Hur vi får tiden att gå i Isaan

"Jag påstår återigen. jag behöver inget arbetstillstånd för att att utföra sysslor på
familjens mark, eller att sälja mina produkter, oavsett jag är gift eller ej
."

Det er her du tar fullstendig feil. Du kan bedrive jordbruk dersom alle produktene blir brukt i ditt eller din families daglige hushold. Med en gang du driver kommersielt, det vil si at du selger produktene på markedet, så bryter du loven. Dette er IKKE noe "ekspertene på forumet sier, men hva LOVEN sier. Ditt problem er at du tror at så lenge ingen reagerer så er det lovlig. En feil mange utlendinger gjør og har gjort i Thailand blant annet ved bruk av aksjeselskap for å kjøpe eiendom. Dersom noen oppfatter deg som en økonomisk trussel eller forstår at du bryter loven så vil noen før eller siden ta den telefonsamtalen til politiet og "presse" dem til å gjøre noe. Det fantes en nordmann i min hjemby som for et år siden hadde en matbod langs en av gatene i byen. Han forvant rimelig fort. Bot og deportering er noen av virkemidlene til politiet.

Senast redigerad av en moderator:
Bra inlägg Phonta. Jag delar din syn till vissa delar och är också trött på Thailand i mellanåt pga oordning och avsaknad av sunt förnuft och logiskt tänk. Sen kan det bli lite tjötigt med värmen också, att i stort sett alltid vara svettig är inte jätteskönt. Funderar också på längre stunder i Sverige och ev något annat land.

Jag börjar bli övertygad om att dessa "olidliga" visarunns finns av en anledning. Var senast idag i Lao med tanten och barnen. Var tredje månad blir man påmind om hur bra det är i Thailand jämfört med grannländerna.
Ett tips till er som börjar tröttna på Thailand är att ta en resa till valfritt grannland som en påminnelse om varför ni valde Thailand som ett förstahandsval.
Om jag förstått det rätt så behöver man på retirementvisa bara anmäla sig på imigation office? Då tappar man lätt perspektivet på hur det ser ut runt ikring och därmed bara torkar av stenbordet och dukar fram ny mat o dryck:)

Vi tänkte stanna över natten (jag försöker göra dessa resor till utflykter) men vi återvända samma dag.

Aldrig gjort en visarun och har inga planer på att besöka något grannland. Av vad jag hört av andra så finns inget som lockar mig där, att ölen är billigt är inte viktigt. Nä för min del är det mer att byta av med Europeisk värme istället för Asiatisk som lockar, tänker helt klart ge Spanien en chans och kika runt där en mån eller 2, tror att vår och höst är riktigt skönt där när det är ökenhetta i Thailand och busväder i Sverige.

Oj oj nu får du nog ett svar imorgon från Ubon som låter ungefär "radera min tråd ta bort mina inlägg" så det brukar låta om man säger imot han ;)

Sen är väl en jordbrukar/djuruppfödare i Sverige en näringsidkare och dom arbetar inom vad som kallas skattepliktig verksamhet, är det inte inkomstbringande verksamhet?

Om du föder upp något så driver du en verksamhet, om det så är till föda, försäljning.
Thailand är väl rätt tydliga på det precis som Sverige att bedriver du någon typ av arbete och om du inte har arbetstillstånd så är det inte tillåtet.

Är osäker här, därför frågetecknet, kan en bärplockare komma på turistvisum till sverige och plocka bär utan arbetstillstånd under tiden??

Är ingen skillnad på om din fru köper nyfödda kalkoner och du säljer dom på marknaden, eller din svärfar köper in scrap metal sågar i bitar och säler på marknaden, ni driver en verksamhet som är registreringspliktig.
Sen att det inte följs och ingen bryr sig pga. okunskap, mutor etc. är en sak, men faktum är du bryter mot Thailands lag om du gör det.

Du pratar med ditt lokala lantmäteri eller vad du kallar det, och dom säger, ja det är ok.
Ja men finns något som heter inte förlora ansiktet, dom vet inte, du har en 50/50 på att dom säger det ok men kommer inte hjälpa dig ett skit om en svartsjuk granne driver det vidare.

Polis chefen i Pitchit sa till mig när jag skulle bygga huset, har du alla papper ok nu Jonas.
Ja jag har kollat överallt har papper på alting kollat upp minsta lilla detalj, frågat berörda myndigheter i Ampoen med.

Det hjälper inte Jonas, det är inte säkert dom vet, dom har inte hand om så mycket faranger här uppe så dom känner oftast väldigt dåligt till vad som gjäller när farang är inblandad utan dom går på att du är gift med Thai, kolla en gång till gå igenom vad som igentligen gäller i Thailand.
Jag är inte polischef här i Phetchabun det är utanför mitt distrikt så jag kan inte hjölpa dig om någon ser att här finns det möjligheter så jag vill att du skall vara 100% säker.

Vad jag förstått är du till och med bara här på turistvisum, du har inte laglig rätt att driva någon privat verksamhet i annat land utan tillstånd inte ens i våra grannländer.

Du svartarbetar, säljer svart om du säljer djuren på marknaden, du är här som turist inte lov att försälja etc. etc.

Det går precis som flera säger bra sålänge ingen bryr sig, för polisen springer inte och letar efter enskilde farangen, sett många faranger bedriva verksamhet och arbeta utan tillstånd.

Du kommer säkert aldrig få problem och inte Bertil heller men släng inte ut på ett forum att det är lagligt.

För det är ingen skilnnad på att sälja sin frus uppfödda kalkon på en marknad som sin frus importerade öl på en bar eller sin frus egentillagade som tam på ett gatustånd, du jobbar och din fru ger dig inte arbetsrätt.

"Jag påstår återigen. jag behöver inget arbetstillstånd för att att utföra sysslor på
familjens mark, eller att sälja mina produkter, oavsett jag är gift eller ej
."

Det er her du tar fullstendig feil. Du kan bedrive jordbruk dersom alle produktene blir brukt i ditt eller din families daglige hushold. Med en gang du driver kommersielt, det vil si at du selger produktene på markedet, så bryter du loven. Dette er IKKE noe "ekspertene på forumet sier, men hva LOVEN sier. Ditt problem er at du tror at så lenge ingen reagerer så er det lovlig. En feil mange utlendinger gjør og har gjort i Thailand blant annet ved bruk av aksjeselskap for å kjøpe eiendom. Dersom noen oppfatter deg som en økonomisk trussel eller forstår at du bryter loven så vil noen før eller siden ta den telefonsamtalen til politiet og "presse" dem til å gjøre noe. Det fantes en nordmann i min hjemby som for et år siden hadde en matbod langs en av gatene i byen. Han forvant rimelig fort. Bot og deportering er noen av virkemidlene til politiet.

Nyckelordet här är kommersiellt. för att fortsätta diskussionen så kommer en definition:
Kommersiell syftar i första hand på verksamhet (i denna tolkning behöver det inte vara ett registrerat företag av olika anledningar) som omsätter pengar och bedrivs i vinstsyfte under yrkesmässiga former. Även verksamhet som bedrivs ideellt eller till självkostnad kan anses som kommersiell om den drivs i konkurrens med annan liknande verksamhet som bedrivs i vinstsyfte.
Att kommersialisera en vara eller tjänst innebär att introducera den på marknaden, det vill säga att göra den till föremål för vinstgivande verksamhet.

Denna definition tror jag mig gälla såväl i Thailand som i Kongo eller Sverige. Vi kan väl ha denna som utgångspunkt i vidare diskussion såvida ngn annan påstår annat;)
Att man sen kan glida på paragrafer här är en helt annan sak.

