Förnya sitt Svenska körkort som utlandsSvensk

Så ja, det var ju faktiskt bara att ringa och fråga så fick man klara besked, detta gäller:

Beslut är inte taget men ett förslag ligger om den 1 maj 2017, detta kommer med största sannolikhet att gå igenom eftersom Sverige är det enda land i EU som förnyar körkort för utlandsboende och EU ligger på om en förändring.

Fram till 1 maj kan man förnya KK, det är bara att begära ett nytt med brev till TP.
För vanliga körkort för man 10 nya friska år och för körkort med tyngre behörighet blir förfallodagen samma som tidigare ;(

Jag förmodar att man kan begära ett körkort med lägre behörighet om man vill det. Det verkade inte vara något hymlande om att alla utlandssvenskar vill begära förnyelse nu :)

Ingen aning...??

Men jag sket i att förnya mitt yrkestrafikkort..
Och då är det ju "uppsagt" och avslutat.. Så det lär väl även gälla KK..??

Ujj:oops:
Men hur kunde du avsluta C,D utan att bli av med B? Var det när dom införde hälsokontrollen för yrkestrafik?
För om jag inte förnyar YKB så dras jag fortfarande med C,D i kortet (som i praktiken är värdelöst) och därmed bara 5 års giltighet:-\

Men hur kunde du avsluta C,D utan att bli av med B? Var det när dom införde hälsokontrollen för yrkestrafik?
För om jag inte förnyar YKB så dras jag fortfarande med C,D i kortet (som i praktiken är värdelöst) och därmed bara 5 års giltighet:-\

Ring och fråga vetja, de var väldigt trevliga!
+46771818181

Jag har kontakt med dem, återkommer när jag har svar.

Så ja, det var ju faktiskt bara att ringa och fråga så fick man klara besked, detta gäller:

Beslut är inte taget men ett förslag ligger om den 1 maj 2017, detta kommer med största sannolikhet att gå igenom eftersom Sverige är det enda land i EU som förnyar körkort för utlandsboende och EU ligger på om en förändring.

Fram till 1 maj kan man förnya KK, det är bara att begära ett nytt med brev till TP.
För vanliga körkort för man 10 nya friska år och för körkort med tyngre behörighet blir förfallodagen samma som tidigare ;(

Jag förmodar att man kan begära ett körkort med lägre behörighet om man vill det. Det verkade inte vara något hymlande om att alla utlandssvenskar vill begära förnyelse nu :)

Jäkla telefonkö:D
Tack för info:wai:

Inte så.. Det var det där kortet som man ska ha om man vill köra persontransporter jag menade....
Kommer inte ihåg vad det heter nu bara.. :-)

Ring och fråga vetja, de var väldigt trevliga!
+46771818181

Tack, men det kan vänta ett tag till. Är skriven i SE tills studierna är färdiga;) Gillar bara att vara uppdaterad så man vet vad som väntar.

Jag vill hålla med dig om just "trevliga". Är det ngt jag vill understryka så är det just att myndigheter såsom VV, RSV, KF osv. som tidigare beskrevs som "bökiga" har numera en riktigt trevlig attityd. Till och med ekobrottsmyndigheten stryker en medhårs:p men ska inte gå OT här.
Är det en attitydförändring, eller har de alltid agerat samma, fast "rykten" gjorde att de var "elaka" tidigare?
Spelar ingen roll vilken myndighet man kontaktar (undantaget Mig) så är det så vänligt och hjälpsamt så man blir nästa misstänksam.

Tack, men det kan vänta ett tag till. Är skriven i SE tills studierna är färdiga;) Gillar bara att vara uppdaterad så man vet vad som väntar.

Jag vill hålla med dig om just "trevliga". Är det ngt jag vill understryka så är det just att myndigheter såsom VV, RSV, KF osv. som tidigare beskrevs som "bökiga" har numera en riktigt trevlig attityd. Till och med ekobrottsmyndigheten stryker en medhårs:p men ska inte gå OT här.
Är det en attitydförändring, eller har de alltid agerat samma, fast "rykten" gjorde att de var "elaka" tidigare?
Spelar ingen roll vilken myndighet man kontaktar (undantaget Mig) så är det så vänligt och hjälpsamt så man blir nästa misstänksam.
Även Telia har bytt stil...(Ingen myndighet, men nästan) Så jag tror det är något som hänt..??
För inte kan det vara oss det har hänt något med..?? Ha, ha, ha...

