Rätt och fel Bankomatuttag med VISA i Thailand

Annat alt. är att sätta in pengar på ditt Visa eller MC innan man reser. Utag görs på en större bank du väljer bara hur mycket du vill ha i Tb Gratis i TH Visas el Mc kurs Gäller
.

Är du säker, jag har förstått att bankboken är viktig?

Ja som jag förstått det så funkar det att knalla in på banken spärra bankbok och kort och sedan begära nya men vågar inte svära på att det alltid är så i alla banker.
Du kan inte ta ut på bankboken om den står i hennes namn men det går skaffa gemensamt som ni båda kan ta ut på men då måste ni båda vara där för att signa den.

/ SatanG

Senast redigerad av en moderator:
Ja som jag förstått det så funkar det att knalla in på banken spärra bankbok och kort och sedan begära nya men vågar inte svära på att det alltid är så i alla banker.
Du kan inte ta ut på bankboken om den står i hennes namn men det går skaffa gemensamt som ni båda kan ta ut på men då måste ni båda vara där för att signa den.

/ SatanG
Jag och min fru har var sin, säkrast så. Måste dock byta ut Visa korten nästa gång.

Det finns nog många som inte håller med mig. Men det bästa för mig har varit: ta med Svenska kontanter -> Superrich växlingskontor på plats. (Viktigt att det är just SuperRich, kan skilja otroligt mycket mellan deras kurs och andras)

På en större summa svenska så tjänar man ganska mycket i baht på detta. Men det är inte alltid kul att gå runt med stora summor på sig ensam.

Det finns nog många som inte håller med mig. Men det bästa för mig har varit: ta med Svenska kontanter -> Superrich växlingskontor på plats. (Viktigt att det är just SuperRich, kan skilja otroligt mycket mellan deras kurs och andras)

På en större summa svenska så tjänar man ganska mycket i baht på detta. Men det är inte alltid kul att gå runt med stora summor på sig ensam.
Skiljer mycket mellan olika Superrich kontor också, faktum är att dom allra flesta är riktigt dåliga och bara rider på namnet och lurar naiva falanger.

Skiljer mycket mellan olika Superrich kontor också, faktum är att dom allra flesta är riktigt dåliga och bara rider på namnet och lurar naiva falanger.
Absolut! du kan ju till ex inte gå till dom i flygplatsen etc, men är du bara tjurig så kan du vinna mycket på att gå till rätt kontor och visa dom bara deras kurs från deras hemsida då dom alla skall följa den egentligen (Det är vad Superrich själva säger om du ringer dom). Men jag har faktiskt inte behövt strula med dom så utan där jag varit har dom varit ärliga tack och lov.

Är det inte så att det finns två olika?
En "äkta" som är originalet och en som heter nästan samma?

Själv gillar jag inte att ha resväskan full med kontanter, duger med ett thaikonto att föra över till, bekvämt å smidigt;)

Själv gillar jag inte att ha resväskan full med kontanter, duger med ett thaikonto att föra över till, bekväm.t å smidigt;)
Alla har inte din lyx av ett thai konto ju :( :( men jag har dom i en liten tygväska med rem som jag spänner runt midjan och sen stuvar ner vid pungen, skulle aldrig lägga dom någon annan stans än på min person :laugh:

Alla har inte din lyx av ett thai konto ju :( :( men jag har dom i en liten tygväska med rem som jag spänner runt midjan och sen stuvar ner vid pungen, skulle aldrig lägga dom någon annan stans än på min person :laugh:
Dom pengarna skulle jag aldrig röra vid:p:D;)
Att öppna thaikonto är inga problem.

Dom pengarna skulle jag aldrig röra vid:p:D;)
Att öppna thaikonto är inga problem.
Hahaha shhh! vår hemlighet!!:D

Jasså kan vi öppna thaikonto som svenskar även som inte är "ingifta" etc? Det visste jag inte! Skulle ju underlätta och också kul grej att ha.

