Hus i trä eller betong, pålar eller platta?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A

Anonym

Gäst
Hej,
Funderar på vilken typ hus vi skall bygga, frun vill ha trähus (och det tycker jag om med iofs) men det är ju mycket dyrare än betongsten.

Jag vill helst ha ner huset på en betongsula, men ser att de flesta hus står på pålar.

Kommer nog inte att börja bygga på några år ännu men gillar att planera och tänka efter.
(Möjligen gräva ut en fiskdamm och fylla upp med grus där huset skall stå i Januari)

Är det kanhända några som kan dela med sig av sina erfarenheter och kloka tankar?

betong sula har ja sen har ja trä stolpar på övervåningen finns en del bilder i hus för oss dödliga ..

"glimten66 " sa:
betong sula har ja sen har ja trä stolpar på övervåningen finns en del bilder i hus för oss dödliga ..

Frugan vill av någon anledning ha endast en våning och trähus.
Annars kan du vara säker på att jag hade gjort precis som du har gjort med ditt hus..
(tro inte annat än att jag har dreglat mig igenom tråden hus för oss dödliga ;D )
Bara med en ännu större chang balkong...

"ledarn " sa:
Vårat nuvarande hus står på pålar..... (2 våningar)

Men det nya ska också stå på pålar men bara ca: 1 m över backen..
Ordentligt med "altan" runt huset så man kan sitta ute, men ovanför backen..
Allt i ett plan då jag orkar inte med trappor (lat) speciellt på natten då man ska gå och pissa...

Dels så är man ju aldrig på övervåningen förutom när det är dags att sova...

Jag tänker också på att jag ska åldras i det nya huset, och då vet man ju inte hur länge man orkar med trappor ??

Jag har funderat på att göra 1 meters pålar och gjuta en platta på dessa (har sätt ett hus där man har gjort så och det blev faktisk jäkligt snyggt). Det jag oroar mig mest för är termiter i och med att det skall vara trähus.

"Per Olav " sa:
Jag har funderat på att göra 1 meters pålar och gjuta en platta på dessa (har sätt ett hus där man har gjort så och det blev faktisk jäkligt snyggt). Det jag oroar mig mest för är termiter i och med att det skall vara trähus.

Termiter ja de e min största skräck de me de vill ja inte ha då blir de o bygga nytt ;)
fördå förlorar ja nog en våning ;)

"legolas " sa:
Ja jag är ju inte direkt utbildad i ämnet och det lilla jag vet har jag lärt mig härnere s.a.s. Att de vill ha trähus är bara gammal vana. En gång bott i trä, vill alltid ha samma (trä), och att det skall vara pålar beror ju på 2 saker framför allt, översvämning och vinddraget som kommer per automatik. Man hade ju varken elektricitet eller fläktar eller aircondition i trähusen förr, och dessa trähus var ju grymt otäta och släppte igenom precis allting ofta.

Nu har ju du pengar till att ha el i huset, och du kan lätt kolla in om det verkoligen föreligger översvämningsrisk. Där jag bor i området, så finns det inte en chans att det flödar över, så det är betongplatta över hela området....

Faktisk är min fru uppvuxen i betonghus. Båda två tycker vi dock att trähus är snyggare (diskuterar teak panel av någon sort).

Måste kolla lite bättre angående översvämnings risken, men enligt vad jag kan se borde det inte vara någon stor risk.

Bekymret är som sagt endast termiter (och andra kryp iofs). Vore ju inte så kul att spara under en lång tid för att få råd att bygga precis det huset man vill ha och sedan skänka det som mat till termiterna..

Det finns träsorter, som termiter inte äter, men trät är dyrare i sig och hårt trä är ju mycket svårare att bygga med. Det finns minst en sort, som kostar en bra bit lägre än teak, men de ser inte så snygga ut. Duger till ytterväggar tycker jag, men lite väl gråtrist för att ha på innervägg.
Har inget foto i den här datorn, men jag har för mig att jag stoppade in ett i en annan tråd.

