Hur vi får tiden att gå i Isaan

Vi pratar om samma sak, jag var bara lite för snabb i den sista meningen och glömde skriva "eget bruk";) men underförstått så borde det framgå då jag refererade till Isaan's text som handlade om just det.

Två scenarion:
Om jag/vi har 1 Rai som vi odlar ris på för husbehov så ser jag inte att det skulle vara ngt problem att ta min traktor och göra det man gör med en traktor i vårt lilla risfält. Husbehov och egen utrustning blir väl nyckelorden här.

Problem uppstår nog ganska garanterat om jag tar min traktor och gör ett jobb på grannen fält. Särskilt om den tredje grannen som knatar runt i sitt fält med sin buffel. Svettig och trött som han är så ser han denna farang med kepsen bakochfram, linne och solglasögon i en skinande ny traktor. Han hade hoppat upp på sin buffel och i full gallopp tagit sig till närmsta polis/myndighet:D Fick ni bilden? 555, jag är nog bara lite morgontrött och flamsig:)

Om vi har massor av Rai och odlar ris till både husbehov och till försäljning så ser jag det som ett problem att köra traktorn då det nu är en kommersiell odling. Han med buffeln hade återigen kontaktat myndigheterna:)

Detta är mina tankar om det hela, har dock ingen lagtext som stödjer detta. Dock verkar det vara åt det hållet;)

Vet inte om jag kan kopa detta resonemang ..Min fru har ca 50 rai rismark , jag kopte en traktor till min fru for 8 ar sedan, innan detta sa kopte dem denna tjanst av en narliggande Thaibonde, om jag tagit traktorn och plojt upp akern sa hade jag tagit jobbet for denne Thaibonde , det ar dar skon klammer . Darfor kor nu svarfar samt min svager traktorn ..Allt ar da korrekt , ingen mojlighet till osamja.....;)

Kan val tillgga att UBON ar helt fel ute , han arbetar definitivt utan arbetstillstand och jag hoppas allt gar val , men tror att han forr eller senare kommer att fa stora problem TURISTVISUM!!!! Svartjobbare som kommer att fa en rod stampel i sitt pass NO ENTRY !:police:

*Torkar av bordet och serverar lite kaffe*:)

Om jag har ett litet kafé i Sverige och min fru från Thailand kommer på ett turistvisum (eller ett annat visum men som också innebär att hon inte får arbeta) så blir det bekymmersamt om skatteverket kommer på besök och upptäcker henne stå o diska i köket. Att jag försöker säga att hon inte får ngn lön spelar ingen roll för skattemasen.
Varför? Jo för att ngn annan kunde gjort det jobbet som hade genererat skattenintäkter och arbetstillfälle för en svensk arbetare. Att arbeta utan tillstånd brukar resultera i Non Grata i passet:(

Principen är troligtvis liknande i Thailand

Vet inte om jag kan kopa detta resonemang ..Min fru har ca 50 rai rismark , jag kopte en traktor till min fru for 8 ar sedan, innan detta sa kopte dem denna tjanst av en narliggande Thaibonde, om jag tagit traktorn och plojt upp akern sa hade jag tagit jobbet for denne Thaibonde , det ar dar skon klammer . Darfor kor nu svarfar samt min svager traktorn ..Allt ar da korrekt , ingen mojlighet till osamja.....;)

Jo men då stämmer det precis med det jag skrev;)
"
Om vi har massor av Rai och odlar ris till både husbehov och till försäljning så ser jag det som ett problem att köra traktorn då det nu är en kommersiell odling. Han med buffeln hade återigen kontaktat myndigheterna:)"

@Phonta När du skriver utan åäö, är det från dator eller telefon? Är det från dator (spelar ingen roll om det är laptop eller stationär) så kan jag ge dig ett tips på hur man får åäö även om det inte finn rent fysiskt på tangentbordet.

Jag vet Pjodd , bara lite slö när jag sitter i sängen med separat Thaitangentbord , tänkte att alla på forumet ar smarta nog att förstå:) Jag tror som du att bonden med buffeln drar direkt till polisen och anmäler , nu gör det ju inget eftrssom Ubon tydligen har dragit hem ,för han skriver ju inte längre i denna tråd, han fick inte de svar han ville ha .. Jag tror att man nu med denna regering skall vara på sin vakt om man vill ha fortsatt tillträde till Thailand.. I vår lilla by har alla sagt att jag kan visst jobba , jag hjälper ju bara "Madam" ;) Nu vet jag att alla inte gillar att Madam har bott i Sverige under 10 år och i Thaimått mätt är en förmögen kvinna med en massa Rai rismark samt en stor tomt i den närmaste belägna staden ... Avundsjuka vet vi kan ställa till det , samt då det vi talar om ,att någon Thai känner sig förlora slantar på att Farangen jobbar med det han annars hade haft en möjlighet att ha som inkomst ... Så ser jag det Pjodd. Så länge ingen retar sig på det så.......men det är lätt att komma på kant med Thai anser jag , vet inte om du håller med men jag går alltid på tå och är mycket artig på Thaimaner med mina Thaipolare , jag har inga problem ,men jag vet många Thai som hamnat i fight med Thai för att de varit stora i käften .. Vi är gäster här och bör uppföra oss därefter .. Även något som många migranter i Sverige bör tänka på , att få förmånen att vara gäst är en ynnest som bör respekteras .. Dessutom får inte vi som i Sverige allt gratis här utan vi tillför en inte obetydlig summa till landet Thailand ;)

Här finns inget gratis !!!:xmas_smiley:

Pjodd, du sa ju något oerhört klokt förut. Lär dig reglerna....

