Frågorna om pengar komma allt tätare (Några sjuka bufflar vill jag inte finansiera)

D

Dissident

Gäst
Hej!

Nu har jag läst så många inlägg och kommentarer på detta forum att det förmodligen är det mesta jag har läst på flera år...;-)

Jag har ju träffat en tjej från BKK och allt har känts bra fram till för ett par veckor sedan. Då började frågorna om pengar komma allt tätare och hon var väldigt ledsen för att hon inte hade råd att åka hem till Thailand över Songkran och plötsligt droppar hon att hennes son är sjuk och hon inte har råd med behandlingen. Sedan gick hennes pappas bil sönder. Sedan var det något fel på föräldrarnas hus och ingen hade råd att fixa något av detta. Hon vet att jag kommer från en mycket välbärgad familj och att jag själv har ett mycket välbetalt jobb. Jag betalade hennes hemresa över Songkran, mest för att jag har bra möjligheter att få ett bra pris, men vill inte betala något mer. Åtminstone inte i dagsläget... Är jag en sucker? Jag misstänker att det är så... Så fort jag ens antyder något om att jag inte vill betala något mer blir hon väldigt kärvänlig och betonar att pengar inte har någon betydelse. Som sagt, hur mycket sucker är jag?! Såg på hennes bilder på FB att hon har varit och tittat på en bit mark i närheten av hennes föräldrar och drömmer om att bygga hus och ha en gård där hon kan odla citroner. Med vilka pengar då..?

Så, alla former av feedback och synpunkter är välkomna! Skjut ner mig om jag måste bli nerskjuten. Jag är redo!

Du är absolut ingen sucker! Försiktighet är ledordet, akta dig om hon vill ha pengar till buffeln som är sjuk.

Jag har full förståelse för om en tjej som kommer från fattiga förhållanden försöker få ett drägligt liv för sig och sin familj, vem hade inte gjort det? Men man skall aldrig betala eller skicka mer pengar än man vet att man kan avvara utan att rasera sin egen ekonomi.

För egen del var vårt förhållande ganska dyrt till en början med hus, giftermål, guld mm mm. Men sedan har det lugnat ner sig, vi är nog som vilken familj som helst. Visst, jag skickar pengar till hjälp för betalning av svärfars bil men det är helt på eget initiativ. Vi skall ha en bra och säker bil därnere.

Sen har vi byggt ett nytt hus eftersom det gamla är hårt ansatt av termiter, men i det huset kommer vi själva att bo i framtiden om ca 9 år. Så allt är under kontroll, se du också till att ha full kontroll på läget.

Tack! Ja, det där med sjuka bufflar kommer jag helst inte finansiera. Jag har väl egentligen inga problem med att hjälpa både henne och hennes familj med lite ekonomiska bestyr men jag vill ju samtidigt inte vara släktens kassako. En kassako till buffeln... Mycket nöt.
Problemet är att vi ju inte är i närheten av att vara ett etablerat par. Jag tycker om henne mycket men jag går inte omkring och planerar giftermål direkt. Ibland blir kommunikationen lite knackig och det är helt klart bäddat flr missförstånd. Hoppas jag inte har friat...;-) man säger så mycket i vissa situationer med skum belysning... Ska iaktta försiktighet framöver. Tack!

Om ni inte har ett etablerat förhållande så bör man nog vara än mer försiktig. Jag gjorde inga större betalningar förrän vårt förhållande kändes stabilt och jag hade turen att frugan har släkt här som hjälpte till med tolkning. För något gemensamt språk hade vi inte i början men kärlekens språk är internationellt som bekant.

Jag ska verkligen lägga band på min generositet, men det är väldigt svårt... Hon blir så ledsen när hon inte har råd att hjälpa sin familj men samtidigt har hon fler par skor än jag sammanlagt ägt under hela mitt liv. Det kanske lurar en buffel i vassen... Jag ska se hur hon reagerar på en strypning av tillgångar och om hon kanske gör en ansats att betala för sin middag någon gång. Svårt att se klart genom förälskelsens glasögon. Nämnde jag hur många par solglasögon hon har..? :-)

Hej!

Nu har jag läst så många inlägg och kommentarer på detta forum att det förmodligen är det mesta jag har läst på flera år...;-)

Jag har ju träffat en tjej från BKK och allt har känts bra fram till för ett par veckor sedan. Då började frågorna om pengar komma allt tätare och hon var väldigt ledsen för att hon inte hade råd att åka hem till Thailand över Songkran och plötsligt droppar hon att hennes son är sjuk och hon inte har råd med behandlingen. Sedan gick hennes pappas bil sönder. Sedan var det något fel på föräldrarnas hus och ingen hade råd att fixa något av detta. Hon vet att jag kommer från en mycket välbärgad familj och att jag själv har ett mycket välbetalt jobb. Jag betalade hennes hemresa över Songkran, mest för att jag har bra möjligheter att få ett bra pris, men vill inte betala något mer. Åtminstone inte i dagsläget... Är jag en sucker? Jag misstänker att det är så... Så fort jag ens antyder något om att jag inte vill betala något mer blir hon väldigt kärvänlig och betonar att pengar inte har någon betydelse. Som sagt, hur mycket sucker är jag?! Såg på hennes bilder på FB att hon har varit och tittat på en bit mark i närheten av hennes föräldrar och drömmer om att bygga hus och ha en gård där hon kan odla citroner. Med vilka pengar då..?

Så, alla former av feedback och synpunkter är välkomna! Skjut ner mig om jag måste bli nerskjuten. Jag är redo!

Min uppfattning behöver inte vara en sanning, men nog skjuter jag detta i sank, hon har tittat på mark, bygga hus,
odla citroner, precis som Du skriver, vem betalar, låt mig gissa, DU.

Kanske hon menar att land/hus ska betala sig genom citrusodlingen?

och plötsligt droppar hon att hennes son är sjuk och hon inte har råd med behandlingen. Titta på hur sjukvården ser ut
i Thailand, har inte Thai råd att betala, så träder Staten in.

Sedan gick hennes pappas bil sönder. Och när Du betalat för reparationen, så lär bilen gå sönder flera gånger...

Sedan var det något fel på föräldrarnas hus, när Du betalat detta, så lär det bli mera som behöver betalas på huset.

Tror nog detta är ditt eget fel,

"citat" Hon vet att jag kommer från en mycket välbärgad familj och att jag själv har ett mycket välbetalt jobb.

Detta är min uppfattning, Du har din egen, lycka till...

Tycker du skall hitta någon som det känns är värt att satsa på.

Min fruga fick också massa krav på sig av föräldrarna att skicka pengar, men hon blev bara förbannad på dom för att dom skall hitta på orsaker att vi skall skicka pengar till dom. Om finansbolaget kommer o tar farsans bil imorgon skulle inte hon bry sig ett skvatt om. Vi har gett dom förutsättningar att klara sig själva, dom har en markplätt och tak över huvudet så dom klarar sig. Att bo ute på landet så kostar knappast nånting i levnadskostnader.

Jag var hemma hos dom och i början ville jag sats några kronor på förbättringar, men frugan vägrade. Dom har pantsatt huset och då kommer banken ta det någon dag och då är det bortslängda pengar.

Hon kanske var hård, men dom passade hennes ungar och dom tjatade jämt om att dom ville ha pengar till mat. De fick dom men, frugan surnar till när hon vet att barnen inte äter för ens hälften av vad dom begär. Dom är vuxna människor, friska och jobbar, dom bor på landet, dom kan klara sig själva. och hon har ju rätt

Hade min fru varit en bluffare så hade hon säkert lurat av mig en del pengar då vi träffades eftersom jag var helt grön på denna typ av förhållande.

Idag har jag lite mer kött på benen och för mig så låter det som om hon hittar på en massa för att få pengar.

Jag håller med @Norrbaggen om hålla inne slantarna en stund.

Jag håller med ubon, hon behöver pengar för marken, och då hittar dom på alla möjliga anledningar för att komma över pengar, det vanligaste har du nämt med bufflar som är sjuka, föräldrarna är sjuka m.m. Det finns en bok som heter money is number one av hudginson (stavning) den finns även på svenska och några till språk, där kan man finna en uppsjö av diverse anledningar som dom kör med för att komma över pengar, då dom vet att du inte kan kontrollera om det är sant eller ej då du inte är där.