En smart thai rekomenderade pålar även av en annan orsak. Om de är tillräckligt höga så håller de borta orm och även många insekter. Hon skrev att 90 cm duger ganska bra, i deras med 3-meters kommer dit inte in några alls (utom flygande :)

En bottenplatta med stengolv direkt på antar jag är billigast (jämfört med lösningar vi faranger diskuterar) men det det låter som att det blir stor fuktrisk om man inte bygger någon dyrare lösning. I Sverige blev det ju massa fuktskador då det började byggas direkt på bottenplattor... Iofs finns det stora skillnader mellan Sverige och Thailand, men nog finns det fuktskaderisker i båda länderna :)

"Lunkan " sa:
Det finns träsorter, som termiter inte äter, men trät är dyrare i sig och hårt trä är ju mycket svårare att bygga med. Det finns minst en sort, som kostar en bra bit lägre än teak, men de ser inte så snygga ut. Duger till ytterväggar tycker jag, men lite väl gråtrist för att ha på innervägg.
Har inget foto i den här datorn, men jag har för mig att jag stoppade in ett i en annan tråd.

En smart thai rekomenderade pålar även av en annan orsak. Om de är tillräckligt höga så håller de borta orm och även många insekter. Hon skrev att 90 cm duger ganska bra, i deras med 3-meters kommer dit inte in några alls (utom flygande :)

En bottenplatta med stengolv direkt på antar jag är billigast (jämfört med lösningar vi västerlänningar diskuterar) men det det låter som att det blir stor fuktrisk om man inte bygger någon dyrare lösning. I Sverige blev det ju massa fuktskador då det började byggas direkt på bottenplattor... Iofs finns det stora skillnader mellan Sverige och Thailand, men nog finns det fuktskaderisker i båda länderna :)

Att vi har fuktskador i inte isolerade betong plattor i Sverige beror på stora skillnader i temperatur under och över plattan. Det blir inte så stora skillnader på temperatur i Thailand och jag har bott i hus med betongplatta och sett med egna ögon att det inte är fuktproblem.

Just detta med ormar och andra insekter är något jag funderar på, och kommer att ta hjälp av lokalbefolkningen och deras kunnande när det gäller stolpar eller inte.

Det är inte aktuellt för oss att använda något tråkigt trädsort på yttervägg, det blir bara till att spara mera och köpa teak. Invändigt och till bärande konstruktion tror jag dock att det får bli något annat. Vilka trädsorter som vi skall använda vet jag dock inte.

"Per Olav " sa:
Att vi har fuktskador i inte isolerade betong plattor i Sverige beror på stora skillnader i temperatur under och över plattan. Det blir inte så stora skillnader på temperatur i Thailand och jag har bott i hus med betongplatta och sett med egna ögon att det inte är fuktproblem.

Just detta med ormar och andra insekter är något jag funderar på, och kommer att ta hjälp av lokalbefolkningen och deras kunnande när det gäller stolpar eller inte.

Det är inte aktuellt för oss att använda något tråkigt trädsort på yttervägg, det blir bara till att spara mera och köpa teak. Invändigt och till bärande konstruktion tror jag dock att det får bli något annat. Vilka trädsorter som vi skall använda vet jag dock inte.

P-O tänk på en sak angående teak de finns två sorter den ena e mjukare o den heter på thai
MAI SAGG den hårdare heter MAI SAGG TONG

några andra bra sorter e MAI PRA DOO Hårt tr'äslag
för stolpar ska du använda MAI JIG eller MAI DENG MAI DENG används även till fönster mm mm

glimten66 :wai:

"glimten66 " sa:
P-O tänk på en sak angående teak de finns två sorter den ena e mjukare o den heter på thai
MAI SAGG den hårdare heter MAI SAGG TONG

några andra bra sorter e MAI PRA DOO Hårt tr'äslag
för stolpar ska du använda MAI JIG eller MAI DENG MAI DENG används även till fönster mm mm

glimten66 :wai:

Tackar glimten! :wai:

Skall skriva ner (eller heter det skriva upp, blir aldrig klok på det?) dessa trädsortar så att jag inte glömmer bort det igen..