Så funkar det överallt, inte bara i Thailand. Kan man reglementena så är det ganska enkelt att hitta hålen eller att kringgå vissa. Om du jobbar utan ekonomisk ersättning på frugans kommersiella farm, krog eller vad som helst så borde det inte behövas WP.

Äsch nu blev det stenbordstrams, faan vet, kanske klassas som svartjobb för natura ersättningen ;)
Det är din fru, du får indirekt en ersättning för vinsten går till hushållet. Säger ju sig själv att detta är svartarbete.
Hävda att du jobbar utan vinst i en verksamhet som bedrivs kommersiellt, ja du försök med den.
Är det din fru har du ju en ersättning pengarna går ju till eran familj, eller skall du hävda att bara hon får del av pengarna good luck med det.
Och sen jobbar du gratis då tar du ett jobb som kunde utföras av en Thai.

Så funkar det överallt, inte bara i Thailand. Kan man reglementena så är det ganska enkelt att hitta hålen eller att kringgå vissa. Om du jobbar utan ekonomisk ersättning på frugans kommersiella farm, krog eller vad som helst så borde det inte behövas WP.

Äsch nu blev det stenbordstrams, faan vet, kanske klassas som svartjobb för natura ersättningen ;)
Du skriver "borde" det inte behövas wp, dvs du och andra här ni gissar. Men faktum är att lagen är så hård att det krävs wp för att ens tänka arbete, om man får lön eller inte spelar ingen roll.
Det handlar bara om att nån ska bli sur och göra en anmälan så är det kört.

Barcelona.
Nu gillar väl du iofs lite pensionärsgetton ala Hua hin ;)
Så inmurad på solkusten är väl kanske bättre men kanske dina ryssar byts ut mot araber, afrikaner och pakistaner.
Och har Norsk ombord som bor i Spanien, brukar låta som så, "dom kan ingenting måste behandlas som barn". Ungefär jag fått för mig att det låter i Hua hin ibland ;)
Service har jag svårt att tro att du får bättre än här. Kan därimot tänka mig utan att veta att du kommer få väldigt dålig service.

Mitt ex familj har hus i Spanien , i en turistort som skall var speciellt anpassad för rikare Europeer, galler för fönster samt höga stängsel med grindar gäller tydligen enligt mitt ex när de var där med mina nu vuxna barn , min dotter kan åka dit och bo gratis när hon vill ,men säger Nej tack till det då det är förbannat kriminellt som hon uttrycker sig . Dessutom dyrt samt dålig service och ett skitfolk i hennes ögon . Jag själv var i Portugal (Estoril) för ett antal år sen , Nej tack säger jag , kriminellt som fn , mycket värre än Pattis som jag faktiskt ser som säkrare än Stockholms gator under den mörka eller ljusa delen av dygnet ,spelar ingen roll nu för gatugängen som invaderat vårt gamla Sverige..
Här drabbas oftast Thai av våldet , inte speciellt mycket rån om man jämför med Sverige , och läs då inte Aftonh....
utan läs alternativ sanningsmedia så vet ni hur landet ligger ... allt mörkas ju där , inte som här där allt skall upp till Pattaya News varje morgon , alla olyckor , rån , stölder mm.. Inte som i Sverige
Locket På !!

Kunde tänka mig att det var Barcelona. Jag har extremt lite egen erfarenhet av Spanien, vet bara vad jag hört från vänner med hus där och vad jag läst mig till. Att servicen inte är på topp är jag medveten om, finns en hel del som är sämre än här men även mycket som är bättre, bara det faktum att det är ett EU land ger ju en massa fördelar. Den stora grejen för mig är vädret, jag tycker att det är för varmt i Thailand, vill gärna ha perioder med svalare väder men inte sketvädret hemma i Sverige. Du ska vara glad över ditt jobb Jonas som ger dig lite omväxling. Sen ser jag en stor fördel i att det är betydligt billigare och snabbare att åka hem till Sverige, en annan att man faktiskt kan åka skidor i Spanien på vintern, 4 tim bilkörning till Sierra Nevada. Men som sagt jag spånar bara men ska iaf läsa på mer och ta en sväng och kika lite. Jag är inte bunden någonstans så skulle jag flytta dit och inte gilla det så finns ju Thailand kvar.
Men just nu upplever jag Thailand lite enformigt på många sätt och är sugen på nåt annat.