Som @Isaan påtalar så gör man det inom familjen så är det helt ok. De dockt finns tre stora No No områden för en utlänning i Thailand, dessa är jordbruk, logistik och fiske.

Om du säljer för familjen gör du väl det i vinstdrivande syfte du är en del av familjen, ligger en klartext utlag från Amru på forumet med vad en Farang inte har till¨telse att göra som gavs ut 2015 av nuvarande stat, står rätt klart där.
Får inte arbeta och, konkurera med Thai inom yrkesområden en Thai kan utöva, gå på marknaden och sälja sin frus kalkoner för vinst är inte en specialkunskap, inte ideelt, utan det bedrivs i rent vinsyfte och man konkurerar med lokala bönder.

Aldrig gjort en visarun och har inga planer på att besöka något grannland. Av vad jag hört av andra så finns inget som lockar mig där, att ölen är billigt är inte viktigt. Nä för min del är det mer att byta av med Europeisk värme istället för Asiatisk som lockar, tänker helt klart ge Spanien en chans och kika runt där en mån eller 2, tror att vår och höst är riktigt skönt där när det är ökenhetta i Thailand och busväder i Sverige.

Ge Portugal en chans också innan du bestämmer dig, särskilt Algarveskusten som är grymt vacker. Tittar man på skatteregler så ligger Portugal verkligen i framkant. Har inte aktuella uppgifter som jag vågar nämna, så dessa får du kolla upp själv, men vågar påstå att dessa är överlägsna jämfört med Spanien. Sett till sjukförsäkring så är du absolut tryggare inom EU utan dyra försäkringar (såvida du inte är gift med en Thai och kan åtnjuta hennes sjukförsäkring. Gäller förvisso de som har tillgång till en sådan).

Du har rätt i att det finns absolut inget som lockat hos grannländerna förutom längtan tbx till Thailand när man är där;)

Vad jag förstod från Ubons tidigare inlägg så är han jurist, vränga på orden är en sak men nu snackar vi slänga ut på ett forum vad som är lagligt.

Sen tycker jag själv att man märker vart gränsen går, lagen är inte entydlig och klar, sen mycket okunskap då många är väldigt dåligt skolade, många har dålig erfarenhet av farang inne på lokala myndigheter och då istället driver det på frugans rätt, vad hon har rätt till och ger samma rätt för dom vet inte.

Men detta håller inte om någon skulle driva det mot polisanmälan och rättegång.

Som sagt jag tror inte att några problem kommer uppstå så länge man inte stöter sig med dom i sin närhet.

Men bor man i Norr tilexempel så kan det finnas kraftig byosämja mellan 2 byar, en farang kommer in gör lite ditt och datt då kan det helt plötsligt finnas en chans för andra byn att ge igen.

Jag gillar Laos, min fru föreslog för några veckor sedan att vi kanske skulle bosätta oss i Laos ... det tror jag iofs inte på då infrastrukturen är sämre och hon blir ju invandrare också. men dit åker jag gärna.

Sen har de ju god öl.

Spaniel skulle jag kunna tänka mig också.

Jag gillar Laos, min fru föreslog för några veckor sedan att vi kanske skulle bosätta oss i Laos ... det tror jag iofs inte på då infrastrukturen är sämre och hon blir ju invandrare också. men dit åker jag gärna.

Sen har de ju god öl.

Spaniel skulle jag kunna tänka mig också.
Jag kan också tänka mig en spaniel, men dom är inga vidare vakthundar. :D Förlåt men jag kunde bara inte låta bli.

hon blir ju invandrare också.

Det var just detta som fick henne att koka över:) Jag var väldigt diplomatisk i min ton när jag kontrade med att -Så känner de flesta falanger det också när det får pynta "extrapris" i Thailand. Det gick inte fram då, så jag väntar till adrenalinet har lagt sig innan jag nämner det igen;)

En tuk tuk ville ha 150 Baht för en resa på knappt en km. Trodde hon skulle ge honom en rak höger:D och verbalt så fick han höra vilken låg individ han var (ja ni vet det där med klasskillnader) och därmed fick barnen ytterligare en bekräftelse på vilken klass dom befinner sig i... En kul story som blev lite deppig på slutet, sorry.