"Per Olav " sa:
Tackar glimten! :wai:

Skall skriva ner (eller heter det skriva upp, blir aldrig klok på det?) dessa trädsortar så att jag inte glömmer bort det igen..

Skriva ner tror ja men blev osäker

Men de ska vara Mai pra doo deng o inte Mai pra doo Luang eller fai dom e mjukare

glimten66

"Per Olav " sa:

OK. Men lyssna inte för mycket på lokalbefolkningen gällande vilka träslag du kan använda :) för thai är väldigt oförsiktiga med gifter. I Thailand är många gifter tillåtna, som normalt är förbjudna. Kanske har ni sett att en kvinlig turist nyligen dog och flera blev allvarligt sjuka av rester av sänglössgift på ett hotell i Chiang Mai?
OK med termitmedel utomhus KANSKE, men jag vill absolut inte ha sådana gifter inomhus.

"Lunkan " sa:
OK. Men lyssna inte för mycket på lokalbefolkningen gällande vilka träslag du kan använda :) för thai är väldigt oförsiktiga med gifter. I Thailand är många gifter tillåtna, som normalt är förbjudna. Kanske har ni sett att en kvinlig turist nyligen dog och flera blev allvarligt sjuka av rester av sänglössgift på ett hotell i Chiang Mai?
OK med termitmedel utomhus KANSKE, men jag vill absolut inte ha sådana gifter inomhus.

Lunkan dom trä slagen som ja tog upp e dom absolut bästa för huset men en del e svåra att få tag på

dom gifterna som du pratar om användes på ett hotell o inte i en skog där träden står innan dom blir virke :)

så angående träslagen så kan du bara fråga din tilltänkta så kommer hon att stå på knä o säga sato sato :)

"glimten66 " sa:
Lunkan dom trä slagen som ja tog upp e dom absolut bästa för huset men en del e svåra att få tag på

dom gifterna som du pratar om användes på ett hotell o inte i en skog där träden står innan dom blir virke :)

så angående träslagen så kan du bara fråga din tilltänkta så kommer hon att stå på knä o säga sato sato :)
Jag drog bara en jämförelse till att thai inte brukar vara så försiktiga med gifter :) De flesta thaihusen är ju byggda i trä, som termiterna gillar, och sedan vräker thai på gifter för att hålla borta termiterna. I en by hade nästan alla gjort det, och de få andra hade termiterna käkat mycket på.

Jag blev så nyfiken att jag blev tvungen att "googla"!

http://www.sprakradet.se/4969
"Institutet för språk och folkminnen " sa:
Man kan både skriva upp och ner saker. Men även om uttrycken är överlappande och stundom utbytbara, finns det ofta en betydelseskillnad.

Skriva upp avser normalt korta anteckningar. Syftet med att skriva upp saker är ofta att man ska komma ihåg något.

Bortser vi från specialbetydelser av skriva ner som ’skriva kritiskt om något’, ’sänka värdet på något’ etc., innebär skriva ner mer konkret att man ’för ner något på papper’ (t.ex. ett citat). Det används också när man avser längre texter, t.ex. i uttryck som skriva ner någons livshistoria.

Alltså kommer jag att skriva upp trädsorternas namn.. ;D

2 våningshus i betong på en betongplatta rætt i backen då jag mærkt vilken enorm skillnad de kan vara i temperatur på øvre plan beroende på årstid,,,dock så eldar vi på med A/C under sommarperioden men vi anvænder bara stora flæktar vintertid pga att de ær otroligt behaglig værme dagtid men kan faktiskt kænnas rætt kallt på natten i nov-februari så då krævs ingen A /C øverhuvudtaget,,,nedre plan håller med flækt før våran del.

Planen med enplansvilla ær dærmed struken før våran del æven om tanken att bygga de på pålar skulle se snyggt ut samt ge lite vind åt seglen som de sægs.

Och som bekant så ær det via fønster som værmen/upplevelse av værme kommer dagtid så de ær en enkel løsning att kringå med fina markiser och solfilm på rutan ala pimp my car,,,

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Liknande trådar

A
Svar
88
Visningar
14 K
R
A
Svar
3