Mitt ex familj har hus i Spanien , i en turistort som skall var speciellt anpassad för rikare Europeer, galler för fönster samt höga stängsel med grindar gäller tydligen enligt mitt ex när de var där med mina nu vuxna barn , min dotter kan åka dit och bo gratis när hon vill ,men säger Nej tack till det då det är förbannat kriminellt som hon uttrycker sig . Dessutom dyrt samt dålig service och ett skitfolk i hennes ögon . Jag själv var i Portugal (Estoril) för ett antal år sen , Nej tack säger jag , kriminellt som fn , mycket värre än Pattis som jag faktiskt ser som säkrare än Stockholms gator under den mörka eller ljusa delen av dygnet ,spelar ingen roll nu för gatugängen som invaderat vårt gamla Sverige..
Här drabbas oftast Thai av våldet , inte speciellt mycket rån om man jämför med Sverige , och läs då inte Aftonh....
utan läs alternativ sanningsmedia så vet ni hur landet ligger ... allt mörkas ju där , inte som här där allt skall upp till Pattaya News varje morgon , alla olyckor , rån , stölder mm.. Inte som i Sverige
Locket På !!
Ang kriminalitet så tror jag att det är precis som i Sverige att det beror på var man befinner sig, där jag bor i Sverige är risken att bli rånad i stort sett obefintlig men bara 6-7 km bort är den jättestor.
Samma gäller här i Thailand, vet flera som råkar illa ut för att dom ex gått på Thai bar sent på kvällen, hamnade själv på ett stort disco med bara Thai en gång med en kompis, vi insåg jäkligt snabbt att vi skulle lämna våra öl och dra.

Spanien har hög arbetslöshet och med det kommer kriminalitet som ett brev på posten men jag tror ändå att det bara handlar om att ha lite koll på var man ska vara och inte, hur många har inte galler för fönster och dörrar i Thailand och höga murar runt husen och vakter i entreer till villages?

Visst ar det sa , men Spanien ...Nej Tack !:) Och i dagens Sverige riskerar du att bli ranad eller misshandlad mitt pa dagen och var som helst ...

Spanska är ju i varje fall lättare att lära sig än Thai, sen lättare att jobba, där och vård etc. Min visst problemen är nog större där och det är ju betydligt dyrare.

Där har Du nog grymt fel, spanskan är lika olik ett germanskt språk som vad thailändskan är och thai är inte något särskilt komplicerat eller svårlärt språk. Det är bara annorlunda.

Senast redigerad av en moderator:

Om man får betalt eller ikke er IKKE problemet. Men det er HVA man gjør. Man KAN IKKE kjøre rundt på "frugans farm eller krog" UTEN en arbeidstillatelse selv om man ikke får betalt. Man trenger til og arbeidstillatelse for frivillig arbeide. Man må slutte å tro at i Thailand så finnes det en masse "smutthull" så man trenger hverken det ene eller andre. Før eller siden blir man tatt med de konsekvensene det får. Spesielt i disse dager hvor myndighetene går fra dør til dør for å sjekke hvor ALLE utlendinger bor og hva dem gjør. Det finnes alltid en eller annen jæ.... som er misunnelig eller det finnes en "skult" konflikt i familien.

Svar om flygning , ja jag bor i pattis samt flyger RC varje dag i stort sett , 1,5 månad till sen Isaan för att flytta till Sverige under 7 månader . Och nej ingen ballongcert ,inget för mig ....

Sverige skall vi ändra på , inget gratis utan motkrav , inte leva efter Svenska lagar = ut

Färdigt om detta ....................;)

Där har Du nog grymt fel, spanskan är lika olik ett germanskt språk som vad thailändskan är och thai är inte något särskilt komplicerat eller svårlärt språk. Det är bara annorlunda.
Visst är gramatiken i thai enklare men uttalet är ju svårare.

Jag har läst båda språken ett år var och spanska kan jag förstå enkla konversationer och bli förstådd, men med thai helt omöjligt (jo min fru och våra barn kan förstå men ingen annan) och de måste prata extremt långsamt och tydligt för att jag ska förstå något.

Prencipellt har du rätt men funkar inte för mig. Jag har mycket lättare för spanska. Jag har läst även finska som är än värre gramatiskt men förstår finska enklare än thai.

Visst är gramatiken i thai enklare men uttalet är ju svårare.

Jag har läst båda språken ett år var och spanska kan jag förstå enkla konversationer och bli förstådd, men med thai helt omöjligt (jo min fru och våra barn kan förstå men ingen annan) och de måste prata extremt långsamt och tydligt för att jag ska förstå något.

Prencipellt har du rätt men funkar inte för mig. Jag har mycket lättare för spanska. Jag har läst även finska som är än värre gramatiskt men förstår finska enklare än thai.

Jag talar hyfsad Finska och en del Thai+Isaan .Tycker nog Thai ar enklare a n Finska

Senast redigerad av en moderator:

Liknande trådar

A
Svar
15
Visningar
3 K
I
P
Svar
25
Visningar