Rätt och fel Farangs beteende i Thailand

Ja låter närmare sanningen :thumbsup: Mina upplevelser liknar mer dina och så som @PanPan beskriver det.
Hej

Nu var det i.o.f.s just speciella tillfällen som jag beskrevoch inte en vardagsmiddag med familj och vänner i hemmet, se citatet nedan.

Ganska ofta brukar ju männen sitta för sig och kvinnorna för sig och äta om det är någon större fest, bröllop, begravning eller liknande, ser man att det är så förväntas nog en lite erfaren falang också välja männens sällskap före kvinnor och barns, men är man utländsk och ovan så förstår nog dom flesta varför mannen väljer att följa sin kvinna.
Man kan ju gå och sätta sig med männen en stund och gå till kvinnorna också en stund så blir alla nöjda.”

Jag tror faktiskt att dom flesta som har erfarenhet ifrån byarna har varit på festligheter av något slag där männen sitter för sig och kvinnorna för sig, det är inte ovanligt alls vid bröllop, begravningar och liknande.

Mvh isan lover

.

Tänk vad det skiljer i kultur, vett och etikett på relativt korta avstånd.

Men kanske inte lika vanligt att bjuda in folk från gatan på en matbit i det riktiga Thailand.
Hej

Ja det är ju närmast sensationellt att några personer har kommit in och ätit hos stef@n utan att tvätta händerna, genast ska vi dra slutsatsen att ingen i hela Isaan tvättar händerna före dom äter, jag tror att det är en felaktig slutsats.

Jag är helt övertygad om att en stor majoritet av Thailändarna tvättar händerna före maten och även ser till att barnen gör detta, Thailändare är generellt inte alls ohygieniska och smutsiga utan tvärtom renligare än dom flesta falanger, det är min uppfattning och den står jag för.

Mvh isan lover

Hej

Ja det är ju närmast sensationellt att några personer har kommit in och ätit hos stef@n utan att tvätta händerna, genast ska vi dra slutsatsen att ingen i hela Isaan tvättar händerna före dom äter, jag tror att det är en felaktig slutsats.

Jag är helt övertygad om att en stor majoritet av Thailändarna tvättar händerna före maten och även ser till att barnen gör detta, Thailändare är generellt inte alls ohygieniska och smutsiga utan tvärtom renligare än dom flesta falanger, det är min uppfattning och den står jag för.

Mvh isan lover
Snabbsköljning av fingertoppar i kallvatten är inte att tvätta händerna.
Alla svenskar jag känner tvättar händerna med varmt vatten och tvål när dom varit på toaletten.
Sällan man ser thai göra det.
Tex bara att se vid en PTT dom thai som kommer från toaletten om dom stoppar vid handfattet så in med händerna under vattnet, ett svep i ansiktet, knappt så man kan kalla det sköljer av händerna och definitivt inte tvättar.

Hej

Mvh isan lover
Du får starta en omröstning om detta.

Jag har inte någon minnesbild att man tvättade händerna innan man satte sig på golvet eller på ett bord och åt tillsammans.

Själv tycker jag att deras bordsskick inte är särskilt hygieniskt.

Snabbsköljning av fingertoppar i kallvatten är inte att tvätta händerna.
Alla svenskar jag känner tvättar händerna med varmt vatten och tvål när dom varit på toaletten.
Sällan man ser thai göra det.
Tex bara att se vid en PTT dom thai som kommer från toaletten om dom stoppar vid handfattet så in med händerna under vattnet, ett svep i ansiktet, knappt så man kan kalla det sköljer av händerna och definitivt inte tvättar.
Hej

Att skölja händerna ofta enda alternativet, i många toaletter i offentlig miljö finns det ju ibland bara kallt vatten att tillgå och då blir det ju detta som används, samma sak med tvål, om det finns tvål används den oftast.

Mvh isan lover

Hej

Att skölja händerna ofta enda alternativet, i många toaletter i offentlig miljö finns det ju ibland bara kallt vatten att tillgå och då blir det ju detta som används, samma sak med tvål, om det finns tvål används den oftast.

Mvh isan lover
Så mycket BS.
Så många boende i Thailand här som inte håller med dig i tråden, du får inte medhåll från någon ju.

Du får starta en omröstning om detta.

Jag har inte någon minnesbild att man tvättade händerna innan man satte sig på golvet eller på ett bord och åt tillsammans.

Själv tycker jag att deras bordsskick inte är särskilt hygieniskt.
Hej

Det behövs inte, jag är inte lika barnslig som dig.

Du har aldrig tänkt tanken att dom flesta redan kan ha tvättat händerna någonstans som du inte såg, det är ju sällan man har tvättmöjligheter direkt vid bordet.

Ett tecken på att hygienen är god tycker jag är att man kan äta det mesta utan att bli magsjuk, detta t.o.m på gatan, det går inte så bra i länder som Indien, Indonesien m.fl så något måste Thailändarna göra rätt.

Mvh isan lover

Så mycket BS.
Så många boende i Thailand här som inte håller med dig i tråden, du får inte medhåll från någon ju.
Hej

Det räcker med att Thailändarna håller med, sen får ni gärna tycka att dom är ohygieniska och inte tvättar händerna o.s.v, jag delar som ni kanske har märkt den uppfattningen, även om du lyckas skrapa ihop 10 000 falanger som tycker att Thailändare är mer ohygieniska och orenligare än Falanger så kommer jag att lägga min röst på Thailändarna.

Mvh isan lover

Hej

Det behövs inte, jag är inte lika barnslig som dig.

Du har aldrig tänkt tanken att dom flesta redan kan ha tvättat händerna någonstans som du inte såg, det är ju sällan man har tvättmöjligheter direkt vid bordet.