Hahaha shhh! vår hemlighet!!:D

Jasså kan vi öppna thaikonto som svenskar även som inte är "ingifta" etc? Det visste jag inte! Skulle ju underlätta och också kul grej att ha.
Nu är jag ju gift, men skulle nog inte vara problem som ogift att öppna thaikonto, men den frågan överlåter jag till mr @nmax som har full koll som ogift i paradiset:)

Vad jämför du med då ??????

Hoppas det är okej att jag lånar tråden lite. Jag har i över tio års tid använt Santanders/fd. GE Money Banks "Mitt kort med sparkonto" när jag tagit ut pengar i Thailand, via diverse olika Thaibankers ATMs. Detta har fungerat bra, sett ur mina ögon. Ingen valutaväxlingsavgift eller uttagsavgift, samt hyggligt bra kurs SEK vs. THB (i jämf. med ex. Swedbank eller Handelsbanken).

Nu är dock den eran förbi. Santander har lagt ner tjänsten och erbjuder numera endast kreditkort.

Jag vill, precis som många andra, inte vara begränsad till någon maxavgift per vecka, samt inte heller några valutaväxlingsavgifter, uttagsavgifter eller räntor att ta hänsyn till (som Santanders nuvarande lösning ser ut). Jag har kreditkort hos SEB, vilket absolut inte är gynnsamt att ta ut i Thailand med, exempel från November 2017, uttag 20000 baht + 200 baht ATM-avgift:
  • SEB kreditkort: 5412 kr + SEB-uttagsavgift på 162 kr = 5574 kr
  • Santander: 5204 kr
Ca. 300 kr, eller 7 procents skillnad.
Jag har även ett Visa-kort via Swedbank, som jag dock tror inte är lika saftig skillnad såsom SEB.
Oavsett, inga av dessa båda kort känns som något vettigt alternativ till mitt nyss utgångna Santander-kontokort.

Så i jakt på alternativ inför nästa resa (i april) så hittade jag denna tråd (och lite andra, för den delen). Mer vettiga alternativ till Santander som nämns av andra är Forex kreditkort, Coop Medmera Mer eller Bank Norwegians kort...

Men om jag tolkat och sammanfattat all information korrekt så är det bästa alternativet att fixa konto hos Bangkok Bank, skicka över valfri summa till det kontot från sin svenska bank. I mitt scenario blir det dock lite svårt att öppna ett konto, eftersom jag just nu befinner mig i Sverige, men ett alternativ kan ju vara att be flickvännen, som är på plats, att öppna ett konto. För det är väl ingen av bankerna i Thailand där man kan öppna ett konto utan att personligen vara på plats (dvs. kontoansökan via Internet är bara att glömma)?

Jag besöker Thailand vanligtvis 2-3 gånger per år, 1 månad i taget. Jag har för mig att jag läste någonstans att öppna bankkonto kräver visum, så mina "30 dagar utan visum" är kanske bara ytterligare en anledning att min flickvän måste öppna kontot...
Jag var i Thailand för 2 veckor sedan gick till 10 olika banker för att öppna ett konto svaret var ett nej. Men i Pattaya gick till Bangkok banken och sa vill köpa en condo och vill öppna ett konto de fixade det på 20 minuter. Man måste ha en adress förstås

Haha okej men bra ändå jag ska kolla upp detta närmare det hade ju underlättat otroligt! :)
Ta med dig din tjej till banken, om hon går i god för dig brukar det inte vara några problem men det underlättar även vad man säger typ att jag ska köpa en condo.
Föra över 100.000 baht kostar 60 sek till svenska banken plus 200 baht till bkk bank plus 200 till den thai bank man nu har om det inte är bkk bank som ju är bäst men ibland kinkiga med att få öppna konto.
Det gäller att stå på sig och inte bara aceptera ett nej, men vänligt..

Liknande trådar

J
Svar
18
Visningar
2 K
anonymous
A
L
Svar
24
Visningar