För- och nackdelar med en flytt till Thailand

Nu är det så att ingen är nämnd i @kurant s inlägg. Det är väl inget unikt att utlandssvenskar reser hem till Sverige för att erhålla den sjukvård man är berättigad till och vanligtvis har betalat skatt för.

Om någon känner sig utpekad är det i så fall upp till den personen men texten i Kurants inlägg bryter inte mot några regler eftersom ingen medlem nämns vid namn.
Första jag tänkte när jag läste innlägget var att det var riktat mot Mr.Newdawn så räcker man utelämnar nicken så är det ok att skriva vad som helst, men man får inte gå i svarsmål även när det är uppenbart?
Är ju så uppenbart att vissa försöker hetsa en viss medlem direkt så han blir avstängd igen, det kan till och med en blind höna se.

Tack Jonas, skall avhålla mig att svara åt just "det" hållet mera....
Annars har vi ju skitkul här på forumet tycker jag..

Första jag tänkte när jag läste innlägget var att det var riktat mot Mr.Newdawn så räcker man utelämnar nicken så är det ok att skriva vad som helst, men man får inte gå i svarsmål även när det är uppenbart?
Är ju så uppenbart att vissa försöker hetsa en viss medlem direkt så han blir avstängd igen, det kan till och med en blind höna se.
Det är nog fler som kan känna sig träffade av Kurants inlägg så var nog mer en generell känga till dem som vill ta åt sig. Som jag tolkar det.
Även om Mr Newdawn kände sig träffad så tycker jag helt klart att han överreagerade i sitt svar och där var det inga tveksamheter om påhoppen.

Kallar du detta för fakta så har vi inget mer att tala om.
Så vad är det som inte stämmer i det jag skriver då?
Har inte drygt 50% av alla arbetslösa invandrar bakgrund eller vad är fel?

Personligen tycker jag inte att % tal hit och dit är särskilt viktiga eg, det var du som började med det så bara hängde på men tror inte att jag hade fel.
Det för mig intressanta i frågan är det faktum att invandringen är dyr för Sverige och ställer till med en massa oreda och är helt fel sätt att hjälpa folk i nöd på.
Tycker att det räcker som argument.

Nu tycker jag att skattesmitning är ett väldigt starkt ord. För mitt rederi var det en fråga om överlevnad, i deras fall gick det inte att bedriva sjöfart under svensk flagg och därför blev det Danmark istället. Man måste ju kunna konkurrera på lika villkor som övriga EU länder.

Det är ju samma sak banker tittar på nu också. Har vi extra skatter för vissa skatter som inte finns i EU drar ju företagen och staten står med lång näsa.

Nu tycker jag att skattesmitning är ett väldigt starkt ord. För mitt rederi var det en fråga om överlevnad, i deras fall gick det inte att bedriva sjöfart under svensk flagg och därför blev det Danmark istället. Man måste ju kunna konkurrera på lika villkor som övriga EU länder.

Jag har svårt att se det som något annat om du har en verksamhet i Sverige och flyttar ut hela verksamheten till ett land som du inte har någon anknytning till och fortsätter verksamheten som tidigare.

Kan man inte överleva i Sverige med ett svenskt företag så kanske det är affärsmodellen det är fel på inte på politikerna och skattemyndigheten. En sådan utflyttning är det ju någon som får betala, i detta fallet de anställda men även de stackars konkurrenter som försöker spela spelet enligt de svenska reglerna.

Att finanssektorn funderar på att flytta ut efter att ha blivit stöttade av svenska staten förvånar mig inte alls, helt i linje med den moral man brukar visa upp.

Ca 20% av befolkningen är invandrare men mer än 50% av alla arbetslösa är invandrare.
Dvs mer än hälften av dessa 75% av skattekassan går till invandrare.
Ang perspektiv...

Du blandar vilt enbart för att stötta din egen sak! Jag har aldrig påstått att 75% av statens intäkter går till arbetslösa, att gå i skola, vara sjuk eller pensionär är inte samma sak som att vara arbetslös. Håll isär begreppen. Med din logik skulle vi sluta föda barn så vi kan spara enormt många skolmiljarder på det.

Det råder en enormt stor oenighet även bland ekonomer om vad invandringen kostar så på denna nivån med de argument du för fram känns det helt meningslöst att föra någon debatt om det.

Att finanssektorn funderar på att flytta ut efter att ha blivit stöttade av svenska staten förvånar mig inte alls, helt i linje med den moral man brukar visa upp.
Men dom tjänar ju inga pengar.. Det är därför måste dom flytta...

