Rätt och fel Farangs beteende i Thailand

Ja och mina upplevelser stämmer väl överens med vad andra upplever och har upplevt konstigt nog...
Hej

Ja ett antal falanger håller uppenbarligen med dig om att människor i Thailand är ohygieniska och smutsiga eftersom dom inte tvättar sig o.s.v, märkligt nog är många av dom sambo och gifta med så här ociviliserade och ohygieniska människor.

Jag delar absolut inte den uppfattningen, t.o.m på dagis och i skolor står barnen dagligen i kö klassvis för att tvätta sina händer innan maten, jag upplever Thailändare rent generellt som mer renliga och noga med att hålla sig rena än Västerlänningar, speciellt med tanke på det varma klimatet och den lite smutsigare miljön där.

Mvh isan lover

Hej

Ja ett antal falanger håller uppenbarligen med dig om att människor i Thailand är ohygieniska och smutsiga eftersom dom inte tvättar sig o.s.v, märkligt nog är många av dom sambo och gifta med så här ociviliserade och ohygieniska människor.

Jag delar absolut inte den uppfattningen, t.o.m på dagis och i skolor står barnen dagligen i kö klassvis för att tvätta sina händer innan maten, jag upplever Thailändare rent generellt som mer renliga och noga med att hålla sig rena än Västerlänningar, speciellt med tanke på det varma klimatet och den lite smutsigare miljön där.

Mvh isan lover
På forumet är du dock rätt ensam i din uppfattning även om det bara är en liten klick av antalet faranger i Thailand.

Sen att du har en annan uppfattning om västerlänningars sämre renlighet beror nog på den miljö du vistas i.

Gräva i maten från ett serveringsfat med samma sked som man haft i munnen är ohygieniskt.

På forumet är du dock rätt ensam i din uppfattning även om det bara är en liten klick av antalet faranger i Thailand.

Sen att du har en annan uppfattning om västerlänningars sämre renlighet beror nog på den miljö du vistas i.

Gräva i maten från ett serveringsfat med samma sked som man haft i munnen är ohygieniskt.
Hej

Det är helt ok, jag är van vid att falanger här på forumet tycker annorlunda men jag står för det jag säger och nöjer mig med Thailändarnas medhåll.

Dom här ohygieniska och orena Thailändarna som ni omges av saknar jag nästan helt, jag tror mer att det handlar om en blandning av kulturkrock och missuppfattningar ifrån er sida.

Det är faktiskt inte så ovanligt att Thailändare tvärtom anser falanger vara lortgrisar som byter kläder och tvättar sig för sällan, det är ju ex.vis inte helt ovanligt med svettiga falanger med våta ringar i armhålan på T-shirten och ibland även en blöt rygg eller en smutsring i halslinning, så dom ser nog på falanger på samma sätt som ni uppenbarligen ser på dom.

Mvh isan lover

Det är faktiskt inte så ovanligt att Thailändare tvärtom anser falanger vara lortgrisar som byter kläder och tvättar sig för sällan, det är ju ex.vis inte helt ovanligt med svettiga falanger med våta ringar i armhålan på T-shirten och ibland även en blöt rygg eller en smutsring i halslinning, så dom ser nog på falanger på samma sätt som ni uppenbarligen ser på dom.
Ja gräver man diken i värmen förstår jag den thailändska omgivningens reaktioner.

Det finns ju också en del faranger som lever i ren misär och missbruk ute i spenaten men dom representerar inte majoriteten av utlänningar.

Men de faranger jag känner och umgåtts med tillhör en annan kategori som byter t-shirt och duschar flera gånger dagligen.

Ja gräver man diken i värmen förstår jag den thailändska omgivningens reaktioner.

Det finns ju också en del faranger som lever i ren misär och missbruk ute i spenaten men dom representerar inte majoriteten av utlänningar.

Men de faranger jag känner och umgåtts med tillhör en annan kategori som byter t-shirt och duschar flera gånger dagligen.
Hej

Anledningen till att jag började skriva på gamla Thaitjejer en gång tiden var just på uppmaning av Thailändskor här i Sverige och då inte min fru utan andra tjejer som tyckte att det behövdes någon Svensk som stod upp för dom, deras kultur och land, själva orkade dom inte och skrev dom något fick dom skit så dom lade ner. Jag var tveksam men sa ändå ok och på den vägen är det.

Så jag gör så gott jag kan och försöker ge en lite annorlunda bild genom att skildra vardagslivet på landet, folks traditioner, kultur och sedvänjor m.m, visst får man skit av ett gäng falanger för det, men det betyder absolut ingenting för mig, det är inte främst för deras skull som jag skriver, dom kan och vet ju redan allt och t.o.m mer om Thailand än Thailändarna själva.

Mvh isan lover

Senast ändrad:
Det är väl känt att barn som växer upp i länder med sämre luft än den svenska mer sällan drabbas av allergier än vad vi gör, detsamma dom som växt upp på bondgårdar. Kanske det är ungefär likadant med mat och bakterier, man härdas om tränas från unga år, vad vet jag ?

Det är väl känt att barn som växer upp i länder med sämre luft än den svenska mer sällan drabbas av allergier än vad vi gör, detsamma dom som växt upp på bondgårdar. Kanske det är ungefär likadant med mat och bakterier, man härdas om tränas från unga år, vad vet jag ?
Hej

Det är nog redan vetenskapligt fastställt.

Mvh isan lover

Har aldrig någonsin läst att barn som växer upp i sämre luftkvalitet mår bra av det.

Men att kroppen härdas av att utsättas för bakterier har du helt rätt i.
Det stärker immunförsvaret.

Men dålig mat är inte hälsosamt och att thailändare drabbas mer än andra av cancer i olika former som kan direkt härledas till brister i livsmedelshygien ifrågasätts inte

Har aldri
Har aldrig någonsin läst att barn som växer upp i sämre luftkvalitet mår bra av det.

Men dålig mat är inte hälsosamt och att thailändare drabbas mer än andra av cancer i olika former som kan direkt härledas till brister i livsmedelshygien ifrågasätts inte
Jag har inte läst men däremot sett ett par TV-program om detta. Handlade bl.a om barn i Polen och barn på bondgårdar i Frankrike där ladugården och bostaden var i samma hus där barnen inte drabbades av allergier i samma mån som tex svenska.

Sen skrev jag väl inte att barnen mådde bra av det utan att dom mer sällan drabbades av allergier, en viss skillnad.

Senast ändrad:

Hej

Det är nog inte dålig livsmedelshygien som ligger bakom det stora antalet fall av levercancer i Thailand utan en kombiation av att man äter rå sötvattensfisk som Larb och fermenterad fisk, detta i kombination med en hög konsumtion av oren Lao Kao är vad jag har förstått den största orsaken till just levercancer.

Mvh isan lover

Jag har inte läst men däremot sett ett par TV-program om detta. Handlade bl.a om barn i Polen och barn på bondgårdar i Frankrike där ladugården och bostaden var i samma hus där barnen inte drabbades av allergier i samma mån som tex svenska.

Sen skrev jag väl inte att barnen mådde bra av det utan att dom mer sällan drabbades av allergier, en viss skillnad.
Ja vad som är sämre luft förknippar jag med hälsorisker.
Luften på landsbygden är nog sämre lukt om det är det du menar.

Men jämför inte Polen och Frankrike jordbruksbygder med de bränningar av risfälten och sockerrör som man gör i Asien.
Den sämre luften är direkt hälsovådlig.

Hej

Det är nog inte dålig livsmedelshygien som ligger bakom det stora antalet fall av levercancer i Thailand utan en kombiation av att man äter rå sötvattensfisk som Larb och fermenterad fisk, detta i kombination med en hög konsumtion av oren Lao Kao är vad jag har förstått den största orsaken till just levercancer.

Mvh isan lover
Jaså är det inte dålig livsmedelshygien att äta rå fisk med parasiter och dåligt fermenterad fisk?

Dåligt tillagad mat och fel hantering av råvaror är dålig livsmedelshygien i högsta grad.
Sen finns det ohämmat bruk av bekämpningsmedel och formaldehyd som bör gå under samma begrepp.

Det gör det visst det, eller har du källor som styrker ditt påstående ?

Antibiotika och överdriven hygien kan göra oss sjuka​

Det gör det visst det, eller har du källor som styrker ditt påstående ?

Antibiotika och överdriven hygien kan göra oss sjuka​

Det är ditt svar om den höga frekvensen av cancer, främst levercancer i Thailand.

Man tar sig för pannan.

Men jämför inte Polen och Frankrike jordbruksbygder med de bränningar av risfälten och sockerrör som man gör i Asien.
Den sämre luften är direkt hälsovådlig.
Jag har läst dina inlägg och det är inte så lätt att begripa ens efter tre gånger vad du menar.
Nu inser jag att det inte räckte för dig med att läsa mitt översta inlägg tre ggr för att förstå att jag jämförde Polens och franska bönders ungar med SVERIGE och inte med bränning av risfält och sockerrör i Asien. Mission Impossible !!!!
POFF

Hej

Efter dom förhållanden som råder är den alldeles utmärkt och jag har aldrig sett den som något problem, tvärtom föredömlig med dom enkla medel dom har till förfogande ute i byarna och längs vägarna där försäljare står.

Mvh isan lover

Nu är inte jag något vidare känslig och är mer anhängare av teorin ”kroppen ska ha lite skit i sig” och är absolut inte känslig av mig eller brydd över vem som har fingrat i min mat.
Slakta gris på köksgolvet, flugor och renlighet som skulle få vilken restaurang som helst att tvingas stänga ner har jag inga problem med, men jag påstår inte heller att det är något speciellt renligt sätt eller ett bra sätt att göra saker på.

Du själv verkar ha en väldigt kluven åsikt i ämnet och sågar nästan av den gren du sitter på.

Liknande trådar

Tillbaka
Topp