Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite. Jag har i över tio års tid använt Santanders/fd. GE Money Banks "Mitt kort med sparkonto" när jag tagit ut pengar i Thailand, via diverse olika Thaibankers ATMs. Detta har fungerat bra, sett ur mina ögon. Ingen valutaväxlingsavgift eller uttagsavgift, samt hyggligt bra kurs SEK vs. THB (i jämf. med ex. Swedbank eller Handelsbanken).
Nu är dock den eran förbi. Santander har lagt ner tjänsten och erbjuder numera endast kreditkort.
Jag vill, precis som många andra, inte vara begränsad till någon maxavgift per vecka, samt inte heller några valutaväxlingsavgifter, uttagsavgifter eller räntor att ta hänsyn till (som Santanders nuvarande lösning ser ut). Jag har kreditkort hos SEB, vilket absolut inte är gynnsamt att ta ut i Thailand med, exempel från November 2017, uttag 20000 baht + 200 baht ATM-avgift:
- SEB kreditkort: 5412 kr + SEB-uttagsavgift på 162 kr = 5574 kr
- Santander: 5204 kr
Ca. 300 kr, eller 7 procents skillnad.
Jag har även ett Visa-kort via Swedbank, som jag dock tror inte är lika saftig skillnad såsom SEB.
Oavsett, inga av dessa båda kort känns som något vettigt alternativ till mitt nyss utgångna Santander-kontokort.
Så i jakt på alternativ inför nästa resa (i april) så hittade jag denna tråd (och lite andra, för den delen). Mer vettiga alternativ till Santander som nämns av andra är Forex kreditkort, Coop Medmera Mer eller Bank Norwegians kort...
Men om jag tolkat och sammanfattat all information korrekt så är
det bästa alternativet att fixa konto hos Bangkok Bank, skicka över valfri summa till det kontot från sin svenska bank. I mitt scenario blir det dock lite svårt att öppna ett konto, eftersom jag just nu befinner mig i Sverige, men ett alternativ kan ju vara att be flickvännen, som är på plats, att öppna ett konto. För det är väl ingen av bankerna i Thailand där man kan öppna ett konto utan att personligen vara på plats (dvs. kontoansökan via Internet är bara att glömma)?
Jag besöker Thailand vanligtvis 2-3 gånger per år, 1 månad i taget. Jag har för mig att jag läste någonstans att öppna bankkonto kräver visum, så mina "30 dagar utan visum" är kanske bara ytterligare en anledning att min flickvän måste öppna kontot...