A
Anonym
Gäst
Vi pratar om samma sak, jag var bara lite för snabb i den sista meningen och glömde skriva "eget bruk" men underförstått så borde det framgå då jag refererade till Isaan's text som handlade om just det.
Två scenarion:
Om jag/vi har 1 Rai som vi odlar ris på för husbehov så ser jag inte att det skulle vara ngt problem att ta min traktor och göra det man gör med en traktor i vårt lilla risfält. Husbehov och egen utrustning blir väl nyckelorden här.
Problem uppstår nog ganska garanterat om jag tar min traktor och gör ett jobb på grannen fält. Särskilt om den tredje grannen som knatar runt i sitt fält med sin buffel. Svettig och trött som han är så ser han denna farang med kepsen bakochfram, linne och solglasögon i en skinande ny traktor. Han hade hoppat upp på sin buffel och i full gallopp tagit sig till närmsta polis/myndighet Fick ni bilden? 555, jag är nog bara lite morgontrött och flamsig
Om vi har massor av Rai och odlar ris till både husbehov och till försäljning så ser jag det som ett problem att köra traktorn då det nu är en kommersiell odling. Han med buffeln hade återigen kontaktat myndigheterna
Detta är mina tankar om det hela, har dock ingen lagtext som stödjer detta. Dock verkar det vara åt det hållet
Vet inte om jag kan kopa detta resonemang ..Min fru har ca 50 rai rismark , jag kopte en traktor till min fru for 8 ar sedan, innan detta sa kopte dem denna tjanst av en narliggande Thaibonde, om jag tagit traktorn och plojt upp akern sa hade jag tagit jobbet for denne Thaibonde , det ar dar skon klammer . Darfor kor nu svarfar samt min svager traktorn ..Allt ar da korrekt , ingen mojlighet till osamja.....
Kan val tillgga att UBON ar helt fel ute , han arbetar definitivt utan arbetstillstand och jag hoppas allt gar val , men tror att han forr eller senare kommer att fa stora problem TURISTVISUM!!!! Svartjobbare som kommer att fa en rod stampel i sitt pass NO ENTRY !