Känns som många glömmer 80 talets spanien och diskussionerna lät väl samma om spaniorerna som om Thailändarna?
kommentarer ifrån åtskilliga kommedier i Sverige kommer ju från någonstans.
"Du köpa inga pengar för dig ok (på bruten Svenska)"
"du från Sverige inga problem du kan köpa"
Var själv i Malorca men bra mycket senare i tonnåren.
"ja har för dig inga problem du är svensk"
Jag fixar den inga problem.

Och sen att ni skall få service i Spanien 555555555555555, maniana maniana, siesta, kunskap om engelska jo du dom är sämre än Thai utanför turistområdena på Engelska.

Svensk, svensk, svensk, dom ser inte dig som en Europe om du tror det överallt, kulturkrockar kommer ni möta var ni än hamnar.

Var i Spaninen och skulle kolla lägenhet innan jag hamnade i Thailand ca. 10 månader innan, men efter att blivit rånad med en kniv mot magen medans en annan gick och skar av värdesakerna och ena polaren höll på att bli rånad mitt på gatan av 3 tjejer.
Vi kommer gående 1 slänger upp pattarna, han fatta vad som var på gång kör ner händerna i fickan dom andra 2 tjejernas händer var redan där.

Fått erbjudande om kokainn, amfetamin 100 tals gånger etc.
Allt på 2 nätter jag skulle kolla bostad där, jag kollade aldrig bostad jag flög hem, sen flyttade jag till Thailand här känner jag mig säkrare nattetid till och med i Pattaya.
Så la jag ner det Spanien va inte min grej.
Finns fina ställen där som här men tro inte att det är bättre för er.

Kommer till informationsbyrår, till och med för turister finns bara på 2 språk katalonska och Spanska.

Det är samma där som här tro inte att det är som på turistorterna.

Det er fullt mulig at jeg lider av en ukjent mental sykdom, men jeg kan ikke tenke meg et bedre sted å bo enn et sted som Isaan. Står opp om morgenen og legger meg på solsengen på altanen. Kan ligge der i "timevis" og fundere ut hva jeg skal gjøre. Merkelig at det ikke detter en eneste tanke ned i hodet mitt. Livet er herlig dere.

Känns som många glömmer 80 talets spanien och diskussionerna lät väl samma om spaniorerna som om Thailändarna?
kommentarer ifrån åtskilliga kommedier i Sverige kommer ju från någonstans.
"Du köpa inga pengar för dig ok (på bruten Svenska)"
"du från Sverige inga problem du kan köpa"
Var själv i Malorca men bra mycket senare i tonnåren.
"ja har för dig inga problem du är svensk"
Jag fixar den inga problem.

Och sen att ni skall få service i Spanien 555555555555555, maniana maniana, siesta, kunskap om engelska jo du dom är sämre än Thai utanför turistområdena på Engelska.

Svensk, svensk, svensk, dom ser inte dig som en Europe om du tror det överallt, kulturkrockar kommer ni möta var ni än hamnar.

Var i Spaninen och skulle kolla lägenhet innan jag hamnade i Thailand ca. 10 månader innan, men efter att blivit rånad med en kniv mot magen medans en annan gick och skar av värdesakerna och ena polaren höll på att bli rånad mitt på gatan av 3 tjejer.
Vi kommer gående 1 slänger upp pattarna, han fatta vad som var på gång kör ner händerna i fickan dom andra 2 tjejernas händer var redan där.

Fått erbjudande om kokainn, amfetamin 100 tals gånger etc.
Allt på 2 nätter jag skulle kolla bostad där, jag kollade aldrig bostad jag flög hem, sen flyttade jag till Thailand här känner jag mig säkrare nattetid till och med i Pattaya.
Så la jag ner det Spanien va inte min grej.
Finns fina ställen där som här men tro inte att det är bättre för er.

Kommer till informationsbyrår, till och med för turister finns bara på 2 språk katalonska och Spanska.

Det är samma där som här tro inte att det är som på turistorterna.
Spanska är ju i varje fall lättare att lära sig än Thai, sen lättare att jobba, där och vård etc. Min visst problemen är nog större där och det är ju betydligt dyrare.

Tror att du var på fel ställe i Spanien Jonas, har vänner med hus där och är med i ett Spanien forum och visst gnälls det en del över byråkratin och maniana maniana, men ingen har upplevt kriminalitet på nära håll. Var ni kanske ute fulla sent på kvällen på fel gata i en stor stad?
Händer i Sverige också och inte minst i Pattaya men du är väl inte ute så mycket på kvällarna längre?

Tror att du var på fel ställe i Spanien Jonas, har vänner med hus där och är med i ett Spanien forum och visst gnälls det en del över byråkratin och maniana maniana, men ingen har upplevt kriminalitet på nära håll. Var ni kanske ute fulla sent på kvällen på fel gata i en stor stad?
Händer i Sverige också och inte minst i Pattaya men du är väl inte ute så mycket på kvällarna längre?
Nope jag blev rånad mitt på dagen, och när tjejerna försökte mot polaren runt midnatt på stor turist gata.
Och ej onyktra.

Om du säljer för familjen gör du väl det i vinstdrivande syfte du är en del av familjen, ligger en klartext utlag från Amru på forumet med vad en Farang inte har till¨telse att göra som gavs ut 2015 av nuvarande stat, står rätt klart där.
Får inte arbeta och, konkurera med Thai inom yrkesområden en Thai kan utöva, gå på marknaden och sälja sin frus kalkoner för vinst är inte en specialkunskap, inte ideelt, utan det bedrivs i rent vinsyfte och man konkurerar med lokala bönder.

Vi pratar om samma sak, jag var bara lite för snabb i den sista meningen och glömde skriva "eget bruk";) men underförstått så borde det framgå då jag refererade till Isaan's text som handlade om just det.

Två scenarion:
Om jag/vi har 1 Rai som vi odlar ris på för husbehov så ser jag inte att det skulle vara ngt problem att ta min traktor och göra det man gör med en traktor i vårt lilla risfält. Husbehov och egen utrustning blir väl nyckelorden här.

Problem uppstår nog ganska garanterat om jag tar min traktor och gör ett jobb på grannen fält. Särskilt om den tredje grannen som knatar runt i sitt fält med sin buffel. Svettig och trött som han är så ser han denna farang med kepsen bakochfram, linne och solglasögon i en skinande ny traktor. Han hade hoppat upp på sin buffel och i full gallopp tagit sig till närmsta polis/myndighet:D Fick ni bilden? 555, jag är nog bara lite morgontrött och flamsig:)

Om vi har massor av Rai och odlar ris till både husbehov och till försäljning så ser jag det som ett problem att köra traktorn då det nu är en kommersiell odling. Han med buffeln hade återigen kontaktat myndigheterna:)

Detta är mina tankar om det hela, har dock ingen lagtext som stödjer detta. Dock verkar det vara åt det hållet;)

Pjodd, du sa ju något oerhört klokt förut. Lär dig reglerna....

Så funkar det överallt, inte bara i Thailand. Kan man reglementena så är det ganska enkelt att hitta hålen eller att kringgå vissa. Om du jobbar utan ekonomisk ersättning på frugans kommersiella farm, krog eller vad som helst så borde det inte behövas WP.

Äsch nu blev det stenbordstrams, faan vet, kanske klassas som svartjobb för natura ersättningen ;)

Liknande trådar

P
Svar
25
Visningar
5 K
anonymous
A
A
Svar
16
Visningar