Ett tecken på att hygienen är god tycker jag är att man kan äta det mesta utan att bli magsjuk, detta t.o.m på gatan, det går inte så bra i länder som Indien, Indonesien m.fl så något måste Thailändarna göra rätt.

Mvh isan lover
Fullt möjligt att dom tvättar sina händer hemma innan dom kommer.

Men jag har inte sett att det tvättas händer regelbundet innan man äter tillsammans.
Som regel finns vatten tillgängligt där man sitter i skuggan och äter.

Jag är övertygad att du överdriver i vanlig ordning.

Fullt möjligt att dom tvättar sina händer hemma innan dom kommer.

Men jag har inte sett att det tvättas händer regelbundet innan man äter tillsammans.
Som regel finns vatten tillgängligt där man sitter i skuggan och äter.

Jag är övertygad att du överdriver i vanlig ordning.
Hej

Du har ju dina upplevelser och jag mina.

Enligt mig är det mer regel än undantag så att dom flesta tvättar eller sköljer av sina händer innan man äter, detta både i hemmet och ute på fälten när dom jobbar, det är min erfarenhet.

Mvh isan lover

Hej

Jag är helt övertygad om att en stor majoritet av Thailändarna tvättar händerna före maten och även ser till att barnen gör detta, Thailändare är generellt inte alls ohygieniska och smutsiga utan tvärtom renligare än dom flesta falanger, det är min uppfattning och den står j

Hej

Enligt mig är det mer regel än undantag så att dom flesta tvättar eller sköljer av sina händer innan man äter, detta både i hemmet och ute på fälten när dom jobbar, det är min erfarenhet.

Mvh isan lover
Mer undantag att händer tvättas före mat,har inte sett någon gjort det ännu,på ca 2 månader,så upplever jag det.Söder om Udon Thani

Hej

Mvh isan lover
Ja och mina upplevelser stämmer väl överens med vad andra upplever och har upplevt konstigt nog...

Hej

Det räcker med att Thailändarna håller med, sen får ni gärna tycka att dom är ohygieniska och inte tvättar händerna o.s.v, jag delar som ni kanske har märkt den uppfattningen, även om du lyckas skrapa ihop 10 000 falanger som tycker att Thailändare är mer ohygieniska och orenligare än Falanger så kommer jag att lägga min röst på Thailändarna.

Mvh isan lover

Men vad säger partiet?

Jeg hadde kjerringen på besok i Sverige. Og vi blei invitert på grillparty til en svenske med thai dama ,som hadde nett kjopt seg eitt gammelt torp ,som dei skulle modernisere . Der var det ingen toalett i huset , men eitt gameldags utedass . Så kom det ut fra dassen ei av thai-damerna , og ho gjekk inn i huset og starta og koka kleberis " konjao "med masse sukker og javna med fingrane i den trekanten som dei angkoker risen , uten og tvetta fingrane etter toa-besoket .

Det har hänt många gånger att det kommit folk och gått på gatan utanför huset och kommit in till frugan för att ta en bit mat, de tvättar sig inte utan börjar plocka i matskålarna och vad deras händer varit innan vill man nog inte veta, nä renlighet och hygien är inte bybornas starka sida.
Det är annorlunda i ILs by där han turistar en gång om året. Allt är perfekt men det förstår inte vi som inte behärskar Lao och inte dricker laokao.

Kan inte svara för(IL)andras uppförande vid utfodringen av typ liknelse till föda.

Men! Har har alltid tillfrågat min så kallade fästemö, fru och tillika käring om och hur man bör uppföra sig vid födointag hos thailändska människor och fått förslag att först se hur de gör och kopiera, annars kommer fästemö, fru tillika käring att ge mig en snabb instruktion om och hur det ska gå tillväga.
När det "hygieniska" kommer upp, så bör väl personlig uppfostran göra den saken "one and only thing" vara viktig, om inte visa våra thailändska vänner att anings "Vett & Etikett" inte tar död på dem, "men" är alltid ett "men"...

@JBK.Ltd.
Kopiera thailändare säger jag vänligt men bestämt nej till, man vill ju gå framåt i tiden inte generationer bakåt.

Kopiera thailändare säger jag vänligt men bestämt nej till, man vill ju gå framåt i tiden inte generationer bakåt.

@stef@n

Finns en bit i min text :
"När det "hygieniska" kommer upp, så bör väl personlig uppfostran göra den saken."

Så fullt ut kopiering av thai's matvaror och deras icke tvättande av händer inför matätande.
Vad jag gör med mina händer, kommer inte ni få reda på, men de är renare än thai's vid intag av mat. ;)

@JBK.Ltd.

Senast ändrad:
Det är annorlunda i ILs by där han turistar en gång om året. Allt är perfekt men det förstår inte vi som inte behärskar Lao och inte dricker laokao.
Hej

Jag tycker konstigt nog att det är vanligt att både barn och vuxna tvättar händerna innan dom börjar äta och det i alla länder jag har besökt inklusive Thailand.

T.o.m på en enkel stå toalett brukar det finnas ett stort kar till rumpan och ett litet till händerna, med en skopa till varje kar, alternativt en tunna eller lerkruka med vatten.

Mvh isan lover

Hej

Jag tycker konstigt nog att det är vanligt att både barn och vuxna tvättar händerna innan dom börjar äta och det i alla länder jag har besökt inklusive Thailand.

T.o.m på en enkel stå toalett brukar det finnas ett stort kar till rumpan och ett litet till händerna, med en skopa till varje kar, alternativt en tunna eller lerkruka med vatten.

Mvh isan lover
Det är skillnad på att tvätta och skölja fingertopparna i kallt vatten 1 sekund utan att ens använda tvål, det är inte att tvätta och gör ingen skillnad.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp