Men kanske inte lika vanligt att bjuda in folk från gatan på en matbit i det riktiga Thailand.

Jag bor i en by och har varit i många andra så jag tror inte att det skiljer sig något mer än att IL förskönar jag gör det inte.

Kan inte svara för(IL)andras uppförande vid utfodringen av typ liknelse till föda.

Men! Har har alltid tillfrågat min så kallade fästemö, fru och tillika käring om och hur man bör uppföra sig vid födointag hos thailändska människor och fått förslag att först se hur de gör och kopiera, annars kommer fästemö, fru tillika käring att ge mig en snabb instruktion om och hur det ska gå tillväga.
När det "hygieniska" kommer upp, så bör väl personlig uppfostran göra den saken "one and only thing" vara viktig, om inte visa våra thailändska vänner att anings "Vett & Etikett" inte tar död på dem, "men" är alltid ett "men"...

@JBK.Ltd.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp