Flyg och övriga transporter i Coronatider

Chansen är nog liten.

The ban on international commercial flights will remain in force while the Covid-19 pandemic situation remains critical in many countries, the Civil Aviation Authority of Thailand (CAAT) said on Wednesday.

Det spelar ingen roll. Jag har en biljett och bokar den om till mars/april om det inte fungerar.
Går det att resa så har jag en biljett. Jag ser väldigt få problem med att ha biljett, snarare en fördel.

Ja inte kan det vara mycket bokat till Thailand över jul o nyår, inga problem att hitta flyg värsta datumen, ut fredagen innan jul och hem trettondagen för runt 7 000.

De flesta verkar fatta att det troligen inte kommer att gå att åka och att det är dumt att låna ut pengarna till ett flygbolag när man inte vet om det kommer att gå att få tillbaka pengar eller åka.......

Hej

Lite av en chansning alltså.

För egen del handlar det ju om tre biljetter och man har ju hört många som inte får tillbaka sina pengar alternativt får vänta väldigt länge eller erbjuds att boka om i framtiden o.s.v när flygen har ställts in, detta gör mig försiktig.

Många flygbolag har ju redan stora ekonomiska problem och får dom inte igång flyget i år utan får vänta tills nästa år så ökar nog riskerna för konkurser ännu mer, så därför avvaktar vi tills vidare.

Mvh isan lover

Hej

Lite av en chansning alltså.

För egen del handlar det ju om tre biljetter och man har ju hört många som inte får tillbaka sina pengar alternativt får vänta väldigt länge eller erbjuds att boka om i framtiden o.s.v när flygen har ställts in, detta gör mig försiktig.

Många flygbolag har ju redan stora ekonomiska problem och får dom inte igång flyget i år utan får vänta tills nästa år så ökar nog riskerna för konkurser ännu mer, så därför avvaktar vi tills vidare.

Mvh isan lover

Även jag reser med familjen

Fullt avbokningsbar fram till 24 timmar innan avresa. Kostnader betalda med ett riktigt kort så kan man waiva köpet och få pengarna tillbaka enligt kreditköpslagen.

Idiotsäkert!

Hej

Men ska man tro på media så har många resebolag och flygbolag struntat i gällande lagar och ändå vägrat betala tillbaka nu under pandemin, det verkar som om normalt gällande regler och praxis inte följs i samma grad som vanligt.

Mvh isan lover

Hej

Men ska man tro på media så har många resebolag och flygbolag struntat i gällande lagar och ändå vägrat betala tillbaka nu under pandemin, det verkar som om normalt gällande regler och praxis inte följs i samma grad som vanligt.

Mvh isan lover

Just därför jag säger att man skall betala med ett riktigt kort. Då har man absolut ingenting med varken resebolag eller flygbolag att göra. Då har man en diskussion med sin kortutgivare som har kreditköpslagen att följa. Problemet är löst på några dagar.

Just därför jag säger att man skall betala med ett riktigt kort. Då har man absolut ingenting med varken resebolag eller flygbolag att göra. Då har man en diskussion med sin kortutgivare som har kreditköpslagen att följa. Problemet är löst på några dagar.

Hej

Låter ju bra, vilka kort anser du vara ”riktiga” ?

Mvh isan lover

Ett kreditkort, då gäller kreditköpslagen.
Sedan finns det utgivare som är bättre än andra, de stora aktörerna har mer kraft bakom sig än nischbankerna så lämpligen Amex, SEB, Swebank, Nordea, Handelsbanken osv...

Hej

Är det så enkelt förstår jag inte hur så många kan hamna i problem, betalar inte nästan alla sina resor med kreditkort numera, då får man ju även en försäkring.

Mvh isan lover

Hej

Är det så enkelt förstår jag inte hur så många kan hamna i problem, betalar inte nästan alla sina resor med kreditkort numera, då får man ju även en försäkring.

Mvh isan lover

Så enkelt är det till 95% av fallen.
Men många betalar med banköverföring, debetkort, avbetalning osv... för att resebyrån och en del flygbolag erbjuder typ 100kr i rabatt.

Så plånboken styr och den ovana konsumenten vet inte vad de går miste om.

Hej

Mvh isan lover
Jag tror de flesta idag har ett vanligt "betalkort" som är kopplat till bankkontot.
Man är bra skyddad mot konkurser och dylikt med kreditkort jämfört med ett betalkort.

Hej

Thai Airways biljetter köpta i år som inte kan användas p.g.a Coronaviruset förblir giltiga även under 2021

THAI tickets to stay valid till end 2021
Chief bullish over airline's prospects
PUBLISHED : 15 AUG 2020 AT 04:00

Thai Airways International says tickets will remain valid until the end of next year or can be converted to travel vouchers valid until the end of 2022.

Thai Airways International says tickets will remain valid until the end of next year or can be converted to travel vouchers valid until the end of 2022.
Thai Airways International (THAI) says tickets will remain valid until the end of next year or can be converted to travel vouchers valid until the end of 2022.
THAI's acting president Chansin Treenuchagron said the measure is to provide an assurance to customers as the airline is undergoing debt-rehabilitation proceedings and flights remain suspended because of the Covid-19 pandemic.
Earlier, the national carrier said it had to put refund requests from customers on hold pending the rehab plan to be submitted to the Central Bankruptcy Court on Monday.
Unused tickets remain valid until December 2021 or can be turned into travel vouchers while those seeking refunds can convert their tickets to travel vouchers which will be valid until December 2022, according to Mr Chansin.
Royal Orchid Plus membership will be automatically extended until December 2022.

Mvh isan lover

Liknande trådar

P
Svar
1
Visningar
3 K
Gazton
G
A
Svar
27