Asgarv.gif

Den enda som aldrig använder fakta i sin argumentering om invandring är Mackes.
Säger en hel del.
Det finns ju helt enkelt inga fakta som ger stöd åt hans åsikt i frågan..

Mackes är väl i stort sett den ende som konstant använder fakta och anger källor? Det Du kommer med är i stället konstant påståenden och fördomar och jag har aldrig sett Dig försöka styrka Dina påståenden. Du svarar i stället med personangrepp eller meningslösa retoriska frågor....

Mackes är väl i stort sett den ende som konstant använder fakta och anger källor? Det Du kommer med är i stället konstant påståenden och fördomar och jag har aldrig sett Dig försöka styrka Dina påståenden. Du svarar i stället med personangrepp eller meningslösa retoriska frågor....
Roligt att @Mr Newdawn trycker gilla på det inlägget då jag minns väldigt väl att han skrivit samma till @mackes rörande dessa frågor på erat forum som @nmax gör nu. ;)
Mackes skriver ingen fakta i dom frågorna mest försvarstal av en dåligt genomförd politik där han svängt en del nu mot hur det lät innan ;)

Jonas, sent nu och peace on earth.... Men jag tyckte att Birger skrev bra och helt korrekt. mackes brukar faktiskt ofta ange källor till sina påståenden. Och beskrivningen av Nmax stämde ju på exakten ju.... Så varför inte trycka gilla på det.....

Inget konstigt i det,,, fråga istället varför Janne tryckte gilla i inlägget Nmax gjorde, och påstod att jag gjort påhopp på den där Kurant.... DET undrar jag i alla fall...

Good night nedsläckning nu...

Nu är det ju inte alla som är så initierade i @Mr Newdawn s historik. Jag kan hålla med om att formuleringen är olycklig men är likväl inget brott mot någon regel. Och det är ingen som riskerar någon avstängning i detta läget, det finns ingen som helst anledning.

Och jag kan lova att den som mobbar eller uppenbart försöker trigga en annan medlem ligger ännu mer i riskzonen för en avstängning. Och än en gång vill jag påminna om ignorera funktionen som är perfekt att använda om man inte samtycker eller gillar någons skriverier.

Vi vill ha en vänlig ton och sämja här på forumet. Käbbel och ovänliga skriverier samt antydningar passar inte in.

Jonas, sent nu och peace on earth.... Men jag tyckte att Birger skrev bra och helt korrekt. mackes brukar faktiskt ofta ange källor till sina påståenden. Och beskrivningen av Nmax stämde ju på exakten ju.... Så varför inte trycka gilla på det.....

Inget konstigt i det,,, fråga istället varför Janne tryckte gilla i inlägget Nmax gjorde, och påstod att jag gjort påhopp på den där Kurant.... DET undrar jag i alla fall...

Jag skiter i självande gillandelen, det jag igentligen ställde mig undran till över gillandet är ju att du delar ju faktist nmax åsikt i frågan, då kändes det fel att trycka gilla och kändes mest som att gå mot nmax?

Du gjorde ju påhopp på @kurant med så va väl inte så konstigt, likasom att jag tyckte hans påhopp var tydligt mot dig, så tycker jag dina påhopp är exakt lika åt andra hållet och det bästa hade varit om ni ignorera varandra.

Så unik är inte denne Mr Newdan, min beskrivning passar klockrent på säkert flera tusen pensionärer som flyttat till andra länder.
Du kan inte ha träffat så många pensionärer i Thailand?

Jag har skrivit många liknande inlägg i olika trådar när han varit avstängd och då har ingen tagit åt sig eller reagerat.

Nu var ämnet skatter och jag brukar reagera på folk som dissar allt i Sverige och dess höga skatter, men samtidigt glömmer hur mycket gratis dom fått i livet tack vare dessa skatter som skola, högre utbildningar, barnbidrag, sjukvård mm, dessa gnällspikar och dubbelmoralens väktare brukar vara först i kön till svensk sjukvård igen när dom får problem i utlandet.
Varje vecka eller kanske till och med varje dag så reser svenskar hem från olika världsdelar och skriver in sig för att nyttja svensk sjukvård.
Det där inte bara pensionärer utan även boende i skatteparadis som Monaco, mest känd var väl Björn Borg.

Liknande trådar

R
Svar
7
Visningar
2 K
R

Tillbaka
Topp