Taxiförarlegitimation heter det.... Ha, ha, ha...

Stämmer bra det. Jag hade tidigare +Taxi men det är borta nu.
Men kom igen... Taxi...
Taxi är pojkarna som med lödkolv leker med små kretsar medan en trucker är den som med helikopter reparerar högspänningsledningarna:D

Stämmer bra det. Jag hade tidigare +Taxi men det är borta nu.
Men kom igen... Taxi...
Taxi är pojkarna som med lödkolv leker med små kretsar medan en trucker är den som med helikopter reparerar högspänningsledningarna:D
Just därför sket jag i att förnya... :-)
Körde extra på Taxi Stockholm mellan 1984-1999...

Telia?! Där gick väl gränsen;)

Men dom var inte kända för att vara service inriktade och trevliga förr...

Testa Freecall! Gratis till fasta nätet i Sverige och mobiler i Thailand. 30 öre / min till mobiler i Sverige.

Du får betala 10€ så får du 3 månader.

Jag har öppnat en ny tråd så vi inte kapar TS's ursprungliga budskap. Vi kan väl flytta våra OT inägg hit (det gäller alla trådar) så skadar vi inte innehållet

Det är inte tillåtet att inneha körkort i mer än ett land. Ett utländskt körkort gäller till exempel inte i Sverige om innehavaren också har ett svenskt körkort och detta är omhändertaget eller återkallat. EU:s bestämmelser reglerar även vilka uppgifter som ska finnas på körkortet.

Har du fakta på det rödmarkerade.
Givetvis gäller inte det utländska om det svenska är återkallat.

Jag har både hyrt bil och blivit kontrollerad i kontroll på det Thailändska, vid kontrollen frågade jag polisen "vilket vill du ha" vart är du bosatt sa han, "Thailand" sa jag, då tar jag det Thailändska sa han.

Kan bekräfta detta då jag har de större behörigheterna och det gäller bara i 5 år (kollade precis)

Ngn som vet om man kan avsäga sig delar av behörigheterna? Finns ingen anledning att ha dessa kvar om man inte förlänger sitt YKB (yrkesbehörighet som krävs numera vid framförande av tunga fordon yrkesmässigt).
De försvinner per automatik om du inte uppfyllt kraven när du ansöker om det nya , gjorde det för mig ,, gick aldrig och fixade läkarintygen då jag tänkte att jag drar ju till the "land of Smile" återvänder aldrig , det tror ju de flesta puckon . så även jag

Har du fakta på det rödmarkerade.
Givetvis gäller inte det utländska om det svenska är återkallat.

Jag har både hyrt bil och blivit kontrollerad i kontroll på det Thailändska, vid kontrollen frågade jag polisen "vilket vill du ha" vart är du bosatt sa han, "Thailand" sa jag, då tar jag det Thailändska sa han.

EU-reglerna säger att du inte får ha körkort i mer än ett land och du får endast ta körkort i det land du bor permanent i (mer än 185 dagar om året).

När det gäller Thailand behöver du bara intyg om fast adress för att ta körkort.

De försvinner per automatik om du inte uppfyllt kraven när du ansöker om det nya , gjorde det för mig ,, gick aldrig och fixade läkarintygen då jag tänkte att jag drar ju till the "land of Smile" återvänder aldrig , det tror ju de flesta puckon . så även jag

Men nu har jag gjort läkarintygen (tror det var när jag skulle fylla 40 eller 45). Inga nya läkarintyg är aviserade..
Jag kan trösta dig med att ett CE eller DE är noll värt idag om du inte kompletterat med YKB.
Har en nära vän som valde att inte under 2016 gå dessa 40 timmar (som var en dispans för oss som haft kk länge). Han hade en klok anledning, byte av yrkesinriktning. Nu verkar det "skita" sig där och om han vill falla tbx till chaufförslivet så måste han nu gå 140 timmar för att få YKB.

Man ska nog vara rädd om sina behörigheter oavsett vilka det gäller. Man vet inte hur det ändras här i livet

Liknande trådar

V
Svar
3
Visningar
2 K
ludvigs
L
P
Svar
0
Visningar