Hus i karthumton

Ja inte jätte billigt men beställda av oss på snickeri i Nakonsawan tror det var strax över 30000 bath

image.jpg

image.jpg

image.jpg
Snyggt med träramar men har luckorna någon funktion?

Ja trä är ju oftast ett vackert material men kräver mer underhåll. I Sverige passar trä bättre som byggmaterial då husen inte är lika utsatta för insekts angrepp.
Vårt förra hus i Thailand hade trädörrar och dom fick väl inte den kärleken dom krävde. Speciellt den ena dörren fick mycket sol på sig och sprack, blev skev, lacken flagnade ja den såg inte rolig ut. Det bästa hade nog varit en dörr i plast kanske.
Någon här som har erfarenhet av fönster och dörrar i plast i Thailand tänker jag då främst? Jag kollade på en dörr av märket Windsor om jag kommer ihåg rätt. Det var en dörr med helglas. Såg snygg ut men ganska dyr vill jag minnas.
En del dörrar i trä slår sig lätt men lite bättre kvalitet kostar inte så mycket plast dörrar blir också dåliga om solen steker dom skugga är att föredra!!

Ja då får termiterna lång näsa. Men en dörr som @Mr kinkhao har är väldigt snygg tycker jag.

När vårt hus i byn byggdes övervakade svärfar arbetet som en hök och köpte själv in nästan allt material. Han kan sådana saker så det blev bra. Och dom bor ju där själva. Och inte mycket trä bortsett från dörrarna då.
Vi köpte allt när vi var här i början av covid åkte hem veckan innan dom stängde vi var här och kollade grund och stommen allt beställdes av oss men ändå så lyckades dom ändra vissa saker !!

Är väl mer standard här nere att eluttagen sitter 1m upp? Gör dom i husen i denna villagen, gör dom i condon, har det gjort i alla hus och condo jag har hyrt här nere.
Även med översvämningsrisken här nere så är det en fördel att ha dom högre upp.
Hej

Vår by har aldrig översvämmas och dessutom är husgrunden höjd ytterligare en meter.

Mvh isan lover

Hej

Vi har träfönster och dörrar också och vi har ännu inte haft problem med termiter.

Mvh isan lover
Termitter går ikke på edeltre , som teak , eik m,m .Jeg har samme sort matrial i mine fönster og dörer , og ingen teremitter i mine dörer eller fönster og dei er over 20 år , Ved dörer og fönster har jeg mygg nett , så ingen insekter inne i mitthus , Tre fönster isolerer bedre for varmen en alminium , Alminium er lika varm på insiden som utsiden , så er det 45 grader på utsiden , så er det samme tempraturen på insiden av fönsteret .Det ser du på strömrekningen fra AC en

P1150280.JPG

Termitter går ikke på edeltre , som teak , eik m,m .Jeg har samme sort matrial i mine fönster og dörer , og ingen teremitter i mine dörer eller fönster og dei er over 20 år , Ved dörer og fönster har jeg mygg nett , så ingen insekter inne i mitthus , Tre fönster isolerer bedre for varmen en alminium , Alminium er lika varm på insiden som utsiden , så er det 45 grader på utsiden , så er det samme tempraturen på insiden av fönsteret .Det ser du på strömrekningen fra AC en

P1150280.JPG
Ja da ska det vara adeltra och inget annat

P1150280.JPG
Hej jag har satt in aircon i ett sovrum så vi får se vi har itmonbau stenar i väggarna och isolering i taket på sovrummen eller himlingen som du säger och ska ha både fönster och luckor på alla fönster

Ja trä är ju oftast ett vackert material men kräver mer underhåll. I Sverige passar trä bättre som byggmaterial då husen inte är lika utsatta för insekts angrepp.
Vårt förra hus i Thailand hade trädörrar och dom fick väl inte den kärleken dom krävde. Speciellt den ena dörren fick mycket sol på sig och sprack, blev skev, lacken flagnade ja den såg inte rolig ut. Det bästa hade nog varit en dörr i plast kanske.
Någon här som har erfarenhet av fönster och dörrar i plast i Thailand tänker jag då främst? Jag kollade på en dörr av märket Windsor om jag kommer ihåg rätt. Det var en dörr med helglas. Såg snygg ut men ganska dyr vill jag minnas.
Jag har dörrar och fönster ifrån Windsor och är helnöjd. De är ca 12 år gamla och helt problemfria.

Vi har ett gammalt hus så vi bytte alla gamla träfönster och dörrar mot nytt.

Skall du bygga mur på dom pelarna, är dom bara rakt nedslagna eller har du stötteben under marken, om inte har du risk att den muren viker sig.
När vi byggde mur, stötte ben på sidan med lägre mark och häng på sidan med högre.
Som ett fredstecken upp och ner ca 3m ner, stöþebenen med cementkloss ena för tryck och andra för drag.

Skall du bygga mur på dom pelarna, är dom bara rakt nedslagna eller har du stötteben under marken, om inte har du risk att den muren viker sig.
När vi byggde mur, stötte ben på sidan med lägre mark och häng på sidan med högre.
Som ett fredstecken upp och ner ca 3m ner, stöþebenen med cementkloss ena för tryck och andra för drag.
Ja du dom är ner grävda ca en meter och armerade och gjutna ca 80 cm i sidled och 10 till 15 cm tjockt jag har varit i byggbranschen i ca40 år är rörmokare men man ser ju allt annat också så inte så svårt att göra mur om marken är bra

Ja du dom är ner grävda ca en meter och armerade och gjutna ca 80 cm i sidled och 10 till 15 cm tjockt jag har varit i byggbranschen i ca40 år är rörmokare men man ser ju allt annat också så inte så svårt att göra mur om marken är bra
Jo men gjutet 80cm i sidled när marken rör sig vid regnsäsong, antar du sett par skeva murar.
Mark i Sverige och här skiljer sig, jag menar inget illa så behöver inte ta det som klankning men att tänka som i Sverige är inte alltid rätt.
Mena såhär då har du styrka åt sidan med.

IMG_20211128_131002.jpg

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar