Hus i karthumton

Så som du ritat menar han som skall göra ny mur hos oss att man måste höra. Om inte så ramlar den om något år.

7D92F28A-F338-4435-9B1B-D53136538C57.jpeg

2DD92798-48B3-403F-B528-69FC4BEC7B66.jpeg

Så som du ritat menar han som skall göra ny mur hos oss att man måste höra. Om inte så ramlar den om något år.

Ja regnets krafter skall man inte bortse ifrån.
Farsan är byggare, när vi byggde hus med exet sa han, det ni gör är rätt där nere, en grund som vi lägger i Sverige så riskerar du att hela huset kanar iväg.
Hade ju ett dass byggt med grund som i Sverige, regnsäsongen kom och halva dasset stod i risfältet.
Halva grunden under huset regna bort men stod ju på pelare så inga problem, bara fylla igen marken.

Jo men gjutet 80cm i sidled när marken rör sig vid regnsäsong, antar du sett par skeva murar.
Mark i Sverige och här skiljer sig, jag menar inget illa så behöver inte ta det som klankning men att tänka som i Sverige är inte alltid rätt.
Mena såhär då har du styrka åt sidan med.

IMG_20211128_131002.jpg
Nejdå jag tar det inte som kritik här blir det inte översvämning ligger högre inne i en by med uppfylld tomt för fem år sedan Sten hårt flyttar sig inte

Ja jag förstår det när jag ser jorden hos dig här är det annorlunda allt i thailand är inte lika precis som i Sverige har du byggt hus i thailand med ritningar så ser du att det är en betydlig skillnad på hur man gör i Sverige och thailand svågern är byggingenjör om han säger att det blir bra så tror jag det

Nejdå jag tar det inte som kritik här blir det inte översvämning ligger högre inne i en by med uppfylld tomt för fem år sedan Sten hårt flyttar sig inte
Var bara ett tips, när det stenhårda börjar röra sig går det snabbt, skrev inte om översvämmning men flera dagars regn, ta lärdom av @tongmat bild, plötsligt händer det.
Visa bara hur stöttebenen planerades på det som vi tänkte bygga.

Byggingengjör kallar dom sig oftast efter en gymnasiekurs på ett år.
Har han universitetsutbildning minst bachelor grade så kan titulera sig byggingengjör.
Här nere titulerar sig många bygg ingengjör med motsvarande bygg och anläggning från gymnasiet.

Byggingengjör kallar dom sig oftast efter en gymnasiekurs på ett år.
Har han universitetsutbildning minst bachelor grade så kan titulera sig byggingengjör.
Här nere titulerar sig många bygg ingengjör med motsvarande bygg och anläggning från gymnasiet.
Ja dö han är ingenjör har gått många år i skolan inte nån hitte på gubbe

Huset är svinschysst dock, riktigt snyggt, kunde tänka mig bygga ett sånt som andra boende i byn.
Men muren, har sett för många spruckna på att ge den ett jubel.
Du behöver inte gå i försvar, vi visar bara bättre lösning, du väljer din.
Fast vet jag är likadan själv om någon påpekar ;)

Ingen sidostabilitet i det alls och 1m.
Kan hålla i flera år, vem vet, med det jag rita och 3m had du vetat att det höll.
Kostat extra antagligen 0.
Ingen sido stabilitet sa du hur tänker du nu du har vikten att ta hänsyn till också titta på marken lika som i Sverige om du förstår någonting om byggteknik?

Ja dö han är ingenjör har gått många år i skolan inte nån hitte på gubbe
Finns så många hittepå så man får ifrågasätta.
12årskurser varav 3 sista är gymnasium är många år och folk här kallar sig ingengjör. Det är 9 år grundskola och 3 år gymnasium, lagt grunden för universitet.
Sen 3 år till för en bachelor eller 6 för en civil, vilken typ av ingengjör är han?
Har flera tekniska mahawittalay här, men sålla vissa är gymnasium vissa universitet..

Huset är svinschysst dock, riktigt snyggt, kunde tänka mig bygga ett sånt som andra boende i byn.
Ja du vi gjuter muren ingen i block mur som kanar iväg blir självbärande även om marken skulle ge sig iväg på något ställe

Ingen sido stabilitet sa du hur tänker du nu du har vikten att ta hänsyn till också titta på marken lika som i Sverige om du förstår någonting om byggteknik?
Du har stolpar nedslagna, gjutit uppe på vilket ger en högre tyngdpunkt, med sidostabilitet menar jag långsidan av muren, inte mellan pelarna vilket borde va självklart.
Stolpen med klump uppväger inte vikten mur och stolpe ovan marknivå.
Jag har också gått bygg och anläggning, jobbat som plåtslagare men blev sjöman.
1m ner är ingenting...

Ja jag skulle inte bygga någonting om grann marken var två meter högre

Du har stolpar nedslagna, gjutit uppe på vilket ger en högre tyngdpunkt, med sidostabilitet menar jag långsidan av muren, inte mellan pelarna vilket borde va självklart.
Stolpen med klump uppväger inte vikten mur och stolpe ovan marknivå.
Jag har också gått bygg och anläggning, jobbat som plåtslagare men blev sjöman.
1m ner är ingenting...
1meter ner och en 200 kg klump armerad och gjuten exakt lika som dom gör med grunden enl ritning hur ska det röra sig när allting sitter ihop över mark också? Men spränga så flyttar de sig 5555

1meter ner och en 200 kg klump armerad och gjuten exakt lika som dom gör med grunden enl ritning hur ska det röra sig när allting sitter ihop över mark också? Men spränga så flyttar de sig 5555
200kg?
Räknade nu 0,8x0,8x0,8x2,35=120kg.
Sen va spelar det för roll en klump som står upp och ner, 10kg åt sidan hade hjälpt ;)
Nu lägger vi ner.
Jag bara påpekade och vet att jag är tjötröv.
Som sagt husdelen ser grym ut, lycka till med nya livet i värmen...

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3
Visningar
3 K