Jag får tack dom av er som tagit sig tid att ge goda råd.
Jag är här på forumet för att jag inte känner till mycket om thai kultur och hoppades få goda råd om hur saker ligger till. Jag har fått många goda råd och vill tacka för dom.
Tråkigt att vissa här på forumet behöver trycka ner andra som inte kan lika mycket om Thailand som de själva anser sig göra. Jag vet inte vad ett troll innebär men det känns inte så kul att bli kallad för det, inte heller att bli kallad idiot mm. Man kanske inte ska vara här på Thaisnack om man inte kan allt om thai kultur. Trodde att det var liksom meningen med sidan att man kunde få goda råd från trevliga erfarna svenskar som har stor erfarenhet av Thai.
Om jag förstår er rätt så menar ni att det inte alls är något problem för en thaikvinna från landet att umgås och resa runt i Thailand med en farang. Hon ljuger alltså enligt er som är erfarna här på forumet om att hon i byn och familjen skulle få ett dåligt anseende (easy women) om hon gör detta utan att vara förlovad.
Jag ser inte förlovningen som en svensk förlovning utan endast som ngt vi behöver göra för att rädda hennes anseende så att hon kan visa byn och familjen att vi är seriösa. En möjlighet för oss att börja lära känna varandra.
Enligt henne kan hon inte umgås med ngn man utan sällskap av ngn släkting. Menar ni här på forumet att detta är lögn ?
Kanske fel av mig att betala sinsod vid en sådan förlovningscermoni men å andra sidan känner jag att om jag förlorar dessa pengar kan jag leva med det. Ja då har jag förlorat dom men det är ändå billigt i förhållande till vad det kan kosta att lägga ner tid och pengar på en relation som kraschar senare. I och med denna sin sod har jag även gjort väldigt tydligt och klart att jag inte kommer att bidra med pengar i framtiden till olika familjemedlemmar.
Hon är en mycket rar kvinna som jag chattat och videoskypat med i ca 6 månader. Det känns som vi känner varandra tillräckligt bra för att vilja satsa på att lära känna varandra bättre. Hon jobbar i familjens bageri 7 dagar i veckan. Alltid glad och positiv, klagar aldrig trots att hon måste vara dödstrött, Hon är verligen en lantis, har aldrig varit i BK eller flugit någonstans. Hon pratar hyfsad engelska, smart, snygg och mycket humor.
Du påstår dig inget veta om Thailand sen innan och aldrig ha varit i Thailand, men du känner till by-livet, traditioner, sinsod, Isaan, Khon Kaen etc.
Inget av detta känner väl ens turisten som bara varit i turistorterna till och absolut inte den som aldrig har varit i Thailand eller haft någon kontakt med Thaikulturen.
Om sen din blivande fru har berättat allt detta för dig på en bra Eng. så skall du nog ta dig en funderare på om hon är så lantlig och en fattig bagare.
Går det bra för Bagarfamiljen i byn eller??
Men men lyssna på alla påhejare, släng du ut dina pengar, många som verkar tycka din plan vara genialisk, med folks goda råd här så kan man undra hur vissas äktenskap och avtal har gått till egentligen.
Skicka ner pengarna i förväg så kan hon ha allt klart när du kommer ner, det är väl bäst så allt är godkänt av svärföräldrarna innan du sätter dig på flyget.
Kan hon gifta sig med farang som hon aldrig träffat och som dom redan godkänt utan att ha träffat kan hon också åka runt med han i landet utan någon förlovning.
Jag levde utanför äktenskap (som sambo) i 1 och 1/2 år med min nuvarande fru innan vi gick vidare och gifte oss, jag har inte betalat 1 baht i sinsod varken före äktenskapet för vi skulle kunna umgås eller 1 baht i sinsod när vi ingick äktenskap, jag betalade inte 1 baht i sinsod i förra äktenskapet heller.
Kan väl lika gärna ge henne ditt kontonummer i förlovningspresent.
I`m over and out, tänkte som sagt inte skriva i tråden överhuvudtaget men allt påhejande och goda råd gjorde att någon var tvungen att skriva någon typ av varning.
Nu skall jag ta en paus från forumsdelen ett tag känner jag, det är dags när man ser vilken nivå rådgivning, info etc. hamnat på här.
Dags att åka och jobba men kommer väl med några foton från våran bilsemester om 4 veckor.
Mina kommentarer har inget att göra med att trycka ner någon, tycker man att det någon säger att han/hon skall göra är idiotiskt så är det svårt att inte idiotförklara handlingen när handlingen hamnar på den här nivån.
Fast jag är kanske naiv, för jag trodde faktiskt det var ett forumstroll, trodde inte i min enfald att någon som kan slå på datorn, hitta till ett forum ingick sådana avtal, helst inte om det är sant som personen i fråga säger aldrig haft någon kontakt med kulturen där den blivande frugan kommer ifrån innan utan bara tagit allt sin blivande fru sagt och skrivit för sanning.
Vad blir nästa ett Nigeriabrev?