Är helt ny här, så det här blir mitt första inlägg.

Gillar du henne, så ta det försiktigt. Innan du gör några drastiska shit-test, så prata med henne istället. Om du nu är så pass rik (eller framstår som det) kanske hon inte tror att det betyder så mkt för dig hjälpa henne.

Och att hon drömmer om en markplätt och ett hus, är det så konstigt? Har aldrig du haft några drömmar om nåt? En bil, kanske ett hus eller annat? Även i detta får du nog bättre svar om du pratar med henne istället.

Så mitt råd är att kommunicera bättre med henne. Betala inte mer än du är bekväm med, men om du "snålar" så var tydlig med varför. Och om du är seriös med henne så förklara att allt det där (hus etc) nog kommer framöver, allt i sin tid.

Jag vet inte hur van du är med thaikvinnor, men det är ganska så stor kulturskillnad mot Sverige. Så även om alla (även thaikvinnor) är unika, så är tålamod mitt råd. Jag kan väl varna om att ett och annat missförstånd nog kommer dyka upp:).

Lycka till!

Är helt ny här, så det här blir mitt första inlägg.

Gillar du henne, så ta det försiktigt. Innan du gör några drastiska shit-test, så prata med henne istället. Om du nu är så pass rik (eller framstår som det) kanske hon inte tror att det betyder så mkt för dig hjälpa henne.

Och att hon drömmer om en markplätt och ett hus, är det så konstigt? Har aldrig du haft några drömmar om nåt? En bil, kanske ett hus eller annat? Även i detta får du nog bättre svar om du pratar med henne istället.

Så mitt råd är att kommunicera bättre med henne. Betala inte mer än du är bekväm med, men om du "snålar" så var tydlig med varför. Och om du är seriös med henne så förklara att allt det där (hus etc) nog kommer framöver, allt i sin tid.

Jag vet inte hur van du är med thaikvinnor, men det är ganska så stor kulturskillnad mot Sverige. Så även om alla (även thaikvinnor) är unika, så är tålamod mitt råd. Jag kan väl varna om att ett och annat missförstånd nog kommer dyka upp:).

Lycka till!

Förstår INTE var för så många, som har Thaidam är så villiga att förmedla, vad man har i tillgångar.I Sverige finns det en del nyrika, som är villiga att visa hur mycket dom äger, men att etablera detta på en Thai, kan stå dyrt, samt skapar bara en massa problem.

Förstår INTE var för så många, som har Thaidam är så villiga att förmedla, vad man har i tillgångar.I Sverige finns det en del nyrika, som är villiga att visa hur mycket dom äger, men att etablera detta på en Thai, kan stå dyrt, samt skapar bara en massa problem.

Om man har för avsikt att dela med sig av sina tillgångar så är det ju fritt fram att visa, om inte så är det ju bara dumt precis som du sa.

Jag träffade en gång en farang som sålt sitt it-företag och åkte jorden runt med sin thailändska flickvän. Det såg ut som dom va mycket lyckliga. Han hade inte några planer på att bosätta sig nånstans. Men hon fick ju dela hans liv och inte så som många andra thailändskor som sitter hemme i isaan och väntar på att farangen skall komme förbi någon gång per år.

Dom kanske har blivit "smittade". Många thai älskar ju att visa sina pengar och sin status. :)

Förresten så finns dom i Svedala också. Ett kryss till mig, hennes farsa var noga med att alltid backa upp sin Volvo på uppfarten till parhuset för att visa vilken fin bil han hade. När han fick en repa i stötfångaren tog han bussen till jobbet tills repan var fixad. Han ville inte synas på stan med en repa på sin Volvo. Fy fan vilken idiot.

Vakna Dissident, hur dum är du ? du börjar med att säga
"Problemet är att vi ju inte är i närheten av att vara ett etablerat par" !!
Strör du pengar runt om dig vart du än går fram eller ?

Liknande trådar

S
Svar
5
Visningar
2 K
A
P
Svar
6
Visningar
5 K